tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

No niin, mäkin sitten hölmöilin sen uuden tunkkini kanssa.

Unohdin, että tässä uudemmassa CeeViitosessa kässäri vaikuttaa ihan vain perinteisesti takapyöriin. Sähköinen tuo käsijarru on, mutta yhtä kaikki takafillareihin se vaikuttaa.

Oli mulla toki automaatti parkingissa, kun autoni Spaution vinkin mukaisesti vetokoukusta ylös tunkkasin.

Ei tuossa mitenkään käynyt, autohan on mun pihassani tasamaalla. Mutta hölmöys tuo silti oli.

Ihan sopiva tunkki tuo mulle on. Etupään nostin ylös ihan siitä mistä auton omakin tunkki auton nostaa ja oli hyvä juttu, ettei tuon tunkin nostolautanen ole yhtä iso kuin parempien tunkkien: nyt tunkin mukana tullut orkkis-padi istui korvakkeeseen oikein hyvin.

Bahcon ostoa mä vähän kyllä harkitsin, kyllä se houkutteli. Mötönetissä 129 egeä ja siitä mä ehkä saisin 10 pinnaa pois, kun en muistaakseni ole kanta-asiakkaan kertaetua vielä käyttänyt pois. Kolme kertaa enemmän tuo olisi kuitenkin maksanut kuin tämä mun halpurini.

Kuten Tuuma totesi, hinnan pitää olla jossain suhteessa käyttöön.

Sitäpaitsi miten mä jaksaisin painia 26 kilon tunkin kanssa jos jo 11 kilon painoinen tuntuu raskaalta raahata?

Mun mielestäni halpuri nosti Sitikan pepun ylös vaivattomasti, mutta nostokorkeus uupui vähän kesken. Vasemman puolen rengas nousi komeasti ylös maasta mutta oikean fillarin alta mä jouduin vähän kaivamaan hiekkaa pois, että renkaanvaihto onnistui.

Noin kävi siitäkin huolimatta, että kaksi asiaa kasvattivat nostokorkeutta: mulla oli Lundian vanha hyllytaso tunkin alla (eihän hallitunkki toimi hiekassa) ja 23 mm paksu lauta tunkin ja koukun välissä. Mun olisi pitänyt ajaa jousitusta vähän alaspäin ennen tunkkausta.

Vastaavasti etupäässä halpuri ei meinannut mahtua auton alle. Etupään osalla hyden käyttö ei jäänyt idean tasolle vaan mä tosiaan nostin autoa vähän, että sain tunkin alle.

Ainahan Hyden kanssa tunkin alle saa ja fillarit irti maasta, mutta syksyllä nähdään sitten se, kuinka hyvin tuo tunkki toimii vaimon 308:n kanssa. Sitä ei niin vain ajetakaan ylös ja alas.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

tuuma kirjoitti: Puoli tuumaa on 1,27cm...
Mutta jos tästä projektitopic-tuumasta otetaan puolet pois vaikkapa rintakehän kohdalta niin silloin alkaa jo mieheen sattumaan. Hiukan ihmettelin pvalilan tunkkivalintaa, hän kun päätyi ostamaan sellaisen minikokoisen kapistuksen jossa on aivan liian pieni nostokitakin, höh!
Itse kiroan omat tunkkini joka käyttökerralla niiden painon vuoksi (kevyempi painaa vain 31kg ja isompi 40kg), mutta ovat ne olleet todella luotettavia, enkä ole käyttänyt pukkeja auton alla kuin harvoin.
Tuo isompi tunkki pitäisi viitsiä purkaa ja vaihtaa siihen nesteet ja tiivisteet.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Puoli tuumaa on 1,27cm...
Mutta jos tästä projektitopic-tuumasta otetaan puolet pois vaikkapa rintakehän kohdalta niin silloin alkaa jo mieheen sattumaan. Hiukan ihmettelin pvalilan tunkkivalintaa, hän kun päätyi ostamaan sellaisen minikokoisen kapistuksen jossa on aivan liian pieni nostokitakin, höh!
Itse kiroan omat tunkkini joka käyttökerralla niiden painon vuoksi (kevyempi painaa vain 31kg ja isompi 40kg), mutta ovat ne olleet todella luotettavia, enkä ole käyttänyt pukkeja auton alla kuin harvoin.
Tuo isompi tunkki pitäisi viitsiä purkaa ja vaihtaa siihen nesteet ja tiivisteet.
Mä epäilen, että tuo tunkki oli aika lailla optimi mulle. Siis kun huomioidaan myös hinta... :lol: :lol: :lol:

