tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Keski-Euroopassa myydään paljon autoja, joissa on raesateiden aiheuttamia vaurioita katossa.

Jos Saabista saa värivahalla tms. siistin näköisen niin sitten pitää kai vain jatkaa sen käyttöä?

Toivon mukaan auton hinta oli ok?

Se harmittaa, jos maksaa huippuyksilön hinnan ja saa kuraa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mulla on vähän romurautaa tontilla ja sopivat kaverit voisivat viedä metallin mennessään ja ohimennen hitsata tuon portin saranan kuntoon.

Ihan kiva olisi hitsausjuttuja kokeilla, mutta mulla on pitkä lista keskeneräisiä juttuja jo nyt enkä halua rästihommien listaa enää kasvattaa. Yksi ihmisikä ei kaikkeen vain riitä, niin se vain on.

Auton käsinvahaus itse voi olla ihan järkevää: autonhan saa halvalla pesetettyä mutta vahaus on pesuun verrattuna ihmeen kallista.
Ainakaan Helsingissä ei ole tarjolla palveluita joissa noudetaan epämääräistä romumetallia ja vastineeksi hitsaillaan ties mitä romukuntoista portinpieltä :-D
Hiukan kuulostaa selittelyltä tuo pvalilan jorina, hitsihommissa esivalmistelutöineen kun menisi ehkä kokonaisuudessaan 40min.
:-D

Kyllähän me osataan jo tässä iässä soveltuva luoviminen vaikeuksien vastatuulessa...

Osui tuo aika hyvin ja upposi kun Pvalila mainitsi jotain että ei kaikkea enää tässä elämässä vain ehdi/pysty tehdä. Tässä on tosiaan edessä aika, jolloin priorisointi alkaa muuttumaan todella tärkeäksi ohjenuoraksi. Priorisointi antaa toisaalta ihanan vapauden tunteen kun voi hyvällä omallatunnolla jo skipata joitain juttuja ja laittaa rastin ruutuun; tekemättä ja tulee jäämäänkin tekemättä :-D Vapauttavaa!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

tuuma kirjoitti: :-D

Kyllähän me osataan jo tässä iässä soveltuva luoviminen vaikeuksien vastatuulessa...

Osui tuo aika hyvin ja upposi kun Pvalila mainitsi jotain että ei kaikkea enää tässä elämässä vain ehdi/pysty tehdä. Tässä on tosiaan edessä aika, jolloin priorisointi alkaa muuttumaan todella tärkeäksi ohjenuoraksi. Priorisointi antaa toisaalta ihanan vapauden tunteen kun voi hyvällä omallatunnolla jo skipata joitain juttuja ja laittaa rastin ruutuun; tekemättä ja tulee jäämäänkin tekemättä :-D Vapauttavaa!
Siis saanhan kommentoida sen verran että ihan täyttä ***kapuhetta. Kyllä se on vaan se oma laiskuus mikä ihmisen laittaa keksimään näitä kaikkia tekosyitä. Pahoitteluni :-D
Mietin jo että koetan keksiä jostain muutaman riuskan kaverin mukaan ja laitetaan se hiton uuni sinne Tuuman asunnon yläkertaan, siis ennen kuin se jää Tuuman hautakiveksi sinne pihamaallei! :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti: :-D

Siis saanhan kommentoida sen verran että ihan täyttä ***kapuhetta. Kyllä se on vaan se oma laiskuus mikä ihmisen laittaa keksimään näitä kaikkia tekosyitä. Pahoitteluni :-D
Mietin jo että koetan keksiä jostain muutaman riuskan kaverin mukaan ja laitetaan se hiton uuni sinne Tuuman asunnon yläkertaan, siis ennen kuin se jää Tuuman hautakiveks sinne pihamaallei! :lol:
Vitsi että riipaisi sydämestä!!! :evil: :lol:

En ajatellutkaan miten vertauskuva voi muuttua todellisuudeksi. Ei hemmetti miten komea olisikaan 1,8m PorinMatti hautakivenä!!!!!!! :-)

Kyllä tuo Masa tuolta pihalta kuuluu vielä ToDo -listalle mutta varaston siirtäminen Pekkaniskalla vanhan (purettavan) liiterin paikalle on kumitettu jo sillain vähän häilyväksi ideaksi.

