tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Kannattaa näemmä valita huolellisesti, missä maassa vankilaan päätyy:
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkom ... V#image=14
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkom ... V#image=11
Myös Suomi kuuluu niihin maihin, joihin kannattaa tulla rötöstelemään vähän kauempaakin.
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkom ... V#image=14
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkom ... V#image=11
Myös Suomi kuuluu niihin maihin, joihin kannattaa tulla rötöstelemään vähän kauempaakin.
Ihan hyviä syitä nuo kaikki. Ja sattumallakin lienee ollut osuutensa. Mutta kyllähän tällainen meikäläinen, joka maahanmuuttajat aina automaattisesti työnsä takia bongaa, vähän asiaa alkoi miettiä.jtbo kirjoitti:Olin siis vähän jopa hajulla mikä moinen pyörä saattaisi olla :Ppvalila kirjoitti:jtbo, se tosi outo lisäpyörä fillariin liittyy taittuvarunkoisen pyörä kuljettamiseen silloin, kun se on taiteltuna pieneksi paketiksi:
https://www.youtube.com/watch?v=VEX-62GG5cg
Mun nuoremmalla oli outo kuume, melkein 40 astetta eikä mitään flunssan oireita tms. sitä kuumetta selittämässä.
Hamsteri oli tyttöä purrut pari päivää aikaisemmin, siihen minä tuon yhdistin.
Huolestuin ja vein Peijaksen päivystykseen, kun ei muuta enää auki ollut.
Pienen verenkuvan ottivat heti ja sitten piti odottaa lääkäriä. 02.00 yöllä lähdimme kotiin, kun neljä tuntia olimme turhaan lääkäriä odottaneet.
Yhdessä vaiheessa tein tilastohavainnon: jonottajia oli 19 ja heistä varmuudella maahanmuuttajia oli 9.
Aika iso yliedustus, eikä sitä voi selittää sillä, että kantasuomalaiset käyvät yksityisellä: kyseessä oli yöpäivystys, ei yöllä mikään yksityinen ole auki.
- Mehiläinen ja Dextra olivat ennen, mutta nykyisin mun mielestäni ei enää nekään. Siellä Mehiläisen ulkopuolella olen joskus sairaan lapsen kanssa turhaan käynytkin, toteamassa, ettei se enää palvele öisin.
----
Heitetäänpäs näin, onko pvalila ikinä ollut ulkomailla käydessään päivystyksessä?
Jos nyt ajatellaan tätä maahanmuuttajien tilannetta, niin:
-Terveydenhuolto, ravitsemus jne lähtömaassa
-Ravitsemusoppi ja tietämys vitamiineistä yms.
-Kotomainen pöpökantamme ja luontainen vastustuskyky, millaisia pöpöjä vastaan elimistö on sopeutunut
-Vammat, variot jne. joita saatu jo lähtömaassa
-Sosioekonominen asema, social circles, eli mm. väkivallan kohtaamisen riski mahdollisesti huomattavasti korkeampi
-Sopeutuminen täkäläiseen kulttuuriin, mutta vielä toistaiseksi huono viinansieto
-Yhteiskuntaosaaminen, onko päivystys se josta osataan hakea apua, mutta ei tiedetä esimerkiksi miten terveyskeskusasiointi toimii?
-Valtaväestöä vähemmän paikalla, jolloin saa jonottaa ilman kovin suurta syyllistämistä jne. Päivisin TK:ssa on noita vanhempia ihmisiä, joiden asenteet muualta tulevia kohtaan voivat olla aika jyrkätkin
Nämä nyt toki täysin hypoteettisiä esimerkkejä, vailla minkäänlaista taustatutkimusta, mutta potentiaalisia syitä jotka nyt äkkisestään tuli mieleen, että miksi noin.
Aina puhutaan kielitaidosta, kun selitetään maahanmuuttajien työttömyyttä. No, meikähän sitä kielitaitoa yrittää parhaansa mukaa parantaa. Mutta jos terveys on pielessä niin mitä apua mun opetuksestani on? Kielitaito toki on aina plussaa, pääsee sitä sitten töihin tai ei.
pvalila kirjoitti: Ihan hyviä syitä nuo kaikki. Ja sattumallakin lienee ollut osuutensa. Mutta kyllähän tällainen meikäläinen, joka maahanmuuttajat aina automaattisesti työnsä takia bongaa, vähän asiaa alkoi miettiä.
