tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Juu, asfalttikilpureissa 50cc, olivat vieläkin hullumpia, veto taisi alkaa 15000rpm kieppeillä vasta ja muuten vain röpötti. Huimia motteja totta tosiaan ja kaasareilla että ilman minkään valtakunnan bittejä sotkemassa kuvioita :-D Analogiaelektronikkaa vähän sytkyssä, jolle ei tarvinnut laskea ohjelman kiertoaikoja tai A/D, D/A muuntimien bittejä. Vaste välitön, informaatioltaan häviötön että bugiton :-D Byääh, nämä taas näitä päiviä.

Pvalila oli huolissaan mun terveydestä. Tänään oli taas kuumetta, viides viikko että sinikäyrällä mennään melkein terveen ja flunssakuumeen välillä. Pitäisiköhän mennä jo lääkäriin... Mutta jos nyt ensi maanantaina kaikki flunssaoireet olisivatkin jo poissa... Pelottaa vaan että on joku vakavampi juttu, niin siksi ei uskalla mennä lekuriin :-D

Alkaa tuo Finrexin jo tökkimään :(

Kymco taisi olla Koreasta, joka jo lähellä Japanilaisia.

Taitaa nuo Solifer SM:t, Helkaman Raisut tai Tunturi Superspotit olla jo vintage hintalapulla varustettuja mutta kyllä mä ainakin SM:n, Raisun tai Supersportin hommaisin jos kulkea pitäisi kelillä kuin kelillä, jättäisin kiina 4-tahdit ostamatta. Juurikin se että jos talvella meinaa mennä niin 2-tahtinen, isopyöräinen menee lumessa tuosta noin vain ja lähtee potkaisemalla käyntiin!
Kyllä minä muistan kuinka SM:n kanssa meinasi välillä joutua työntöhommiin, kun mäki oli liian kova, ahkerasti siinä sai vaihteita käyttää, jarruja ei käytännössä lainkaan (ne rumpujarrut oikeasti oli surkeat), piikkiä tuli välillä tulppaan ja konekkin siitä leipoi, kun lukkosokka irtosi, rungossa taisi olla hitsaamisen tarvetta, kuten serkun Raisussakin, melkein uskaltaisin väittää, että noiden kestävyys on urbaania legendaa, tai ehkä ne uusina olivat parempia, ei mulla ole koskaan mitään uutta ollut ja ei välttämättä tulekkaan, pitäisi vaan keksiä vähiten huono vaihtoehto.

Ei tästä kauaa ole, kun yhteen muutaman tuhannen ajettuun 2-t Kymcoon tein koneen uusiksi, Taiwanilainen, mutta Kiinalainen sekin kyllä on aika pitkästi, toki on siinä paremmin osa asioista, mutta ihan samalla tavalla sähkövikoja ainakin vaikuttaisi olevan, kone hajosi, kun tuorevoitelu petti, vaikka öljyä olikin säiliössä kuulemma ollut.

Jos 5 viikkoa ollut kuumeilua, niin voi olla jotain allergiajuttuakin, kutiseeko silmät? Kattiallergiakin on vähän sellainen, että se osaa puhjeta vähän itsekseen ja on sellainen kuin flunssa joka tulee ja menee, kuumeentapaistakin voi nostella, silmät vuotaa ja kutisee satunnaisesti jne.

Niin, kyllä ne kuutiotuumatkin osaa olla ihan kivoja, kunhan niitä vaan on riittävästi, Fordin 427 ja asfalttikin osaa olla liukasta :) :
https://www.youtube.com/watch?v=MH0Xz3Iinbs

Vaikka kyllä tälläiset pikkumoottoriset rääkyvät ihanasti, kuka kumma tuonne on noita leluautoja haitoiksi laskenut? :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=toLPTjE1GZk
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti: Kyllä minä muistan kuinka SM:n kanssa meinasi välillä joutua työntöhommiin, kun mäki oli liian kova, ahkerasti siinä sai vaihteita käyttää, jarruja ei käytännössä lainkaan (ne rumpujarrut oikeasti oli surkeat), piikkiä tuli välillä tulppaan ja konekkin siitä leipoi, kun lukkosokka irtosi, rungossa taisi olla hitsaamisen tarvetta, kuten serkun Raisussakin, melkein uskaltaisin väittää, että noiden kestävyys on urbaania legendaa, tai ehkä ne uusina olivat parempia, ei mulla ole koskaan mitään uutta ollut ja ei välttämättä tulekkaan, pitäisi vaan keksiä vähiten huono vaihtoehto.

