tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

No niin, tuli eilen tehtyä myös rengaskaupat. Tai oikeastaan vannekaupat.

Eli Sitikan C5 X7 tuli markkinoille -08 ja mun autoni on vuotta nuorempi. Orkkisvanteet muuttuivat 2010 paljon näyttävämmän näköisiin, samalla rengaskoko kasvoi 17 tuumaan.

Mä ostin tänään tuollaiset 17 tuuman vanteet. Kahden päällä on jossain määrin siedettävät renkaat, kahdessa pintaa ei juuri ole.

Ainakin kahteen mun pitää ostaa uudet gummit ja Landsail LS 388 ja LS 588 ovat sitikkakuskien keskuudessa aika suosittuja.

Tuuma, mitkä gummit ja mistä sä Lakuun ostit? Englannista ne tulivat, sen verran muistan.

Vähän heikommassa hapessa nuo vanteet olivat kuin mä olisin toivonut, mutta 150 egeä on ihan kohtuuhinta tonnin orkkisvanteista.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tajuuko joku noita EU:n rengasmerkintöjä?

Miten ihmeessä saman kumin 235/55-17 voi kuluttaa vähemmän bensaa kuin kapeampi versio samasta renkaasta? Lisäksi tuo leveä on halvempi kuin sentin kapeampi. :shock:

Ihan arpakoneellako noita EU-juttuja päätetään?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Tajuuko joku noita EU:n rengasmerkintöjä?

Miten ihmeessä saman kumin 235/55-17 voi kuluttaa vähemmän bensaa kuin kapeampi versio samasta renkaasta? Lisäksi tuo leveä on halvempi kuin sentin kapeampi. :shock:

Ihan arpakoneellako noita EU-juttuja päätetään?
Höh, kyllähän sen jokainen valveutunut fillaristikin tietää, että leveämpi kumi rullaa kevyemmin kuin kapeampi, samassa paineessa sekä samalla kuormalla siis.

Ajatteleppas näin, että sulla on 2 litraa 2 bar paineessa olevaa ilmaa ilmapatjassa, sitten on 2.5 litraa 2 bar paineessa, kummanko päälle voi laittaa enemmän painoa? Kumpi lytistyy enemmän saman painon alla?

Sitten kun ruvetaan ihan oikeasti mittaamaan sitä renkaan ja tien välisen kosketuspinnan leveyttä, niin noilla renkailla ei olekkaan niin suurta eroa kuin numeroista voisi päätellä, johtuen jälleen siitä kun toinen kantaa enemmän kuormaa samalla paineella.

Eli ei ne kapeat kumit ole välttämättä parhaat, niissä voi olla pienempi ilmanvastus, sekä vierintävastus sateella, mutta mitä sitten noissa testeissä otetaan lukuun voi olla ihan vain kuiva keli jossain vakioidussa olosuhteessa.

Fillarin renkaissa on sitten paljon enemmänkin muuttujia, pinnan karkeus ja pehmeys jotka voivat kääntää vaakaa yhä enemmän leveämmän kumin eduksi, mutta myös matalempi paine voi olla korkeampaa painetta edullisempi, siihen pitää vähän perehtyä, että ymmärtää koko juonen.

Renkaan kylki on se iso juttu, kumiseos myöskin, jossain määrin kuviokin (yllättävän vähäisessä määrin), mutta se renkaan runko ja kylki on merkitsevin asia, sen pitää joustaa, mutta ei se saa joustaa liikaa.

Sinällään joku EU:n energiamerkki yms. on vain karkea suuntaa-antava arvo, jossain tietyssä tilanteessa asia on niin, mutta käytännössä voi olla toisinkin, grain of salt ja sitä rataa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mä olen tottunut siihen vanhaan logiikkaan, että leveät renkaat kuluttavat enemmän polttoainetta kuin kapeat.

Siis ihan vain asiaa mitenkään miettimättä, noin sitä vain tavattiin ajatella.

Talvirenkaiksi minä otin 215/60-16 kokoiset, kirjan mukaan koko on joko 225/60-16 tai 225/55-17.

Nuo mun eilen ostamat vanteet ovat nuo 17-tuumaiset ja niiden päällä olevat vanhat gummit ovat juuri tuota 225/55 kokoa.