Aina puhutaan kielitaidosta, kun selitetään maahanmuuttajien työttömyyttä. No, meikähän sitä kielitaitoa yrittää parhaansa mukaa parantaa. Mutta jos terveys on pielessä niin mitä apua mun opetuksestani on? Kielitaito toki on aina plussaa, pääsee sitä sitten töihin tai ei.
Esimerkiksi ravitsemusvalistuksen teho on huomattavasti parempi, jos sitä kieltä jotenkin ymmärtää, ettei ole vain kauniita kuvia joiden merkitystä ei tiedä.
Englantia pitäisi opettaa, yhä enemmän ja enemmän sitä tarvitsee työelämässäkin, toki Suomenkieli sitouttaa paremmin.
Terveydelle jotain tehdäkseen joutuu asioimaan lekurissa, joka tosin hoitaa vain tilastoa, ei potilasta, mutta kuitenkin voi teoriassa olla mahdollisuus saada parempaa terveyttä, jos vaiva osuu johonkin keskiarvoon sopivasti, edellytys on, että asiointi sujuu, eli että osaa kieltä.
Mielenterveyden kannalta kielellä on suuri merkitys myöskin, jos eivät pysty kommunnikoimaan ja verkostoitumaan, niin se syrjäyttää ja altistaa mielenterveyden ongelmille, sellaisen välttäminen on tärkeää koska on aika kallista touhua yhteiskunnalle.
Kyllä se kieli on vaan kaiken perusta, se mahdollistaa muiden asioiden kunnossa pysymisen tai kuntoon saattamisen. Kokonaisvaltainen vaikutus mielestäni siis.
Sitten se, että jos tänne kannattaa tulla rötöstelemään, niin eiköhän tänne kannata tulla sairastamaankin, tuosta voi sitten alkaa pohtimaan sitä kuinka näppärää se on löyhemmän moraalin kulttuurista tulla tänne, raiskata pari teiniä, tappaa joku ja elää mukavemmin kuin kotimaassaan koskaan, hammashuoltokin pelaa kuin unelma, ensikertalaisena pääsee myös pian vapaalle ja on tienannutkin lusiessaan niin, että voi elellä mukavasti jossain halvemmassa paikassa säästöillään.
Lähtökohtaisesti pitäisi rangaistus kärsiä kotimaassaan, se vähentäisi tuota rikosturismia.
-
warixenjalka
- Jäsen

Nyt kun muutkin keski-ikäiset ovat avautuneet vaivoistaan, niin kehtaan minäkin...
Ei ole täälläkään mielenkiintoa tutkia mikä ihme allekirjoittanutta vaivaa. Käyty on työterveydet ja julkiset aina neurologeja ja fysioterapeutteja myöten. Ongelmani on seuraava: Jos teen pää alaspäin töitä, esim. juurikin lattialaudoitusta tai kaivan vaikkapa maata, päätäni alkaa särkeä ja pian tulee sellainen olo kuin olis kauhia kankkunen. Olen ammattilaisten sanomisista rivien välistä lukenut että olen lähinnä luulosairas. Tässä on vielä sellainen juttu että yksi veljistäni kärsii samasta vaivasta. Onkohan hän myös luulosairas?
No - tän kanssa on elettävä ja tehtävä vain lyhyitä jaksoja pää alaspäin töitä.
Spaution harrastamaa jalkaprässiä en pysty tekemään ollenkaan. Voi olla että jopa silloin parikyt vuotta sitten kun kävin salilla, huomasin tämän vaivan ekan kerran jalkapäivien jälkeen. Loppupäivän oli aina ihan karsea olo. Taisinkin lopettaa jalkaprässin teon ensimmäisenä ja yritin treenata jalkoja muuten.