Ei tästä kauaa ole, kun yhteen muutaman tuhannen ajettuun 2-t Kymcoon tein koneen uusiksi, Taiwanilainen, mutta Kiinalainen sekin kyllä on aika pitkästi, toki on siinä paremmin osa asioista, mutta ihan samalla tavalla sähkövikoja ainakin vaikuttaisi olevan, kone hajosi, kun tuorevoitelu petti, vaikka öljyä olikin säiliössä kuulemma ollut.

Jos 5 viikkoa ollut kuumeilua, niin voi olla jotain allergiajuttuakin, kutiseeko silmät? Kattiallergiakin on vähän sellainen, että se osaa puhjeta vähän itsekseen ja on sellainen kuin flunssa joka tulee ja menee, kuumeentapaistakin voi nostella, silmät vuotaa ja kutisee satunnaisesti jne.

Niin, kyllä ne kuutiotuumatkin osaa olla ihan kivoja, kunhan niitä vaan on riittävästi, Fordin 427 ja asfalttikin osaa olla liukasta :) :
https://www.youtube.com/watch?v=MH0Xz3Iinbs

Vaikka kyllä tälläiset pikkumoottoriset rääkyvät ihanasti, kuka kumma tuonne on noita leluautoja haitoiksi laskenut? :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=toLPTjE1GZk
Aika kultaa muistot... ;-)

Mulla ollut Honda Monkey, alkuperäinen 1982 vuosimallinen. Olin itse 12v. mutta siskolta saatu. Vaihdettiin Yamaha 80cc 1983 motocrossiin. Sitten tuli lama ja... ei siitä sen enempää...

1985, sain Solifer Suzuki:n naapurista kottikärryissä, kasasin ja ajelin mopoiän. Eli mulla ei kaiketi ole kuin muiden koostamia kokemuksia noista suomimopoista. Solifer-Suzuki oli kuitenkin enimmäkseen japanilainen.

Hassua että olen aina saanut ajella jalat suussa, ei ole V-max poikkeus eikä rollokaan, siinä ohjauspyörä, jota ratiksikin joku kutsuu ahdistaa vaikka on tilttiratti ja syvyyssäätö mutta polveni ja etuoven pahvit useasti kiilautuvat jopa vaarallisesti :shock:

Uuuh! Siinä meni Cortinaa, Alfaa, Impiä sun muuta kuin videopelissä! Hienoa kilvanajantaa :-D Toisaalta hirvitti ihan miten museoilla kukaan raaskii noin lasketella :(

Nämä terveysongelmat ilmaantui kun tuo pikkukatti tuli. Voiko olla vain toiselle katille allerginen? Mun nenään tuo haisee kylläkin oudolta, vähän kuin maalta :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Aika kultaa muistot... ;-)

Mulla ollut Honda Monkey, alkuperäinen 1982 vuosimallinen. Olin itse 12v. mutta siskolta saatu. Vaihdettiin Yamaha 80cc 1983 motocrossiin. Sitten tuli lama ja... ei siitä sen enempää...

1985, sain Solifer Suzuki:n naapurista kottikärryissä, kasasin ja ajelin mopoiän. Eli mulla ei kaiketi ole kuin muiden koostamia kokemuksia noista suomimopoista. Solifer-Suzuki oli kuitenkin enimmäkseen japanilainen.