Landsailit löytyi halvemmalla kokoa 235/55 ja se olisi halkaisijaltaan aavistuksen pienempi kuin 225/60-16 mutta tietenkin hieman suurempi kuin 225/55-17.

Leveys ja matala profiili voivat tuoda mukanaan vetelyä ja vesiliirtoa, kumpikaan ei ole kiva juttu.

Rekisteriotteen mukaan suurin sallittu koko mun autooni on 245/xx-18 eli leveyden puolesta tuo 235 varmaankin mahtuu ihan hyvin.

Vanhaan aikaan 235 oli hiton leveä nakki eikä tosiaankaan halpa koko. :shock:
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mä olen tottunut siihen vanhaan logiikkaan, että leveät renkaat kuluttavat enemmän polttoainetta kuin kapeat.

Talvirenkaiksi minä otin 215/60-16 kokoiset, kirjan mukaan koko on joko 225/60-16 tai 225/55-17.

Nuo mun eilen ostamat vanteet ovat nuo 17-tuumaiset ja niiden päällä olevat vanhat gummit ovat juuri tuota 225/55 kokoa.

Landsailit löytyi halvemmalla kokoa 235/55 ja se olisi halkaisijaltaan aavistuksen pienempi kuin 225/60-16 mutta tietenkin hieman suurempi kuin 225/55-17.

Leveys ja matala profiili voivat tuoda mukanaan vetelyä ja vesiliirtoa, kumpikaan ei ole kiva juttu.

Rekisteriotteen mukaan suurin sallittu koko mun autooni on 245/xx-18 eli leveyden puolesta tuo 235 varmaankin mahtuu ihan hyvin.

Hämmästelehän tuolta muutaman valmistajan ilmoitettuja sekä todellisia kokoja, niin valinta voi helpottua, tai menee entistä hankalemmaksi:
https://www.tirerack.com/content/tirera ... epage.html

225 voi olla yhä leveä tai leveämpi kuin 235, se vähän riippuu.

Olkapää oireilee taas niin pahasti, ettei oikein naputtelustakaan tule mitään, vetää koko hartiaseudun jumiin ja kipu on ihanan polttava.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mä olen tottunut siihen vanhaan logiikkaan, että leveät renkaat kuluttavat enemmän polttoainetta kuin kapeat.

Hämmästelehän tuolta muutaman valmistajan ilmoitettuja sekä todellisia kokoja, niin valinta voi helpottua, tai menee entistä hankalemmaksi:
https://www.tirerack.com/content/tirera ... epage.html

225 voi olla yhä leveä tai leveämpi kuin 235, se vähän riippuu.

Olkapää oireilee taas niin pahasti, ettei oikein naputtelustakaan tule mitään, vetää koko hartiaseudun jumiin ja kipu on ihanan polttava.
Jos tuo terveydenhuolto heltyisi sun olkapääsi leikkaamaan niin mikä olisi ennuste?

Onko sitä tutkittu edes sen verran että viasta on tieto?

En mä tuolta sivustolta niitä aitoja leveyksiä löytänyt. Merkin ja mallin perusteella osaavat kuulemma suositella renkaita: mä siis yritin syöttää Sitikan mutta sitä ei listalta löytynyt. No, sitten mä valitsin Peugeot ja hopsaa, sieltä tulivat mallit 405 ja 505.

Eli ei ihan ajan tasalla ole suositussysteemi...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kuinkahan vanteesta fiksataan yksittäinen hapettuma pois? Netti on täynnä ohjeita siitä, kuinka koko vanne puhalletaan ja lakataan.

Mulle riittäisi pieni paikallinen fiksaus. Ei sen täydellinen tarvitsisi olla.

Mulla on selvästi lakan alle päässyt kosteutta ja vanteessa siis valkoinen alue, sormenpään kokoinen suunnilleen.

Lakka on kupruilla ja varmaankin tuolta kohdin helppo rapsuttaa irti.

Mutta sitten pitäisi se alta löytyvät alue jotenkin hioa ja ehkä maalata ja kai siihen jonkin sortin lakkakin pintaan olisi hyvä saada.

