tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Hirveän kiltin tuntuinen suomalainen pariskunta rakensi tällaisen pakukodin itselleen:

https://www.youtube.com/watch?v=bgHsFHFqef0

Noita on melkein outoa katsella, koska ovat nuoria, onnellisia eivätkä kiroile eivätkä ole tatuoituja. Museoon tuo pariskunta pitäisi säilöä, viimeiset vanhan ajan suomalaiset nuoret.

Heidän pakunsa on sikäli aika erikoinen, ettei siihen tullut ikkunoita lainkaan. Pieni kattoikkuna ja pieni luukku kuljettamon väliseinään, edes takaovissa ei ole ikkunoita.

Osittain kyse on siitä, että halusivat auton näyttävän tavalliselta pakulta. Mutta tuohonkin tuli aurinkopaneelit katolle, kyllä varas niihin osaa huomiota kiinnittää.

Yleinen ekoihmisten tapa eristää paku on tunkea kaikki kotelot täyteen puukuitua ja sitten alumiinifoliolla vielä sulkea puukuidut koteloon, jonka toisella puolella on auton peltiseinät ja sisällä se sataprosenttisen hengittämätön alumiinipinta. Kyllä tuokin toimii, jos purut vain pysyvät suhteellisen kuivina: sitten tulee katastrofi, jos purujen kyky imeä vettä omaan rakenteeseensa ylitetään.

Ekoilun nimissä nuo myös miettivät naftalämmittimen sijasta pellettilämmitintä. Rakastan näitä idealistisia nuoria!

Eihän tästä maailmasta mitään tulisi, jos täällä rulaisivat vain kyyniset, vanhuusiän kynnyksellä ryytyvät insinöörit. Tarvitaan myös nuoria, jotka ovat innolla valmiita tekemään enemmän tai vähemmän samoja virheitä, joita edellisetkin sukupolvet tekivät.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Isoistakin matkailuautoista puuttuu astianpesukone. Kanarialla meillä oli vuokralla 120 neliön kämppä, jossa oli poreamme mutta ei tiskikonetta. Kuulunku mä johonkin vähemmistöön, kun mun mielestäni tiskari on tosi tärkeä juttu?

Ehkä muilla on vaimo, joka viihtyy tiskissä?

Jos minä suunnittelisin matkailuauton, niin rakentaisin sen tiskikoneen ja mikrouunin ympärille. Noissa jenkkivehkeissä näyttää olevan myös kuivaava pesukone aika usein.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla on matkailubussissani astiapesukone kuten myös aurinkosähkömökilläni - perus sivistyksen mittari. Kummassakaan lokaatiossa ei ole poreallasta. Kaikki kyselevät onko bussissani sauna - sanon ei ole, mutta siellä on kaksi kajaakkia, kumivene 4t-koneella, 4x4m telttakatos, mölkky, pakastin, internet, hitsauskone, generaattori ja kymmenen koiraa.
Casa La Utoja
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Jösses!

Matkailuauto väliketju on valmis! :-D

E-en sano vaimolleni että vilkaisepa ketjua (katsoo kumminkin).

Rosvolinnalla siis jo on! Kuulostaa kivalta.

Tuo taiteilijan paku oli kyllä aika incredible vai miten se uskomaton taiteillaankaan.

Mä olen haaveillut niin pakusta kuin matkailuautosta. Siihen on jopa ihan jopa käytännön syytkin (jep, kyllähän sitä järkeviä syitä löytää jos jostain intoutuu...).

Mulla on nykytyössä sellaisia käytännön sanelemia juttuja kun kohteita on paljon ja usein tarvitaan toinen tai kolmas henkilö paikalle availemaan ovia, kertomaan/näyttämään ongelman että olla apuna tai sitten minä olen apuna jne. Ns. venttatunteja tulee päivittäin useitakin kun kaikilla muillakin on priorisoituja tehtäviä ja suunnitellut aikataulut menevät välillä vähän metsään.

Miten tympeää on henkilöhiivatissa istuskella ja vedellä tupakkia, helteellä tai pakkasilla ja odotella. Sitten tämä korona-aika oli aikalailla pahinta siinä kun ei voinut oikein mihinkään kahvilaankaan mennä että alkoi tympiä niin subit kuin hampparit.

Mikä olisikaan mukavampaa kuin vaikka työskennellä samalla tehokkaasti liikkuvassa toimistossa. Noh, tiedän mitä ajattelette. Tuuma nostaisi jalat rahille ja kattoisi MotoGP:tä syöden itse kokattuja herkkuja; Munakas, paistettu HK:n sininen ja Torino Makaroneja :lol: :lol: :lol:

Mutta kun pitäisi olla se pakukin, vaikkapa kaatiskuormia varten tai motojen kuskailuun...

