Lisää vettä myllyyn, eikun siis bakteereita, muovi kun hajoaa luonnossa bakteeritoiminnan vaikutuksesta:pvalila kirjoitti:Niin, noista muoveista.
Kun känninen idiootti ajaa 160 km/h kylän läpi ja tappaa viattoman sivullisen, liikenneturvallisuusihmiset laskevat nopeusrajoituksen viidestäkympistä neljäänkymppiin.
Ihan samalla logiikalla mulle ei enää anneta Sokoksella muovipussia melkein satasen maksavia housuja varten, vaan mä saan kävellä pöksyt nyttynä kädessäni kotiin. Kuulemma jossain päin maailmaa on Espanjan kokoinen muovipyörre, se saadaan poistettua vain siten, että mä kävelen böget kädessä pitkin kaupunkia.
Helv*tti, vaikka mä kuinka haluaisin, niin miten mä sen muovikassin saan toimitettua sinne Atlantille? Ja jos mä maksan siitä muovikassista 20 senttiä niin muuttuuko se sitten jotenkin toisenlaiseksi kassiksi, sellaiseksi joka ei seilaa valtamerelle?
Kaupat ovat täynnä järkyttävään muovimäärään pakattua krääsää, muovipussi ei taatusti ollut turhin muovin käyttötapa kaupoissa. Muovikasseja vastaan taistelu tuottaa kaupalle voittoa 20 senttiä per kassi, superkauniiden myyntipakkausten järkiperäistäminen todennäköisesti vähentäisi turhaa kuluttamista ja laskisi myynnin voluumia sekä tuottoja.
Muoveilla on paljon hyviä ominaisuuksia: ken haluaa, saa yrittää rakentaa vanerista kuoret printterin päälle.
Jos taloon laitetaan uretaanieristeet, niin sitten siinä on aika paljon muovia. Mutta jos eristeenä on kivivilla ja muovia on vain höyrysulkupaperin pinnassa ohut kerros, niin ei siinä mistään kauhean isosta muovimäärästä ole kysymys.
Muovi ei myöskään ole niin ikuista, kun on annettu ymmärtää: hiilen molekyyliketjuissa niistä on kysymys, orgaanisesta kemiasta. Suomessa on perinteenä ollut, ettei jätteitä saa polttaa energiaksi. Ruotsissa jo vuosikymmeniä sitten selvittivät, kuinka polttaminen pitää tehdä, että saasteet pysyvät kurissa. Meillä on roskat jätetty polttamatta, roskien sijasta olemme polttaneet hiiliä ja öljyä sekä täyttäneet kaikki paikat kaatopaikkajätteellä; mitä järkeä siinä on ollut?
Talojen kosteusvaurioissakin on usein kyse juuri siitä, että muovin elinkaari onkin paljon lyhyempi kuin on luultu: talon alle upotettu muovi on vesitiivis vain 10 tai 20 vuotta, sitten perustukset uivat. Toisaalta monessa paikassa väärään paikkaan laitettu muovi on syypää siihen, ettei kosteus pääse poistumaan rakenteista.
Äsh, en mä mikään suuri muovin ystävä ole! Mutta mä olen väsynyt yksisilmäiseen muovin mustamaalaamiseen.
https://kkpp71.vuodatus.net/lue/2016/03 ... -viikoissa
Tuosta löytyy paremmankin lähteen omaavia juttuja, mutta mielenkiintoista on tuo maininta PET muovista (muovipullot), muovikassihan on PE muovia, PE-LE lukee tuossa S-ketjun kassin pohjassa
Vaan mielikuvien pohjaltahan ihmiset tekevät ratkaisuja ja mikäli joku taho saa jonkin mielikuvan hurmokseen, niin sitä kouhataan kuin parastakin uskontoa, olkoon sitten muovikassikielto tai liito-orava. Jollain tapaa fanaattisuus korreloi siihen mielikuviin uskomiseen, tai pitäisikö sanoa niin, että tietynlainen ajattelumalli/maailmankatsomus johtaa herkemmin fanaattisuuteen, mutta noita herkemmin hurahtavia yksilöitä tahtoo olla riittävästi näiden kaikenlaisten hassujen muovikieltojen yms. läpimenemiseen.
Mutta jossain oli juttua enemmänkin tuosta bakteerista ja oli jotain viitteitä muistaakseni että se olisi kehittynyt alle 30 vuodessa. Noita bakteereita kun leviää sitten riittävästi ollaan vähän hassussa tilanteessa, muovit kun ei sitten kestä enää mitään ja kansa puhuu kuinka muovikin oli ennen parempaa :P