Kun nyt saisi ainakin hapettuman leviämisen pysätettyä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Jos tuo terveydenhuolto heltyisi sun olkapääsi leikkaamaan niin mikä olisi ennuste?

Onko sitä tutkittu edes sen verran että viasta on tieto?

En mä tuolta sivustolta niitä aitoja leveyksiä löytänyt. Merkin ja mallin perusteella osaavat kuulemma suositella renkaita: mä siis yritin syöttää Sitikan mutta sitä ei listalta löytynyt. No, sitten mä valitsin Peugeot ja hopsaa, sieltä tulivat mallit 405 ja 505.

Eli ei ihan ajan tasalla ole suositussysteemi...
Alle 50%, koska se himputin puoskari maalaislääkäri, joka kirjoittaa, että puhuu kauniisti, mutta tekee rumasti (kollegoita haukkuu vaikka itse ei osaa jne.), ei laskenut kuvauksiin, vuoden sai rutista ja vasta kun ei ollut paikalla toisen lekurin kautta pääsi kuvauksiin osapuilleen nyrkkiä pöytään lyömällä. Se vaikka itse tietää heti onnettomuuden sattuessa ei merkkaa mitään, lekuri mielestään tietää paremmin, koska keskiarvo. Se olisi heti pitänyt kuvata ja operoida, jo käypä hoito suosituksien perusteella, mutta ei kun yleensä, keskiarvo, kun on totuttu ettei ikä jne. huomioiden yleensä.

Sinällään kuvauksissakaan ei koko vikaa saatu selville, lähinnä olettamalla ja koska keskiarvo, itse sen verran ymmärrystä tullut hankittua, että jotenkin jännepuolelle vaikutusta, josta sitten myöhemmin johtui toinen vamma samaan raajaan, mistä johtuen:
punnerruksia ei voi tehdä, painoja ei voi nostaa, lumitöitä ei voi tehdä, tietokonetta ei voi kovin pitkästi kerrallaan käyttää, nukkua ei voi kuin toisella kyljellä, herää heti jos erehtyy kääntymään oikealle kyljelle, mutta kun koko aiemman iän on oikealla kyljellä tottunut nukkumaan, niin voi arvata mitä se nukkuminen on jne.
Takapuolen pyyhkimisestä paidan pukemiseen ja riisumiseen on irvisteltävä kivusta, mutta kun keskiarvo.
Vähän samaa eräällä raksayrittäjällä, käsi ei nouse vaakatasosta ylöspäin, eikä polvillaan pysty olemaan, kun ei sitten pääse ylös, mutta ihan normaalia kun ikä, ei mitään vikaa eikä aihetta mihinkään.

TH:ssa ylipäätään pyritään tappamaan aikaa, jotta pääsevät tuohon vanhemman iän keskiarvoihin käsiksi ettei tarvitse tehdä mitään, odottelua 2-3kk kerrallaan, välillä pisempäänkin, että mitään tapahtuu menee siihen jo vuosia ja jos et lyö nyrkkiä pöytään ei tapahdu mitään.
Ehkä se 12. epilepsiatesti antaisi jo tuloksen? :lol:

Oikeasti siellä ei kukana ymmärrä kuinka ihminen toimii, ei ole sellaista mekaniikan ymmärtäjän näkemystä, suoritetaan vain ohjesäännön mukaista protokollaa miettimättä yhtään sen enempää sitä kuinka se oikeasti toimii. Sitten jos se keskiarvo ei toimi, niin ei ymmärretä lainkaan miksei, sen täytyy olla siis luulotauti/masennus ja siksi meillä joka päivä 9 ihmistä joutuu eläkkeelle masennuksen takia, koska se on emme ymmärrä/halua lokero.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2018040 ... 8_u0.shtml

Miettikääpä ihan huviksenne kuinka paljon tuo maksaa hukattuna potentiaalina jne. Sitten voitte pohtia kuinka maailman paras terveydenhuolto on tilastollinen harha, meillä lähinnä siivotaan tilastoa tai 'hoidetaan' tilastoa sen potilaan sijaan.

