Aikansa kutakinjtbo kirjoitti:Eräs viisas Sauli sanoi, että halu väärinymmärtää on suurempi kuin halu ymmärtää, tässä helvetissä sitä on katsellut yli 30 vuotta.
Toinen viisas sanoi, ettei aina kannata tehdä asioita samoin.
Mitä on ymmärtää, kenen ymmärryksen mukaan?
Aikansa kutakin.
tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Näitkö Saulin virallisen muotokuvan? Mies on siinä vähän kuin pirstaleina...tuuma kirjoitti:Aikansa kutakinjtbo kirjoitti:Eräs viisas Sauli sanoi, että halu väärinymmärtää on suurempi kuin halu ymmärtää, tässä helvetissä sitä on katsellut yli 30 vuotta.
Toinen viisas sanoi, ettei aina kannata tehdä asioita samoin.
Mitä on ymmärtää, kenen ymmärryksen mukaan?
Aikansa kutakin.Tuo oli yksi isäni lempilauseista, tokaisi jokseenkin niihin väleihin kun joku hajosi tai meni muuten vain pieleen asiat
https://yle.fi/uutiset/3-10190410
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
X7 on valmistajan sisäinen mallikoodi samalla tavalla kuin vaikka Bemarin E39 tai Mersun W124.tuuma kirjoitti:
Tuota, mikä ihmeen X7? BMW:n öky kaupunkimaasturiko sulle tullut vaivihkaa?
Viittaa siis tähän vikaksi jääneeseen C5:teen.
Tai voihan sieltä joskus tulla uusi C5 mutta ilman kaasunestejousitusta.
Kaasunestejousitus on saatavilla nykyisin vain joihinkin kaikkein kalleimpiin Mersuihin.
Tuossa sitikkamiehen mietteitä Mersun versiosta:
https://www.youtube.com/watch?v=zsXOy7woXj0
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Mun syntilistani on jo sen verran pitkä, että mä olen jo vuosia käyttänyt aurinkolaseja ajaessani incognito teidän kylän läpi. Ja jos sun vaimosi tulee vielä vihaisemmaksi niin sitten mä alan varmuuden vuoksi autoilemaan kypärä päässä...tuuma kirjoitti:Puuh, jotenkin taas vauhdikas viikko ettei ole tännekään ehtinyt mukamas kirjuutella...
Paljastetaan nyt tännekin ja Pvalilalle kiitokset uudesta hankinnastani kotihifiin... Pvalilalle tosin käy päivä päivältä vaikeammaksi tulla enää meidän tontille kun paljastin vaimolleni että Pvalila vinkkasi yhdestä 22kg painavasta vahvistimesta...
Niin semmoinen vanha Yamaha RX-V3000RDS tuli taloon hikipäässä kantamalla. Kyllä siinä erilainen potku ja erilainen soundi on verrattuna vanhaan, mikä ei sekään ihan huono ollut. Herättää ainakin respektiä ulkonäöllään![]()
Niin, mukana tuli hauska alkuajan kosketusnäytöllinen RAV-2000 kake. PC-softallla voi tehdä omanlaisensa käyttöliittymän jos niin haluaa jne. Alkujaan tuo kaiketi Philips Pronton pohjautuva ja Yamaha tehnyt omansa käyttöliittymän ja kuoret.
Taas voi naatiskella muutaman kuukauden...
Mutta hellasärö unohtaen mä olen tosi iloinen sun puolestasi! Sana "raskas hifi" saa ihan uutta merkitystä, kun polvet notkuen kantaa tuollaista järkälettä kotiin.
Tuo on niin järeä kulmakivi, että ihan minkä vain systeemin saa rakennettua sen ympärille.
Uusimmat formaatit joutuu hoitelemaan ulkoisesti (fiksuin Internet/HD/DVD/BR soitin on läppäri, joka ajaa tavallisen soitinsoftan lisäksi kalibrointisoftaa, joka korjaa huonevääristymät) mutta kaksikanavaisen äänen prossoinnissa tuo pieksee nykylaitteet mennen tullen, koska yksikään nykyvalmistaja ei ole enää kiinnostunut stereoäänen prosessoinnista (vaikka valtavan iso osa muusiikista on saatavilla vain stereona).
Niin, tuo huoneakustiikan korjaus tehdään kahdessa vaiheessa: ensin tila mitataan huolellisesti ja siitä luodaan korjausprofiilit, toistovaiheessa sitten vain valitaan käyttöön haluttu profiili. Toisto on palakakkua, mittaaminen ei.