Ei ole täälläkään mielenkiintoa tutkia mikä ihme allekirjoittanutta vaivaa. Käyty on työterveydet ja julkiset aina neurologeja ja fysioterapeutteja myöten. Ongelmani on seuraava: Jos teen pää alaspäin töitä, esim. juurikin lattialaudoitusta tai kaivan vaikkapa maata, päätäni alkaa särkeä ja pian tulee sellainen olo kuin olis kauhia kankkunen. Olen ammattilaisten sanomisista rivien välistä lukenut että olen lähinnä luulosairas. Tässä on vielä sellainen juttu että yksi veljistäni kärsii samasta vaivasta. Onkohan hän myös luulosairas?
No - tän kanssa on elettävä ja tehtävä vain lyhyitä jaksoja pää alaspäin töitä.
Spaution harrastamaa jalkaprässiä en pysty tekemään ollenkaan. Voi olla että jopa silloin parikyt vuotta sitten kun kävin salilla, huomasin tämän vaivan ekan kerran jalkapäivien jälkeen. Loppupäivän oli aina ihan karsea olo. Taisinkin lopettaa jalkaprässin teon ensimmäisenä ja yritin treenata jalkoja muuten.
Tämän kun käsittäisivät päättäjät.jtbo kirjoitti:Lähtökohtaisesti pitäisi rangaistus kärsiä kotimaassaan, se vähentäisi tuota rikosturismia.
- Puolihullu varttisavolainen -
Suomi oli joskus aika jämäkkä maa, kun jotain piti korjata niin sitten korjattiin.
Nyt ei onnistu mikään.
Esimerkiksi työttömyysturvan pitäisi olla sellainen, että jokainen voi aina käydä töissä sen verran kuin pystyy.
Ei voi olla tällainen joko-tai systeemi, jossa kaikki edut lähtevät saman tien kun vähän uskaltautuu työkuntoa kokeilemaan.
Kaikki tietävät ongelman mutta silti kaikki yritykset muuttaa tilanne torpataan.
Tämä nykyinen hallitus on vähän erilainen: se sentään yrittää jotain. Sutta tulee koko ajan mutta edelliset hallitukset eivät edes yrittäneet tehdä mitään. En mä tästä hallituksesta pidä, se tekee typeryyksiä liukuhihnalla, mutta uskaltavat sentään jotain tehdä.
Nyt ei onnistu mikään.
Esimerkiksi työttömyysturvan pitäisi olla sellainen, että jokainen voi aina käydä töissä sen verran kuin pystyy.
Ei voi olla tällainen joko-tai systeemi, jossa kaikki edut lähtevät saman tien kun vähän uskaltautuu työkuntoa kokeilemaan.
Kaikki tietävät ongelman mutta silti kaikki yritykset muuttaa tilanne torpataan.
Tämä nykyinen hallitus on vähän erilainen: se sentään yrittää jotain. Sutta tulee koko ajan mutta edelliset hallitukset eivät edes yrittäneet tehdä mitään. En mä tästä hallituksesta pidä, se tekee typeryyksiä liukuhihnalla, mutta uskaltavat sentään jotain tehdä.
Nöh niin, mulla on nyt sitten oikein tuplalaajakaista.
Eli vanhan neljägeen rinnalle mulle tuli VDSL.
4G (44/18) toimii ainakin juuri nyt ripeämmin kuin VDSL (19/9).
Jossain vaiheessa VDSL näytti vähän parempaa lukemaa, 25 Mbit/s.
Sekin on vain puolet luvatusta.
Mä ajattelin, että VDSL oli langatonta luotettavampi ja pääsisi kaiken aikaa lähelle luvattuja nopeuksia.
No, vuosi mennään näin. Paremmalla modeemilla VDSL saattaisi olla vähän nopeampi, tämänhän minä ostin kympillä.
Eli vanhan neljägeen rinnalle mulle tuli VDSL.
4G (44/18) toimii ainakin juuri nyt ripeämmin kuin VDSL (19/9).
Jossain vaiheessa VDSL näytti vähän parempaa lukemaa, 25 Mbit/s.
Sekin on vain puolet luvatusta.
Mä ajattelin, että VDSL oli langatonta luotettavampi ja pääsisi kaiken aikaa lähelle luvattuja nopeuksia.
