Rintamamiestalon ikkunoiden maalaus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
raneja
Uusi jäsen

Rintamamiestalon ikkunoiden maalaus

Viesti Kirjoittaja raneja »

Miten rintamamiestalon ikkunoissa ulkopuolella saa maalin pysymään? Muistelen että ikkunat on aikoinaan rakennusvaiheessa käsitelty vernissalla. Olen yrittänyt erilaisia maaleja, mutta pinta hylkii kaikkia maalityyppejä. Aikoinaan messuilla tutustuin aineeseen joka käy pohjana kyseiseen pokaan, mutta olen kadottanut tuotteen nimen sekä toimittajan. Entä ikkunakitti, mistä sitä saa?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Rintamamiestalon ikkunoiden maalaus

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kohtuuhintaista kittiä saat Antiikkiverstaasta

http://kauppa.antiikkiverstas.com/ikkun ... aoljykitti
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
maenjuh
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maenjuh »

Runsaan määrän ikkunoita omiin tarpeisiin kunnostaneena esitän oman reseptini:

1. Vanhat kitit pois kokonaan joko lastalla tai lastalla ja kuumailmapuhaltimella. Kannattaa varautua halkeileviin laseihin. Monitoimityökalu (esim. Fein Multimaster) auttaa.

2. Lasittomasta pokasta kaikki maalit ja vernissat pois kuumailmalla ja hiomapaperilla.

3. Kaksinkertainen maalaus.

4. Lasi paikoilleen. Vaihtoehtoina kitti tai lista. Suosin itse listaa. Pieni kittisiivu pokan ja ikkunan välissä toimii tuulenpysäyttäjänä. Pokan kanssa eri värillä maalattu lista antaa kivan efektin.

Metodi on isotöinen mutta vuosikymmenen olen noita nyt katsellut eikä harmita yhtään että kävin talon ikkunat läpi.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Tämmöistä kyllästysainetta minulle on suositeltu, mutta en ole itse vielä kokeillut, Siinä on 85 prosenttia kiinanpyyöljyä,joka tunkeutuu hyvin puun sisään.

http://www.ktvoy.fi/sites/default/files ... ling85.pdf
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Jos kyseessä on hiljattain perusteellisesti kunnostetut ikkunat, niin miten toimisitte ns. vuosihuollon kanssa. Ehkä ei nyt joka vuosi oikeasti ole tarvetta mitään tehdä, mutta varmaan ainakin eteläseinän puolella käydä tilanne tarkistamassa.

Kannattaako ehjienkin kohtien kittejä kostutella pellavaöljyllä/vernissalla? Täyttää mahdollisia halkeamia ja maalata päälle?
Vastaa Viestiin