Hyvin lähellä taloani kulkee taloutemme autotie. Perustuksissa on huomattavan suurta siirtymää, noin 1cm sisällepäin parin metrin alueella. Uskoisin että tuo siirtymä johtuu siitä, että maa on vuosien saatossa painunut ja perustukset ovat sitten jossain kohtaa nytkähtäneet. Enää uusia halkeamia ei näyttäisi syntyvän.
Tänään piikkasin osan halkeamista siten että otin höttösen kivi / betoniaineksen pois ja täytin kolot sementtilaasti s30:llä. Lattioiden raudoituksista oli jäänyt ylimääräistä harjaterästä ja tungin niitäkin syvimpiin kohtiin. Ihan kohtuudella pienemmät aukot menivät umpeen, mutta isompien (10 cm x 10 cm) kanssa olisi tarvinnut jo muottia.
En ole mikään ammattilainen ja siinä touhutessa tuli mieleen, pitäisikö sitä kyseistä seinää hieman vahvistaa. Tarkoitus tehdä k.o. seinälle tiilirivinteeraus.. Ainakin tiilet voisin ruuveilla/teräksellä laittaa saumoista kiinni perustuksiin, mutta ajattelin hieman radikaalimpaa. Mitäpä jos laitan tiilien ja perustuksen väliin teräsverkon ja kaadan kuivabetonia perään tiilien ja perustuksen väliin..? Onko tämä ihan kaistapäistä vai mitä, turhaa se varmaan ainakin on? :)
Betoniperustuksen halkeamat
Re: Betoniperustuksen halkeamat
Mikäli sen riviteerauksen raon täytät betonilla niin ei se enää sitten ole riviteeraus minun mielestäni vaan seinän pinnoitus tiilillä. Riviteerauksen tarkoitus on luoda eristävä rako kivijalan ja sisäseinän väliin. Sinun ehdotuksessa se menetetään.
Se auttaako tuo tukemaan kivijalkaa mene oman osaamisen yli. Sanoisin kuitenkin, että se betoni olisi vain jäykkä levy siinä kivijalan pinnassa joka jäykistää kivijalkaa hieman. Mutta jos maapaine puskee ulkoa sisäänpäin ei se betoni tai riviteeraus paljoa välttämättä tukea anna koska toisella puolella ei ole vasta pönkää mihin nojata.
Kivijalan rakoja olen itse korjannut juotosbetonilla. Tuo valuu pieniinkin reikiin ja turpoaa hieman kuivaessaan eli täyttää kolot tehokkaasti. Muotin olen yksikertaisesti tehnyt xps levystä jonka olen liimannut seinään uretanilla ja isojen täyttöjen yhteydessä pistänyt vielä hieman puu pönkää ottamaan painetta vastaan. Sitten vain hiljalleen valutellut juotosbetonia muotin yläosasta jonne olen tehnyt pienen kolo.
Se auttaako tuo tukemaan kivijalkaa mene oman osaamisen yli. Sanoisin kuitenkin, että se betoni olisi vain jäykkä levy siinä kivijalan pinnassa joka jäykistää kivijalkaa hieman. Mutta jos maapaine puskee ulkoa sisäänpäin ei se betoni tai riviteeraus paljoa välttämättä tukea anna koska toisella puolella ei ole vasta pönkää mihin nojata.
Kivijalan rakoja olen itse korjannut juotosbetonilla. Tuo valuu pieniinkin reikiin ja turpoaa hieman kuivaessaan eli täyttää kolot tehokkaasti. Muotin olen yksikertaisesti tehnyt xps levystä jonka olen liimannut seinään uretanilla ja isojen täyttöjen yhteydessä pistänyt vielä hieman puu pönkää ottamaan painetta vastaan. Sitten vain hiljalleen valutellut juotosbetonia muotin yläosasta jonne olen tehnyt pienen kolo.
