tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Juttelin noin 14 vuotta sitten Vuosaaressa sellaisen kaverin kanssa, joka omisti kaksikin Ferrari 308:aa.

Näkemäni oli kohtalaisessa kunnossa, hinta lienee noussut merkittästi noista ajoista.

Liian nuorta ei kannata ostaa, niistä menee veroja. Lisäksi hinta alkaa nousta vasta tietyssä iässä.

Mulle kelpaisi oikein hyvin Mondial, vaikka kaikki sitä haukkuvatkin. Pilkkanimi oli kai aikoinaan Ferrari for frends...Siihen kun mahtuu neljä kyytiin.

- Mä povaisin sille kunnon arvonnousua, koska se on kuitenkin edelleen Ferrarin vika nelipaikkainen keskimoottoriauto. Ja ihan nopeakin siitä vuosien mittaan tuli, kun tekniikkaa hiottiin vuodesta toiseen.
Se on vähän hankalaa tietää minkä arvo saattaisi nousta aivan pilviin, jotta siitä tulisi niin arvokas, ettei enää raaskisi myydä enää koskaan...

Hmmm. Tänään ollut ip lehdissä puhetta että alkaa olla Hki keskustassa sama kuvio kuin muissa Euroopan metropoleissa. Kämpät jäävät tyhjiksi kun hinnat kohoavat.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006316767.html

Tietty noille tosi kalliille autoille aina löytyy ostajia mutta kalliit, mutta ei niin kalliit jäävät käsiin. Liekö tuossa vähän sama ilmiö :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Juttelin noin 14 vuotta sitten Vuosaaressa sellaisen kaverin kanssa, joka omisti kaksikin Ferrari 308:aa.

Näkemäni oli kohtalaisessa kunnossa, hinta lienee noussut merkittästi noista ajoista.

Liian nuorta ei kannata ostaa, niistä menee veroja. Lisäksi hinta alkaa nousta vasta tietyssä iässä.

Mulle kelpaisi oikein hyvin Mondial, vaikka kaikki sitä haukkuvatkin. Pilkkanimi oli kai aikoinaan Ferrari for frends...Siihen kun mahtuu neljä kyytiin.

- Mä povaisin sille kunnon arvonnousua, koska se on kuitenkin edelleen Ferrarin vika nelipaikkainen keskimoottoriauto. Ja ihan nopeakin siitä vuosien mittaan tuli, kun tekniikkaa hiottiin vuodesta toiseen.
Se on vähän hankalaa tietää minkä arvo saattaisi nousta aivan pilviin, jotta siitä tulisi niin arvokas, ettei enää raaskisi myydä enää koskaan...

Hmmm. Tänään ollut ip lehdissä puhetta että alkaa olla Hki keskustassa sama kuvio kuin muissa Euroopan metropoleissa. Kämpät jäävät tyhjiksi kun hinnat kohoavat.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006316767.html

Tietty noille tosi kalliille autoille aina löytyy ostajia mutta kalliit, mutta ei niin kalliit jäävät käsiin. Liekö tuossa vähän sama ilmiö :roll:
Nousukaudella kaikki vaurastuvat mutta laman tullessa tosirikkaat keräävät potin kotiin. Cadillacin myynti sakkaa mutta Rolls Roycen myynti kiihtyy, noin se on ollut perinteisesti.

Ei hautaan mitään mukaansa saa joten ei tavaraan kannata liikaa rakastua. Mä takerrun kiinni esineisiin, joiden rahallinen arvo ei ole kummoinenkaan; lasten vanhoihin esineisiin jne. Mitään rahallisesti arvokasta mä en omistakaan, kiinteistöt poislukien.

Joskus suunnilleen vuonna 1992 mä olin aika vähällä ostaa Los Inglesistä Breitlingin kellon: se olisi teräs-kulta rannekkeella maksanut 12.000 markkaa tuolloin. Opiskeluvuosina mulla makasivat opintolainat, yli 80.000 markkaa, koskemattomina pankkitilillä eli olisin ostoon pystynytkin. Nykyhintoja kun katsoo, niin hyvä kauppa se olisi ollut; mitä mä sillä kellolla vain oikeasti tekisin?

