Uusi takka savuttaa sisään (Tulikivi Aada)

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Re: Uusi takka savuttaa sisään (Tulikivi Aada)

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Paremmin on jo alkanut sujumaan.
Eilen kävi nuohooja ja ainakin yksi sisäsavutukseen vaikuttava syy selvisi. Hormissa on 100mm metalliputki. Itse asiassa se ei ole yllätys, että sellainen hormissa on. Se kuitekin yllätti, kun nuohooja sanoi, että pönttöuunin hormissa sitä ei olekkaan. Itse olin siinä käsityksessä, että nimenomaan siinä se on.
Eli pönttuunin horni on 130 x 130mm tiilihormi ja uuden takan hormissa halkaisijaltaan 100mm putki. Kyllähän siinä tulee vedolle jo aika iso ero.

Mutta nyt tosiaan sujuu jo homma pienemmällä savulla. Tästä on hyvä mennä kohti kunnon pakkasia ja rätisevää takkatulta :)
Leksa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Leksa »

Muutama kommentti vielä

-Eikös pelti pidetä aina täysin auki, siis tulien aikaan. Ilman saantia rajoitetaan ainoastaan tuhkaluukulla. Sytytysvaiheessa tuhkaluukkukin täysin auki.
-kun nyt lämmität hormin, kannattaa sitten yrittää pitää sitä lämpimänä, ei siis pitkiä lämmitystaukoja
KariFS kirjoitti:Nuohousluukkuun ei pitäisi joutua mitään tulia virittelemään eikä myöskään föönillä puhaltelemaan.
-Ihan normaalia on nouhousluukkujen kautta saada jotenkin veto aikaiseksi. Tosin tulee eteen lähinnä kesäaikaan mökillä, kun veto on huonoimmillaan.
audiopoika kirjoitti: Tänään poltin taas vähän enemmän puuta ja ei kyllä savuttanut tällä kertaa yhtään sisään. Iso kasa pienempää ja kaksi isompaa puuta.
-Ei kyllä kovin isolta puumäärältä kuullosta. Jos siis haluaa tulisijasta lämmitysapua. Eikun sulla olikin se käyttöönottovaihe menossa...
-Sytytä päältä, niin savukaasuja on vähemmän koska ne palaa heti.
-Lasiluukut tahtoo nokeentua aina, mutta on helppo puhdistaakin. Tosin itse olen polttanut kaksi lasia pilalle (harmaaksi). Ei siis ole pinttynyttä nokea vaan lasin pinta on palanut. Ja kyseessä tarkoituksen mukainen lasi.

Itselläni on Tiilerin tulisija ja vedon kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa normi 1,5 kerroksisessa talossa. Voi esim. imuroida keskuspölynimurilla samaan aikaan kun raapii tulitikuilla tuohia tuleen.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Leksa kirjoitti:Muutama kommentti vielä

-Eikös pelti pidetä aina täysin auki, siis tulien aikaan. Ilman saantia rajoitetaan ainoastaan tuhkaluukulla. Sytytysvaiheessa tuhkaluukkukin täysin auki.

.
Jos rajottaa pesään menevää ilmaa kovinkin paljon niin puhutaan kitupoltosta mikä sotkee uunin sisältä.
Näin minä olen ymmärtänyt.
Itse olen ymmärtänyt että pesään saapi mennä korvausilmaa kunnolla ja pellillä hieman rajoitetaan vetoa, tällälailla lämmitetty nyt 16 vuotta tässä pirtissä.

Nyt sitten oikeesti viisaat voi sanoa tähän jotain veretseisauttavaa ?
Leksa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Leksa »

Kitupoltto ja tuhkaluukulla ilmansaannin rajoittaminen on kuitenkin kaksi eri asiaa. Tai ainakin hyvin kaukana toisistaan. Kyllä minäkin annan palaa niin, että pohina kuuluu, mutta silti rajoitan hieman ilmansaantia. Ja pesä ei ole ikinä nokinen, mikä lienee kunnon palamisen merkki.