-
kakkaroolari
- Jäsen

No siinä mielessä että perusmuurin ulkopuolelta tunkeva maanpaine tosiaan puskee seinää sisään, jolloin perusmuurin ulkopuoli on puristuksella ja sisäpinta vedolla - sisäpuolelle teräsverkko toisi siihen ihan huikeasti lujuutta lisää. Mutta tuskin se semmosta tarttee. Onhan siinä lattialaatta joka jäykistää seinän alaosan taipumasta mihinkään. Vai mitä tarkoitat että perusmuurissa on 1 cm siirtymä? Onko se perusmuuri keskeltä kuplalla kuten tynnyrin kylki, tai vanha kuvaputkitöllö? Pidemmän päälle voisi ulkopuolelta kaivaa ja pistää patolevyn tai lämmöneristeen pystyyn, ettei ainakaan routiva maa aiheuta lisää maanpainetta sisäänpäin. Nyt tuli todella sekavaa ajatustenvirtaa.. pahoittelut.
Siirtymällä tarkoitin sitä että pinta on kuprulla noin metri kertaa metri alueella sentin sisäänpäin pahimmassa kohtaa. Eli aivan kuin olisi joku terävä piikki painanut seinää ulkopuolelta ja seinä olisi painunut sisäänpäin yhdessä kohtaa aiheuttaen sitten koko seinän leveydeltä tuhojaan.
Nyt on kuukauden parin sisällä tarkoitus kaivaa ulkopuolelta muurit auki ja laittaa ulkopuolinen eriste ja salaojitus. Ehkä kun ulkopuolelta vielä piikkaan ja rautasementoin halkeamat, niin se olisi jo ihan hyvä? Samalla tässä on osittain menossa sisäpuolella kellarin lattioiden aukikaivuut ja eristykset..
Kertakaikkiaan ehkä säikähdin sitä liikaa kun pahimmat halkeamat olivat melkein läpi asti, mutta seisoohan talo toki muidenkin seinien päällä kun tämän yhden. Muut seinät mitä olen nähnyt on ihan hyvässä hapessa. Toisaalta jos vaikka jättäisi noin sentin tiilien ja seinän väliin, niin ei sinne ihan kauheasti betonia mahtuisikaan... Ja ei varmaan jatkossa enää ihan helpolla terässeinä ottaisi osumaa tai sitten olisi eristeetkin jo tuhannen kappaleina.
Pystyyköhän tuota ajotietä jotenkin terästämään, että ei niin painaisi maata kasaan?
Nyt on kuukauden parin sisällä tarkoitus kaivaa ulkopuolelta muurit auki ja laittaa ulkopuolinen eriste ja salaojitus. Ehkä kun ulkopuolelta vielä piikkaan ja rautasementoin halkeamat, niin se olisi jo ihan hyvä? Samalla tässä on osittain menossa sisäpuolella kellarin lattioiden aukikaivuut ja eristykset..
Kertakaikkiaan ehkä säikähdin sitä liikaa kun pahimmat halkeamat olivat melkein läpi asti, mutta seisoohan talo toki muidenkin seinien päällä kun tämän yhden. Muut seinät mitä olen nähnyt on ihan hyvässä hapessa. Toisaalta jos vaikka jättäisi noin sentin tiilien ja seinän väliin, niin ei sinne ihan kauheasti betonia mahtuisikaan... Ja ei varmaan jatkossa enää ihan helpolla terässeinä ottaisi osumaa tai sitten olisi eristeetkin jo tuhannen kappaleina.
Pystyyköhän tuota ajotietä jotenkin terästämään, että ei niin painaisi maata kasaan?
-
Matti Alander
- Jäsen

Kyseessä on mitä ilmeisemmin maanpaine ja mahdollisesti märän maaperänkin routiminen.
Maaperää pystytään kuivattamaan salaojituksella ja pystysalaojituksella. Täyttö kevenee ja routiminen vähenee myös salaojittavalla lämmöneristeellä, mutta jos haluat vieläkin enemmän keventää, niin kevytsoraakin voit käyttää lisäksi.
Vaurioiden laajuus paljastuu auki kaivettaessa ja ulkopuolellekin voidaan vahvikeseinää valaa tarvittaessa.
Maaperää pystytään kuivattamaan salaojituksella ja pystysalaojituksella. Täyttö kevenee ja routiminen vähenee myös salaojittavalla lämmöneristeellä, mutta jos haluat vieläkin enemmän keventää, niin kevytsoraakin voit käyttää lisäksi.
Vaurioiden laajuus paljastuu auki kaivettaessa ja ulkopuolellekin voidaan vahvikeseinää valaa tarvittaessa.