Kolmiorimahuopakatto?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Anak
Jäsen
Jäsen

Kolmiorimahuopakatto?

Viesti Kirjoittaja Anak »

Heipä hei!

En oikein löytänyt juuri aiheeseen sopivaa keskustelua joten kysytäänpäs... eli onko joku tehnyt kolmiorimahuopakaton? Kattoremppa olisi edessä ja tuo voisi olla yksi vaihtoehto. Ulkonäöltään on ihan mukava, eikä myöskään ropise sateella kuten pelti. Mutta kertokaapas kokemuksia jos moinen katto on tullut tehtyä! Ja itse ei ole tarkoitus tuota operaatiota tehdä joten mikäli vinkkejä remonttiporukoista Pirkanmaalta löytyy niin otetaan vinkkejä vastaan. Myös hintatiedot kiinnostavat.

-Antti
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Mulla on vanhan kolmiorimakatteen uusimisprojekti edessä toivottavasti heti kesäkuun alussa. Tarkoitus olisi selviytyä hommasta itse, teknisestihän se on (pitäisi olla) aika simppeli homma. Kyselin tarjousta ko kattoja tekevältä kaverilta, ja hän kehotti tekemään homman itse, siitä ei kuulemma kannata ulkopuoliselle maksaa.
Jonkinlaista kuvareportaasia projekteista yritän saada joskus tänne laitettua, kunhan nyt vaan tulisi se kesä ja pääsis tekeen.

Mikä sulla on vanha kattorakenne, onko tarkoitus vetäistä rimat ja huovat vanhan päälle vai onko purkua luvassa?
Anak
Jäsen
Jäsen

Täytyy sanoa että pää ei kestä niin korkealla työskentelyä ja itse asiassa aikaakaan ei ole joten parempi teettää. :)

Nyt katolla on mineriittilevyt ja alla päre ja sen alla tietty harvempi laudoitus. Eli pois pitää ottaa ja laittaa uusi laudoitus tai levyä jonka päälle sitten tuo huopa.

-Antti
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

Anak kirjoitti:Täytyy sanoa että pää ei kestä niin korkealla työskentelyä ja itse asiassa aikaakaan ei ole joten parempi teettää. :)

Nyt katolla on mineriittilevyt ja alla päre ja sen alla tietty harvempi laudoitus. Eli pois pitää ottaa ja laittaa uusi laudoitus tai levyä jonka päälle sitten tuo huopa.

-Antti
Vähän olin samaa mieltä meiän kattoremontin alussa. Siinä meni päivä, kun katteltiin kaverin kanssa maisemia ja otettiin tuntumaa korkeuteen. Sen jälkeen homma etenikin sutjakasti, kun oli ensin päivän verran kattellu ympärilleen. Kunnolliset turvavaljaat on kyllä välttämättömät. Mulla ois yhet ylimäääräiset, jos kaipaat.
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Museoviraston korjauskortistosta löytyy (netistäkin) huopakaton uusimisohjeet. Siellä neuvotaan pärekaton päälle laittamaan bituliittilevyt (so Hunton tms) ja siihen päälle sitten huovat. Päreet saa jäädä alle aluskatteeksi.

Meidän katosta on päreet jo ammoin poistettu, mutta päreiden harva aluslaudoitus on paikallaan. Siihen päälle aion laittaa Huntonin, niihin kiinni kolmiorimat ja sitten kermit. Katepalin miehiltä kyselin mielipidettä tästä, pitivät rakennetta ihan hyvänä. Jotkut suosittelee kahta kermikerrosta, ensin pitkittäin ja sitten poikittain. Katepalin miehet eivät sitä kuitenkaan hyvänä pitäneet, yksi kerros riittää. Katepalilla on hyvä opaslehtinen kolmiorimakatteen asennuksesta, kannattaa perhetyä vaikka et itse työtä tekisikään.
Anak
Jäsen
Jäsen

mich kirjoitti:Museoviraston korjauskortistosta löytyy (netistäkin) huopakaton uusimisohjeet. Siellä neuvotaan pärekaton päälle laittamaan bituliittilevyt (so Hunton tms) ja siihen päälle sitten huovat. Päreet saa jäädä alle aluskatteeksi.
Ahaa, sitähän kantsiikin sitten miettiä, kiitti vinkistä!
mich kirjoitti:Katepalilla on hyvä opaslehtinen kolmiorimakatteen asennuksesta, kannattaa perhetyä vaikka et itse työtä tekisikään.
Joo, se onkin tullut tutkittua, samaten muiden valmistajien vastaavat ohjeet. ;)

-Antti
Pamela
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pamela »

Anak kirjoitti:Täytyy sanoa että pää ei kestä niin korkealla työskentelyä ja itse asiassa aikaakaan ei ole joten parempi teettää. :)
Täytyy ny varoitella vaikka sanomattakin on tietenkin selvää että kannattaa sit pyytää tarjoukset _monesta_ paikasta.

Esim. Meillä päin tuli sekä 400:n että 1400:n euron tarjoukset tarvikkeista 60 neliön huopakaton ehjäämiseen :shock:
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

HIENOA!! Joku arvostaa kunnon kattoa. Teeppä vielä kolmiorivoista alapäähän ohjuripuut kohti nurkkia = eipä tarvitse ostaa kuin rännien alastulot, sellaiset suppilomalliset upeat! :-D
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Joo meilläkin olisi tänä kesänä huopakattotalkoita luvassa. Pitäisi laittaa itseasiassa kahteen piharakennukseen kolmiorimakate. Toisessa tönössä on tällä hetkellä niinkin hieno sandwich-rakenne kuin tiili, huopa, toinen huopa ja konesaumattu pelti. Kaikki vaan pois ja uutta huopaa tilalle.

Toisessa tönössä voikin mennä vähän kauemmin, kun siinä on toisessa päädyssä aumakatto. Siis ei päätykolmiota ollenkaan vaan harjalta katto laskeutuu molempiin nurkkiin. Tuolla kortistossa neuvottiin että aumakatto on niin vaikea tehdä että amatöörinä ei kannattaisi ruveta, mutta ajattelin ottaa tuon haasteena... :-D

Meidänhän pitäisi järjestää rintsikkaporukalla huopakattotalkoita, jos kerran näin moni on tänä kesänä laittamassa... :o :o :o
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
Vastaa Viestiin