Tuohan on mulle ihan puhtaasti renkaidenvaihtoväline, en mä muuta autolle enää itse tee.

Tänään mietin sitäkin, miksi helkkarissa vaivaudun edes gummisavottaan...

En ehtinyt tänään pientäkään lenkkiä ajaa, huomenna selviää, millaiset renkaat Landsailit ovat.

Kohtalaisen kovat painot piti toiseen laittaa, toivon mukaan se ei ennakoi huonoa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kun mä ostin tämän talon, kellarista löytyi muutama rulla tapettia. Viisi rullaa olivat aivan upeaa bordellitapettia, syntisen punaista.

Tuon alan palveluliikettä en ole ajatellut avata ja meillä ovat seinät suurimmalta osalta valkoiseksi maalattua lasikuitutapettia.

Roskiin en kuitenkaan tuota raatsinut heittää, joskus ajattelin jopa laittaa sen myyntiin.

Rullat pyörivät tiellä siellä ja täällä, kaksi viikkoa sitten tuli minulla mitta täyteen.

Roskikseen en raatsinut sitä heittää, joten ajattelin kiikuttaa ne kierrätyskeskukseen.

No, tarjosin niitä nyt kuitenkin vielä tyttärelle myytäväksi, jospa tyttö rullista jokusen kolikon saisi.

Tytär laittoi viisi rullaa myyntiin Facebookin ja sai niistä huutokaupassa 263 euroa.

jtbo on oikeassa, kaikkea ei kannata aina heittää pois heti kun ei sitä itse tarvitse.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti: Mä epäilen, että tuo tunkki oli aika lailla optimi mulle. Siis kun huomioidaan myös hinta... :lol: :lol: :lol:

Tuohan on mulle ihan puhtaasti renkaidenvaihtoväline, en mä muuta autolle enää itse tee.

En ehtinyt tänään pientäkään lenkkiä ajaa, huomenna selviää, millaiset renkaat Landsailit ovat.

Kohtalaisen kovat painot piti toiseen laittaa, toivon mukaan se ei ennakoi huonoa.
Naapurimme on ulkoistanut renkaanvaihdotkin, ja joka vuosi autoonsa asennetaan rengasliikkeessä (jossa on myös rengashotellipalvelut) huonompikuntoiset renkaat etupäähän, tänä vuonna eturenkaansa ovat kyllä jo todella kuluneen näköiset, olisikohan edes 3mm pintaa jäljellä, takarenkaat ovat selkeästi parempikuntoiset.
Minä kyllä edelleenkin ihmettelen tuota pvalilan rengaskauppaa, olisi hän voinut nöyrtyä ostamaan neljä uutta rengasta autoonsa kahden sijaan, eikö lähinnä opiskelijat ostele autoihinsa renkaita 2kpl kerrallaan? :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Kun mä ostin tämän talon, kellarista löytyi muutama rulla tapettia. Viisi rullaa olivat aivan upeaa bordellitapettia, syntisen punaista.

Tuon alan palveluliikettä en ole ajatellut avata ja meillä ovat seinät suurimmalta osalta valkoiseksi maalattua lasikuitutapettia.

Roskiin en kuitenkaan tuota raatsinut heittää, joskus ajattelin jopa laittaa sen myyntiin.

Rullat pyörivät tiellä siellä ja täällä, kaksi viikkoa sitten tuli minulla mitta täyteen.