Hassua että olen aina saanut ajella jalat suussa, ei ole V-max poikkeus eikä rollokaan, siinä ohjauspyörä, jota ratiksikin joku kutsuu ahdistaa vaikka on tilttiratti ja syvyyssäätö mutta polveni ja etuoven pahvit useasti kiilautuvat jopa vaarallisesti :shock:

Uuuh! Siinä meni Cortinaa, Alfaa, Impiä sun muuta kuin videopelissä! Hienoa kilvanajantaa :-D Toisaalta hirvitti ihan miten museoilla kukaan raaskii noin lasketella :(

Nämä terveysongelmat ilmaantui kun tuo pikkukatti tuli. Voiko olla vain toiselle katille allerginen? Mun nenään tuo haisee kylläkin oudolta, vähän kuin maalta :-D
Kateissa se allergisoiva proteiinin määrä ja myös se kuinka paljon sitä kuivuneen syljen kautta pölisee turkista ilmaan, vaihtelee, mullakin on katti-allergia ja ihan erilaisen määrän noista jokainen aiheuttaa oireita, eikä se ole joka päivä samanlaista.

Leikatulla katilla se allergisoiva vaikutus oli sitten vähän pienempi.

Pisempikarvaisilla vaikutus tietty suurempi, kun pinta-alaa josta kuivunutta sylkeä pölisee ilmaan on suurempi ja tietty tuplasti kattia nostaa pitoisuutta sisäilmassa selvästi.

Sekin on mahdollista, että katin pissi on joka tekee oiretta, vaikka kuinka hiekkalaatikossa olisikin, niin aina siitä kuitenkin vähän ilmaan tulee ja siinäkin taisi olla eroa sen suhteen onko leikattu vai ei.

Lekuriin kai siis joudut, allergiatestiin mahdollisesti.

Eikös sulla ollut hengenahdistusta välillä ja otit Buventolia siihen? Kattiallergia mulla ainakin tahtoo tehdä kiusaa hengitykselle, mutta tuokin on vähän yksilöllistä, se kuitenkin voi olla mahdollista, että sulla on ollut oireita pisempään joita ei ole vain yhdistetty kattiallergiaan, se kannattaa kaiketi ainakin testauttaa ja mahdollisesti poissulkea sitä kautta.

Tuo oli vähän ikävä uutinen kesällä, alustavissa testeissä tuo allergialääke oli toiminut mahdottoman hyvin, mutta toimivaa katti-allergialääkettä kai joutuu sitten yhä odottamaan. Nykyiset kun toimivat vain muutaman vuoden ja menettävät sitten tehonsa.
http://www.telegraph.co.uk/business/201 ... inical-tr/

Toivottavasti ei nyt kuitenkaan ole katti-allergiaa, se olisi vähän turhan tympeä juttu, toki monilla asioilla voi lievittää oireita, mutta jollain tasolla se kumminkin jatkuvasti kuormittaa, tekee mm. väsymystä, niin pientä ettei sitä oikein edes huomaakkaan, mutta pitkällä aikavälillä se käy aika raskaaksi.

Ilmanpesukone saattaisi nukkumapaikassa auttaa vähän, mutta sen lisäksi pitäisi peti pitää kattivapaana alueena, siinä on aika paljon haasteita.

Muistaakseni Glinor toimi mulla aika hyvin, kun oli oireet pahempana, muttei se ole mikään korjaus eikä ongelmaa poista, mutta tilapäisesti voi helpottua olo ja jos se auttaa, niin tietää, että on todennäköisesti allergista nuhaa, jos siis nokka vuotaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Kateissa se allergisoiva proteiinin määrä ja myös se kuinka paljon sitä kuivuneen syljen kautta pölisee turkista ilmaan, vaihtelee, mullakin on katti-allergia ja ihan erilaisen määrän noista jokainen aiheuttaa oireita, eikä se ole joka päivä samanlaista.

Leikatulla katilla se allergisoiva vaikutus oli sitten vähän pienempi.

Pisempikarvaisilla vaikutus tietty suurempi, kun pinta-alaa josta kuivunutta sylkeä pölisee ilmaan on suurempi ja tietty tuplasti kattia nostaa pitoisuutta sisäilmassa selvästi.

Sekin on mahdollista, että katin pissi on joka tekee oiretta, vaikka kuinka hiekkalaatikossa olisikin, niin aina siitä kuitenkin vähän ilmaan tulee ja siinäkin taisi olla eroa sen suhteen onko leikattu vai ei.

Lekuriin kai siis joudut, allergiatestiin mahdollisesti.