No, vuosi mennään näin. Paremmalla modeemilla VDSL saattaisi olla vähän nopeampi, tämänhän minä ostin kympillä.
warixenjalka kirjoitti:Nyt kun muutkin keski-ikäiset ovat avautuneet vaivoistaan, niin kehtaan minäkin...![]()
No - tän kanssa on elettävä ja tehtävä vain lyhyitä jaksoja pää alaspäin töitä.![]()
Tämän kun käsittäisivät päättäjät.jtbo kirjoitti:Lähtökohtaisesti pitäisi rangaistus kärsiä kotimaassaan, se vähentäisi tuota rikosturismia.
Täällä näkökenttä menee mustaksi ja korvissa suhisee kovasti, että myöskin päätä puristaa vallan vietävästi, jos teen jotain niinkin rajua, kuin vaikkapa noukin mustikoita. Mikäli yritän tehdä sen kyykyssä, niin ylös kun nousee pimenee näkö kerrasta ja lähtee tasapaino noiden aiempien oireiden lisäksi.
Vaakatasoon kun käy niin reilun minuutin ajan on kovasti hengästynyt.
Nuo on sellaisia pieniä ihan normaaleja juttuja, jotka kakarasta saakka vaivanneet, aina vedetään verenpainekorttia esiin, mutta mitä korkeammaksi sen saa, sitä vähemmän tulee oiretta ja vaikka joskus se on ollutkin ihan normaalissakin, niin ei se koskaan liian alhainen ole ollut.
TH:n toteama "jaa, sepä on kumma" onkin paras mitä siihen on saanut tai tulee saamaan.
Esimerkiksi pienenä koululaisena opettajat syyttivät velttoilusta, kun en venytellyt kuten muut, päätä polveen laittaessa menee näkö mustaksi ja tuntuu kuin päästä joku poksahtaisi ihan heti, mutta sitä pitivät vain tekosyynä.
Edelleenkään ei mitään toivoa tehdä sellaisia venytyksiä.
Sitten kun lukee muualta kuin Suomesta, niin suositus on että kaikkia liikkeitä joissa ko. ilmiö esiintyy tulisi välttää, koska ihan tutkimusta on tehty ja havaittu yhteys sydankohtauksen ja moisen efektin välillä, tulee liian kova paikka elimistölle ja se voi olla slaagin paikka. Terveydenhuollossa eivät toki tuotakaan usko vaikka sanoisi, leiman kerran ovat lyöneet paperiin ja se pysyy siellä aina.
Tässä maassa hukataan ihan oikeasti paljon enemmän potentiaalia kuin mitä tässä maassa on, ihan vain siksi kun pitää olla niin ähmäpäistä, muualla keksittyä hyödynnetään pitkin hampain ja mieluusti ei lainkaan.
Kyllä systeemin pitäisi olla sellainen, että se mahdollistaa (ja jopa tukee) yksilön yltämisen parhaimpaansa, mutta meille sellaista ei koskaan tule, meillä on keskiarvo.
Kun miehet tästä vielä vähän vanhenevat niin Ari siirtää tämän ketjun jollekin lääkäripalstalle...
Mulla olisi itse asiassa aika paljon sellaisia juttuja, jotka eivät ihan kauheasti edes rahaa veisi.
Esimerkiksi yksi vanha keittiön vetolaatikko pitäisi sirkkelöidä vähän matalammaksi, sille on jo paikka tehtynä maakellarissa.
Maakellari on siis mun mun jonkin sortin varasto, paremmin jos olisi järjestetty, niin voisi sitä jopa verstaaksi sanoa.
Laiskan miehen selitys on se, ettei lumi maassa ole kiva sirklata ulkona yhtään mitään. Ja sisällä mulla ei mitään sirklauspaikkaa ole.
No, siellä maakellarissa voisi sirklata mutta sitten se olisi totaalisesti täynnä sahanpurua. Siivottavaa siellä on jo nyt ihan tarpeeksi.
Tuuman shakki ja matti -tilanne on aika paha. Jos mulla voimia enemmän olisi, niin tulisin kantamaan sen toosan pihalta sisälle.
