Yritin etsiä aiempaa keskustelua aiheesta, mutten löytänyt.
Pitkin tonttia on useampi iso risukasa, muutama vanhempi ja kaksi viime kesänä itse raivaussahalla aiheutettua. Nyt mietin mitä noille kannattaisi tehdä. Tavaraa on niin paljon että polttaminen on tolkuttoman hidasta ja peräkärryllä pois vieminen samoin. Harkinnassa on vuokrata päiväksi iso haketin ja kylvää sitten tuotokset kivikkoisen rannan kuoppiin.
Kiinnostaa kuulla hyväksi havaituista ideoista!
Mitä tehdä risukasoille
-
lehmikangas
- Jäsen

Re: Mitä tehdä risukasoille
Ei se polttaminen ole lainkaan hidasta. Eri asia että onko riskiä levitä muualle.
Asemakaava-alueilla ei tietääkseni saa lainkaan tehdä. Haja-asutusalueilla sitten toki mutta sielläkin metsäpalovaroitus aikaan ei.
Tympeää sinänsä ja noudattakoon kuka mitäkin noudattaa.
Asemakaava-alue ei taida kuitenkaan olla kovinkaan monen tiedossa, itsekin oivalsin vasta 5v. sitten että on aivan eri määräykset. Rakennelmien suhteen aika isotkin.
Risujenpolttoa täälläkin olisi paljonkin mutta mädäntyköön sitten tontin perällä ja tuottakoon metaania ja hävitköön sitten sillä tavoin
Tympeää sinänsä ja noudattakoon kuka mitäkin noudattaa.
Asemakaava-alue ei taida kuitenkaan olla kovinkaan monen tiedossa, itsekin oivalsin vasta 5v. sitten että on aivan eri määräykset. Rakennelmien suhteen aika isotkin.
Risujenpolttoa täälläkin olisi paljonkin mutta mädäntyköön sitten tontin perällä ja tuottakoon metaania ja hävitköön sitten sillä tavoin
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Hitsasin 2 avattua tynnyrinsivua yhteen, kunnon alkuvalkealla palaa tuoreetkin risut ilman että naapureita tarvitsisi savustaa.nixter kirjoitti:Yritin etsiä aiempaa keskustelua aiheesta, mutten löytänyt.
Pitkin tonttia on useampi iso risukasa, muutama vanhempi ja kaksi viime kesänä itse raivaussahalla aiheutettua. Nyt mietin mitä noille kannattaisi tehdä. Tavaraa on niin paljon että polttaminen on tolkuttoman hidasta ja peräkärryllä pois vieminen samoin. Harkinnassa on vuokrata päiväksi iso haketin ja kylvää sitten tuotokset kivikkoisen rannan kuoppiin.
Kiinnostaa kuulla hyväksi havaituista ideoista!
Riippuu tontista ja naapurien etäisyydestä.
Jos naapurit lähellä niin polttamisesta tulee helposti jumalaton sauhu.
Peräkärryllä vaan ns. Kaatikselle Täälläpäin maksaa kympin kuorma.
Isompaan kärryyn saa aika kasan risua.
Ite olen polttanut/hakettanut sekä kuljettanut kärryllä
Jyrkästi vääräoppista, olennainen osa risusavottaa on makkaranpaisto hiiloksellakoeffte kirjoitti:Riippuu tontista ja naapurien etäisyydestä.
Ja vaikka olisi vegaani niin kyllä siinä savunhajuisissa vaatteissa kun järsii päältä palanutta ja sisältä kylmää jauhotappia niin väkisinkin eheytyy
- Rosvolinna
- Jäsen

Minä poltan risumme keväällä sateisena päivänä. Roskalavalta pelastettu kotakeittiö toimiin tulisijana. Ensin kunnon kuivilla puilla alkutulet ja siihen menee sitten kosteampikin risu. Oksasaksilla sopiviksi pätkiksi. Kotakeittiö on 3x3m kokoisen tiilikivetyksen keskellä - ei palovaaraa putoavista risuista.
Päivän homma, mutta siinä ohessa voi tehdä muitakin pihahommia - jos tuli karkaa ja sitä ei löydy niin tehdään uusi :)
Naapurit ovat kaukana ja niillä jokaisella on kuitenkin oma kokkonsa - joten tasoihin menee.
Tuhkat kerään talteen ja siroittelen ne lannotteeksi päärynäpuille.
Päivän homma, mutta siinä ohessa voi tehdä muitakin pihahommia - jos tuli karkaa ja sitä ei löydy niin tehdään uusi :)
Naapurit ovat kaukana ja niillä jokaisella on kuitenkin oma kokkonsa - joten tasoihin menee.
Tuhkat kerään talteen ja siroittelen ne lannotteeksi päärynäpuille.
Casa La Utoja