Uskaltaako maallikko tehdä kylppärin???

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Vili
Jäsen
Jäsen

Uskaltaako maallikko tehdä kylppärin???

Viesti Kirjoittaja Vili »

Tervehdys. Meilläpä kävi niin, että timpuri teki oharit ja kylppäriremonttisuunnitelmat meni uusiksi... Talossamme ei ole suihkua ollenkaan ja se oli tarkoitus rakentaa yläkerran vessan yhteyteen laajentamalla tilaa. Kaiken piti olla ok timpurin puolesta, mutta häntäpä ei sitten enää kiinnostanutkaan homma. Saimme ruikutettua toisen timpurin lupautumaan tekemään vesieristeet ja kaakeloinnin, mutta uskaltaako itse tehdä loput? Mitä mieltä olette? Mistä ohjeita? Museoviraston korttia olemme ajatellut käyttää mallina.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Uskalla aloittaa,kyllä sinä osaat! :-D ...vai miten se Tikkurilan mainoslause menikään?
Putki ja sähkötyöt nyt ainakin kannattaa teettää ammattilaisella jos ei itsellä tarvittavia taitoja ole.Kyllähän nuo muut hommat voi hyvinkin tehdä itse jos vain vasara pysyy kädessä.Tehdäänkö tuo kylppäri oikein virallisesti lupien ja kuvien kanssa vai periaatteella oma tupa,oma lupa?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Vili
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vili »

Kiitos kannustuksesta! Putkimies on tulossa, samoin kuin sähkömies (ellei nyt nekin tee ohareita...), joten timpurin hommat on ne, jotka pitäisi tehdä itse. Lupa-asiat on kunnossa.
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Tein yläkertaan kylppärin itse. Putkimies ja sähkömies olivat ulkopuolisena apuna. Runko oli helppo saada pystyyn (vatupassiin kannattaa panostaa) eikä kipsilevyn kiinnittäminen ole kovin ihmeellistä hommaa. Rakennekuvat otettiin gyprocin rakenneoppaasta ja niillä sai luvat helposti. Kannattaa huomioida varsin tiuha tolppajako.

Vesieristeet ja kaakeloinnit tein myös itse. Vesieristeissä on hyvät ohjeet ja olennaista on olla pihtaamatta kallista ainetta. Samoin läpivienneissä on syytä olla tarkkana. Kaakeleissa kannattaa pitäytyä kohtuu pienessä laattakoossa ellei seiniä ole tasoitettu täysin suoriksi. Puurungolla ja kipsilevyllä ei niin suoraa seinää saa että siihen saisi jättilaatat kiinni. Normaalikaakelin kiinnitys onnistuu kun vähän harjoittelee. Kannattaa vaikka ostaa jotain jämäerää pieni määrä ja harjoitella ylijäämälevyyn muutama kerros niin oppii tekniikan.
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

jonin kirjoitti: Puurungolla ja kipsilevyllä ei niin suoraa seinää saa että siihen saisi jättilaatat kiinni.
No saahan! onhan linjarilanka/lauta keksitty jo.... :razz:
Vastaa Viestiin