Mulla olisi itse asiassa aika paljon sellaisia juttuja, jotka eivät ihan kauheasti edes rahaa veisi.
Esimerkiksi yksi vanha keittiön vetolaatikko pitäisi sirkkelöidä vähän matalammaksi, sille on jo paikka tehtynä maakellarissa.
Maakellari on siis mun mun jonkin sortin varasto, paremmin jos olisi järjestetty, niin voisi sitä jopa verstaaksi sanoa.
Laiskan miehen selitys on se, ettei lumi maassa ole kiva sirklata ulkona yhtään mitään. Ja sisällä mulla ei mitään sirklauspaikkaa ole.
No, siellä maakellarissa voisi sirklata mutta sitten se olisi totaalisesti täynnä sahanpurua. Siivottavaa siellä on jo nyt ihan tarpeeksi.
Tuuman shakki ja matti -tilanne on aika paha. Jos mulla voimia enemmän olisi, niin tulisin kantamaan sen toosan pihalta sisälle.
No niin, täytyy antaa Elisalle tunnustusta.
Tuo 50/10 VDSL on juuri niin nopea kuin nimellisnopeus antaa olettaa.
Ekat nopeuslukemat mä sain wlanilla, täydet nopeudet löytyivät Ethernetin kautta.
Tuo 50/10 VDSL on juuri niin nopea kuin nimellisnopeus antaa olettaa.
Ekat nopeuslukemat mä sain wlanilla, täydet nopeudet löytyivät Ethernetin kautta.
Äsh, kevät pukkaa päälle.
Ei siinä muuta huonoa, mutta täytyy taas miettiä kesärengasjuttuja.
Mulla on C5:teen tosi vanhat kesärenkaat, ja nekin jonkin verran kärsineillä aluvanteilla.
Lähes ajamattomat Misukat nuo kyllä ovat mutta kun ikää on 9 vuotta niin ei tunnu oikein kivalta laittaa niitä alle.
Vaimon tilanne muutoin sama, muttä hänen aluvanteensa ovat virheettömät.
Lisäksi mulla on peltivanteilla vaimon autoon oikein hyvät suvikumit. Niiden peltivanteiden offset on tosin vain 32 mikä varmaan on sentin liian pieni.
Ei siinä muuta huonoa, mutta täytyy taas miettiä kesärengasjuttuja.
Mulla on C5:teen tosi vanhat kesärenkaat, ja nekin jonkin verran kärsineillä aluvanteilla.
Lähes ajamattomat Misukat nuo kyllä ovat mutta kun ikää on 9 vuotta niin ei tunnu oikein kivalta laittaa niitä alle.
Vaimon tilanne muutoin sama, muttä hänen aluvanteensa ovat virheettömät.
Lisäksi mulla on peltivanteilla vaimon autoon oikein hyvät suvikumit. Niiden peltivanteiden offset on tosin vain 32 mikä varmaan on sentin liian pieni.
Menipäs eilinenkin enimmäkseen nukkuessa, ei vaan pysynyt hereillä, ei niin millään, vajaa 6 tuntia taisi olla minkä kesti hereillä, tympii, vaan ei tuollekaan mitään voi, luulotautia se vain on.
Ilman lenkkeilyä kestäisi hereillä vieläkin vähemmän, että on siitä jotain hyötyä.
Tuossa aamupalan yhteydessä otin muutaman capturen yhdeltä lenkiltä, jonka tein pari päivää lumimyräkän jälkeen, ei tarvitse ihmetellä miksei pyöräillä enemmän talvella (siltikin aika paljon pyöriä tulee vastaan talvellakin)

Käännyppäs oikealle, tai meneppäs suoraan, maastoajoa luvassa:

Tästä pitäisi vasemmalle kääntyä, ylämäkeä, joten onnea yritykselle!

Suoraan pitäisi pyrkiä, koska maantienlaitaa jatkuu kulku väylän puuttuessa. Joku on mönkijällä auraillut vähän, kun ilmeisesti virallinen auraus ei jaksa vaivautua edes tuota väylää avaamaan.