Roskikseen en raatsinut sitä heittää, joten ajattelin kiikuttaa ne kierrätyskeskukseen.

No, tarjosin niitä nyt kuitenkin vielä tyttärelle myytäväksi, jospa tyttö rullista jokusen kolikon saisi.

Tytär laittoi viisi rullaa myyntiin Facebookin ja sai niistä huutokaupassa 263 euroa.

jtbo on oikeassa, kaikkea ei kannata aina heittää pois heti kun ei sitä itse tarvitse.
Tiedämme siis kehen ottaa yhteyttä jos meidän tarvitsee myydä jotain, me muut kun ollaan aika onnettomia myymään mitään tai ainakaan saamaan kohtuullista rahallista korvausta :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Mä epäilen, että tuo tunkki oli aika lailla optimi mulle. Siis kun huomioidaan myös hinta... :lol: :lol: :lol:

Naapurimme on ulkoistanut renkaanvaihdotkin, ja joka vuosi autoonsa asennetaan rengasliikkeessä (jossa on myös rengashotellipalvelut) huonompikuntoiset renkaat etupäähän, tänä vuonna eturenkaansa ovat kyllä jo todella kuluneen näköiset, olisikohan edes 3mm pintaa jäljellä, takarenkaat ovat selkeästi parempikuntoiset.
Minä kyllä edelleenkin ihmettelen tuota pvalilan rengaskauppaa, olisi hän voinut nöyrtyä ostamaan neljä uutta rengasta autoonsa kahden sijaan, eikö lähinnä opiskelijat ostele autoihinsa renkaita 2kpl kerrallaan? :-D
Höh, kun mä olin opiskelija, mä olin rahoissani.

Mulla oli opiskeluvuosina jatkuvasti yli 80.000 markkaa tilillä ihan joutilaana. Siihen aikaa (80-luvun lopulla) rahalle sai helposti kunnon korkoakin. Köyhä musta tuli vasta kun erehdyin valmistumaan... :lol: :lol: :lol:

Kyllä mä neljä rengasta olisin ostanut, mutta kun en nähnyt siihen mitään syytä: noissa takarenkaissa on pintaa vaikka kuinka eikä niiden vaihtaminen uusiin Landsailihin olisi kauheasti hyötyjä tuottanut.

Mutta jos laskin väärin niin mulla ei ole mitään hävittävää. Jos rengastus ei tunnu hyvältä mä saan viikossa uudet Landsailit takapäähän. Eikä maksa euroakaan enempää ostaa renkaat kahdessa erässä, neljän renkaan ostamisesta ei saa mitään alennusta.

Tapiolassa kävin tänään. Vähän enemmän noista ääntä lähtee kuin Contin kitkoista, mutta sitä minä odotinkin: eihän mitkään kesärenkaat huippupehmeille kitkoille pärjää. Leveys kasvoi sentin ja profiili meni matalammaksi, kun vanteet vaihtuivat tuumaa suuremmiksi. Ceevitonen on onneksi tosi hiljainen auto, pieni muutos rengasmelussa ei juuri tunnu.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:
Spautio kirjoitti:

Höh, kun mä olin opiskelija, mä olin rahoissani.

Mulla oli opiskeluvuosina jatkuvasti yli 80.000 markkaa tilillä ihan joutilaana. Siihen aikaa (80-luvun lopulla) rahalle sai helposti kunnon korkoakin. Köyhä musta tuli vasta kun erehdyin valmistumaan... :lol: :lol: :lol:

Kyllä mä neljä rengasta olisin ostanut, mutta kun en nähnyt siihen mitään syytä: noissa takarenkaissa on pintaa vaikka kuinka eikä niiden vaihtaminen uusiin Landsailihin olisi kauheasti hyötyjä tuottanut.

Mutta jos laskin väärin niin mulla ei ole mitään hävittävää. Jos rengastus ei tunnu hyvältä mä saan viikossa uudet Landsailit takapäähän. Eikä maksa euroakaan enempää ostaa renkaat kahdessa erässä, neljän renkaan ostamisesta ei saa mitään alennusta.