Vaimo kun valmistui lisensiaatiksi, mä ostin hänelle Radon. Mä en koe, että mä itse olisin missään vaiheessa mitään erityistä itselleni ansainnut. Lapsille kun jotain pystyn hankkimaan niin siitä mulle tulee enemmän hyvä mieli kuin omista jutuista. Kyllä mulla joitakin mielitekoja on (kuten vaikka ne upeat keladekit) mutta eihän mulla niille kamoille edes tilaa ja paikkaa olisi.

Joskus mietin, että ihan kohtuuhinnalla voisi tässä iässä kerätä nuoruuden unelmajuttuja: esimerkiksi Canon F1 ja Nikon F2 ovat vielä toistaiseksi ihan kohtuuhintaisia, samoin Pentaxin kompakti MX. Tai Canon A1, mun hyvällä ystävällä oli aikoinaan sellainen. Hifijuttujen (vaikka BeO) kanssa sama juttu eikä Peugeot 205 GTI 1.9 sekään aivan järjettömiä vielä maksa. Tai Sitikan BX GTI, sellaistakin joskus himoitsin. Mutta mä en vain halua enää lisää rojua, en edes noita upeita juttuja.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kyllähän tuokin vähän ajatuksia herättää:

https://www.hs.fi/elama/art-2000006316459.html

Joku myy pois rakentamansa omakotitalon ja muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä. Toinen käy vanhoilla päivillään läpi monivuotisen uudelleenkouluttautumisen saadakseen töitä. Ja sitten on yksi nainen, joka ei suostu edes naamaansa pesemään, että saisi työpaikan.

Oikeasti ihan vain naaman pesusta tuollaisessa ei oikeasti ole kyse. Kyse on persoonasta, kyvystä ja halusta joustaa ja huomioida muut. Meikin takana voi olla vaikka kuinka rankkoja juttuja, ihminen voi olla vaikka kuinka palasina. Mutta silti, kovin iso häpeä ei se nykyään ole sosiaalituilla elää.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Jepulis jee, maallista mammonnaa ei tarvitse enää tavoitella, vanhemmiten kuluu pois kaikenlaiset haaveet tai ei ne mihinkään poistu mutta niitä on kiva ajatella että hankinnassa käyttää tunteen sijaan jopa hieman järkeäkin, joskus ainakin ja silloin tällöin :-D

Talo on siitä hassu juttu, (tai ei kylläkään mikään hassu!) että siihen rahojen laittaminen saattaa olla vähiten typerää.

Silti tässä kun ajatellut sitä sun tätä niin olisi silti ollut kiva saada se 99 tbo omin kätösin kuntoon, se oli aikamoinen isku vyön alle luovuttaa. Toipunut ole suunnilleen siksi että on tuo Vmax ja hiljattain hommattu Honda Monkey ja onhan tuo Apriliakin vielä. Ostin muuten hiljattain netin kautta divarista VM 2-85. Ensimmäisestä puuttui juurikin sivu 91, toisessa se oli :-D

Kuva

Turhuuksien turhuuksia mutta mutta... :-D

Oli muuten vain muutaman vuoden tähdenlento, elikkäs kaiketi melko harvinainen 2-tahtinen. Rotax:in koneella jossa vähän erikoinen tapa laittaa kaasari suoraan kampikammiota syöttämään. En ole arvannut käynnistää ainakaan kymmeneen vuoteen, välillä polkenut ettei jämähdä mäntä sylinteriin.

Eiköhän noissa ole tarpeeksi vanhojen päivien varalle, joita tuskin koskaan tulee.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kyllähän tuokin vähän ajatuksia herättää:

Joku myy pois rakentamansa omakotitalon ja muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä. Toinen käy vanhoilla päivillään läpi monivuotisen uudelleenkouluttautumisen saadakseen töitä. Ja sitten on yksi nainen, joka ei suostu edes naamaansa pesemään, että saisi työpaikan.

Oikeasti ihan vain naaman pesusta tuollaisessa ei oikeasti ole kyse. Kyse on persoonasta, kyvystä ja halusta joustaa ja huomioida muut. Meikin takana voi olla vaikka kuinka rankkoja juttuja, ihminen voi olla vaikka kuinka palasina. Mutta silti, kovin iso häpeä ei se nykyään ole sosiaalituilla elää.
Eipä ole HS:n tilausta niin himmentää vaan fontit muutaman rivin jälkeen...

