Tervehdys foorumilaiset! Uusi harrastelija liittyy porukkaan.
Kävi hassusti ja kohdalleni sattui vapaa-ajanprojektiksi 50-luvun alkupuolella rakennettu kaunokainen, jonka keskikerroksen kolmen huoneen lattiarakenne ja sen alla olevat tilat vaihtelevat kovasti.
Otin ensin vanhat muovimatot pois, poistin vanhat mutkalla olevat lattialevyt, poistin lasivillat ja suoristin vasat -> ajattelin puhaltaa ekovillan, ilmansulkupaperi, päälle sitten uudet levyt ja parketti.
Mutta muutama asia mietityttää.
1. Keittiö
Rossipohja laudoista, joiden päällä, eli eristeen kylmällä puolella muovi (ei tiivis, avonaisia limityksiä yms.) Villat olivat muutamia pieni mustumia lukuunottamatta hyväkuntoiset ja kuivan oloiset. Eli rakenne on toiminut kohtuullisesti noin. 20v - aika edellisestä räpläämisetä
Alla betonilaattainen kellari, joka ei ole asuinkäytössä, vaan lähinnä työskentelytilana, jota lämmitetään talvella satunnaisesti, sekä kulkureittinä saunaan. Ei lisäeristystä seinissä. Tuuletusreikiä useampi.
-Kannattaisiko ennen ekovillan puhallusta sulkea tuo rakenne myös tuolta pohjan puolelta paperoimalla?, kuten ennen oli tehty muovilla? Vai miten? Tässä tapauksessa ekovilla jäisi kahden paperin väliin. Vai antaa rakenteen olla ns. avoin alta ja laittaa paperi vain päälle?
2. Ruokailuhuone
Pohjana bitumoitu betonivalu. Vasat aavistuksen irti valusta ja niiden alle on lyöty lauta rossipuille. Jos puut olisivat olleet paikallaan, olisivat ne viitisen senttiä valusta irti. Villat olivat kuitenkin suoraan valun päällä, eikä niissä ollut juurikaan näkyviä vaurioita tai kosteuksia. Rakenne ollut käytössä n. 20v edellisestä räpläämisestä.
Alla ollut ennen alkuperäinen sauna, joka on kuitenki tehty täysin uusiks ja hyvin eristäen 2005.
-Voisiko ekovillat ruiskuttaa suoraan valun päälle, kuten edelliset lasivillatkin olivat, vai olisiko syytä ottaa tuo rossipohja käyttöön ja irrottaa eriste lattiasta. Jos näin on, niin olisiko silloin myös syytä laittaa paperia? myös pohjan puolelle?
3. Olohuone
2/5 alasta ruokailuhuoneen kaltaista bitmoitua betonivalua, 3/5 on taas.. kivihuonetta. Eli olohuoneen alla, talon nurkassa on sinetöity tila, jossa on muutaman kuution rutikuiva maa"tatti". Tatti on kaivettu renoiltaan melkein kellarin lattian tasalle. Tässä kohtaa taloa ulkonurkat salaojitettu, yksi sivu kellaria vasten, yksi saunaa. Tästä mystisestä tilasta on noin 100mm tuuletusreiät sokkelin läpi ulos, sekä kellarin puolelle.
Lattiassa rossipohjarakenne (ei muovia tms), joka siis kelluu tämän kivihuoneen yllä, ja 2/5 huoneesta n.10cm betonivalun yläpuolella. Pääosa laudoista oli alkuperäisiä 50-luvun valulautoja, mutta saunan vastaiselta seinältä oli muutama vaihdettu uudempiin, tod.näk noin 20 vuotta sitten. Villat olivat muutamia mustumia lukuunottamatta hyväkuntoisia ja kuivan oloisia.
-Niin, samat kuin edellisiin, eli olisiko tuo rossipohja hyvä paperoida myös kylmältä puolelta, vai pyssytellä vaan villat rossilautojen päälle jne.
Aajatuksia, neuvoja? Selvennän kyl mielelläni, termistö on vielä vähän rallia.
Kiitos.
Monimutkainen lattiarakenne ja sen eristäminen
-
darrapurna
- Uusi jäsen
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 14:48
- Paikkakunta: Shangri-La
-
warixenjalka
- Jäsen

- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
- Paikkakunta: Kotka
Re: Monimutkainen lattiarakenne ja sen eristäminen
Rossipohjaisiin tiloihin laittaisin välipohjaan alimmaksi tuulensuojalevyt. Ja ottaisin ne muovit pois. En varmaankaan itselleni puhaltasi villaa suoraan betonia vasten, vaan jättäisin sinne ilmaraon.
- Puolihullu varttisavolainen -
-
darrapurna
- Uusi jäsen
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 14:48
- Paikkakunta: Shangri-La
Re: Monimutkainen lattiarakenne ja sen eristäminen
Kiitokset vastauksestasi warixenjalka!
Keittiön rossipohja on tehty pitkästä lankusta vasoihin nähden poikittain ja muodostaa samalla kellarin katon - siellä kulkevat sitten myös sähkö ja vesiputket. Joten sen vaihtaminen tuulensuojalevyihin ei tule kyseeseen. Ja tuulensuojalevyn laittaminen lautojen päälle, vasojen väliin ei jotenkin kuulosta järkevältä.
Siksi mietinkin noiden vasojen ja rossilautojen muodostamien kaukalouden paperointia (tervapaperi, vai normaali.ruskea ilmansulku) ennen eristeen puhaltamista. Olettaisin, että näin saavutettaisiin samankaltainen vastus elementtejä vastaan?
Betonilattialle suoraan eristeen puhaltaminen arveluttaa myös mua ja siihen varmasti järkevämpi ratkaisu olisi jättää ilmarako väliin.
Keittiön rossipohja on tehty pitkästä lankusta vasoihin nähden poikittain ja muodostaa samalla kellarin katon - siellä kulkevat sitten myös sähkö ja vesiputket. Joten sen vaihtaminen tuulensuojalevyihin ei tule kyseeseen. Ja tuulensuojalevyn laittaminen lautojen päälle, vasojen väliin ei jotenkin kuulosta järkevältä.
Siksi mietinkin noiden vasojen ja rossilautojen muodostamien kaukalouden paperointia (tervapaperi, vai normaali.ruskea ilmansulku) ennen eristeen puhaltamista. Olettaisin, että näin saavutettaisiin samankaltainen vastus elementtejä vastaan?
Betonilattialle suoraan eristeen puhaltaminen arveluttaa myös mua ja siihen varmasti järkevämpi ratkaisu olisi jättää ilmarako väliin.
-
kakkaroolari
- Jäsen

- Viestit: 471
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Monimutkainen lattiarakenne ja sen eristäminen
Pietyn betonialapohjan päälle on tiettävästi joku laittanut ensin kerroksen lecasoraa, sitten paperin ja puhallusvillan. Lecasora on huono eriste, pitää laatan lämpimämpänä jolloin se on myös kuivempi ja vähemmän altis kondenssille. Ja jos kondensoikin niin kevytsora ei niin ota nokkiinsa. Varmaan toimis pelkkä villakin kun on vanhatkin toimineet.
-
warixenjalka
- Jäsen

- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
- Paikkakunta: Kotka
Re: Monimutkainen lattiarakenne ja sen eristäminen
Tervapaperi. On halvempaakin.darrapurna kirjoitti:Siksi mietinkin noiden vasojen ja rossilautojen muodostamien kaukalouden paperointia (tervapaperi, vai normaali.ruskea ilmansulku) ennen eristeen puhaltamista. Olettaisin, että näin saavutettaisiin samankaltainen vastus elementtejä vastaan?
- Puolihullu varttisavolainen -