Siis 2 päivää myräkän jälkeen ja jos sataa lunta niin sitten ei edes yritetä tehdä mitään, kaikkialla on pelkkää lumipuuroa.
Jos ajatellaan vaikkapa, että 60 vuotias toimistotyöntekijä tahtoisi kulkea töihin sähköpyörällä vuoden ympäri, niin kyllä se olisi parempi omata kohtalaisesti maastopyöräilykokemusta, tämä oma kokemus ei vielä aivan riitä, muutaman kerran joutui vähän useammasti yrittämään, mutta työntää ei tarvinnut kuin kerran
Onko tosiaan niin, että espoo/vantaa tekee tässä vähän enemmän töitä? Täällä ei se tuhatkaan kulkijaa riitä parempaan, ihan samaa puuroa se on sateen aikaan kaikkein vilkkaimmillakin väylillä, on vain sellainen laiska välinpitämätön asenne kevyttä liikennettä kohtaan, huolimatta kauniista lauseista joita pamfletteihin painetaan.
Ilman lenkkeilyä kestäisi hereillä vieläkin vähemmän, että on siitä jotain hyötyä.
Tuossa aamupalan yhteydessä otin muutaman capturen yhdeltä lenkiltä, jonka tein pari päivää lumimyräkän jälkeen, ei tarvitse ihmetellä miksei pyöräillä enemmän talvella (siltikin aika paljon pyöriä tulee vastaan talvellakin)

Käännyppäs oikealle, tai meneppäs suoraan, maastoajoa luvassa:

Tästä pitäisi vasemmalle kääntyä, ylämäkeä, joten onnea yritykselle!

Suoraan pitäisi pyrkiä, koska maantienlaitaa jatkuu kulku väylän puuttuessa. Joku on mönkijällä auraillut vähän, kun ilmeisesti virallinen auraus ei jaksa vaivautua edes tuota väylää avaamaan.

Siis 2 päivää myräkän jälkeen ja jos sataa lunta niin sitten ei edes yritetä tehdä mitään, kaikkialla on pelkkää lumipuuroa.
Jos ajatellaan vaikkapa, että 60 vuotias toimistotyöntekijä tahtoisi kulkea töihin sähköpyörällä vuoden ympäri, niin kyllä se olisi parempi omata kohtalaisesti maastopyöräilykokemusta, tämä oma kokemus ei vielä aivan riitä, muutaman kerran joutui vähän useammasti yrittämään, mutta työntää ei tarvinnut kuin kerran
Onko tosiaan niin, että espoo/vantaa tekee tässä vähän enemmän töitä? Täällä ei se tuhatkaan kulkijaa riitä parempaan, ihan samaa puuroa se on sateen aikaan kaikkein vilkkaimmillakin väylillä, on vain sellainen laiska välinpitämätön asenne kevyttä liikennettä kohtaan, huolimatta kauniista lauseista joita pamfletteihin painetaan.
Tuossa olisi vähän haastetta:
https://www.youtube.com/watch?v=GlMLSEa6OJ4
Tuolla on maailmanennätys hallussa 210km/h sarjatuotantopyörällä https://www.youtube.com/watch?v=yE-za2v8XPM
167km/h kesäisemmissä olosuhteissa, ihan normaalilla sarjatuotantoisella pyörällä https://www.youtube.com/watch?v=RFwrGa6IswY
Tuohan olisi pojille sopiva laji, kun ei tarvitse edes polkea, vähän aikaa vaan odottelee ja pitelee sarvista kiinni, niin on lenkki heitetty
Tuolla on maailmanennätys hallussa 210km/h sarjatuotantopyörällä https://www.youtube.com/watch?v=yE-za2v8XPM
167km/h kesäisemmissä olosuhteissa, ihan normaalilla sarjatuotantoisella pyörällä https://www.youtube.com/watch?v=RFwrGa6IswY
Tuohan olisi pojille sopiva laji, kun ei tarvitse edes polkea, vähän aikaa vaan odottelee ja pitelee sarvista kiinni, niin on lenkki heitetty
Katsoin myös sen klipin, jossa nopeutta oli 223 km/hjtbo kirjoitti:Tuossa olisi vähän haastetta:
Siinä pyörä näytti moottoripyörältä, josta on otettu moottori pois.