Olettaisin että kyse on siis työnhakuprosessista ja jotkut pitää viimeiseen asti kiinni omasta tyylistään, vaikka työnhaku torppaa yleensä siihen.

Kyllä se vain niin on monasti että se pärstäkerroin on aika iso asia. Kouluissakin sen jo huomasi. Suhtkoht kannattaa työhaastattelussa kumminkin olla se tavallinen Jari, Tiina, Laura, Simo tai Seppo. Pahimmat lävistykset, tatskat ja meikit pois ja sitten aletaan kiinnostumaan vasta ihmisestä sisältä. Tympeää mutta totta. Koeajan jälkeen voi sitten alkaa itseään taas uudestaan koristelemaan ja palauttaa vanhan nimensä ja sukupuolensa kun työssä on näyttänyt kyntensä. Aivan täydellisen muodonmuutoksen voi tehdä kun olet työnantajan mielestä todella pätevä. Tyhmää mutta ikävän totta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:

Olettaisin että kyse on siis työnhakuprosessista ja jotkut pitää viimeiseen asti kiinni omasta tyylistään, vaikka työnhaku torppaa yleensä siihen.

Kyllä se vain niin on monasti että se pärstäkerroin on aika iso asia. Kouluissakin sen jo huomasi. Suhtkoht kannattaa työhaastattelussa kumminkin olla se tavallinen Jari, Tiina, Laura, Simo tai Seppo. Pahimmat lävistykset, tatskat ja meikit pois ja sitten aletaan kiinnostumaan vasta ihmisestä sisältä. Tympeää mutta totta. Koeajan jälkeen voi sitten alkaa itseään taas uudestaan koristelemaan ja palauttaa vanhan nimensä ja sukupuolensa kun työssä on näyttänyt kyntensä. Aivan täydellisen muodonmuutoksen voi tehdä kun olet työnantajan mielestä todella pätevä. Tyhmää mutta ikävän totta.
Toisaalta työnantajaa on helppo ymmärtää. Ihminen, joka on mieluummin työtön kuin sopeutuu, on tuskin kauhean helppo työntekijänä. Todella isoissa organisaatioissa on varaa ottaa riskejä rekrytoinnin kanssa, mutta niissäkin on tilanne osastotasolle se, että virhevalinta sotkee koko työyhteisön toiminnan. Näitä "olen mieluummin työtön kuin..." ihmisiä olisi aika paljon vähemmän, jos työttömän ei olisi mahdollista saada rahaa työtätekevien taskuista.

Ei muuten ole mullakaan Hesaria, mutta mulle riittivät nuo muutamat ekat rivit.

Postilakkoja meillä taitaa olla tulossa vähän useampikin, koska kyseinen laitos on rakenteellisessa kriisissä. Jakelupäivät tippuvat ihan kohta kahteen per viikko ja jokunen vuosi tämän jälkeen kahdesta jakelukerrasta tulee harkinnanvarainen palvelu.

Pakettiautomaatit yleistyvät, mutta minkä markkinaosuuden Posti niistä tulee saamaan? Vanhan valtionmonopolin on tosi vaikea olla markkinoiden tehokkain ja dynaamisin yritys alalla, jolla kilpailu on vapaata.

Muistatteko hullun ajan, jolloin Posti yritti väkisin olla Itella? Luopuivat nimestä, jonka kaikki tuntivat ja jonka asemaa kukaan ei kyseenalaistanut.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Toisaalta työnantajaa on helppo ymmärtää. Ihminen, joka on mieluummin työtön kuin sopeutuu, on tuskin kauhean helppo työntekijänä. Todella isoissa organisaatioissa on varaa ottaa riskejä rekrytoinnin kanssa, mutta niissäkin on tilanne osastotasolle se, että virhevalinta sotkee koko työyhteisön toiminnan. Näitä "olen mieluummin työtön kuin..." ihmisiä olisi aika paljon vähemmän, jos työttömän ei olisi mahdollista saada rahaa työtätekevien taskuista.