Verisuoniongelmat tai murtuneet luut on joissa terveydenhuolto on varmasti ihan hyvä, lihaspuolenjutut, nikamapulmat, jännepuoli jne. about kaikki muu on sitten huuhaata, siis julkisenpuolen yleislääkärille jos menee asiaa esittämään.

Sitä olen yrittänyt vaatia yli 13 vuoden ajan, että keuhkokuumeen myötä tullut jatkuva yli 40 kuumetta vastaava olotila tutkittaisiin ja haettaisiin siihen korjaus, mutta ei aleta edes tutkimaan "ompa kumma" ja siihen se jää aina. Vaikka itse tietää miten korkeamman kehitystason maissa ongelma korjataan, täällä ei saa mitään ja kyllä se nyt on jo myöhäistä.

Tässä maassa hukataan miljardeja tällä TH politiikalla, kukaan ei oikeasti osaa, ne jotka osaa ei saa tehdä, koska keskiarvo, ei saa olla parempi ainkaan, uutta ei saa luoda kuin oikeassa asemassa olevat jne. Meillä on kovasti näennäinen yhteiskunta, jossa muutamat harvat vie koko pässilaumaa vapauden ja yhdenmukaisuuden illuusiossa omien näkemyksiensä mukaan.

Näinkin vähän kirjoittamiseen mennyt yli 2 tuntia ja loppupäivänä ei kovin paljoa konetta taida pystyä käyttämään, kun alkaa taas kiusaamaan tuo yksi vaiva.

Muoks: Viimeisen vuoden aikana yli 3000 euroa mennyt, eikä mitään hyötyä, kaikkeni olen yrittänyt, mutta kun ei haluta niin ei haluta, viisampaa olisi kai ollut painua sellaiseen maahan jossa asiat oikeasti osataan eikä vain tehdä jotain jotta voidaan sanoa nyt on tehty, pilkku on täytetty.

--------

Contact patch width, eli thread width on se todellinen merkityksellinen leveys, koska se on leveys jolla rengas on kiinni tienpinnassa. Kannattaa hakea rengaskoon mukaan, amerikassa ei Sitikkaa myydä, ei ole myyty sitten 70-luvun vai 80-luvun alun? Se koko merkki sai jonkinlaisen sanktion ja joutui pannaan, siksi et tule löytämään mitään mainintaan moisesta merkistä amerikan sivustoilta.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Tämä onkin aika ajankohtainen raato: https://www.youtube.com/watch?v=zg0dC61t1u8
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Alle 50%, koska se himputin puoskari maalaislääkäri, joka kirjoittaa, että puhuu kauniisti, mutta tekee rumasti (kollegoita haukkuu vaikka itse ei osaa jne.), ei laskenut kuvauksiin, vuoden sai rutista ja vasta kun ei ollut paikalla toisen lekurin kautta pääsi kuvauksiin osapuilleen nyrkkiä pöytään lyömällä. Se vaikka itse tietää heti onnettomuuden sattuessa ei merkkaa mitään, lekuri mielestään tietää paremmin, koska keskiarvo. Se olisi heti pitänyt kuvata ja operoida, jo käypä hoito suosituksien perusteella, mutta ei kun yleensä, keskiarvo, kun on totuttu ettei ikä jne. huomioiden yleensä.

Sinällään kuvauksissakaan ei koko vikaa saatu selville, lähinnä olettamalla ja koska keskiarvo, itse sen verran ymmärrystä tullut hankittua, että jotenkin jännepuolelle vaikutusta, josta sitten myöhemmin johtui toinen vamma samaan raajaan, mistä johtuen:
punnerruksia ei voi tehdä, painoja ei voi nostaa, lumitöitä ei voi tehdä, tietokonetta ei voi kovin pitkästi kerrallaan käyttää, nukkua ei voi kuin toisella kyljellä, herää heti jos erehtyy kääntymään oikealle kyljelle, mutta kun koko aiemman iän on oikealla kyljellä tottunut nukkumaan, niin voi arvata mitä se nukkuminen on jne.
Takapuolen pyyhkimisestä paidan pukemiseen ja riisumiseen on irvisteltävä kivusta, mutta kun keskiarvo.
Vähän samaa eräällä raksayrittäjällä, käsi ei nouse vaakatasosta ylöspäin, eikä polvillaan pysty olemaan, kun ei sitten pääse ylös, mutta ihan normaalia kun ikä, ei mitään vikaa eikä aihetta mihinkään.

