Terassille ovi
Terassille ovi
Tervehdys! En tiedä oliko tämä jo muualla foorumissa mutta kysytään nyt kuitenkin. Omistan paritalo/rivitalon puolikkaan ja tarkoitus olisi puhkaista takapihalle ovi jotta saisin sinne rakentaa terassin. Ulkoseinä on tiiliverhoiltu ja välissä tietysti villat. Mitä kaikkea tulisi siis ottaa huomioon tätä toimenpidettä varten. Kuulun itse luonnollisesti hallitukseen ja olen taloyhtiön isännöitsijä joten luvista ei taloyhtiön puolesta tarvitse huolestua. Tarvitseeko rakennusvirastolta (tai muulta vastaavalta taholta) jotakin lupia töitä varten? Entä naapureilta? Helsingissä elellään ja rakennustaitoisia löytyy lähipiiristä. Ovelle olen laskenut hinnaksi noin 500€ tohon päälle sitten varsinainen tiiliverhoilun purku ja raamitus. Purkutöistä ei hintoja. Luulisin että timanttilaikka hoitaa homman kotiin. Oven raamitus ja siinähän se sitten on...
Neuvoja kaipaan siis enimmäkseen lupien kanssa ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Kiitos neuvoista etukäteen!
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Terassille ovi
Julkisivumuutos ja kantavan rakenteen muutos.
Ihan täysi luparumba ja kuvat. Otat suunnittelijan. Jos taloyhtiö on rakennuttaja niin kaikki velvoitteet kuuluu sille. Yleensä ei anneta tee-se-itse miesten tehdä tällaisia...vaan otetaan myös urakoitsija.
Tässä vaiheessa ei 5000 enää riitä, lähempänä 10000. Samalla tekee ovet kaikkiin asuntoihin,
Luvista voi siis huolestua, riippuen yhtiöjärjestyksestä, suostuuko muut osakkaat. Isännöinnillä ei sitten ole mitään tekemistä asian päättämisen kanssa.
Naapureilta ei ole myöskään koskaan tarvinnut lupia, jos ei rakenna liian lähelle rajaa, mutta niitä pitää kuulla.
Aloita ehkä kuitenkin taloyhtiön/osakkaiden kanssa, suostuvatko ollenkaan.
Ihan täysi luparumba ja kuvat. Otat suunnittelijan. Jos taloyhtiö on rakennuttaja niin kaikki velvoitteet kuuluu sille. Yleensä ei anneta tee-se-itse miesten tehdä tällaisia...vaan otetaan myös urakoitsija.
Tässä vaiheessa ei 5000 enää riitä, lähempänä 10000. Samalla tekee ovet kaikkiin asuntoihin,
Luvista voi siis huolestua, riippuen yhtiöjärjestyksestä, suostuuko muut osakkaat. Isännöinnillä ei sitten ole mitään tekemistä asian päättämisen kanssa.
Naapureilta ei ole myöskään koskaan tarvinnut lupia, jos ei rakenna liian lähelle rajaa, mutta niitä pitää kuulla.
Aloita ehkä kuitenkin taloyhtiön/osakkaiden kanssa, suostuvatko ollenkaan.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
5000-10000 terassin oven laittaminen?
kyllähän se uusi kunnollinen ja lämmin terassin ovi helposti maksaa vajaan tonnin, mutta ei kai siihen yhteensä viittä tonnia voi mennä, vaikka asennus tulisi samaan hintaan..? tiiliverhous toki teettää hieman enemmän työtä, mutta eiköhän ammattilainen sen päivässä tee kuitenkin, luulisin.
tai sitten se on tosiaan pikkaisen kalliimpaa siellä etelämpänä..
tuohon hintaan kyllä jäisi multa laittamatta melko helposti. ite tein vaan ikkunan tilalle isomman reiän seinään, kunnon tuennat ja ovi kiinni. ja nyt pääsee helposti terassille eteisestä ottamaan kylmää juomaa..
kyllähän se uusi kunnollinen ja lämmin terassin ovi helposti maksaa vajaan tonnin, mutta ei kai siihen yhteensä viittä tonnia voi mennä, vaikka asennus tulisi samaan hintaan..? tiiliverhous toki teettää hieman enemmän työtä, mutta eiköhän ammattilainen sen päivässä tee kuitenkin, luulisin.
tai sitten se on tosiaan pikkaisen kalliimpaa siellä etelämpänä..
tuohon hintaan kyllä jäisi multa laittamatta melko helposti. ite tein vaan ikkunan tilalle isomman reiän seinään, kunnon tuennat ja ovi kiinni. ja nyt pääsee helposti terassille eteisestä ottamaan kylmää juomaa..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
- lmfmis
- Jäsen

Rakennuslupa, suunnittelijan palkkio, lupakuvien piirtäminen, urakoitsia + vastaava mestari jne. Oven voit saada rakennusapteekista satasella. Tiiliverhoilun leikkaus on pienempi juttu sitten.
Osakkaana et voi noita muutoksia tehdä itse, kun et kantavia rakenteita omista. AsOy ei taas oikeasti voi antaa tee-se-itse miehille lupaa tehdä tuollaisia. Lupia hakee AsOy.
Jos olet hallituksessa niin et voi myöskään päättää että oven voi tehdä ilman lupia. Silloin joutuu vastuuseen.
Tietenkin voit tehdä reiän seinään ja laittaa sen oven. AsOy palauttaa rakenteen ennalleen sinun kustannuksella.
Osakkaana et voi noita muutoksia tehdä itse, kun et kantavia rakenteita omista. AsOy ei taas oikeasti voi antaa tee-se-itse miehille lupaa tehdä tuollaisia. Lupia hakee AsOy.
Jos olet hallituksessa niin et voi myöskään päättää että oven voi tehdä ilman lupia. Silloin joutuu vastuuseen.
Tietenkin voit tehdä reiän seinään ja laittaa sen oven. AsOy palauttaa rakenteen ennalleen sinun kustannuksella.
Siis täh!? Ei voi oikeesti oven laittaminen olla noin kallista. Puhutaan kuitenkin yhdestä ovesta... 10000€ no huh huh. Taloyhtiössä siis 2 asuntoa ja toisesta asunnosta löytyy jo ko. Ovi. Sen on asukas aikoinaan (v.-80) laitattanut. Ajattelin siis laittaa omalle puolelle samallaisen samoilla piirustuksilla samaan kohtaan. Asunnot kun ovat toistensa peilikuvat. Ymmärrettävää toki että kaikki lujuuslaskennat yms yms pitää teettää mutta että 10k!!!!! Kyllä taas ymmärtää enemmän sitä porukkaa joka vaan tekee eikä kysele. Maksa nyt 10k siitä että saat oven pihalle. Pitää siis kysellä naapurilta ja sen ukolta siitä miten he ovat aikoinaan sen tehneet.
- lmfmis
- Jäsen

itse tekemällä ilman luparumbaa pääsee alle viidensadan helposti. Mutta ei ole oikein vaihtoehto AsOy:ssä.