Ei muuten ole mullakaan Hesaria, mutta mulle riittivät nuo muutamat ekat rivit.

Postilakkoja meillä taitaa olla tulossa vähän useampikin, koska kyseinen laitos on rakenteellisessa kriisissä. Jakelupäivät tippuvat ihan kohta kahteen per viikko ja jokunen vuosi tämän jälkeen kahdesta jakelukerrasta tulee harkinnanvarainen palvelu.

Pakettiautomaatit yleistyvät, mutta minkä markkinaosuuden Posti niistä tulee saamaan? Vanhan valtionmonopolin on tosi vaikea olla markkinoiden tehokkain ja dynaamisin yritys alalla, jolla kilpailu on vapaata.

Muistatteko hullun ajan, jolloin Posti yritti väkisin olla Itella? Luopuivat nimestä, jonka kaikki tuntivat ja jonka asemaa kukaan ei kyseenalaistanut.
Itella taisi olla se turvakilpi, jolla meinasivat valloittaa koko maailman? Ei valloittanut. En kylläkään ollenkaan muista mutta joku sellainen kai oli ajatus?

Se sellainen ilmaisjakelu, jota tyttärenikin orjan lailla hetken teki, tuottaa yhä järkyttävällä määrällällä mainospostia ja seassa ihan uutislehtiäkin. Laskut mulla tulee jo ihan vain hyväksyttäviksi netin kautta ja jos postissa on tullut joku niin maksamatta on jäänyt. Se tosin on sata varma että toinenkin keino on laskuttajilta aina löytynyt.

Kirjeitä, kortteja olisi kiva saada mutta ei niitä kukaan enää lähetä. Paketit tottunut jo noutamaan muualta. VILP:in hain rahtiterminaalista, yrittäjältä X, Aurinkokeräimet tulivat pihaan yrittäjältä Y ja kaikenlaiset sälät tulevat jopa kotiovelle yrittäjältä Z. Posti? Hmmm. En tiedä. Matkahuolto on roudannut jopa Elisan SIM:in :shock:

Joskus kun oli Saab 9000, jonka bensatankin joku älyvertti oli porannut saadakseen sen polttoainevalon triganneen verran varastettua polttonestettä, varaosan toi Matkahuolto, jonka jotenkin ymmärsin että järkevää tuoda nuo isot tavarat bussin yleisesti tyhjissä matkatavaratiloissa.

Noh, katsotaan nyt tuleeko kunnon lakko. Yleensä vähän sama ilmiö kuin sodissa mutta toivottavasti vailla ihmishenkiä, muuttaa silti vähän kenttää ja toimintamalleja.

Hei! Norja ei enää aio hirveämmin panostaa sähköautoiluun, vaan sähköilmailuun! Jotenkin silti aika luonnollinen jatkumo. On sillä maalla helppoa kun öljyä on pilvin pimein että vesivoimaa :-D

Luulin että uusi uutinen mutta tuli tänään vasta radiosta että ensin oma ilmailu, olikohan 2030-40 ja siitä sitten eteenpäin...

edit: MOT tiesi kertoa että lähti tuo Itellan valloitus niinkin helposta maasta kuin Venäjästä... Eikö tuon 700:n pakettilajittelijan sopparin voisi nyt vain vaihtaa ja että posti voisi nuolla vähän haavojaan.

Toki tuo MOT on jokseenkin arvelluttava toimija myös.

Tympeää että tässä suomalainen joutuu näinä päivinä muuttumaan kovinkin kriittiseksi, kylmäksi ja kovaksi ja jopa askeettiseksi puntaroidessaan vaihtoehtoja miksi mikäkin menee miten kutenkin :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jotkut höpöttävät, että koko postikuvio on demarien sisäinen sählä. Oikeasti juttu on niin, ettei valtionohjaus saisi puoluepolitiikasta riippua; ihan oikein demarit tekivät, kun yrittivät antaa koneiston toimia.

Yritykseksi tuo toki jää ja ymmärrän kyllä demareita: ei heillä ole varaa antaa suosion sulaa enää yhtään. Mieluummin antavat valtion rahan virrata ja postilaisten saada, mitä ikinä haluavat.

