uusi viemäriputki pintavetona?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
terhi78
Jäsen
Jäsen

uusi viemäriputki pintavetona?

Viesti Kirjoittaja terhi78 »

2krs+kellari 1954 viemäriputki [valurauta)remontti tulossa.saunan ja pesuhuoneen viemärilinja tiedossa,sen piikkaamme auki itse,putkimiehelle.
mutta,mutta....wc viemäri putki tulee talon kerrosten läpi talouskellariin ja siinäpä onkin pulma,miten menee ja missä betonin alla[pahin skenaario on että menee hormin alta ja vaikka menisi vieressä joutuu melkoisen pätkän piikkaamaan]
,mietittiin voisiko sen putkimies vain poikkasta ja vedettäisiin se pätkä pintavetona jotakin fiksua kautta viemäri liitäntään?
eikö se olisi hyvä tulevaisuudenkin kannalta jos halkee paskaputki niin pintavetona kotelon sisältä ainakin helppo korjata?

vanha putki jätettäisiin maan uumeniin jollain konstilla tulpattuna. :roll: :?: ollaanko nyt ihan pöljiä, kun tällaista edes mietitään?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: uusi viemäriputki pintavetona?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mikä ettei noin voisi tehdä. MInäkin vielä kymmenen vuotta sitten halusin kaikki piiloon, sähköt, vedet, paskat ja mitä muuta vielä. Nyt olen muuttanut mieltäni ja juuri tuon vauriomahdollisuuden ja huollettavuuden olen muuttanut mieltäni.

Mieleeni tulee vain Englannissa näkemäni viemärit, pintavetona, mutta ulkoseinällä. Mikä on paskan jäätymislämpötila?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

vesahy kirjoitti:Mikä ettei noin voisi tehdä. MInäkin vielä kymmenen vuotta sitten halusin kaikki piiloon, sähköt, vedet, paskat ja mitä muuta vielä. Nyt olen muuttanut mieltäni ja juuri tuon vauriomahdollisuuden ja huollettavuuden olen muuttanut mieltäni.

Mieleeni tulee vain Englannissa näkemäni viemärit, pintavetona, mutta ulkoseinällä. Mikä on paskan jäätymislämpötila?
Vesahy, Englannissa putkien vetäminen talojen ulkopinnassa ei juurikaan muuta niiden toimivuutta perinteiseen sisäasennukseen verrattuna: kelpo britit lämmittävät niin nuukasti että sisällä on kuitenkin suunnilleen yhtä kylmä kuin ulkona.
pvalila
Jäsen
Jäsen

terhi78 kirjoitti:2krs+kellari 1954 viemäriputki [valurauta)remontti tulossa.saunan ja pesuhuoneen viemärilinja tiedossa,sen piikkaamme auki itse,putkimiehelle.
mutta,mutta....wc viemäri putki tulee talon kerrosten läpi talouskellariin ja siinäpä onkin pulma,miten menee ja missä betonin alla[pahin skenaario on että menee hormin alta ja vaikka menisi vieressä joutuu melkoisen pätkän piikkaamaan]
,mietittiin voisiko sen putkimies vain poikkasta ja vedettäisiin se pätkä pintavetona jotakin fiksua kautta viemäri liitäntään?
eikö se olisi hyvä tulevaisuudenkin kannalta jos halkee paskaputki niin pintavetona kotelon sisältä ainakin helppo korjata?

vanha putki jätettäisiin maan uumeniin jollain konstilla tulpattuna. :roll: :?: ollaanko nyt ihan pöljiä, kun tällaista edes mietitään?
PInta-asennetun muoviviemärin äänet ovat aika kauheita valurautaiseen verrattuna, ellei sitten käytä erityistä desibeliputkea.

Puukkosaha maksaa suunnilleen 30 euroa (ja siihen kunnollinen terä melkein saman verran) ja putkari laskuttaa valurautaviemärin pätkimisestä enemmän.

Terässä ei kannata säästää, halvalla ei tee mitään ja hyvällä valurautaviemäri katkeaa nätisti.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hyvä valurautaterä on semmoinen ei ollenkaan sahanterän näköinen se vain on karhea timanttinen.

Ei se silläkään kaksista ole jyystää mutta laittaa sen jauhamaan ja hyvää musiikkia päälle niin meneehän se.

Juu, muoviviemäri äänistä kuulee heti onko laskijalla vatsa kuralla vai kovalla. Valurauta jättää arvailujen varaan...