Tapiolassa kävin tänään. Vähän enemmän noista ääntä lähtee kuin Contin kitkoista, mutta sitä minä odotinkin: eihän mitkään kesärenkaat huippupehmeille kitkoille pärjää. Leveys kasvoi sentin ja profiili meni matalammaksi, kun vanteet vaihtuivat tuumaa suuremmiksi. Ceevitonen on onneksi tosi hiljainen auto, pieni muutos rengasmelussa ei juuri tunnu.
Hih, munkin aikana opiskelijana oli rahaa, toki ei ollut menojakaan...

Ostin silloin 9v. vanhan Saab 99 Turbon (eli sama jos nyt ostaisi erikoismallisen vaikkapa v. 2009 T5:n...), tein täydellisen konerempan, asuin poissa kotoa vuokralla, ajoin joka vkl Kotkaan J:päästä, penniäkään en vanhemmiltani pyytänyt/saanut... Jotain sitten tapahtui. Ai niin, menin töihin :lol: :lol: :lol:

Asfaltti on vielä karkeaa ja renkaatkaan eivät ole normilämpötiloissa vielä. Kitkat menevät kesähelteillä pehmeäksi salmiakiksi mutta kesärenkaat muuttuvat mukaviksi.

Ihan OK tuo että voinet sitten ajaa noilla sen tämän kesän ja vaihtaa sitten nuo. Vai onko sulla rengaspainevahdit, jotka vähän ärsyttävästi haluavat pitää vanteet aina samoissa nurkissa ellei tee uudelleen ohjelmointia. Lakussa tuo ärsyttävä ominaisuus on ja ärsyttää ristiin vaihdella kun sitten uikuttaa että renkaat ovat kadonneet.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Kun mä ostin tämän talon, kellarista löytyi muutama rulla tapettia. Viisi rullaa olivat aivan upeaa bordellitapettia, syntisen punaista.

Tiedämme siis kehen ottaa yhteyttä jos meidän tarvitsee myydä jotain, me muut kun ollaan aika onnettomia myymään mitään tai ainakaan saamaan kohtuullista rahallista korvausta :lol:
Jeps, mun myymiset menevät siten että myyn niin halvalla että menisi varmasti kaupaksi ja sitten lasken että en halua olla jotenkin kertomatta kaikkea ja möläytän kaikki viat. Seuraus on että mahdolliset ostajat luulevat että on jotain vikaa mitä en kerro kun on niin edullinen hinta tai sitten vikalista on liian pitkä.

Onneksi talojen myymiseen on kiinteistövälittäjiä :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Pyhitetty olkoon lepopäiväsi, sinattu olkoon laiskuutesi ja sitä rataa.
Kuva
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Keskisessä Suomessa on taas poljettu niin että heikompaa hirvittää. Itsekin kävin pojan kanssa aamupäivällä pikkulenkin (ehkä kymmenyksen jtbon lenkistä) heittämässä. Onneksi ehdittiin kotiin ennenkuin sääennustajan "sadekuurot" alkoivat. Oikeasti satoi puolesta päivästä yömyöhään taukoamatta.

Tämä on mulle SE japanilainen tyttöbändi:
- Puolihullu varttisavolainen -
jtbo
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti:Keskisessä Suomessa on taas poljettu niin että heikompaa hirvittää. Itsekin kävin pojan kanssa aamupäivällä pikkulenkin (ehkä kymmenyksen jtbon lenkistä) heittämässä. Onneksi ehdittiin kotiin ennenkuin sääennustajan "sadekuurot" alkoivat. Oikeasti satoi puolesta päivästä yömyöhään taukoamatta.

