No niin taas tarvittas kaikenmaailman tietäjiltä apuja:)
Nyt eristetään vanhan talon ulkoseiniä sisäpuolelta.
Rakenne ällähetkellä ulkoapäin:
Kalkki rappaus,puuristikko/kanaverkko rappaus alustana,bitumipaperi(se musta) laudoitus,10cm purua,paperi,lauta, joku ohut huokoleijonan tyylinen 10mm levy vanhoja tapetteja pari kerrosta ja joku vielä maalannut tapetit:)
Nyt tarvitaan vähän lisää lämpöeristystä ja se on tarkoitus toteuttaa niin että en purkaa mitään näistä vanhoista pinnoista pois vaan koolaan 50mm rungon seinään kiinni koska seinät suorat, laitan 50mm ekovillan koolingejen väliin, mutta sitten mitä seuraavaksi?
Itse aluksi oli tarkoitus laittaa ekovillan päälle ekovillan omaa paperia(jossa ilmeisesti on nyt muovia/tai oman päätelmän mukaan kyllä liimaa, mutta sama asia kai:) paperin päälle kipsilevy pohja maali ja tapetti.
Nyt aloin kuitenkin miettimään kun tätä kipsilevyä niin vieraksutaan vanhoissa taloissa (tämä 1920) niin jos kipsilevyn tilalle laitan huokoleijonan, jonka ruuvireijät kittaan, ja saumoihin kassakuittia ja pohjustus liisteröinti ja tapetti päälle.
Liisterinä varman tartunnan takia tarkoitus käyttää kaupan liisteriä ja siihen erikeepperiä vähän kyytipojaksi sekoittaa.
Ja tiedän tässä muovia mutta onko paha?
Kysymykset jotka askarruttaa ovat seuraavat.
1. Onko kipsilevyn tai huokoleijonan ja ekovillan alta otettavat vanhat huokoleijonat ja tapetit pois? vai voinko jättää ne sinne hyvin mielin?
2. Entä tarvitsenko huokoleijonan tai kipsilevyn alla ekovillan päällä tätä ekovillan paperia tai jotain ilman sulku paperia ollenkaan? ja onko siitä haittaa jommankumman levyn käytössä jopa?
3. Onko tässä rakenteessa jompikumpi tositaan parempi huokolevy tai kipsilevy?
4. jos käytän huokoleijonaan , niin itseä mietityttää että vaikka sauma kohdat kittaan ja nauhoitan kassakuitilla niin kestääkö tapetti päällä niin että se ei repeä auki saumoista?
5. Entä onko huokoleijonan pinta tarpeeksi sileää maalauksen jälkeen niin että tapetista tulee siisti?
6. Huokoleijonalle tai kipsilevylle muita parempia vaihtoehtoja tässä rakenteessa , niin että tapetti pinnasta saa siistin.
7. Kuinka iso vääryys jos laitan jotain tapettia missä voi sisältää muovia? eli jos löydän tosi hienon tapetin mutta se ei ole paperi tapetti niin pilaako tämä oikeasti jotain?
Näihin jos saisin nopeita vastauksia joltain viisaammalta:) niin olisin kiitollinen, tarkoitus tänään käydä ainakin runkoaineet ja ekovillat hakemassa:)
Niin ja lämmitys muoto suora sähkö jos tällä jotain väliä. lisäksi ehkä ilmalämpöpumppu ja varaavaa takkaa. hormeja ei tukita vaan pidetään ilman poistoina(talvellakin:)
Kim
Seinien oikea eristäminen?
Re: Seinien oikea eristäminen?
Itse varmaan ottaisin vanhat huokolevyt tapeteineen pois alta.
Gyprocissa ei ole mitään vikaa. Se on lähinnä makuasia laittaako sitä vai huokoleijonaa. Huokolevyhän ei yksistään kestä koolauksen päällä, joten vaatii jotain alle.
Ilmansulkupaperiksi ehdottomasti vain täyttä paperia oleva. Ei mitään ekovillan muovipaperia, vaikka sitä ne tietysti tarjoaa.