Ironbutt ajo on myös yhä listoilla ja moni muukin sellainen joka jäänee ehkä haaveeksi mutta listoilta ei ihan helpolla vielä lähde :-D
Spautio
Jäsen
Jäsen

Eli se Matti on ajateltu sijoitettavaksi sinne ulkotiloihin? Pvalila jo aiheella herkuttelikin mutta jotenkin näen Tuuman ensi talven kovimpina pakkaspäivinä polttavan ulkona matillaan kalleimpia huonekalujaan koska on niin kylmä! :-D
Siis jos emme kanna sitä hiton kamiinaa sisään ennen talvea niin tälläinen skenaario voisi toteutua! :-D Tuollaisen kaminan kantoon tarvitaan 6 normaalikuntoista miestä ja kolmet liinat. Myös olisi hyvä olla yksi hemmo ohjaamassa,
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Eli se Matti on ajateltu sijoitettavaksi sinne ulkotiloihin? Pvalila jo aiheella herkuttelikin mutta jotenkin näen Tuuman ensi talven kovimpina pakkaspäivinä polttavan ulkona matillaan kalleimpia huonekalujaan koska on niin kylmä! :-D
Siis jos emme kanna sitä hiton kamiinaa sisään ennen talvea niin tälläinen skenaario voisi toteutua! :-D Tuollaisen kaminan kantoon tarvitaan 6 normaalikuntoista miestä ja kolmet liinat. Myös olisi hyvä olla yksi hemmo ohjaamassa,
Kuudelle se olisi noin 60kg per hemmo. Se varmaankin onnistuisi. Suurin ongelma on että se on noin pitkä ja 90 asteen käännös täytyisi tehdä pienessä tilassa ennen loppusijoituspaikkaa. Eli siitä pystyyn ja käännös että taas matkaan. Oviaukoista vähän limittäin muurahaisten täytyisi kulkea. Minä voisin olla se seitsemäs ja ohjuri :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mulla on vähän romurautaa tontilla ja sopivat kaverit voisivat viedä metallin mennessään ja ohimennen hitsata tuon portin saranan kuntoon.

Ihan kiva olisi hitsausjuttuja kokeilla, mutta mulla on pitkä lista keskeneräisiä juttuja jo nyt enkä halua rästihommien listaa enää kasvattaa. Yksi ihmisikä ei kaikkeen vain riitä, niin se vain on.

Auton käsinvahaus itse voi olla ihan järkevää: autonhan saa halvalla pesetettyä mutta vahaus on pesuun verrattuna ihmeen kallista.
Ainakaan Helsingissä ei ole tarjolla palveluita joissa noudetaan epämääräistä romumetallia ja vastineeksi hitsaillaan ties mitä romukuntoista portinpieltä :-D
Hiukan kuulostaa selittelyltä tuo pvalilan jorina, hitsihommissa esivalmistelutöineen kun menisi ehkä kokonaisuudessaan 40min.
Itse asiassa mulla oli jokunen vuosi sitten juuri tuollainen romukaverien porukka tontilla. Vanha kaksoispesäkattila ei kerta kaikkiaan millään noussut yhtenä kappaleena kellarista ylös ja pojat sitten polttoleikkasivat sen viipaleiksi. Homma oli ihan kamala.

Tattarinsuolla nuo pakuineen pyörivät tuolloin, Jakomäessä asuivat. Mulla ei valitettavasti ole heidän yhteistietojaan.

Niin, en mä sitä odota, että he ilman portin kuntoon hitsaisivat. Jätemetallin päälle tulee kyllä ihan selvää rahaa.