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Mä jatkan vielä tuosta huonekompensaatiosta.
Ideanahan siinä on, että kajareille syötettävää signaalia muokataan hieman, tehdään "tahallinen virhe" signaaliin joka kompensoi kajarin ja huoneen virheet pois.
Perinteisestihän hifistit ovat yrittäneet rakentaa kajareita ja kuuntelutiloja, joissa ei mitään virheitä ole.
Myös sähköistä huonekorjausta käytettäessä pyritään minimoimaan korjausten tarve: mittausten perusteella akustoidaan huonetta, fiksataan kajareita ja niiden sijaintia huoneessa. Mutta se loppu, jota ei saada muutoin korjattua, korjataan sitten sähköisesti.
Uusissa vaffareissa on koko hoito automatisoitu: mikki vain kiinni ja laite kalibroi toiston yhdellä napin painalluksella.
Tietsikan ja mittaussoftan kanssa päästään tietenkin paljon parempaan tulokseen.
Ideanahan siinä on, että kajareille syötettävää signaalia muokataan hieman, tehdään "tahallinen virhe" signaaliin joka kompensoi kajarin ja huoneen virheet pois.
Perinteisestihän hifistit ovat yrittäneet rakentaa kajareita ja kuuntelutiloja, joissa ei mitään virheitä ole.
Myös sähköistä huonekorjausta käytettäessä pyritään minimoimaan korjausten tarve: mittausten perusteella akustoidaan huonetta, fiksataan kajareita ja niiden sijaintia huoneessa. Mutta se loppu, jota ei saada muutoin korjattua, korjataan sitten sähköisesti.
Uusissa vaffareissa on koko hoito automatisoitu: mikki vain kiinni ja laite kalibroi toiston yhdellä napin painalluksella.
Tietsikan ja mittaussoftan kanssa päästään tietenkin paljon parempaan tulokseen.
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Elämähän on mosaiikki, joskus ehyt ja joskus ihan palasinapvalila kirjoitti:Näitkö Saulin virallisen muotokuvan? Mies on siinä vähän kuin pirstaleina...tuuma kirjoitti:Aikansa kutakinjtbo kirjoitti:Eräs viisas Sauli sanoi, että halu väärinymmärtää on suurempi kuin halu ymmärtää, tässä helvetissä sitä on katsellut yli 30 vuotta.
Toinen viisas sanoi, ettei aina kannata tehdä asioita samoin.
Mitä on ymmärtää, kenen ymmärryksen mukaan?
Aikansa kutakin.Tuo oli yksi isäni lempilauseista, tokaisi jokseenkin niihin väleihin kun joku hajosi tai meni muuten vain pieleen asiat
![]()
https://yle.fi/uutiset/3-10190410
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Jatka vain!pvalila kirjoitti:Mä jatkan vielä tuosta huonekompensaatiosta.
Ideanahan siinä on, että kajareille syötettävää signaalia muokataan hieman, tehdään "tahallinen virhe" signaaliin joka kompensoi kajarin ja huoneen virheet pois.
Perinteisestihän hifistit ovat yrittäneet rakentaa kajareita ja kuuntelutiloja, joissa ei mitään virheitä ole.
Myös sähköistä huonekorjausta käytettäessä pyritään minimoimaan korjausten tarve: mittausten perusteella akustoidaan huonetta, fiksataan kajareita ja niiden sijaintia huoneessa. Mutta se loppu, jota ei saada muutoin korjattua, korjataan sitten sähköisesti.
Uusissa vaffareissa on koko hoito automatisoitu: mikki vain kiinni ja laite kalibroi toiston yhdellä napin painalluksella.
Tietsikan ja mittaussoftan kanssa päästään tietenkin paljon parempaan tulokseen.
Poikkitieteellinen ilta takana tuon Jammun kanssa. Olet ehkä saanut synninpäästön kun Baccaraa ja Tina Turneria kuunneltiin yhdessä kolmetonnisen läpi. Tunne ja tunteminen toimi.
Hävyttömän tehokas tuo...
Vinyylivahvistimena laittaa päihän tämän a-tallin A-S700:n kanssa aika lahjakkaasti.
Mutta mutta. Nyt on vähän pakko sanoa että molempi parempi. Vaikeaa on toista sanoa paremmaksi mutta ehkä siellä yläkerrassa oli tunteet mukana ja silti tämä luolavahvistin parempi
Mitä ihmeen mikkikorjailuja?