Eikös sulla ollut hengenahdistusta välillä ja otit Buventolia siihen? Kattiallergia mulla ainakin tahtoo tehdä kiusaa hengitykselle, mutta tuokin on vähän yksilöllistä, se kuitenkin voi olla mahdollista, että sulla on ollut oireita pisempään joita ei ole vain yhdistetty kattiallergiaan, se kannattaa kaiketi ainakin testauttaa ja mahdollisesti poissulkea sitä kautta.

Tuo oli vähän ikävä uutinen kesällä, alustavissa testeissä tuo allergialääke oli toiminut mahdottoman hyvin, mutta toimivaa katti-allergialääkettä kai joutuu sitten yhä odottamaan. Nykyiset kun toimivat vain muutaman vuoden ja menettävät sitten tehonsa.
http://www.telegraph.co.uk/business/201 ... inical-tr/

Toivottavasti ei nyt kuitenkaan ole katti-allergiaa, se olisi vähän turhan tympeä juttu, toki monilla asioilla voi lievittää oireita, mutta jollain tasolla se kumminkin jatkuvasti kuormittaa, tekee mm. väsymystä, niin pientä ettei sitä oikein edes huomaakkaan, mutta pitkällä aikavälillä se käy aika raskaaksi.

Ilmanpesukone saattaisi nukkumapaikassa auttaa vähän, mutta sen lisäksi pitäisi peti pitää kattivapaana alueena, siinä on aika paljon haasteita.

Muistaakseni Glinor toimi mulla aika hyvin, kun oli oireet pahempana, muttei se ole mikään korjaus eikä ongelmaa poista, mutta tilapäisesti voi helpottua olo ja jos se auttaa, niin tietää, että on todennäköisesti allergista nuhaa, jos siis nokka vuotaa.
Jaa, että heidän pesuhetket tuon aiheuttaa. Taas oppi jotain uutta tänäänkin.

Ei en ole mitään lääkkeitä koskaan syönyt. Finnrexin on lääke, joka sekin äärimmäisessä hädässä jos on pakko suoriutua flunssassa johonkin tai tekemään jotain pakollista.

Kattiallergia tämä voi toki silti olla vaikkakin meitin kohta 10v. kai on pitkäkarvainen takkutukka ja uusi sileäkarvainen.

En jaksa uskoa katteihin. Voinee olla että remppahuoneesta on irronnut jotain, mitä ei 50-vuoteen ole ollut ihmisen vaivana. Pikaiseen pitäisi saada rempattua niin saisi poissuljettua tuon.

Aina kun menen tuohon remonttihuoneeseen, ahdistaa... :-D

Oikeasti, ei muo tuo asia oikeastaan juurikaan hymyilytä!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Viikkoja jatkuva kuumeilu on helppo selittää, mahdollisia syitä on vaikka kuinka.n

Tuo aaltoilu ja syklisyys on erikoisempaa.

Googlasin vähän ja mahdollisia syitä ovat tulehdukset (hampaisiin liittyvät mainittiin erikseen), home ja allergiat.

Alkoiko oireilu, kun otit vanhan keittiön lattian auki?

Tuossa juttua aiheesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/2717429/ ... -kuumeilu-
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Viikkoja jatkuva kuumeilu on helppo selittää, mahdollisia syitä on vaikka kuinka.n

Googlasin vähän ja mahdollisia syitä ovat tulehdukset (hampaisiin liittyvät mainittiin erikseen), home ja allergiat.

Tuossa juttua aiheesta:

Tuossa aiemmin Tuuma kirjoitti, että alkoi kun pikkukatti tuli taloon.

Aika kovaa vauhtiahan se rempattava huone valmistuu, kyllähän sitä soisi, että helpottaisi huoneen valmistumisen kautta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Viikkoja jatkuva kuumeilu on helppo selittää, mahdollisia syitä on vaikka kuinka.n

Tuossa juttua aiheesta:

Aika kovaa vauhtiahan se rempattava huone valmistuu, kyllähän sitä soisi, että helpottaisi huoneen valmistumisen kautta.
Tuon huoneen mörkö seisoo pihalla ja tuntee nimen Matti.