Savupellillä palamisen säätäminen ei kyllä kuulu nykypäivän ohjeistukseen, mikä perustuu savukaasujen analysointiin ja mahdollisimman tehokkaaseen lämmönvarautumiseen tulisijan rakenteisiin: poltetaan kohtalaisen pientä puuta, päältä sytyttäen, palamimen kohtalaisella pohinalla...

Tämä on varmaan siinä mielessä herkkä aihe, että vanhat perinteet ja uuteen tutkimustietoon perustuva ohjeistus ei aivan vastaa toisiaan. Esim päältä sytyttäminen.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kun avaa savupellin kokonaan ja säätää paloa tuloilmalla, niin silloin pitäisi pesässä olla aina alipaine. Eli savu, häkä ym imeytyvät ensisijassa piipusta ulos. Jos paloa säätää savupellillä ja sulkee sitä tai avaa tuloilmaa liikaa, tulee silloin savu sisään.

Itse laitan savupellin pienemmälle vasta kun tuli on lähes sammunut. Hiilloksesta jää paremmin lämpöä kun pelti on vain sentin-pari raollaan siinä häkäliekkivaiheessa.

Olisikohan ramirezilla "liian hyvin" vetävä hormi jos pitää peltiä laittaa pienemmälle? Eli tulipesän kokoon nähden liian avarat kanavat tai jotain?
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

KariFS kirjoitti:
Olisikohan ramirezilla "liian hyvin" vetävä hormi jos pitää peltiä laittaa pienemmälle? Eli tulipesän kokoon nähden liian avarat kanavat tai jotain?
-53 muuratut hormit, en tiedä miten voisi olla liian vetävät. Jos saunassa ei rajoita vetoa pellillä sulaa kiuas sijoilleen vaikka kaikki luukut on kiukaassa kiinni. Kiukaan hormi on pisin melkein 10 metriä.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Justiinsa määritttelit "liian vetävän" :-D

Vanha kansa vitsaili että pitää laittaa klapit viiksilangalla arinaan kiinni ettei ne kolise piipun kautta katolle :-)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

audiopoika kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Paremmin on jo alkanut sujumaan.
Eilen kävi nuohooja ja ainakin yksi sisäsavutukseen vaikuttava syy selvisi. Hormissa on 100mm metalliputki. Itse asiassa se ei ole yllätys, että sellainen hormissa on. Se kuitekin yllätti, kun nuohooja sanoi, että pönttöuunin hormissa sitä ei olekkaan. Itse olin siinä käsityksessä, että nimenomaan siinä se on.
Eli pönttuunin horni on 130 x 130mm tiilihormi ja uuden takan hormissa halkaisijaltaan 100mm putki. Kyllähän siinä tulee vedolle jo aika iso ero.
Siinäpä se savuttamisen syy tais olla,100mm:n putki on kyllä liian pieni puulämmitteiseen uuniin ja kun takassa on vielä iso suuluukku.Itselläni on vuolukivinen takkaleivinuuni jonka takkapesä savutti luukkua avatessa ja paloi muutenkin surkeasti.Pesä oli yli 40cm leveä samoin suulukku.Kavensin pesänsivut kantilleen muuratuilla tulitiilillä niinettä pesästä tuli noin 30cm leveä.Tämän operaation jälkeen uuni alkoi vetää ja toimia moitteettomasti.
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Päivitys ketjun aloittajalta. Kaikki on sujunut alkuihmettelyjen jälkeen erinomaisesti. Pitää vain välttää luukun avaamista ennen hiillosvaihetta.
Jos sen avaa, niin sitten kyllä savua tulee sisäänkin. Eli kun hoitaa sytyttämisen hyvin ja lisää tarvittaessa puita vasta hillosvaiheessa, niin kaikki ok :)
Vastaa Viestiin