Tämä on mulle SE japanilainen tyttöbändi:
Itse odottelin, että ne sateet menee ohi ja isommat jää sinne etelään, no satoi tuolla silti ja pari kertaa meinasi hiekkatiepätkällä lentää tangon yli, kun 40km/h nopeudessa eturengas imaisi siihen pehmeään saveen kiinni, ei muuten edes etujarrulla saa samaa hidastuvuutta aikaan, testaa vähän vatsalihaksia ja käsivarsia moinen :P

Ylämäkiin pitäisi vaan saada roimasti lisää vauhtia, keskinopeus jää melkein kympin siitä mitä sen tahtoisi olevan ihan vaan noiden ylämäkien takia, alamäkiin pääsee kovempaa kuin monet menee maantiepyörillään, jotain hyötyä laardistakin, se vaan voisi kadota johonkin ylämäkien ajaksi :roll:

Reilu 4500kcal paloi muuten tuossa ajassa, se on yli 1000kcal / tunti yli 4 tunnin ajan, kaloreista laskettuna 314W keskitehoa, ei varmaankaan pidä paikkaansa ihan täysin nuo watit, epävarmuustekijöitä on paljon.

Tuo Warixenjalan tyttöbändi pisti jostain syystä hymyilyttämään, siinä on jotenkin mahtavasti kaikki ihan väärin, niin että se on jotenkin mahtavaa :mrgreen:

Tuossakin on aika kiva melodia, eikä se ole edes kovin pahasti ansamiinakaan:

Sanoitus menee jotenkin näin:
We used to live in peace
a sensation so remote...
We walked side by side
but now there's nothing but my Rotten Hope!

They start small and then increase
Forbidden thoughts are now released
Your pride... I tried...
it's an invasion that I cannot hide...

From the depths of my mind
a little warning comes
bewitching me so blindly
I know...that... something is wrong...

(Chorus)
Why I feel you so Cold?
There's no winner in this War!
Something evil inside me Strikes
I don't want revenge in my life Again

You have awakened my Fear
(she said): "you are not what I am looking For"
I want Peace in my Life
Take away this pain...

(Lord of Dreams): I am the one (and the owl)
that questions your inner fears
And looks inside your soul
don't fear the darkness and the unknown.
Vietnamin murteella oleva sivu, josta moiset löytyi:
https://www.nhaccuatui.com/bai-hat/fear ... xM7cZ.html

Brasilialainen bändi, jonka lyriikat vietnamilainen sivu tarjoaa englanniksi, jotta suomalaisetkin voivat siitä nauttia, turha väittää ettei musiikki yhdistäisi kansakuntia :lol:
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

pvalila kirjoitti:
warixenjalka kirjoitti:
FZ2000 maksoi vain satkun enemmän, ni ostin sen. Oli siis oikeasti hyvä tarjous (Onkohan uusi malli tulossa?). Kamera on melkoinen möhkäle verrattuna entisiini. Painaaki melkein kilon. Aika näyttää mitä raahaan tulevaisuudessa mukanani, mutta täytyy nyt ensin tutustua huolella tuohon. Hyvää siinä on ainakin manuaalitarkennuksen mahdollisuus.
Teit varmasti oikein hyvän kaupan!

Raskashan tuo on, mutta lintubongari nyt voikin vähän kärvistellä siitä hyvästä, että saa ison kennon ja 480 millin putken.

Juuri bongarille FZ2000 sopii, koska mahdollisuus ottaa kuvatessa 4K videota ja sitten jälkikäteen luoda videosta hyvälaatuisia 8 megapikselin still-kuvia on tautisen näppärä juttu. Kuvia harvoin tulostetaan niin isoina, ettei tuo reso riittäisi.

Nappiajoitus ei ole enää ihan samalla tavalla tuuripeliä kuin silloin joskus ennen.

Mä jään odottamaan mielenkiinnolla sun kuvasatoasi! Kokeile nyt muutakin kuvata kuin lintuja, tuolla sujuu kivasti vaikka urheilukuvaus.

Lueskelin vähän tuosta kamerasta ja viisastuin lisää. Se on selvästi videopainotteinen laite ja still-kuvien suhteen sen vahvuus on, että sillä saa niitä hurjan vaikeistakin tilanteista: sen kanssa saa siis talteen tilanteita, joita monella muulla kameralla ei ehdi kuvata.