Mutta jos homma ei ole muusta kiinni kun kunnon kulkutien rakentamisesta ja 7,5 euron kärryvuokrasta niin eihän tuon kanssa hätää ole.

Kulkutietä kun miettii pitää rakentaa se sellaisista materiaaleista, että niille löytyy luontevasti käyttöä seuraavissa rempoissa.

- Ja niitä seuraaviahan riittää...
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Tuon huoneen mörkö seisoo pihalla ja tuntee nimen Matti.

Mutta jos homma ei ole muusta kiinni kun kunnon kulkutien rakentamisesta ja 7,5 euron kärryvuokrasta niin eihän tuon kanssa hätää ole.

Kulkutietä kun miettii pitää rakentaa se sellaisista materiaaleista, että niille löytyy luontevasti käyttöä seuraavissa rempoissa.

Ai tuuma parkaa, jos ei muuten ole tarpeeksi hikeä Matin sisälle saamisessa, niin sieltä heitetään vähän löylyä lisää :lol:

Mun täytyy muuten tunnustaa jotain, olen aina ihmetellyt miksi pesukoneessa on noita lukemattomia ohjelmia, aina olen pessyt kaiken sillä samalla kovalla ohjelmalla, lakanoista sukkiin, sain joskus vuosia sitten käyttämättömän untuvatakin, joka ei lahjoittajalle mahtunut, sen pesulapussa oli jotain kirjoitusta ja luettuani ymmärsin, että pesuohjelmalla saatta olla jotain muutakin kuin markkinnoinnillista vaikutusta.

Pesurobotin kehittäjien pitää siis muistaa, että ohjelmoivat pesulappujen skannauksen siihen :mrgreen: Pyykinpesu on ehkä osapuilleen samalla asteikolla maalin seinään kuivumisen vahtimisen kanssa, vain välttämättömän pakon edessä ja minimaalisella ajankäytöllä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, ethän sä ostaisi tietokonettakaan, jossa olisi vain yksi ohjelma... :lol: :lol: :lol:

Onko sulla edelleen pesukone talon sisällä? Sitten sun on pakko pitää talo plussan puolella joka hetki, pesukone kilahtaa pakkasessa rikki heti.

Mä luulin, että sulla on vain kattien yläkerta plussan puolella ja sekin aika vähän.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:jtbo, ethän sä ostaisi tietokonettakaan, jossa olisi vain yksi ohjelma... :lol: :lol: :lol:

Onko sulla edelleen pesukone talon sisällä? Sitten sun on pakko pitää talo plussan puolella joka hetki, pesukone kilahtaa pakkasessa rikki heti.

Mä luulin, että sulla on vain kattien yläkerta plussan puolella ja sekin aika vähän.
Pitäähän se alakerta pitää plussalla jo putkienkin takia, tulisijaakaan ei ole yläkerrassa enkä minä sähköllä ala lämmittämään, se on aika turhaa hommaa noin hatarissa rakennelmissa.

Pulsaattorikoneista ei ole edelleenkään mitään faktaa löytynyt, pesutulos niissä epäilyttää, mutta kai sellainen pitäisi joskus kokeilla ihan vain kokeilemisen ilosta.

Lähelle puolta päivää oli varjopaikat valkeana ja alkava viikko vielä viileämpää luvattu, niin joutuu jo lämmitystä ajattelemaan, vaikka yhä arska vähän antaa tehoa, vaikkakin matalalta ja päivälämpökin melkein 8 asteeseen jaksoi nousta. Pihassa alkaa olemaan jo isoja alueita joihin aurinko ei osu lainkaan. Kamerallakin yritin jotain kuvata pari päivää sitten pihalla ja huomasi hyvin kuinka valomäärä ei riitä, ISO400 ei pilvisellä kelillä riitä enää edes kittilinssin kera, kyllä se vääjäämättä talvi lähestyy.

Keväällä tehdyissä ja harvalla ristikolla pihalla pellin alla pari vuotta kuivatuissa puissa ei vaikuttaisi olevan paljoa eroa, molemmat on yhtä märkiä, pari vuotta ns. "kuivatusta" nauttineet tosin ovat aika homeisia.