Ainakin Virossa Itella toimii edelleen. Siellähän on maan oma posti, ei siellä voi postin nimellä toima.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Voi vain kuvitella, miltä tuntuu Teollisuusliiton jäsenistä.

Koko maa on menossa lakkoon, kun postilaiset uhkaavat joutua tyytymään Teollisuusliiton surkeisiin palkkoihin.

Teollisuusliiton jäsenet ovat niillä palkoilla tulleet toimeen aina. Ihan sama työ, ihan sama koulutus.

Ja vielä ala, jolla työvoimakustannusten merkitys on suuri.

*********************'

Minä vähän mietin, että onkohan postin sisällä siirretty rahaa monopolitoiminnoista tukemaan toimintoja, jotka kilpailevat kaupallisten yritysten kanssa? Niin ei lain mukaan saisi tehdä. Mutta en minä ketään varsinaisesti syytä, tuollainen epäily tässä kuviossa vain väkisinkin mieleen nousee. Ehkä aiheetta?

Vuokrakulut ja muu sisäinen laskutus kannattaisi ehkä tutkia.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

^ Joskus nuoruudessani olin Postilla töissä lajitteluhommissa, se oli 20-vuotiaallekin aika hiton raskasta ja stressaavaa hommaa. Palkka oli silloin (ehkä jotaoin 1997-1997) aivan olematon verrattuna työpanokseen. Pvalila, varmaan voisi olla neuvoteltavaa postilaisten palkoissa, mutta ei se nyt mitenkään käy laatuun että jo alunperin pienestä palkasta leikataan about 30% pois.
Hiukan ohi mutta tulkoon jakooon nyt: https://www.sarjakuvakauppa.fi/media/ca ... koilla.jpg
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:^ Joskus nuoruudessani olin Postilla töissä lajitteluhommissa, se oli 20-vuotiaallekin aika hiton raskasta ja stressaavaa hommaa. Palkka oli silloin (ehkä jotaoin 1997-1997) aivan olematon verrattuna työpanokseen. Pvalila, varmaan voisi olla neuvoteltavaa postilaisten palkoissa, mutta ei se nyt mitenkään käy laatuun että jo alunperin pienestä palkasta leikataan about 30% pois.
Hiukan ohi mutta tulkoon jakooon nyt: https://www.sarjakuvakauppa.fi/media/ca ... koilla.jpg
Se on totta, että jos palkat tiputetaan yksityisten kilpailijoiden tasolle, niin sitten alkaa sosiaaliluukku laulaa.

Mutta jokainen ymmärtää, ettei posti oikeasti pysty maksamaan 30 pinnaa korkeampaa palkkaa kuin yksityiset (ellei rahaa tule "jostain" eli pimeänä siirtona postin monopolipuolen bisneksistä). Mä en usko, että valtio-omisteinen firma olisi oikeasti julmasti tehokkaampi kuin yksityiset firmat.

Postin etuna on toistaiseksi iso markkinaosuus. Jos voluumit tippuvat, on pakko nostaa hintaa. Jos Postin paketti nousee eurolla ja kilpailijoiden ei, niin se vaikuttaa välittömästi markkinaosuuteen.

Edelleen mä näen, että kurjempi tilanne on niillä, jotka jo vuosia ovat saaneet huonoa palkkaa, kuin niillä, jotka vasta nyt alkavat sitä saada.

Miksi kukaan ei tue Teollisuusliittoa? Että sen jäsenet saisivat edes vähän parempaa palkkaa kuin nyt.
Spautio
Jäsen
Jäsen

No tuetaan toimintaa tilaamalla tuotteita kotimaisista verkkokaupoista (jolloin Posti kait ne useimmiten toimittaa). Ja monopoliasemaa voisi tukea lähettelemällä kirjeitä ja postikortteja (taidan itsekin koettaa lähettää joulukortteja, viimeksi lähetin niitä vuonna 1994!) :)

Tuo Black Friday -alennusjuttu näyttää olevan ihan täyttä fuulaa, löysin likipitäen 20:n kaupan aletuotteet selaltuani ainoastaan 2kpl jollain lailla kiinnostavaa tuotetta, ensimmäinen oli Powerin tarjous Huawei Mate 20 Lite:stä, eli hinta 139e. Olin melkein kiinnostunut ostamaan sellaisen kunnes vaimoni puhui minulle järkeä, samaiset puhelimet kun ovat vanhemmillani, ja vaimoni sellaista heillä joskus vuosi siten testasi, ja totesi laitteen aivan roskikseen joutavaksi pilailutuotteeksi. Uskoin. Ja raportoinhan siitä puhelimesta jossain vaiheessa tännekin.