Se 40 min on vähän huono aika-arvio: mä en näet ole hitsannut juuri lainkaan.

Mä tarkoitinkin siis sitä, ettei mulla aikabudjetti riitä tuon jalon taidon opiskeluun; tässä on niin monta muuta juttua jo kesken etten halua aloittaa uusia ellei ole pakko. En siis edes kivoja juttuja, kyllähän mä tykkäisin tuostakin touhusta.

Koulussa tuli aikoinaan vähän hitsattua kaasulla. Juottanut minä olen joskus ihan työksenikin. Mutta migillä olen tehnyt saumaa ehkä puoli metriä hukkapalaan ja puikolla räkinyt noin kaksi minuuttia.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Äsh, ei tuon hitsaamistaidon välttävän suosritustason saavuttamiseen mene kuin ehkäkpä 5min.
Minkä vuoksi me keski-ikäiset miehet laiskistumme näin pahasti?
Viimeksi muokannut Spautio, Pe Huhti 20, 2018 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tämä on pokkarin hintainen ja kokoinen järkkäri, jonka kuvanlaatu on kuitenkin jotain ihan muuta kuin pokkariluokan laitteissa:

https://www.rajalacamera.fi/panasonic-l ... uskea.html

Mä näkisin tuon vakavasti otettavana vaihtoehtona Sony RX-100:n vanhemmille versioille (mark 1 ja mark 2).

RX100-sarjan laitteet ovat siis kiinteällä objektiivilla ja yhden tuuman kennolla varustettuja superpokkareita.
Spautio
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Kuudelle se olisi noin 60kg per hemmo. Se varmaankin onnistuisi. Suurin ongelma on että se on noin pitkä ja 90 asteen käännös täytyisi tehdä pienessä tilassa ennen loppusijoituspaikkaa. Eli siitä pystyyn ja käännös että taas matkaan. Oviaukoista vähän limittäin muurahaisten täytyisi kulkea. Minä voisin olla se seitsemäs ja ohjuri :-D
Kuusi miestä on hiukan yliliioiteltua, neljästään pitäiis onnistua, silloin olisi tilaakin enemmän? Eli matin kanto sisään, jossain siääntulo-porrasaukossa sen kääntö 90 astetta eli toiselle sivullaan, ja sittenkö pääsee vasta kostamaan sitä yläkertaan?

Eikö noi matiti ole puettavaa mallia, ei kait sielläö ole kuin asbestilevyä, teräspeltiuä ja tiiliä? Hauksempaa tuollaisi amatteja olisi kantaa osina. :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Itse asiassa mulla oli jokunen vuosi sitten juuri tuollainen romukaverien porukka tontilla. Vanha kaksoispesäkattila ei kerta kaikkiaan millään noussut yhtenä kappaleena kellarista ylös ja pojat sitten polttoleikkasivat sen viipaleiksi. Homma oli ihan kamala.

Tattarinsuolla nuo pakuineen pyörivät tuolloin, Jakomäessä asuivat. Mulla ei valitettavasti ole heidän yhteistietojaan.

Niin, en mä sitä odota, että he ilman portin kuntoon hitsaisivat. Jätemetallin päälle tulee kyllä ihan selvää rahaa.

Se 40 min on vähän huono aika-arvio: mä en näet ole hitsannut juuri lainkaan.

Mä tarkoitinkin siis sitä, ettei mulla aikabudjetti riitä tuon jalon taidon opiskeluun; tässä on niin monta muuta juttua jo kesken etten halua aloittaa uusia ellei ole pakko. En siis edes kivoja juttuja, kyllähän mä tykkäisin tuostakin touhusta.