Kesät märkiä, loppuvuosi kylmää, lämmin kausi taitaa olla noin 2kk lyhyempi mitä lounaisrannikolla.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Tuossa juttua aiheesta:

Tuon huoneen mörkö seisoo pihalla ja tuntee nimen Matti.

Juu, voisi tehdä kulkutienpalat siten että pääsee joskus pyörätuolilla torppaan, eikös se ole se remonttien jälkeinen ongelma kuitenkin, niin ottaa sitten ihan reilusti rehellisen katseen tulevaisuuteen...

Tänään tein kynsiä, tietänette mitä tarkoitan. Paras seos tuli tiilitasoitteen (TT) ja muurauslaastin (ML5) sekoitteesta. Muuraustermistö on hauskan suomalaista vielä. Perustiili on (PT). (NRT) on normaalikokoinen reikätiili jne.

Saatan saada 1kk sisällä lattian kiinni ja sitten paperoitua tuon kauttaaltaan ja purettua sitten tuon pikku väliseinän. Jos sieltä jotain mulle ärsyttävää on kumpuillut niin on sitten blokattu. Kuiva kuin turkkilaisen rekkakuskin rukkanenhan tuo on kauttaaltaan mutta pirusti niin hienoa pölyä että raksaimurin suodatinpussi menee 5min. sisään aivan tukkoon hienojakoisesta pölystä. Siksi tein tämmöisen viritelmän, ettei asuintilat enää kerää pölyä.

Kuva

Mä en oikein kattiallergiaan usko, enkä remppahuoneeseen. Muut eivät ole olleet kipeitä. Kattikin ollut aina ja en oikein usko että uudessa katissa on jotain eroa.

Alkueläin juttuun taivun tai johonkin jolle elimistö ei vielä ole keksinyt keinoa tuhota sitä ja kokeilee kaikenlaisia juttuja mikä toimisi.

Tympeää silti, kun ei jaksa oikein intoilla mistään. Välttämättömät vain tulee tehtyä, jotenkuten.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:jtbo, ethän sä ostaisi tietokonettakaan, jossa olisi vain yksi ohjelma... :lol: :lol: :lol:

Pitäähän se alakerta pitää plussalla jo putkienkin takia, tulisijaakaan ei ole yläkerrassa enkä minä sähköllä ala lämmittämään, se on aika turhaa hommaa noin hatarissa rakennelmissa.

Pulsaattorikoneista ei ole edelleenkään mitään faktaa löytynyt, pesutulos niissä epäilyttää, mutta kai sellainen pitäisi joskus kokeilla ihan vain kokeilemisen ilosta.

Lähelle puolta päivää oli varjopaikat valkeana ja alkava viikko vielä viileämpää luvattu, niin joutuu jo lämmitystä ajattelemaan, vaikka yhä arska vähän antaa tehoa, vaikkakin matalalta ja päivälämpökin melkein 8 asteeseen jaksoi nousta. Pihassa alkaa olemaan jo isoja alueita joihin aurinko ei osu lainkaan. Kamerallakin yritin jotain kuvata pari päivää sitten pihalla ja huomasi hyvin kuinka valomäärä ei riitä, ISO400 ei pilvisellä kelillä riitä enää edes kittilinssin kera, kyllä se vääjäämättä talvi lähestyy.

Keväällä tehdyissä ja harvalla ristikolla pihalla pellin alla pari vuotta kuivatuissa puissa ei vaikuttaisi olevan paljoa eroa, molemmat on yhtä märkiä, pari vuotta ns. "kuivatusta" nauttineet tosin ovat aika homeisia.

Kesät märkiä, loppuvuosi kylmää, lämmin kausi taitaa olla noin 2kk lyhyempi mitä lounaisrannikolla.
Aamulla oli täälläkin auton ikkunat jäässä.

Tympeää tuo jos polttopuut eivät kuiva. Täällä on ollut niin kuiva syksy että maa vain pölisee yhä vaikka pari päivää sitten satoi reilusti.

Ilmakeräimen eli se semmoinen tölkeistä tai mustista putkista tehty aurinkolämmitin puhaltamaan johonkin tilaan, jossa puut voisi olla siellä paikallaan, maksaa vain vavan mutta sehän se kallista onkin!