Purella pitää musiikin kuulostaa aidolta ja hyvältä
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
OK. Jeps, kiitos maailman avartamisesta. Kulttimaine on vissiin vielä odotusmoodissa. Auta armias kun tajuavat mokanneensa aivan täydellisesti! Paikko on kuten keilailussa oikeastaan ihan turha. Täydellisen tyhmä veto sitikalta! RIP, Patonkikin varppina vain vain lopetetaan kun ei leikkaa bollassa enää mikään, annetaan idea pois kun ei ole tullut voittoa.pvalila kirjoitti:X7 on valmistajan sisäinen mallikoodi samalla tavalla kuin vaikka Bemarin E39 tai Mersun W124.tuuma kirjoitti:
Tuota, mikä ihmeen X7? BMW:n öky kaupunkimaasturiko sulle tullut vaivihkaa?
Viittaa siis tähän vikaksi jääneeseen C5:teen.
Tai voihan sieltä joskus tulla uusi C5 mutta ilman kaasunestejousitusta.
Kaasunestejousitus on saatavilla nykyisin vain joihinkin kaikkein kalleimpiin Mersuihin.
Tuossa sitikkamiehen mietteitä Mersun versiosta:
https://www.youtube.com/watch?v=zsXOy7woXj0
EU juttu on minusta tuossa suurin syy. Kaikki pitää tasapäistää.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa...
https://www.youtube.com/watch?v=W11QLJ_Ienc
Jessus mikä Levyraato! Warixwénjalka saattaa ymmärtää,
Muutkin saa kuunnella.
https://www.youtube.com/watch?v=W11QLJ_Ienc
Jessus mikä Levyraato! Warixwénjalka saattaa ymmärtää,
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Tärkeintä on, että kuuntekija on tyytyväinen ääneen. Aika usein ihmiset tykkäävät äänestä, jossa on tosi paljon virheitä. Studioissa noin ei kuitenkaan voida toimia, niissä on pakko saada ääni kuulumaan mahdollisimman aidosti: siksi studioihmiset dominoivat keskusteluja niillä palstoilla, joilla puhutaan huoneakustiikan korjaamisesta.tuuma kirjoitti:
Jatka vain!
Poikkitieteellinen ilta takana tuon Jammun kanssa. Olet ehkä saanut synninpäästön kun Baccaraa ja Tina Turneria kuunneltiin yhdessä kolmetonnisen läpi. Tunne ja tunteminen toimi.
Hävyttömän tehokas tuo...
Vinyylivahvistimena laittaa päihän tämän a-tallin A-S700:n kanssa aika lahjakkaasti.
Mutta mutta. Nyt on vähän pakko sanoa että molempi parempi. Vaikeaa on toista sanoa paremmaksi mutta ehkä siellä yläkerrassa oli tunteet mukana ja silti tämä luolavahvistin parempi![]()
Mitä ihmeen mikkikorjailuja?
Purella pitää musiikin kuulostaa aidolta ja hyvältä
Hifismi on kuitenkin harraste, sillä puolella optimoidaan mielihyvää, ei äänenlaatua.
Eiväthän ne mun himoitsemani keladekit mitään äänen huippulaatua edusta, levysoittimet vielä vähemmän. Tai Nakan sikaupeat kasettinauhurit!
Mutta on tuo huoneakustiikan sähköinen korjaus hissukseen kyllä levinnyt hifinkin puolelle. Kodeissa usein kuunnellaan ihan tavallisesti sisustetussa olohuoneessa, vaimo kieltää akustoinnin ja aika usein myös kaiuttimien optimaalisen sijoittamisen. Ei poloiselle kotihifistille oikein jää muuta ratkaisua kuin sähköinen korjaus ja nykyisinhän jonkin tason mikrofonikalibrointi (YPAO, Audyssey) on peruskauraa lähes kaikissa vahvistimissa.
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Katselin läpi juutuubin kolarivideoita.
Sillä silmällä, voisiko niistä oppia jotain itselle hyödyllistä.
Hyvin monet onnettomuuksista johtuvat huonosta liikenneympäristöstä: hirmuisen epäselvät, jättikokoiset risteysalueet ovat hyvin edustettuina noissa kolareissa.
Toinen tyypillinen yhdistelmä on sellainen, jossa toinen osapuoli on epäloogisesti ja yllättävästi käyttäytyvä sekoilija ja toinen ajaa laillisesti mutta liian kovaa. Moottoripyörä on usein jommassa kummassa roolissa.