Toinen oli Gigantin kauppaama AEG:n induktioliesitaso jota kauppaavat hintaan 199 (normihinta mukamasti 399). Tuon liesitason speksejä kun tutkin niin olihan melkoisen huonotehoinen laite, levyjen tehot Boost-toiminnollakin (yhtä levyä lukuunottamatta) ovat luokkaa onneton (en pääse tarkistamaan speksejä koska Gigantin sivut ovat jumissa BF-shoppailijoiden vuoksi, mutta tosi tehottomia olivat verrattuina uudempiin malleihin).
Mutta kuitenkin Virosta ja Saksasta saa tilattua rahteineen satasen kalliimalla AEG:n liesitason jossa on kunnolliset tehostustoiminnot joka levylle, jne.
Viimeksi muokannut Spautio, Pe Marras 29, 2019 2:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Jos Nordea pitäytyy jääräpäisesti päätöksessään luopua tunnuslukukorteista tämän vuoden loppuun mennessä, niin sitten mun on tehtävä jotain puhelinrintamalla (koska mun on parkkiintuneilla sormillani tosi tosi hankalaa käyttää Galaxy S6 Edgen virtualinäppistä, se ei vaan onnistu, vaimon S10+:lla onnistuu täydellisesti).
Siis nordealla on näemmä ainoina vaihtoehtoina joko tilata jonkinlainen alkeellinen päätelaite pankkiyhteyksiä varten, tai sitten alentua tilaamaan ja asentamaan Nordean pankkisovellus, joka ei toimi kuin iOS -ja Android -laitteissa.
On meilläkin jokin mäkin ipad2 vai mikälie, jossain se ollut käyttämättä ainakin 2 vuotta, ja sampan android -tabletti, jota ei ole varmaan vuoteen käytetty (missä lie sekin on latureineen jne). Noi tabletit ovat ymmärtääkseni sukupuuttoon kuoleva laji, ja hyvä niin. Toki perinteisten läppärien suosion tulisi kasvaa, eikä isokokoisten matkapuhelimien.
Kerrassaan kummallista ettei Nordea ole voinut tehdä pankkipalveluistaan sellaista että sinne pääsee tietokoneella kuten aiemminkin, siis Windowsilla (ja Linuxillakin). Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Meinaavatko Nordealla että yritysasiakkaatkin alkavat hoitamaan pankkipalvelujan jollain Androidilla? Ehei, tai mä olen ymmärtänyt asian nyt jotenkin huonosti?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:No tuetaan toimintaa tilaamalla tuotteita kotimaisista verkkokaupoista (jolloin Posti kait ne useimmiten toimittaa). Ja monopoliasemaa voisi tukea lähettelemällä kirjeitä ja postikortteja (taidan itsekin koettaa lähettää joulukortteja, viimeksi lähetin niitä vuonna 1994!) :)

Tuo Black Friday -alennusjuttu näyttää olevan ihan täyttä fuulaa, löysin likipitäen 20:n kaupan aletuotteet selaltuani ainoastaan 2kpl jollain lailla kiinnostavaa tuotetta, ensimmäinen oli Powerin tarjous Huawei Mate 20 Lite:stä, eli hinta 139e. Olin melkein kiinnostunut ostamaan sellaisen kunnes vaimoni puhui minulle järkeä, samaiset puhelimet kun ovat vanhemmillani, ja vaimoni sellaista heillä joskus vuosi siten testasi, ja totesi laitteen aivan roskikseen joutavaksi pilailutuotteeksi. Uskoin. Ja raportoinhan siitä puhelimesta jossain vaiheessa tännekin.

