Vuonna -53 rakennetussa talossa on rappaus vaihdettava kokonaan, sillä 70-80-lukujen taitteessa talo on maalattu jollain hengittämättömällä maalilla, josta syystä koko rappauksen pinta varisee laajoilta alueilta alas.
Talo on tyypillinen, puurunkoinen, mutta julkisivussa on on 50 mm toja-levy, joka on sitten rapattu. Olemme jo aloittaneet vanhan rappauksen poiston, mutta kuinka alkaa tehdä uutta pintaa? Toja-levy on tasoitettu varmaankin jollain kalkkilastilla (pehmeää, hyvin vaalea sävy), joten siihen ei varmaankaan voi laittaa uusia, voimakkaasti liimaavia laasteja pintaan? Toja-levylle tyypilliseen tapaan levyjen saumat tulevat talon elämisen vuoksi näkyviin ohuina halkeamina. Kuinka tätä halkeilua voisi välttää? Jonkin rappausverkko varmaankin pitää laittaa?
Onko muilla kokemuksia tällaisen julkisivun korjaamisesta?
Pilalle menneen rappauksen uusiminen
- Kariharrikari
- Jäsen

Re: Pilalle menneen rappauksen uusiminen
Kannattaisikohan vaihtaa puuverhoukseen tai sitten toteuttaa nykyaikainen levyrappaus, jos haluaa kestävän lopputuloksen: https://www.e-weber.fi/julkisivut/neuvo ... eohje.html
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Perinnerappauksen uusinta on aika erikoisosaamista vaativaa.
Omaan taloon aikanaan toteutin lisäeristyksen päälle levyn joka ohutrapattiin. Kapealla kondenssiraolla pärjää ja rakenne ei paksuunnu paljoa. Eri porukka laittoi levyt ja eri porukka pinnoitti. Se eristys kannatta tehdä ehdottomasti tässä vaiheessa.
Laudoitukseen vaihto ei aina kestä arkkitehtuurimielessä kun ovat erilaiset.
Silloin tulee verkot alle myös. Ei halkeillut vielä ja 10v alkaa olla ikää.
Omaan taloon aikanaan toteutin lisäeristyksen päälle levyn joka ohutrapattiin. Kapealla kondenssiraolla pärjää ja rakenne ei paksuunnu paljoa. Eri porukka laittoi levyt ja eri porukka pinnoitti. Se eristys kannatta tehdä ehdottomasti tässä vaiheessa.
Laudoitukseen vaihto ei aina kestä arkkitehtuurimielessä kun ovat erilaiset.
Silloin tulee verkot alle myös. Ei halkeillut vielä ja 10v alkaa olla ikää.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Olen tässä nyt tutustunut tarkemmin asiaan ja tilanne on se, että tartunta- ja täytekerrokset ovat tiukasti alustassa kiinni. Vain pinnan roiskerappaus irtoaa maalin kanssa. Lisäeristystä emme haluaisi tehdä. Ja lautaverhoilu ei tule kyseeseen, sillä tämä pientaloalue on suojeltu. Eräs rappari arvioi, että täytekerros on hierretty liian sileäksi, josta syystä pinta irtoaa nyt erityisen helposti tuon väärän maalin vuoksi. Perjantaina tulee yksi firma katsomaan tilannetta. Toivotaan, että jokin hyvä ratkaisu löytyy!
Itselläni on vastaava rakenne, mutta tojalevyn pinnassa on tukeva verkko ja rakenne on pääosin erittäin hyvässä kunnossa. Verkon lisäksi eroana on se, ettei minulla ilmeisestikään ole käytetty vääriä, hengittämättömiä maaleja. Tästä saisi siistin talon erittäin helposti, ihan vain maalaisin yli (ja korjaisi pienet, paikalliset ongelmat).Lahti411 kirjoitti:Olen tässä nyt tutustunut tarkemmin asiaan ja tilanne on se, että tartunta- ja täytekerrokset ovat tiukasti alustassa kiinni. Vain pinnan roiskerappaus irtoaa maalin kanssa. Lisäeristystä emme haluaisi tehdä. Ja lautaverhoilu ei tule kyseeseen, sillä tämä pientaloalue on suojeltu. Eräs rappari arvioi, että täytekerros on hierretty liian sileäksi, josta syystä pinta irtoaa nyt erityisen helposti tuon väärän maalin vuoksi. Perjantaina tulee yksi firma katsomaan tilannetta. Toivotaan, että jokin hyvä ratkaisu löytyy!
Mutta minulle eristyksen päivittäminen olisi tosi tärkeä juttu. Minussa on kai hieman perfektionistin vikaa, mutta ajatus talon kunnostamisesta ihan vain päällepäin nätiksi tuntuu minusta pahalta. Niinpä tämä talo on nyt saanut ulkoa rapistua rauhassa, jahka käyn ulkuoren kimppuun niin haluan tehdä sen sitten kunnolla. Katot menevät vain mulla seinien edelle, menee vielä jokunen vuosi ennen kuin voimat ja varat riittävät rappausten purkamiseen ja korvaamiseen Imfmiksen esittämällä tavalla.
Minä olen muuten nähnyt sen Imfmiksen edellisen projektin, siitä tuli upea.