Raskas liikenne ajaa Suomessa aika vastuuntuntoisesti, ammattimaisesti. Tuolla maailmalla asenteet näyttävät aika erilaisilta, pieni saa luvan väistää ja isonkin auton ratissa on lapsen kehitystasolla olevia ihmisiä.
Suurin osa onnettomuuksista on sellaisia, että mä en olisi nykyajotaidollani niistä selvinnyt. Jotain mä kuitenkin oivalsin: verraten usein kolarit tapahtuivat tilanteissa (risteykset jne.) jotka oli helppo jo vähän kauempaakin hahmottaa vaarallisiksi. Ja aika usein vaaratilanteen aiheutti jostain "epävirallisesta" suunnasta tielle tunkeva "ylimääräinen" auto (joka saattoi itse selvitä ilman naarmuakaan, koska kolari tapahtui autolle, joka joutui tunkeilijaa väistämään).
Sillä silmällä, voisiko niistä oppia jotain itselle hyödyllistä.
Hyvin monet onnettomuuksista johtuvat huonosta liikenneympäristöstä: hirmuisen epäselvät, jättikokoiset risteysalueet ovat hyvin edustettuina noissa kolareissa.
Toinen tyypillinen yhdistelmä on sellainen, jossa toinen osapuoli on epäloogisesti ja yllättävästi käyttäytyvä sekoilija ja toinen ajaa laillisesti mutta liian kovaa. Moottoripyörä on usein jommassa kummassa roolissa.
Raskas liikenne ajaa Suomessa aika vastuuntuntoisesti, ammattimaisesti. Tuolla maailmalla asenteet näyttävät aika erilaisilta, pieni saa luvan väistää ja isonkin auton ratissa on lapsen kehitystasolla olevia ihmisiä.
Suurin osa onnettomuuksista on sellaisia, että mä en olisi nykyajotaidollani niistä selvinnyt. Jotain mä kuitenkin oivalsin: verraten usein kolarit tapahtuivat tilanteissa (risteykset jne.) jotka oli helppo jo vähän kauempaakin hahmottaa vaarallisiksi. Ja aika usein vaaratilanteen aiheutti jostain "epävirallisesta" suunnasta tielle tunkeva "ylimääräinen" auto (joka saattoi itse selvitä ilman naarmuakaan, koska kolari tapahtui autolle, joka joutui tunkeilijaa väistämään).
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Niinhän se on, esteettisyys ja tekniikan ihmettely on osa harrastetta ja toki sitten kaikki ihmejutut kuten tuplajohdotus ja ranteen paksuiset kaapelit jne. jne.pvalila kirjoitti:Tärkeintä on, että kuuntekija on tyytyväinen ääneen. Aika usein ihmiset tykkäävät äänestä, jossa on tosi paljon virheitä. Studioissa noin ei kuitenkaan voida toimia, niissä on pakko saada ääni kuulumaan mahdollisimman aidosti: siksi studioihmiset dominoivat keskusteluja niillä palstoilla, joilla puhutaan huoneakustiikan korjaamisesta.tuuma kirjoitti:
Jatka vain!
Poikkitieteellinen ilta takana tuon Jammun kanssa. Olet ehkä saanut synninpäästön kun Baccaraa ja Tina Turneria kuunneltiin yhdessä kolmetonnisen läpi. Tunne ja tunteminen toimi.
Hävyttömän tehokas tuo...
Vinyylivahvistimena laittaa päihän tämän a-tallin A-S700:n kanssa aika lahjakkaasti.
Mutta mutta. Nyt on vähän pakko sanoa että molempi parempi. Vaikeaa on toista sanoa paremmaksi mutta ehkä siellä yläkerrassa oli tunteet mukana ja silti tämä luolavahvistin parempi![]()
Mitä ihmeen mikkikorjailuja?
Purella pitää musiikin kuulostaa aidolta ja hyvältä
Hifismi on kuitenkin harraste, sillä puolella optimoidaan mielihyvää, ei äänenlaatua.
Eiväthän ne mun himoitsemani keladekit mitään äänen huippulaatua edusta, levysoittimet vielä vähemmän. Tai Nakan sikaupeat kasettinauhurit!