Ne niiden kokolattiamatot ja kaksi otehanat vielä päälle :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
HUIKRA
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja HUIKRA »

Putkistosaneerauksissa kerrostaloissa jätetään valun sisään siellä olevat pätkät. Vain helposti irti lähtevät osat poistetaan.
Uudet putket tuli meillä omaan tai naapurin alakattoon riippuen siitä onko puhdasta vai likaista vettä.
hanttimies
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja hanttimies »

wc:n valurautaviemäri rälläkällä poikki kellarin katosta ja siirto pinnassa muoviviemärillä sopivaan liitoskohtaan uusittavassa pesuhuoneen viemärissä on
edullinen ja helppo itsekin toteuttaa. Valurautaviemäri rakentuu muhvillisista osista, ja kun vedät putken rälläkällä poikki runsaaseen puoleen väliin, niin napakka isku isolla pajavasaralla hajottaa kyseisen putkenpätkän. Muoviviemärin lorinat ei häirinne kellarissa ketään. Tuskinpa entistä viemäriä on hormiryhmän alta älytty vetää (ei ne ennenvanhaankaan ihan idiootteja olleet), ja vanhojen kellarien betonilattiat murenee isolla Hiltillä helposti, joten piikkaus ei myöskään ole hullumpi vaihtoehto. Ja muista tarkastus-/rassausyhde 40cm lattian yläpuolle, siihen jossa uusi viemäri menee kellarin lattian sisään.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

hanttimies kirjoitti:wc:n valurautaviemäri rälläkällä poikki kellarin katosta ja siirto pinnassa muoviviemärillä sopivaan liitoskohtaan uusittavassa pesuhuoneen viemärissä on
edullinen ja helppo itsekin toteuttaa. Valurautaviemäri rakentuu muhvillisista osista, ja kun vedät putken rälläkällä poikki runsaaseen puoleen väliin, niin napakka isku isolla pajavasaralla hajottaa kyseisen putkenpätkän. Muoviviemärin lorinat ei häirinne kellarissa ketään. Tuskinpa entistä viemäriä on hormiryhmän alta älytty vetää (ei ne ennenvanhaankaan ihan idiootteja olleet), ja vanhojen kellarien betonilattiat murenee isolla Hiltillä helposti, joten piikkaus ei myöskään ole hullumpi vaihtoehto. Ja muista tarkastus-/rassausyhde 40cm lattian yläpuolle, siihen jossa uusi viemäri menee kellarin lattian sisään.
Ainakin mulla oli älytty vetää juurikin sieltä piipun alta se pohjaviemäri. No siellä se pätkä on vieläkin, muoviputket menee toista kautta.
hanttimies
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja hanttimies »

Ainakin mulla oli älytty vetää juurikin sieltä piipun alta se pohjaviemäri. No siellä se pätkä on vieläkin, muoviputket menee toista kautta.
Harvinaista herkkua noin ikävä idiotismi; jolloin nopea ratkaisu on: kierrä muoviputkella hormin alle jäävä pätkä. Eli käytännössä siis: suora viemärilinja hormiryhmän ohi.
Olen piikkaillut 50-luvun kellareiden lattioita ja homma sujuu nopeammin kuin voileipäkeksejä murentaisi.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Vink vink, valurautaviemärin purku ei tarvi timanttiteriä, rälläköitä eikä muutakaan. Pelkkä vasara riittää ja silmänsuojalasit.. Murustuu melko nätisti ja nopeasti :idea:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Lerssinen kirjoitti:Vink vink, valurautaviemärin purku ei tarvi timanttiteriä, rälläköitä eikä muutakaan. Pelkkä vasara riittää ja silmänsuojalasit.. Murustuu melko nätisti ja nopeasti :idea:
Voi riippua vähän miehestäkin.

Minulle vakuutettiin aikoinaan, että valurauta-amme on helppo lyödä palasiksi. Suojalasit päähän ja erikokoisia lyömävälineitä valikoima kylppäriin...

Pikkuruiset emalinsirpaleet lensivät kuin sodassa konsanaan mutta en minä ammetta hajalle saanut. Kämmenen kokoinen pala irtosi, siinä kaikki.

Moskaa isompaa minulla ei apuna ollut, luulin senkin olevan täysin riittävä tuohon hommaan.

Kokonaisena amme sitten pois vietiin, paljon kivampi olisi se ollut paloina alas kuljettaa, hissillä siis.
koeffte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koeffte »

Kuinka nopeasti tai hitaasti tapahtuu 15m2 kellarin lattian purku-jätteiden pois vienti-eristys/uudet viemärit hartiapankki remppaajalta.
Liitymme kunnallisviemärii n ensi kesänä ja en keksi muuta järkevää liittymis tapaa kuin uusia lattian alla olevat viemärit samalla eli helvetinmoinen savotta luvassa..
peku42
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja peku42 »

Joskus voi onnistua, onnistuin sujuttamaan vanhaan pohjaviemäriin, joka betoniputkista, sisään muoviviemäriputken, joten ei tarvinnut piikata koko lattiaa hajalle,kannatta kokeilla, josko viemärilinja olisi aikoinaan asennettu suoraan tonttikaivoon saakka. Todennäköisesti linja on hyvin tehty, ja suora, kuten aikanaan oli tapana :razz:
mozku90
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mozku90 »

Minun taloon on vedetty kellarin kattoon viemäri pintavetona kun tuulikaappi on muutettu wc ja suihkuhuoneeksi eli onnistuu nou roplem
Vastaa Viestiin