Heikoin lenkki siinä on linssi, linssin takia kuvanlaatu ei ole yhtä hyvä kuin joissakin kilpailijoissa. Pointti on siinä, että tuo ero parhaimpiin on mahdollista nähdä vain, kun kuva printataan ulos paperille tosi isossa koossa; sen merkitys on tyypilliselle käyttäjälle täysin teoreettinen.

Mutta tuo 4k-kuvaus on tosi mielenkiintoinen tapa ottaa still-kuvia. Kahdeksan megan reso on tosi hyvä, ihmiset eivät vain tajua sitä, kun halpakameroissakin lukee päällä 16 Mpix.
Opin ottamaan hidastettuja videoita, mutta niiden lataaminen koneelle ei onnistukkaan niin vaan. Pitäis vissiin olla paljon tehokkaampi kone. :? Seurasiko tästä nyt varustelukierre...?

Muutama Panalla otettu kuva: Tikkatyttö tuli niin lähelle, että vastaavan kuvan olisi voinut ottaa vaikka kännykällä.
Aamulla pääsin seuraamaan sammakoiden "painia" siinä Tuumankin käymän opinahjon takapihalla.
Pihan kyyhkyläiset.
- Puolihullu varttisavolainen -
jtbo
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti: Opin ottamaan hidastettuja videoita, mutta niiden lataaminen koneelle ei onnistukkaan niin vaan. Pitäis vissiin olla paljon tehokkaampi kone. :? Seurasiko tästä nyt varustelukierre...?

Muutama Panalla otettu kuva: Tikkatyttö tuli niin lähelle, että vastaavan kuvan olisi voinut ottaa vaikka kännykällä.
Aamulla pääsin seuraamaan sammakoiden "painia" siinä Tuumankin käymän opinahjon takapihalla.
Pihan kyyhkyläiset.
Röyhkeää mennä toisten petiin kuvaamaan! :lol:

Ei 4K videoita millään mopokoneella käsitellä, pitää olla softienkin sitten sellaisia, että osaavat konetta käyttää hyödyksi, ei auta vaikka on moderni i7 prossu, jos vain yksi ydin hehkuu.

Nvme SSD levy tuplana, 16GB nopeaa rammia DDR4 3200 tai nopeampaa, i7 prossu ja joku GTX sarjan geforce, niin alkaa se käpistely sujumaan, näytönohjaintakin nimittäin taisi modernit video-editorit hyödyntää.

USB 3.1 johon kortinlukija varmaankin olisi myös paikallaan, ei sitä kamerasta kai saa kovin nopeasti dataa siirtymään?

Sitten seuraavaksi huomaat, että eihän nämä mahdu mihinkään, itsekkin vähemmän kuvannut, kun ei ole tilaa filmeille. 1TB ei ole oikein mitään, nykyään on noita 12TB:n levyjäkin, joten kai sellainen :roll:

Loppujenlopuksi se kamera olikin halvin palikka tuossa kuviossa, siinä ei tonni sileäksi riitä, että saa koneen jolla onnistuu kunnolla noiden 4k videoiden käpistely.

Siinähän nimittäin käy vielä niinkin, että pitää se 4K ruutukin hankkia ja ei sitä enää pienestä näe. Seuraavaksi sitten äänentoisto, pitäähän sen tirpan äänen toistua autenttisesti, jonka jälkeen lähdetään hakemaan sitä digitaalista nauhoituskonetta, kun se kameran äänenlaatu ei enää riitäkkään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Noh niin, nyt jtbo varmaankin pelästytti Warixenjalan pahanpäiväisesti... :lol: :lol: :lol:

Mutta totta toinen puoli, enemmän kamerasta saa irti jos tietokone ja softat ovat kunnossa.

Hidastuskuva ei varmaankaan 4k tasoa ole.

Kun kuvaa otetaan moninkertaisella tahdilla normaaliin nähden datan määrä on valtava, vaikka tarkkuus olisi ihan vain se normaali HD.
Vastaa Viestiin