Koulussa tuli aikoinaan vähän hitsattua kaasulla. Juottanut minä olen joskus ihan työksenikin. Mutta migillä olen tehnyt saumaa ehkä puoli metriä hukkapalaan ja puikolla räkinyt noin kaksi minuuttia.
Jasicilla sen hitsaisit 15 minuuttiin ilman kokemusta, ei tarvitse kuin sen verran metalliharjaa, että saa kontaktia. Laite maksaa 199e ja torissa sen saa myytyä pois yli 100e hinnalla, kypärä ja hanskat toki myös pitää hankkia ja kierrättää, että tarvitsee sen vajaan kympin puikkopaketin.

Sitten vaan luokat hitsaten ja lisäduunia on tarjolla vaikka kuinka :lol: Siihen toki voi mennä 'hieman' pisempään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Äsh, ei tuon hitsaamistaidon välttävän suosritustason saavuttamiseen mene kuin ehkäkpä 5min. Vieläkö voimme siis puhua liiallisesta aikahukasta? En mitenkään voi hyväksyä ajatusta siitä etteikö pvalilalla olisi aikaa, taitoa ja motivaatiota oman porttinsa saranoden hitsaamiseksi ihan omilla hitsauslaitteillaan. Minkä vuoksi me keski-ikäiset miehet laiskistumme näin pahasti?
Keski-iässä miehen luontainen laiskuu puhkeaa täyteen kukkaansa yksinkertaisesti siksi, että lopultakin siihen on mahdollisuus. :lol: :lol:

Kuule, tämä mun laiskuuteni alkaa olla jo taiteen tasolla: Arvaapa, miksi mä haluan juuri tuollaiset kaasuvehkeiden kanssa kulkevat kaverit hitsihommiin?

Juu, ettei mun tarvitse vaivata päätäni, mistä otetaan sähköt.. :lol: :lol: :roll:

Tuota saranaa hitsasi muuten jo vuosia sitten yksi mun tuttavani sillä mun Toys"R"US:ista ostetulla lelupuikkokoneellani eikä se korjaus kauaa kestänyt.

(Siis tarkoitan, että hitsaamiseen meni kyllä pirusti aikaa mutta sarana meni hetikohta uudelleen rikki).

Korjaus: mullahan on nyt sähkökaappi talon nurkalla! Sieltähän niitä nyt saa helposti elektroneja virtaamaan portinpieleen. Niin se kehitys vain kehittyy...Ehkä mä jonain kauniina kesäiltana kokeilen, millaista jälkeä kympin arvoisella hitsausmuuntajalla saa aikaiseksi.

jtbo, se Jasic on käyttäjäarvioiden mukaan todellinen helmi sarjassaan. Mun olisi ehkä pitänyt ostaa se sun invertterisi pois silloin kun se oli myynnissä mutta eihän viuluakaan kannata ostaa jos ei osaa soittaa. :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Kuudelle se olisi noin 60kg per hemmo. Se varmaankin onnistuisi. Suurin ongelma on että se on noin pitkä ja 90 asteen käännös täytyisi tehdä pienessä tilassa ennen loppusijoituspaikkaa. Eli siitä pystyyn ja käännös että taas matkaan. Oviaukoista vähän limittäin muurahaisten täytyisi kulkea. Minä voisin olla se seitsemäs ja ohjuri :-D
Kuusi miestä on hiukan yliliioiteltua, neljästään pitäiis onnistua, silloin olisi tilaakin enemmän? Eli matin kanto sisään, jossain siääntulo-porrasaukossa sen kääntö 90 astetta eli toiselle sivullaan, ja sittenkö pääsee vasta kostamaan sitä yläkertaan?

Eikö noi matiti ole puettavaa mallia, ei kait sielläö ole kuin asbestilevyä, teräspeltiuä ja tiiliä? Hauksempaa tuollaisi amatteja olisi kantaa osina. :-D
Mä luulen, ettei Tuuma halua sitä Mattia yläkertaan vaan ihan vain keskikerrokseen.

Jäspin Eco 17 siirtyi meillä kellariin neljän miehen voimin. Tai oikeastaan kolmen miehen ja vaimon.

Kattila selvisi aika ehjänä mutta portaikko sai kyllä osumaa.