Toinen oli Gigantin kauppaama AEG:n induktioliesitaso jota kauppaavat hintaan 199 (normihinta mukamasti 399). Tuon liesitason speksejä kun tutkin niin olihan melkoisen huonotehoinen laite, levyjen tehot Boost-toiminnollakin (yhtä levyä lukuunottamatta) ovat luokkaa onneton (en pääse tarkistamaan speksejä koska Gigantin sivut ovat jumissa BF-shoppailijoiden vuoksi, mutta tosi tehottomia olivat verrattuina uudempiin malleihin).
Mutta kuitenkin Virosta ja Saksasta saa tilattua rahteineen satasen kalliimalla AEG:n liesitason jossa on kunnolliset tehostustoiminnot joka levylle, jne.
BF on nykyisin suurten voluumien myyntipäivä. Oikeasti edullisia ovat pienet erät, yksittäiskappaleet.

Induktioliedessä yksi nopea levy saattaa riittää ihan hyvin, riippuu miten kokkailee.

Onhan siinä iso ero, ostaako kahdella satasella tason Suomesta vai hakee kolmella Virosta.

Puhelimen mallinimessä "Lite" tarkoittaa rampautettua kameraa. Megapikseleitä on usein markkinointiosaston iloksi karmeasti mutta optinen vakavointi puuttuu ja kohina hämärässä on usein järkyttävällä tasolla. Kirkkaassa saa hyviä kuvia noillakin.

Elisan poistokaappi on mulle ollut paras paikka ostaa puhelin, henkilökunnan käytössä hetken olleet ovat paras vaihtoehto (telineessä grillattujen akku saattaa olla huonossa hapessa).

Verkkis myy Huawei Mate 20 Pro -mallia hintaan 400. Vuosi sitten mä ostin samalla hinnalla mallin Mate Pro 10.

Poistokaapin superlöytö alkuvuodesta oli Honor View 20 hintaan 200 egeä. Wunderschön!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Jos Nordea pitäytyy jääräpäisesti päätöksessään luopua tunnuslukukorteista tämän vuoden loppuun mennessä, niin sitten mun on tehtävä jotain puhelinrintamalla (koska mun on parkkiintuneilla sormillani tosi tosi hankalaa käyttää Galaxy S6 Edgen virtualinäppistä, se ei vaan onnistu, vaimon S10+:lla onnistuu täydellisesti).
Siis nordealla on näemmä ainoina vaihtoehtoina joko tilata jonkinlainen alkeellinen päätelaite pankkiyhteyksiä varten, tai sitten alentua tilaamaan ja asentamaan Nordean pankkisovellus, joka ei toimi kuin iOS -ja Android -laitteissa.
On meilläkin jokin mäkin ipad2 vai mikälie, jossain se ollut käyttämättä ainakin 2 vuotta, ja sampan android -tabletti, jota ei ole varmaan vuoteen käytetty (missä lie sekin on latureineen jne). Noi tabletit ovat ymmärtääkseni sukupuuttoon kuoleva laji, ja hyvä niin. Toki perinteisten läppärien suosion tulisi kasvaa, eikä isokokoisten matkapuhelimien.
Kerrassaan kummallista ettei Nordea ole voinut tehdä pankkipalveluistaan sellaista että sinne pääsee tietokoneella kuten aiemminkin, siis Windowsilla (ja Linuxillakin). Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Meinaavatko Nordealla että yritysasiakkaatkin alkavat hoitamaan pankkipalvelujan jollain Androidilla? Ehei, tai mä olen ymmärtänyt asian nyt jotenkin huonosti?
Mä otin kiltisti sen taskulaskimen, joka ei osaa edes ynnätä.

Kukaan ei ole pystynyt mulle selittämään, kuinka Android-luuriin saadaan ilman erityistä mikropiiriä tietoturvallinen tunnistus tehtyä. Hiekkalaatikoista puhuminen on höpölöpöä, niistä löytyy reikiä kaiken aikaa.

Vaatii pirun tiukkaa koodia, että pystyy mun huomaamatta poimimaan laskimen mun taskustani...Toki mut voi huijata naputtelemaan avaimet johonkin valeäppiin.

Pankkitilin tyhjentäminen on pienin koiruus, jonka toisen ihmisen tunnareilla voi hänelle tehdä. Katumaasturin ostaminen velaksi on jo vähän isompi ilkeys...
Vastaa Viestiin