Mä luulen, että jää on aika hyvä materiaali tehdä tuollainen kertakäyttörata: aika halpa verrattuna jollain muulla tavalla rakennettuun rataan.
jtbo, eikös teilläpäin auraukset hoideta juuri niin, kuin maastopyöräilijä soisikin ne hoidettavan? Läpi pääsee kyllä, mutta meno on juuri sopivan haastavaa...
Jossain oli myytävänä Tunturin sähköfillarin pyörätön runko hintaan 200 egeä. Mä en tiedä, onko se hyvä hinta: siitä oli viety pyörät ja akku mutta esim. jonkin sortin LCD-näyttöjuttu oli tallella.
Tuollaisesta saisi itse rakentamalla ehkä enemmän omaan makuun olevan pyörän kuin mitä se Tunturin sähköpyörä ihan orkkiksena olisi.
Orginaalina siinä on varmaankin vain 250 wattia tehoa ja mahdollisuus käyttää apuvoimaa ainoastaan pienissä nopeuksissa.
Mä hämmästyin, että esim. 1 kW moottorilla varustettu etuvanne ei maksa oikein mitään, jokusen kympin vain.
Mitähän tuolla teholla muuten tarkoitetaan? Ottotehoa on helppo kasvattaa vaikka vastuksella tai moottorin huonolla suunnittelulla, mutta lainsäätäjän mielestä juuri ottotehoa on ehkä järkevä säädellä koska sen mittaaminen on lapsellisen helppoa.
Onkohan joku rakennellut sähköfillarin, jossa on veto kummassakin pyörässä?
Tosielämän tehoa rajoittaa varmaankin valittu akusto: sen valintaa taas rajoittaa fillaristin lompakko.
jtbo, osaavatko sähköfillarit ladata akkuja jarrutuksen aikana, sähköjarruttaa?
Jossain oli myytävänä Tunturin sähköfillarin pyörätön runko hintaan 200 egeä. Mä en tiedä, onko se hyvä hinta: siitä oli viety pyörät ja akku mutta esim. jonkin sortin LCD-näyttöjuttu oli tallella.
Tuollaisesta saisi itse rakentamalla ehkä enemmän omaan makuun olevan pyörän kuin mitä se Tunturin sähköpyörä ihan orkkiksena olisi.
Orginaalina siinä on varmaankin vain 250 wattia tehoa ja mahdollisuus käyttää apuvoimaa ainoastaan pienissä nopeuksissa.
Mä hämmästyin, että esim. 1 kW moottorilla varustettu etuvanne ei maksa oikein mitään, jokusen kympin vain.
Mitähän tuolla teholla muuten tarkoitetaan? Ottotehoa on helppo kasvattaa vaikka vastuksella tai moottorin huonolla suunnittelulla, mutta lainsäätäjän mielestä juuri ottotehoa on ehkä järkevä säädellä koska sen mittaaminen on lapsellisen helppoa.
Tosielämän tehoa rajoittaa varmaankin valittu akusto: sen valintaa taas rajoittaa fillaristin lompakko.
No, metsäpolkuja pitkin voi päästä helpommin perille kuin pyörätietä, usein paremmassa kunnossa nuo polut kuin pyörätiet, eli jos tekniikkaa haluaa hioa, niin keskustaan vaan pyöräilemään, tämä voi vähän kirpaista itseään modernina ja pyöräily-ystävällisenä kylänä itseään mainostavaa takahikiää, mutta totuushan ei satupvalila kirjoitti:jtbo, eikös teilläpäin auraukset hoideta juuri niin, kuin maastopyöräilijä soisikin ne hoidettavan? Läpi pääsee kyllä, mutta meno on juuri sopivan haastavaa...![]()
![]()
![]()
Tietty noita AWD pyöriä on, tässäkin ketjussa tainnut olla filmiäkin moisista, on niissä puolensa, mutta pyöräilyssä on se paino kuitenkin sellainen tärkein seikka, mopo ei ole pyörä ja jos painoa alkaa olemaan paljon yli 20kg niin aika mopoksi se menee, sama kun tehoa laitetaan reilummin, painoa tulee helposti noin 40kg ja aika sama se 70-luvun mopo on tuollaisen kanssa.