Tuo olisi hyvä tuo pesulappu skanneri, aika monasti jos olen sotkeutunut pyykinpesuun olen saanut lähinnä vain kutistuneita tai samanvärisiä vaatteita aikaiseksi. Toki eipä tuo paljon vaadi katsoa lappu ja laittaa samankaltaiset koneeseen...

En tiedä mutta minusta pulsaattori käyttää paljon enempi vettä ja siten myös lämmintä vettä joka vasta maksaakin, verrattuna nykykoneisiin. Tietty jos veden lämmittää puilla ja itse pyörittää vaatemössöä niin saa toki säästöä.

Pulsaattoreissa oli ne sellaiset telat, joiden läpi pyykin kun rullasi niin oli aika tehokas kuivaus kun sen jälkeen laittoi sellaiseen UPO:n linkoushärdeliin, jotka kaiketi olivat kaverit. Näin ainakin meitin mummolla ja jäivät sitten vanhuksille joiksikin vuosiksi.

Mankelikin oli mutta sitä ei oikein käytetty. Nykypäivänä harva kai enää mankeloi lakanoita mutta olihan se mahtavaa mennä puhtaisiin mankeloituihin lakanoihin nukkumaan! Eikös niitä joskus jopa ns. tärkätty :roll:
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Tympeää tuo jos polttopuut eivät kuiva. Täällä on ollut niin kuiva syksy että maa vain pölisee yhä vaikka pari päivää sitten satoi reilusti.

Ilmakeräimen eli se semmoinen tölkeistä tai mustista putkista tehty aurinkolämmitin puhaltamaan johonkin tilaan, jossa puut voisi olla siellä paikallaan, maksaa vain vavan mutta sehän se kallista onkin!

Tuo olisi hyvä tuo pesulappu skanneri, aika monasti jos olen sotkeutunut pyykinpesuun olen saanut lähinnä vain kutistuneita tai samanvärisiä vaatteita aikaiseksi. Toki eipä tuo paljon vaadi katsoa lappu ja laittaa samankaltaiset koneeseen...

En tiedä mutta minusta pulsaattori käyttää paljon enempi vettä ja siten myös lämmintä vettä joka vasta maksaakin, verrattuna nykykoneisiin. Tietty jos veden lämmittää puilla ja itse pyörittää vaatemössöä niin saa toki säästöä.

Pulsaattoreissa oli ne sellaiset telat, joiden läpi pyykin kun rullasi niin oli aika tehokas kuivaus kun sen jälkeen laittoi sellaiseen UPO:n linkoushärdeliin, jotka kaiketi olivat kaverit. Näin ainakin meitin mummolla ja jäivät sitten vanhuksille joiksikin vuosiksi.

Mankelikin oli mutta sitä ei oikein käytetty. Nykypäivänä harva kai enää mankeloi lakanoita mutta olihan se mahtavaa mennä puhtaisiin mankeloituihin lakanoihin nukkumaan! Eikös niitä joskus jopa ns. tärkätty :roll:
Meillä mankeloidaan... Vaimo rakastaa mankeloituja lakanoita yli kaiken. Mankelina hänen mummonsa vanha perinnekalu. Onhan niissä oma fiiliksensä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Meillä mankeloidaan... Vaimo rakastaa mankeloituja lakanoita yli kaiken. Mankelina hänen mummonsa vanha perinnekalu. Onhan niissä oma fiiliksensä.
Onnenpekka :-D
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Aikoja sitten oli juttua SSD levyjen paremmuudesta. Tuli vastaan ensimmäinen huono puoli. Olin epähuomiossa tai tilapäisessä mielenhäiriössä poistanut erään pari päivää väännetyn Excel taulukon ja tietysti tyhjentänyt roskakorin. No Exceliä kaipaillessa ei muuta kuin recovery softa esiin. PE***** ei onnistu ei, eli ei löydy mitään. Google sitten kertoi, että SSD levyillä poisto tarkoittaa ihan oikeaa poistoa. Hiukkasen korpeaa nyt, onneksi ei ollut kenenkään muun vika. Excel ei ole mitenkään mun suosikki tehdä yhtään mitään, nyt on taas pakko...
Vastaa Viestiin