Jos et löydä muualta, niin itse ainakin tilasin baumaxin verkkokaupasta suoraan kotiovelle.
Nimellä ehituspapp muistaakseni. Tulevat sieltä ihan parissa päivässä.
Nuo muovittomat ilmansulkupaperit on hieman kiven alla rautakaupoissa.
Gyprocissa ei ole mitään vikaa. Se on lähinnä makuasia laittaako sitä vai huokoleijonaa. Huokolevyhän ei yksistään kestä koolauksen päällä, joten vaatii jotain alle.
Ilmansulkupaperiksi ehdottomasti vain täyttä paperia oleva. Ei mitään ekovillan muovipaperia, vaikka sitä ne tietysti tarjoaa.
Jos et löydä muualta, niin itse ainakin tilasin baumaxin verkkokaupasta suoraan kotiovelle.
Nimellä ehituspapp muistaakseni. Tulevat sieltä ihan parissa päivässä.
Nuo muovittomat ilmansulkupaperit on hieman kiven alla rautakaupoissa.
Re: Seinien oikea eristäminen?
48tönö kirjoitti:Itse varmaan ottaisin vanhat huokolevyt tapeteineen pois alta.
Gyprocissa ei ole mitään vikaa. Se on lähinnä makuasia laittaako sitä vai huokoleijonaa. Huokolevyhän ei yksistään kestä koolauksen päällä, joten vaatii jotain alle.
Ilmansulkupaperiksi ehdottomasti vain täyttä paperia oleva. Ei mitään ekovillan muovipaperia, vaikka sitä ne tietysti tarjoaa.
Jos et löydä muualta, niin itse ainakin tilasin baumaxin verkkokaupasta suoraan kotiovelle.
Nimellä ehituspapp muistaakseni. Tulevat sieltä ihan parissa päivässä.
Nuo muovittomat ilmansulkupaperit on hieman kiven alla rautakaupoissa.
Hei kiitoksia vastauksesta:)
Nyt ehdin jo aloittaa ja jätin vanhat huokoleijonat ja tapetit/pinkopahvit alle, ei ollut muovi tapetteja.
jääpähän historiaa sinne:) ja en keksinyt syytä että nämä hirveesti haittaisivat kuitenkaan sielä?
ja gyprokkiin päädyn kyllä tämän viestin ja omien pohdintojen jälkeen.
ilmeisesti voin ihan hyvin käyttää remontin suojapaperia sitä ruskeaa levyjen alla? se on halpaa ja se on täyttä paperia mielestäni mitä olen tutkinut ja masitellut;):P
Kim
Re: Seinien oikea eristäminen?
Joo eiköhän se ole riittävän hyvää, jos vaan on muovitonta. Jotain sen suojapahvin tyylistähän noissa alunperinkin useasti näkee.
En tiedä maksaako vaivaa virittää sitä ilmansulkupaperia koko seinälle.
Siellä on kuitenkin vanhat paperit, huokoleijonat, tapetit ja nyt vielä gyprocit.
Jos kaikki reunapaikat paperoi niin luulisi riittävän. Niistähän se sitten puhaltaa, jos puhaltaa.
En tiedä maksaako vaivaa virittää sitä ilmansulkupaperia koko seinälle.
Siellä on kuitenkin vanhat paperit, huokoleijonat, tapetit ja nyt vielä gyprocit.
Jos kaikki reunapaikat paperoi niin luulisi riittävän. Niistähän se sitten puhaltaa, jos puhaltaa.
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Seinien oikea eristäminen?
Minä en ole kipsilevyjen kanssa käyttänyt paperia. Ainoastaan nurkkiin liisterillä nauhat. Tuplakipseillä siinä on kuitenkin jo neljä paperikerrosta. Kaikki nurkat vielä akryylillä ja hengittävä maali päälle. Ei pääse tuuli sisään eikä lattiapesuvesi kipsien reunoihin.
Casa La Utoja