Mutta on tuo huoneakustiikan sähköinen korjaus hissukseen kyllä levinnyt hifinkin puolelle. Kodeissa usein kuunnellaan ihan tavallisesti sisustetussa olohuoneessa, vaimo kieltää akustoinnin ja aika usein myös kaiuttimien optimaalisen sijoittamisen. Ei poloiselle kotihifistille oikein jää muuta ratkaisua kuin sähköinen korjaus ja nykyisinhän jonkin tason mikrofonikalibrointi (YPAO, Audyssey) on peruskauraa lähes kaikissa vahvistimissa.
Muistelen kun junnuna oli aivan varma että mitä suuremmat kartiot sen parempi ääni. 15" Cervin Vegat oli silloinen haaveeni, joita en vieläkään ole saanut. Wharfedale 7.2 ALE:t soivat liian hyvin uskaltaakseni edes semmoisia tuoda tänne. (Yhä toki on mielikuva että sitten kyllä olisi paukkua...)
Aika arvokkaita nuo korjailu mikrofonit, monessa softassa mainitaan että tarvisi tuollaisen: miniDSP UMIK-1
Ehkä tuollaisen kokeilun voisi tehdäkin ja saada käsitys onko suurikin ero. Taajuusvastehan on aika henkilökohtainen mieltymys. Jos tasaisien viivan saa aikaiseksi niin saattaa kuulostaa musiikki omissa korvissa aivan lätyltä.
Se sun B&Q stereoyhdistelmä, jonka linkkasit taannoin toi muuten mieleeni mielleyhtymän kun useilla oli silloin Saloran vastaava tai jopa Technics mutta tuo oli se joka oli jotain ihan muuta!
Keladekki on kaunista katseltavaa, varsinkin kelatessa! Uuuh!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Jep se ennalta odottamaton juttu menee ja sotkee kaiken, ei prosessori vain aina veny kaikkeen. Siksi tekoäly voi noissa tilanteissa tulla avuksi ja pelastaa.pvalila kirjoitti:Katselin läpi juutuubin kolarivideoita.
Sillä silmällä, voisiko niistä oppia jotain itselle hyödyllistä.
Hyvin monet onnettomuuksista johtuvat huonosta liikenneympäristöstä: hirmuisen epäselvät, jättikokoiset risteysalueet ovat hyvin edustettuina noissa kolareissa.
Toinen tyypillinen yhdistelmä on sellainen, jossa toinen osapuoli on epäloogisesti ja yllättävästi käyttäytyvä sekoilija ja toinen ajaa laillisesti mutta liian kovaa. Moottoripyörä on usein jommassa kummassa roolissa.
Raskas liikenne ajaa Suomessa aika vastuuntuntoisesti, ammattimaisesti. Tuolla maailmalla asenteet näyttävät aika erilaisilta, pieni saa luvan väistää ja isonkin auton ratissa on lapsen kehitystasolla olevia ihmisiä.
Suurin osa onnettomuuksista on sellaisia, että mä en olisi nykyajotaidollani niistä selvinnyt. Jotain mä kuitenkin oivalsin: verraten usein kolarit tapahtuivat tilanteissa (risteykset jne.) jotka oli helppo jo vähän kauempaakin hahmottaa vaarallisiksi. Ja aika usein vaaratilanteen aiheutti jostain "epävirallisesta" suunnasta tielle tunkeva "ylimääräinen" auto (joka saattoi itse selvitä ilman naarmuakaan, koska kolari tapahtui autolle, joka joutui tunkeilijaa väistämään).
Aika usein nuo tekoälyt mitä nykyautoissa on sotkevat ihmisen kannalta päivänselviä asioita ja alkavat jarruttelemaan. Mitä lukenut ja kuullut niin muunmuassa rekan ohittaminen moottoritiellä, jossa lähellä toisella puolen kaiteet niin auto jarruttaa kesken kaiken.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Kyllä lukiolaisen elämä on kovaa.
Tänä iltana keskiyöllä mun tyttären pitää mm. palauttaa kuusi matikan tehtävää, ruotsin essee ja yli 60 kemian laskua.
Tänä iltana keskiyöllä mun tyttären pitää mm. palauttaa kuusi matikan tehtävää, ruotsin essee ja yli 60 kemian laskua.
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Miksi ihmeessä keskiyöllä, joku testikö sekin? Pitääkö vielä vallan fyysisesti mennä viemään koulullepvalila kirjoitti:Kyllä lukiolaisen elämä on kovaa.
Tänä iltana keskiyöllä mun tyttären pitää mm. palauttaa kuusi matikan tehtävää, ruotsin essee ja yli 60 kemian laskua.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