Toki fillari on vähän nopeampi sen väännön ansiosta ja kun voi polkea tehokkaammin, mutta 40kg kahdella pyörällä on aika möhkö käsiteltävä, sillä ei pujotella enää ketterästi kuten fillarilla, inertia oikeammin se haitallinen tekijä on, mutta paino ja inertia menee yhdessä.
Onhan tuollaisia sähköjarrutuksiakin, mutta autoissakin tahtoo olla tehokkaampaa rullata järkevästi, toki oikein jyrkissä ja pitkissä mäissä sillä sähköntekemisellä voi olla jotain pientä säästöä, mutta massat on niin pieniä, ettei sieltä kovin hurjia lataustehoja saada, lähinnä säästää jarruja, mutta Suomessa fiksusti ajaen useimmiten ei tarvitse jarruja lainkaan.
Ottotehoa varmaankin, paljon fiksumpaa olisi vääntömomenttia rajoittaa, mutta se on vähän hankala mittauksen kannalta.
Pyöräilyssä muutoinkin vähän huvittaa tuo wateista keuhkoaminen, kun vääntö takarenkaalta on se mikä merkitsee, runkoakin saa taivuttaa wateilla niin paljon kuin lystää, mutta jos ei tule vääntöä takarenkaalle, niin ei se pyörä kulje.
Tässä on muuten jotain kiilaa väitteille, että täällä meillä olisi ne palkat liian korkeita, vastavalmistunut hitsaaja 3000€/kk ja 7kk koulutus:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201804 ... 0_ul.shtml
4500€/kk kun saa lisäkurssin suoritettua.
Tottahan kätevästi unohdettiin mainita suomalaisen vastavalmistuneen hitsarin palkka, mutta siinä missä amerikkalaisesta koulusta valmistunut omaa jo rutiinit hitsaukseen, suomalaisesta koulusta valmistunut ei osaa 'hommia' märkäkorva täällä opetetaan töihin käytännössä siinä ekassa työpaikassa, toki jotain hajua on, mutta työ ja opetetut taidot on yleensä aika kaukana.
Tämän mukaan suomessa keskimäärin ko. ammatissa työskentelevät saavat noin 3000€/kk, mutta siinä onkin jo kokemuslisät, sekä ammattitaitolisät mukana, vastavalmistunut ei todellakaan saa lähellekään sitä!
http://palkka.tietoinfo.com/hitsaajan-p ... nehitsaaja
Toki vakuutus + terveydenhuolto jne. on kalliimpaa amerikassa, autot, ruoka ja asuminen halvempaa pääsääntöisesti, mutta kalliimpaakin asumista löytyy.
Meilläkin pitäisi oppia keskittymään olennaiseen, eikä aina mennä niin kirkasotsaisesti eteenpäin.
Eutanasia-asiassakin pyöritellään normia ja pykälää, että selvitystyöryhmää, ettei vaan tarvitseisi itse asiaan puuttua, sama ilmiö kaikessa tässä maassa ja jostain sieltä se kilpailukyvyn vaatimattomuus ehkä löytyy enemmän kuin kovista palkoista.
Olisiko rumasti sanottua, jos sanoisi, että huono ja tehoton koulutus meillä tekee osittain sen, että palkkaus ei ole linjassa, sillä kyllähän 7kk oikeita töitä tehnyt kaveri on kovemman palkan kaveri kuin 3 vuotta koulunpenkillä istunut satunnaisesti vähän hitsausta kokeillut kaveri.
Moni naureskeli aikoinaankin amerikkalaisten hevosvankkureille, eli siis vanhaan tyyliin tehdyille autoille, mutta kyllä niissäkin oli paljon viisautta, ehkei aivan modernimpien tyylisuuntien mukaisia, mutta omassa filosofiassaan erinomaisia.
Jostain kummansyystä ei vaan haluta aina nähdä sitä amerikkalaisten etevyyttä, olisiko vähän kateutta?