TH:ssa ylipäätään pyritään tappamaan aikaa, jotta pääsevät tuohon vanhemman iän keskiarvoihin käsiksi ettei tarvitse tehdä mitään, odottelua 2-3kk kerrallaan, välillä pisempäänkin, että mitään tapahtuu menee siihen jo vuosia ja jos et lyö nyrkkiä pöytään ei tapahdu mitään.
Ehkä se 12. epilepsiatesti antaisi jo tuloksen? :lol:

Oikeasti siellä ei kukana ymmärrä kuinka ihminen toimii, ei ole sellaista mekaniikan ymmärtäjän näkemystä, suoritetaan vain ohjesäännön mukaista protokollaa miettimättä yhtään sen enempää sitä kuinka se oikeasti toimii. Sitten jos se keskiarvo ei toimi, niin ei ymmärretä lainkaan miksei, sen täytyy olla siis luulotauti/masennus ja siksi meillä joka päivä 9 ihmistä joutuu eläkkeelle masennuksen takia, koska se on emme ymmärrä/halua lokero.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2018040 ... 8_u0.shtml

Miettikääpä ihan huviksenne kuinka paljon tuo maksaa hukattuna potentiaalina jne. Sitten voitte pohtia kuinka maailman paras terveydenhuolto on tilastollinen harha, meillä lähinnä siivotaan tilastoa tai 'hoidetaan' tilastoa sen potilaan sijaan.

Verisuoniongelmat tai murtuneet luut on joissa terveydenhuolto on varmasti ihan hyvä, lihaspuolenjutut, nikamapulmat, jännepuoli jne. about kaikki muu on sitten huuhaata, siis julkisenpuolen yleislääkärille jos menee asiaa esittämään.

Sitä olen yrittänyt vaatia yli 13 vuoden ajan, että keuhkokuumeen myötä tullut jatkuva yli 40 kuumetta vastaava olotila tutkittaisiin ja haettaisiin siihen korjaus, mutta ei aleta edes tutkimaan "ompa kumma" ja siihen se jää aina. Vaikka itse tietää miten korkeamman kehitystason maissa ongelma korjataan, täällä ei saa mitään ja kyllä se nyt on jo myöhäistä.

Tässä maassa hukataan miljardeja tällä TH politiikalla, kukaan ei oikeasti osaa, ne jotka osaa ei saa tehdä, koska keskiarvo, ei saa olla parempi ainkaan, uutta ei saa luoda kuin oikeassa asemassa olevat jne. Meillä on kovasti näennäinen yhteiskunta, jossa muutamat harvat vie koko pässilaumaa vapauden ja yhdenmukaisuuden illuusiossa omien näkemyksiensä mukaan.

Näinkin vähän kirjoittamiseen mennyt yli 2 tuntia ja loppupäivänä ei kovin paljoa konetta taida pystyä käyttämään, kun alkaa taas kiusaamaan tuo yksi vaiva.

Muoks: Viimeisen vuoden aikana yli 3000 euroa mennyt, eikä mitään hyötyä, kaikkeni olen yrittänyt, mutta kun ei haluta niin ei haluta, viisampaa olisi kai ollut painua sellaiseen maahan jossa asiat oikeasti osataan eikä vain tehdä jotain jotta voidaan sanoa nyt on tehty, pilkku on täytetty.

--------

Contact patch width, eli thread width on se todellinen merkityksellinen leveys, koska se on leveys jolla rengas on kiinni tienpinnassa. Kannattaa hakea rengaskoon mukaan, amerikassa ei Sitikkaa myydä, ei ole myyty sitten 70-luvun vai 80-luvun alun? Se koko merkki sai jonkinlaisen sanktion ja joutui pannaan, siksi et tule löytämään mitään mainintaan moisesta merkistä amerikan sivustoilta.
Sitikka vetäytyi jenkkimarkkinoilta ihan itse, kun SM ei millään kelvannut sinne. Kääntyvät etuvalot pleksilasin takana olivat aivan liikaa malle, jossa sealed beam -kertakäyttöumpiot olivat maan tapa. Turvapuskurisäännöistä ei autoa saatu niistäkään läpi millään, kun määräyksissä oli tiukat korkeusrajat purkureille - ja sen saakutin SM:n korkeus maahan nähden vaihteli tilanteen mukaan.

