Nostosaranan asennus
- maanma
- Moderaattori

Nostosaranan asennus
Pitäisi asentaa uusia ja uusiksi tappisaranoita. Miten saranan saa luotettavasti kerralla oikein asennettua, niin että puolikkaat voi asentaa paikalleen ja nostaa oven saranoille?
Oven pitäisi luonnollisesti sulkeutua tuon jälkeen nätisti.
Oven pitäisi luonnollisesti sulkeutua tuon jälkeen nätisti.
Viimeksi muokannut maanma, La Touko 05, 2007 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ootas ootas. "Tappisarana" on ainakin mun slangissa ihan toinen juttu kun oven saranat. Lähinnä siis kalusteissa (ja uusissa ikkunoissa) käytetty semmoinen rimpula, jota varten vaan porataan karmiin ja pokaan reiät ja tuikataan saranassa olevat tikut vaan sinne reikiin. Googlaa nimellä niin näät mallin. Niitä ei (tietääkseni) edes saa semmoisina malleina jotka irtoais puolikkaistaan, yleensä ne on kiinteäksi niitattuja.
Se perinteinen sarana ois mun nimikkeistössä nostosarana. Ennenkun selitän ummet ja lammet väärän saranan asennuksesta niin kerro ny kummanlaista tarkoitat
Ja onko karmit irrallaan vai seinässä kiinni?
Pekka
Se perinteinen sarana ois mun nimikkeistössä nostosarana. Ennenkun selitän ummet ja lammet väärän saranan asennuksesta niin kerro ny kummanlaista tarkoitat
Ja onko karmit irrallaan vai seinässä kiinni?
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Paikallaan olevaan vanhaan oveen voi osua lisäsarana kohdalleenkin, kun enste loveaa toisen puolen, kiinnittää sarananpuolikkaan siihen ja sitten tekee toisen puolen. Helposti vaan jää vääntämään kehyspuuta johonkin suuntaan, jos ei ole kokemusta.
Oven nätisti sulkeutuminen on hiukka utopiaa ilman karmisäätöjä, jos karmi on irrallaan tai jos vaihtaa kaikki saranat. Jos se nyt toimiikin niiin toisella vuodenajalla ei. Säätösaranoilla voi paikata tilannetta, mutta ei paljoa.
Oven nätisti sulkeutuminen on hiukka utopiaa ilman karmisäätöjä, jos karmi on irrallaan tai jos vaihtaa kaikki saranat. Jos se nyt toimiikin niiin toisella vuodenajalla ei. Säätösaranoilla voi paikata tilannetta, mutta ei paljoa.
-
Villa Edita
- Jäsen

Ite oon selvinnyt ihan mittanauhan ja shimmiprikkojen kanssa. Vaikka kuinka tarkkaan mittaa ottaa, niin helposti jää kantamaan vain toisesta saranasta. Noilla prikoilla saa sitt mittavirheet paikattua, eli jaettua lehden painon kummallekkin saranalle.
Syvyyden kanssa saa sitten olla huolellisempi. Että ei heti tärveltäisi lehtiä tai karmeja väärään paikkaaan ruuvatuilla ruuveilla, niin aluksi saranapuoliskot kiinnitetään yhdellä lyhyellä ruuvilla. Kun lehden istutuvuus on varmistettu, voidaan saranat kiinnittää lopullisesti. Tuollainen millin parin siirto saattaa olla hankalaa jos saranat jo kertaalleen asennettu.
Syvyyden kanssa saa sitten olla huolellisempi. Että ei heti tärveltäisi lehtiä tai karmeja väärään paikkaaan ruuvatuilla ruuveilla, niin aluksi saranapuoliskot kiinnitetään yhdellä lyhyellä ruuvilla. Kun lehden istutuvuus on varmistettu, voidaan saranat kiinnittää lopullisesti. Tuollainen millin parin siirto saattaa olla hankalaa jos saranat jo kertaalleen asennettu.
-
Villa Edita
- Jäsen

