Valaisimen (kruunu)kytkentä?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
ascomm74
Jäsen
Jäsen

Re: Valaisimen (kruunu)kytkentä?

Viesti Kirjoittaja ascomm74 »

Niin no, tuo mun selvitys väreistä ei ole mitään omaa keksintöä vaan ammattikoulun sähköasennustekniikan tunneilta peräisin olevaa tietoa.
Mika_M
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Epäilemättä, mutta se on silloin ollut sen kyseisen opettajan keksintö, joka ei ole mitenkään sen parempi lähde. Ei sitä kannata esittää millään tavalla yleisenä käytäntönä tai virallisena ohjeena, kun ei se sellainen ole. Itselleni ei ole tullut tuollaista käytäntöä vastaan sen paremmin opiskeluaikoina kuin työelämässäkään.

Ei siinä siis mitään väärää ole, ruskeaa saa kyllä käyttää katkaistuna vaiheena mutta aivan yhtä oikein on käyttää mustaa tai harmaata.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Ongelma on niin värikoodiston erilaisuus ennen ja nyt, kuin myös sähkäreiden ja harrastelijoiden tekemät omat kytkennät. Usein on tarvittu laajentaa kytkentöjä ja tehty kokeillen virityksiä; näin kun kytki valot palaa ja sulake näytti kestävän = eli oikein kytketty. Aika moni tuttava ja sukulainen on sähkäri -ainakin omasta mielestään. Välillä niitä on saanut paimentaa ihan kovalla kädellä. Jatkoroikan korjaukset on niitä yleisimpiä. Teippaus ei ole ratkaisu ja teipatakin voi väärin ja oikein. Toinen yleinen tapa on kytkeä jatkoroinka kiinteäksi; säästää ainakin 8 euroa kun jättää yhden pistorasian välistä asentamatta.

Käytännön töissä on uusissakin asennuksissa mitattava kaikki johdot, vaikka ko. huoneesta mukamas on sulake kytketty irti. Itse otin tavaksi vielä kaiken varmistuksen jälkeen lyödä sormella johtojen päihin niin että jos tulee tälli, se on vain lyhytkestoinen. Ja on tullutkin pari kertaa.

Sähkärin ikäkään ei kerro kokenuisuudesta, vaan saattaa olla oppinut huonoille tavoille; kun ei jaksa purkaa johtoja pois, on vain katkaistu sopivasti ja kätketty pää jonnekin. Seuraava saa sitten kokea yllätyksen.
ascomm74
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ascomm74 »

Mika_M kirjoitti:Itselleni ei ole tullut tuollaista käytäntöä vastaan sen paremmin opiskeluaikoina kuin työelämässäkään.
Syytön mä siihen olen. Minulle on tullut vastaan em. kummassakin sekä lisäksi vielä kotona.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Labyrint64 kirjoitti:Itse otin tavaksi vielä kaiken varmistuksen jälkeen lyödä sormella johtojen päihin niin että jos tulee tälli, se on vain lyhytkestoinen. Ja on tullutkin pari kertaa.
Jos sielllä taulussa on vikavirtasuoja, niin miltä se tuntuu? Entä hidas tulppasulake?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
harkonen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja harkonen »

vesahy kirjoitti:
Labyrint64 kirjoitti:Itse otin tavaksi vielä kaiken varmistuksen jälkeen lyödä sormella johtojen päihin niin että jos tulee tälli, se on vain lyhytkestoinen. Ja on tullutkin pari kertaa.
Jos sielllä taulussa on vikavirtasuoja, niin miltä se tuntuu? Entä hidas tulppasulake?
Vikavirtasuoja ei tunnu miltään, tulppasulake tuntuu ihan samalta kuin automaattisulake.
Kannattaa kokeilla, niin tiedätpähän sitten.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

harkonen kirjoitti:Vikavirtasuoja ei tunnu miltään, tulppasulake tuntuu ihan samalta kuin automaattisulake.
Kannattaa kokeilla, niin tiedätpähän sitten.
Olen elämni aikana saanat kolme kertaa täydet voltit ja se kyllä tuntui siltä kuin polle olisi potkaissut. Hyvä että hengissä ollaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mika_M
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

ascomm74 kirjoitti:
Mika_M kirjoitti:Itselleni ei ole tullut tuollaista käytäntöä vastaan sen paremmin opiskeluaikoina kuin työelämässäkään.
Syytön mä siihen olen. Minulle on tullut vastaan em. kummassakin sekä lisäksi vielä kotona.
Se tuli selväksi jo aiemmin. Tarkoitus oli vain yrittää sanoa ettei se ole mikään määräys eikä edes vallitseva käytäntö, joten siihen ei kannata tukeutua. Joku tekee niin, joku toinen toisin, ja kaikki yhtä oikein.
only4pro
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja only4pro »

en tiedä onko kiellettyä mainostaa itseään mutta tähän topikkiin se ainakin sopisi. Eli minulle voi olla yhteydessä jos tarvitsee Loviisa + lähikunnat pientä sähköapuja. Olen päivätöissä muualla mutta "harrastuksena" teen ilmalämpöpumppujen asennuksia sekä pieniä sähkötöitä. minulla on tukes luvat alle 3kg kylmälaitteille sekä S3 sähköluvat. minulla on myös oma toiminimi eli saa korjauksista laskun/kuitin kotitalousvähennystä varten.

kun paljon on meneillään juttuja että sähkärit eivät ehdi pikkuhommia. minä kun satun pitämään niistä, sekä myös vianetsinnästä ja korjauksista.

ylläpito voi olla suoraan minuun yhteydessä jos haluavat minun poistavan tämän.
Vastaa Viestiin