Aidan pystyttäminen

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Ruohonleikkaaja
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: tatu.chanth.org

Aidan pystyttäminen

Viesti Kirjoittaja Ruohonleikkaaja »

Meillä käy nyt sellainen huonompi säkä, että kunta vie lähes 200 m2 tontista, samalla lähtee vanhat pensasaidat, jotka ovat olleet samoilla paikoilla kymmeniä vuosia. Jotain tarttis tehdä niiden tilalle.

Yksi vaihtoehto olisi ottaa ylös kaivettavasta syreenistä juurakkoa ja ripotella sitä uudelle rajalle, samoin pari muuta puskaa, mitä ehkä haluaisin säästää. Toinen vaihtoehto olisi lauta-aita. Molemmissa puolensa.

Riittääkö lauta-aitaan kuinka syvät tolpat? Hiekkamaa on kyseessä, joten tolppien upottaminen käy käden käänteessä. Olen katsellut noita ruuvattavia tolppia, ne on ilmeisesti helpompi saada suoraan, mitään kokemusta niistä ei ole. Olen kasvihuoneen juntannut maahan hakattavilla tolpilla ja se on kestänyt kaikki myrskyt. (toki tuulipinta väheni kun kennolevyt lähti kaikki naapurin puolelle)
Kyllä töitä tehdessä hiki saa tulla.
maenjuh
Jäsen
Jäsen

Re: Aidan pystyttäminen

Viesti Kirjoittaja maenjuh »

Itse olen tehnyt lähemmäs parisataa metriä lauta-aitaa. Reseptinä on ollut kaivaa tolpalle noin 40 cm halkaisijaltaan kuoppa. Syvyyttä saa olla niin paljon kuin kehtaa kaivaa. Sitten kyllästetty 75x75 tai paksumpi pystyyn ja s100 kura sisään. Kiviä ja muuta hilpettä sekaan, ja jopa pysyy hyvin. Vanhin aita täyttää 20 vuotta ja näyttääpä olevan edelleen pystyssä.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Jos kerran kunta vie sen siivun, niin sinne varmaan tulee koneita pyörimäänkin. Olisiko mahdollista neuvotella että siirtäisivät sen vanhan pensasaidan?

Jos lauta-aitaa, niin kuvittelisin että sopivassa maaperässä kuopan kaivaminen pystytolpille kävisi kätevästi maakairalla. Eihän sen kuopan kovin iso tarvi olla halkaisijaltaan. Onhan näihin myös niitä metallisia kärkiä mitkä vaan lyödään maahan.

Itse olen haaveillut joskus tekeväni perinteistä riukuaitaa, puuaitaa. Johonkin sopii, kaupunkimaiseen maisemaan ei toki niinkään:
https://www.youtube.com/watch?v=IssfYRMej8s
Ruohonleikkaaja
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: tatu.chanth.org

Viesti Kirjoittaja Ruohonleikkaaja »

Täytyy kysyä, josko suostuisivat kaivamaan sen siten, että saadaan juurakkoa itelle. Kaupungin puutarhuri ja katuinssi oli vähän nihkeitä siihen, että olisivat jeesanneet, varsinaisen työn suorittajat voivat olla ehkä enemmän mukana.

Riukuaita voisi olla sopiva kyllä, voisi sitä ehkä tuonne pellon reunalle laittaa, koska siihenkin tulee nyt kevyen liikenteen väylä entisen pelkän kujan sijaan. Kylä on kuitenkin sen verran vanhaa rakennuskantaa, että se aita sopisi hyvinkin.
Kyllä töitä tehdessä hiki saa tulla.
MattiP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MattiP »

Minä en kaivelisi mitään. Olen tehnyt aitaa niin että kaivinkone painaa maahan sinkittyä rautaputkea. Linjalangalla paikoilleen ja kiilaamalla hienosäätöä. Tolpat maassa tunnissa ja siihen aita kiinni. Kestää sen miehen iän. Ei muljaa kun laittaa metrin maanalle. Ellei nyt ihan Savikko ole, mutta sitten muljaa muutkin
Vastaa Viestiin