Jokunen noita ehdittiin viedä, ennen kuin määräykset tappoivat viennin. Ja samalla koko SM:n, koska sen myynti oli laskettu aika pitkälle jenkkimarkkinoiden varaan.

Meidän terveydenhuolto on ihan hyvää tasoa noin ilmaisten sarjassa. Maksullisiin sitä ei kai pidä mennä vertaamaankaan.

Sote itsessään on kai aika susi mutta se saattaa sivutuotteena rikkoa luutuneita käytänteitä ja tuottaa sitä kautta etuja, joita ei etukäteen edes suunniteltu.

Muista, jtbo, ettei nuo sun terveysjuttusi välttämättä olisi kenellekään lääkärille helppoja ratkoa kymmenessä minuutissa. Sen verran ajatteluaikaa lääkärit sun jutullesi (per käynti) ovat uhranneet, tai vähemmän.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Osui telkkarissa silmiini pätkä teknavia. Uudenuutukaista Porschea ajoi Walter Röhl ja kartturin paikalla oli Markku Alen. Ihan leppoisasti meni patujen jutustelu ja varmaan ihan mallikkaasti taisi autokin kulkea.

Kimi Räikkönen ajeli asentajansa jalan yli, mikä ei ollut varmaankaan Kimin vika. Mutta se oli, että tapauksen jälkeen hän vain ragesi hävittyä kisaa eikä ymmärtänyt kantaa huolta tiiminsä työtekijästä. Miten Kimi kuvittelee, että ukot jaksavat antaa kaikkensa hänen edestään, jos hän on todellisuudessa tuollainen?
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:Osui telkkarissa silmiini pätkä teknavia. Uudenuutukaista Porschea ajoi Walter Röhl ja kartturin paikalla oli Markku Alen. Ihan leppoisasti meni patujen jutustelu ja varmaan ihan mallikkaasti taisi autokin kulkea.

Kimi Räikkönen ajeli asentajansa jalan yli, mikä ei ollut varmaankaan Kimin vika. Mutta se oli, että tapauksen jälkeen hän vain ragesi hävittyä kisaa eikä ymmärtänyt kantaa huolta tiiminsä työtekijästä. Miten Kimi kuvittelee, että ukot jaksavat antaa kaikkensa hänen edestään, jos hän on todellisuudessa tuollainen?
Kimin rageen, tai Kimin ensiavun tarjoamattomuuteen renkaanvaihtajalleen kantaa ottamatta itseäni jäi itseäni kiinnostamaan se, että olikohan mahdollisesti kyseessä sama renkaanvaihtaja joka jo lämmittelykierroksilla (vaiko aika-ajoissa) tupeksi Kimin auton renkaan kanssa? Katsoin tuon onnettomuusvideon ja minua ihmetytti miksi ihmeessä renkaanvaihtaja pitää jalkansa F1-auton takarenkaan etupuolella, eikö tämän asian voisi olettaa olevan ensimmäisiä omaksuttavia asioita F1-renkaanvaihtajan perusopinnoissa (25 OP) ?
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Sitikka vetäytyi jenkkimarkkinoilta ihan itse, kun SM ei millään kelvannut sinne. Kääntyvät etuvalot pleksilasin takana olivat aivan liikaa malle, jossa sealed beam -kertakäyttöumpiot olivat maan tapa. Turvapuskurisäännöistä ei autoa saatu niistäkään läpi millään, kun määräyksissä oli tiukat korkeusrajat purkureille - ja sen saakutin SM:n korkeus maahan nähden vaihteli tilanteen mukaan.

Jokunen noita ehdittiin viedä, ennen kuin määräykset tappoivat viennin. Ja samalla koko SM:n, koska sen myynti oli laskettu aika pitkälle jenkkimarkkinoiden varaan.