Matti on varmasti arempi ja menee helpommin rikki. Matti taitaa myös painaa vähän enemmän?

Mulle 60 kiloa on jo tosi paljon, sata kiloa ei mun voimilla liikahda mihinkään. Kappale pitää pystyä pitämään kontrollissa, ei riitä, että sen saa liikkeelle.

Yksi osaava kaveri nokkakärryillä pystyy ihmeisiin, jos kulkutie on kunnollinen.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Keski-iässä miehen luontainen laiskuu puhkeaa täyteen kukkaansa yksinkertaisesti siksi, että lopultakin siihen on mahdollisuus. :lol: :lol:

Kuule, tämä mun laiskuuteni alkaa olla jo taiteen tasolla: Arvaapa, miksi mä haluan juuri tuollaiset kaasuvehkeiden kanssa kulkevat kaverit hitsihommiin?

Juu, ettei mun tarvitse vaivata päätäni, mistä otetaan sähköt.. :lol: :lol: :roll:

Tuota saranaa hitsasi muuten jo vuosia sitten yksi mun tuttavani sillä mun Toys"R"US:ista ostetulla lelupuikkokoneellani eikä se korjaus kauaa kestänyt.

(Siis tarkoitan, että hitsaamiseen meni kyllä pirusti aikaa mutta sarana meni hetikohta uudelleen rikki).

Korjaus: mullahan on nyt sähkökaappi talon nurkalla! Sieltähän niitä nyt saa helposti elektroneja virtaamaan portinpieleen. Niin se kehitys vain kehittyy...Ehkä mä jonain kauniina kesäiltana kokeilen, millaista jälkeä kympin arvoisella hitsausmuuntajalla saa aikaiseksi.

jtbo, se Jasic on käyttäjäarvioiden mukaan todellinen helmi sarjassaan. Mun olisi ehkä pitänyt ostaa se sun invertterisi pois silloin kun se oli myynnissä mutta eihän viuluakaan kannata ostaa jos ei osaa soittaa. :roll:
Jasichan on tosiaan käsittämättömän halpa siihen nähden mitä sillä tekee.

Itseäni on aina hämmentänyt se miksi ihmiset ovat tehneet soittimia, sillä eihän kukaan ole voinut osata niitä soittaa ennen kuin ne on tehty, jonkinlaisia hulluja siis on tarvittu, että on voitu luoda uutta.

Eikös Tuuma vain odota viisaasti julkisivuremonttia? Silloinhan saadaan reikä seinään ja Matti sisään, vähän kuten sen yhden amerikkalaisen tapauksessa, kun se piti saada lekuriin, mutta ei mahtunut enää ovista pihalle...
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Jasichan on tosiaan käsittämättömän halpa siihen nähden mitä sillä tekee.

Itseäni on aina hämmentänyt se miksi ihmiset ovat tehneet soittimia, sillä eihän kukaan ole voinut osata niitä soittaa ennen kuin ne on tehty, jonkinlaisia hulluja siis on tarvittu, että on voitu luoda uutta.

Eikös Tuuma vain odota viisaasti julkisivuremonttia? Silloinhan saadaan reikä seinään ja Matti sisään, vähän kuten sen yhden amerikkalaisen tapauksessa, kun se piti saada lekuriin, mutta ei mahtunut enää ovista pihalle...
Mä uskon edelleen, että Tuuman taktiikka on vielä ovelampi: hän rakentaa uuden rakennuksen Matin nykyisen sijainnin ympärille.

Mun käsittääkseni kulkureitti on ihan ok, ei ole tarvetta räjäyttää seinää reikää.

Tuuman vaimo suhtautuu ahdasmielisesti dynamiitin käyttöön sisätiloissa. Toisaalta, jos Tuuma saa siippansa uskomaan, että dyny on ainoa tapa saada Matti olkkariin, niin ehkä lisenssi heltiää?
Vastaa Viestiin