Minä taas
Karmiruuveillahan tuota istuvuutta voi säädellä. Itse miellän kuitenkin että karmit kiilataan ja joko naulataan tai ruuvataan paikoillensa suoraan. Yksilehtinen ei sen kummempaa säätelyä tarvitse, kunhan karmi vain on linjassaan ja saranaupotukset tulevat kerralla samaan syvyyteen. Pariovissa sitten saranan syvyydellä kikkaillaan että ovet ovat samalla korkeudella keskeltä.
Jos kovinkin raskasta karmeihin ripustaa, niin laittaisin karmit kiinni saranakohdista ja ehkä keskellekkin yhden kiinnikkeen. Mahdollisesti vielä ainakin saranapuolen kynnyksen alle laittaisin karmia kannattelevan puupalikan.
Karmiruuveillahan tuota istuvuutta voi säädellä. Itse miellän kuitenkin että karmit kiilataan ja joko naulataan tai ruuvataan paikoillensa suoraan. Yksilehtinen ei sen kummempaa säätelyä tarvitse, kunhan karmi vain on linjassaan ja saranaupotukset tulevat kerralla samaan syvyyteen. Pariovissa sitten saranan syvyydellä kikkaillaan että ovet ovat samalla korkeudella keskeltä.
Jos kovinkin raskasta karmeihin ripustaa, niin laittaisin karmit kiinni saranakohdista ja ehkä keskellekkin yhden kiinnikkeen. Mahdollisesti vielä ainakin saranapuolen kynnyksen alle laittaisin karmia kannattelevan puupalikan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Saranan laitto on helpompaa kun luulisi, kunhan ei vaan haksahda siihen että yrittää siellä jossain oven välissä merkata niitä. Itse asiassa koko merkkaustoimenpiteessä ei tarvita saranaa laisinkaan.
Ovi nostetaan paikalleen. Helpointa tietty jos karmi on irti, mutta jos karmi on jo seinässä niin ovi pönkätään paikalleen (vanhat saranat irroitettuna että mahtuu säätämään käyntivälin). Alle laitetaan kiilat tai pari käyntivälin paksuista välipalaa niin että korkeussuunta on oikea. Samalla tarkistetaan että uppoaako ovi täsmälleen karmin tasoon. Jos ovessa on paksut tiivisteet niin se voi jäädä karmista hiukan ulos. Jos jää, mitataaan ja merkataan paperinkulmaan.
Oven reunaan vetästään ohuella lyijykynällä saranan paikat. Siis vain korkeussuunta, se pinta johon saranan "sauma" tulee. Lyhyt viiva sekä oveen että karmiin.
Otetaan ovi pois ja merkataan sarananpuolikkaiden paikat erikseen oveen ja karmiin. Korkeussuunta tulee siitä viivasta, syvyyssuunnassa ne tulee samalle tasalle jos siinä paperinkulmassa ei oltu merkitty että jompikumpi olisi vähän syvemmällä.
Taltataan, ruuvataan kiinni ja nostetaan täydellisesti istuva ovi paikalleen.
Jos sen tekee rohkeasti tolla lailla nin siinä on jo tosi vaikea tyriä. Tein itse pitkään noita sovitus-sovitus-vitutus-menetelmällä ja vasta sitten kun älysin ruveta miettimään että mikä siinä oikeasti on tärkeää niin homma loksahti kohdalleen.
Ikinä en oo oppinut mittaamaan niin tarkkaan että ne mittanauhalla tulis samalle kohtaa, niin että on viksumpi mitata se tuolla tavalla merkkaamalla.
Pekka
Ovi nostetaan paikalleen. Helpointa tietty jos karmi on irti, mutta jos karmi on jo seinässä niin ovi pönkätään paikalleen (vanhat saranat irroitettuna että mahtuu säätämään käyntivälin). Alle laitetaan kiilat tai pari käyntivälin paksuista välipalaa niin että korkeussuunta on oikea. Samalla tarkistetaan että uppoaako ovi täsmälleen karmin tasoon. Jos ovessa on paksut tiivisteet niin se voi jäädä karmista hiukan ulos. Jos jää, mitataaan ja merkataan paperinkulmaan.
Oven reunaan vetästään ohuella lyijykynällä saranan paikat. Siis vain korkeussuunta, se pinta johon saranan "sauma" tulee. Lyhyt viiva sekä oveen että karmiin.
Otetaan ovi pois ja merkataan sarananpuolikkaiden paikat erikseen oveen ja karmiin. Korkeussuunta tulee siitä viivasta, syvyyssuunnassa ne tulee samalle tasalle jos siinä paperinkulmassa ei oltu merkitty että jompikumpi olisi vähän syvemmällä.
Jos sen tekee rohkeasti tolla lailla nin siinä on jo tosi vaikea tyriä. Tein itse pitkään noita sovitus-sovitus-vitutus-menetelmällä ja vasta sitten kun älysin ruveta miettimään että mikä siinä oikeasti on tärkeää niin homma loksahti kohdalleen.
Ikinä en oo oppinut mittaamaan niin tarkkaan että ne mittanauhalla tulis samalle kohtaa, niin että on viksumpi mitata se tuolla tavalla merkkaamalla.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ääni tälle menetelmälle!Pekka Huhta kirjoitti:Saranan laitto on helpompaa kun luulisi, kunhan ei vaan haksahda siihen että yrittää siellä jossain oven välissä merkata niitä. Itse asiassa koko merkkaustoimenpiteessä ei tarvita saranaa laisinkaan.
Pekka
Neljä ovea laitettu tähän mennessä, niistä kaksi irtokarmeihin ja toiset kaksi paikalla oleviin. Irtonaisiin oli helpompi, pystyi tekemään vaakatasossa ilman kiiloja.
Pekka puhuu asiaa. Itse työkseni laitellu ja tehny mm.ovia. Vanhan oven saranointi on helpointa juuri noin kun Pekka kirjoitti. Lisäksi, mikäli ovi ei sovi tahi käyntivälykset ovat turhan pienet on samalla, kun ovi siinä kiilattuna, ni piirtää käyntivälykset oveen. Sitten vaan suihkis höylällä ja taas pelaa.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.