Meidän terveydenhuolto on ihan hyvää tasoa noin ilmaisten sarjassa. Maksullisiin sitä ei kai pidä mennä vertaamaankaan.

Sote itsessään on kai aika susi mutta se saattaa sivutuotteena rikkoa luutuneita käytänteitä ja tuottaa sitä kautta etuja, joita ei etukäteen edes suunniteltu.

Muista, jtbo, ettei nuo sun terveysjuttusi välttämättä olisi kenellekään lääkärille helppoja ratkoa kymmenessä minuutissa. Sen verran ajatteluaikaa lääkärit sun jutullesi (per käynti) ovat uhranneet, tai vähemmän.
Hyvin tämä muistini pelaa, tosin me varmaan voidaan pian alkaa pelamaaan muistipeliä yhdellä kortilla, jokainen vuorollaan kääntää kortin, eikä kukaan enää muista mikä se edellisen kääntämä oli :D

Pitäisi tehdä tutkimusta sen ongelmaa tutkivan lääkärin, kartoittaa muualta maailmasta asioita, mutta se ei meillä onnistu. Esimerkiksi se yksi lääkäri, joka ravitsemustiedettä käytti osana hoitosuunnitelmaansa sai valvovan tahon kimppuunsa.

Tässä maassa pitää alisuorittaa, oli asia kuin asia, jos teet parhaasi, niin se on pahasta.

Sitten ihmetellään paisuvia terveydenhuoltomenoja jne. vahingossakaan ei lähdetä pohtimaan sitä, että vika voisi olla systeemissä. Joskus 80-luvulla tai vähän jälkeen alkoi kova taantuma myös muaalla kuin taloudessa, tätä uppoavaa laivaa on yritetty paikata ja pitää pinnalla sääntöjen palvomisella ja hehkutuksella kuinka on muka maailman paras, mutta en usko että tätä mikään pelastaa, ei varsinkaan sote.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti: Kimin rageen, tai Kimin ensiavun tarjoamattomuuteen renkaanvaihtajalleen kantaa ottamatta itseäni jäi itseäni kiinnostamaan se, että olikohan mahdollisesti kyseessä sama renkaanvaihtaja joka jo lämmittelykierroksilla (vaiko aika-ajoissa) tupeksi Kimin auton renkaan kanssa? Katsoin tuon onnettomuusvideon ja minua ihmetytti miksi ihmeessä renkaanvaihtaja pitää jalkansa F1-auton takarenkaan etupuolella, eikö tämän asian voisi olettaa olevan ensimmäisiä omaksuttavia asioita F1-renkaanvaihtajan perusopinnoissa (25 OP) ?
Kimi on kova luu, sillä ei ole mielikuvista moisiin asioihin, välillä epäilyttää ettei sillä ole mielikuvitusta ja luovuutta tippaakaan, mutta se on äärimmäisen kova luu, joka keskittyy täysin siihen omaan tonttiinsa eikä muuta maailmaa ole ympärillä.

Siltikin osa Kimin sapetuksesta saattoi liittyä siihen, että oman tiimin jäsen loukkaantui, mutta mitä se Kimin huseeraaminen loukkaantuneen ympärillä olisi auttanut, siellä on paljon osaavampaa väkeä heti paikalla, Kimi osaa ajaa autoa.
Ihmiset eivät ymmärrä lainkaan mitä tasoa pitää keskittymisen olla tuolla tasolla, siinä on kisamoodi ja ihmismoodi, ne eivät mahdu samaan hetkeen.

Sinällään itse pidän Sylvester Stallonea suuremmassa arvossa kuin Kimiä, monelle Sly on Rocky tai Rambo leffojen karu tähti, mutta kaverilla on vähän jotain yläkerrassakin. Ei Kimikään tyhmä ole, mutta melkoinen suorittaja-robotti. Paikkansa toki suorittajillakin, mutta itse en suorittajia hirveästi fanita.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Hei, kyllä Ruotsissa ainakin fillaristikin jää poliisin haaviin, kunhan yrittää tarpeeksi kovasti, melkein satkua ilman jarruja, mistä näitä valopäitä sikiää :roll:
http://road.cc/content/news/239923-poli ... etres-hour
Vastaa Viestiin