Olen remontoimassa 80-lukulaista elintasopattia, jossa kylpyhuone ja sauna.
Alkuperäinen rakenne ulkoa sisään oli: laudoitus, tuulensuojalevy, 150mm mineraalivilla, kipsilevy, vesieristys, laatta.
Ajattelin nyt seuraavaa; laudoitus ja tuulensuojalevy, 150mm Ekovilla, Tulppa märkätilalevy (20mm), laatta.
Tulppa-levy yhdistettäisiin katon ilmansulkumuoviin (jonka yläpuolella vanha mineraalivillaeristys).
Lisäksi kattoon tulisi alaslasku, johon Sauna-Satua ja panelointi.
Onko jotain sudenkuoppia tuossa Ekovilla + Tulppa yhdistelmässä?
Tilassa painovoimainen ilmanvaihto Paxilla tehostettuna.
Bonus-kysymys: saunaan tulisi Ekovillan eteen Sauna-Satua, toimiiko?
Kiitos ja kumarrus.
Ekovilla + Tulppa-levy märkätiloissa, onko toimiva?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Ekovilla + Tulppa-levy märkätiloissa, onko toimiva?
Käsittäkseni tuossa ei ole mitään mikä ei toimisi. Minä sain juuri vastaavalta mestarilta hyväksynnän oman tulevan kyöpyhuoneeni rakenteelle: ulkoverhous -> 25 mm. tuulensuojalevy ->100 mm. puhallettua ekovillaa -> sisälaudoitus -> 50 mm. koolaus ja 50 mm. ekovillalevy -> gyproc -> vedeneriste -> 20 mm. ilmarako ja paneeli. Ainoa tarkentava kysymys/kommentti oli, että eihän vedeneristeen jälkeen ei ole mitään ei-hengittävää kalvoa ulkrakenteeseen päin.
Kolmikerrosgyprocin päältä nousevien seinien alaosaan teen 20 cm korkean sokkelin kerroksesta Kahi-väliseinäpontti -harkkoja, joille lattiaan tuleva muovimatto nostetaan panelin taakse piiloon:

Kattoon miä laitan 30 mm. PIR-levyn, 20 mm. koolauksen ja paneelin.
Kolmikerrosgyprocin päältä nousevien seinien alaosaan teen 20 cm korkean sokkelin kerroksesta Kahi-väliseinäpontti -harkkoja, joille lattiaan tuleva muovimatto nostetaan panelin taakse piiloon:

Kattoon miä laitan 30 mm. PIR-levyn, 20 mm. koolauksen ja paneelin.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Hyvä, kiitos!
Iski viimehetken epävarmuus maanantai-ahistuksen myötä...
Iski viimehetken epävarmuus maanantai-ahistuksen myötä...
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Käytätkö myös lattiassa tuota Tulppaa?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
En käytä. Ihan vaan perus valu + vesieriste.PetteriKivimäki kirjoitti:Käytätkö myös lattiassa tuota Tulppaa?
Levy seinässä on vielä ymmärrettävä, mutta nuo lattialevypatentit ovat mulle jo liikaa.
En ole noita Tulppa-kaatolevyjä itse nähnyt/kokenut, mutta semmonen fiilis että kaakelit joustaa alla jos Finnfoamia laittaa alle.