Sellaisen kasetin tapaisen kun löytäisi että voisi olla helppoa liu'uttaa asuntokoppa välillä pois ja takaisin että tavallisen pakun kuoret kun niitä tarvitsee. On mullakin kuorkkikortti mutta noin niinkuin polttoainetalouden suhteen olisi kiva jos se näyttäisi tosiaan vaikkapa hiacelta tai ducatolta.

Tykkään kovin tuosta Fiat:in MultiJet moottorista niin ehkä sitten taas hiivatti... :-D

Ai niin, mä manaan hiivattia joka päivä, puhuen sille kuinka ruma ja onnettoman näköinen se on ja se selvästikin hautoo jotain mutta kuin kiusaksi se vie mut päivästä toiseen sinne minne haluan. Huollotkin vähän jo jättänyt mutta kyllä mä taidan kohta öljyä sille antaa. On se tavallaan kohdellut muo kuitenkin hyvin, ansaitkoon öljynsä :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Isoistakin matkailuautoista puuttuu astianpesukone. Kanarialla meillä oli vuokralla 120 neliön kämppä, jossa oli poreamme mutta ei tiskikonetta. Kuulunku mä johonkin vähemmistöön, kun mun mielestäni tiskari on tosi tärkeä juttu?

Ehkä muilla on vaimo, joka viihtyy tiskissä?

Jos minä suunnittelisin matkailuauton, niin rakentaisin sen tiskikoneen ja mikrouunin ympärille. Noissa jenkkivehkeissä näyttää olevan myös kuivaava pesukone aika usein.
Meitin a-pesukone on jotenkin mennyt vialliseksi. En ymmärrä mikä sille on tullut. Kaikenmaailman suotimet, suolakipot sun muut käyty läpi mutta edelleen jättää astiat likaisiksi. Tabletti kyllä katoaa että vesi suihkuaa. Halvempi kai ostaa uusi kuin että GoPro -kameran sinne laittaisi.

Noh, se ostettiin silloin kun tänne muutimme. 2003... Ihan kelpo sikäli. Hoover taitaa olla merkki. Sikäli tuntematon apk -markkinoilla eli kai vain brändätty. Pallohooveri meillä oli lapsuuden kodissa, se oli vähän samanlainen: kova ääni mutta ei tehoa :lol:
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

On ja ei tai siis on. Viimeiset pari/kolme vuotta tuo matkailulinja-auto on seissyt purulinnan portinpielessä. Toiminut lähinnä vierasmajana ja kesäkeittiönä.

Any how - 2010 hommasin sen, nakkasin ylimääräiset penkit ylisille ja kalusteet sisään. Näin niin kuin mutkat suoriksi versio. Kyllä sillä koettiin perheen kanssa monia hyviä reissuvuosia. Nyt tuo auto/alusta alkaa olla perusparannusrempan kohdalla elinkaaressaan.

Kesänä jonain puran kalusteet ja varusteet pois. Asennan ne toiseen linja-autoon. On ne nyt niin edullisia verrattuna 10-vuotta sitten hintatasoon.Nälkä kasvaa syödessään, mutta välillä pitää röyhtäistä.
Casa La Utoja
tuuma
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:On ja ei tai siis on. Viimeiset pari/kolme vuotta tuo matkailulinja-auto on seissyt purulinnan portinpielessä. Toiminut lähinnä vierasmajana ja kesäkeittiönä.

Any how - 2010 hommasin sen, nakkasin ylimääräiset penkit ylisille ja kalusteet sisään. Näin niin kuin mutkat suoriksi versio. Kyllä sillä koettiin perheen kanssa monia hyviä reissuvuosia. Nyt tuo auto/alusta alkaa olla perusparannusrempan kohdalla elinkaaressaan.

Kesänä jonain puran kalusteet ja varusteet pois. Asennan ne toiseen linja-autoon. On ne nyt niin edullisia verrattuna 10-vuotta sitten hintatasoon.Nälkä kasvaa syödessään, mutta välillä pitää röyhtäistä.
Ai siis niinkuin kunnon dösä! Mitäpä sitä pikkukopperoa, ei tarvitse pohtia tilaratkaisuja niin piukkaan silloin... :-D

Hiukan kankea manskun ruuhkiin? Kuukausi-kaksi sitten toki olisi voinut vaikka Erottajalle parkkeeraa ilman ongelmia. Se tuskin ollutkaan tarkoitus tai sellainen tärkein ominaisuus...

Tuli mieleeni sellainen C-kasettisoitin, tuon meikäläisen ajatuksen ratkaisuna.

Niinkuin merikonttiratkaisu mullisti tämän hullun globalisaation ja Kiinan nousun niin pienimuotoinen juttu voisi olla auto, pienoiskuorma-auto tai vastaava johon standardisoituna tuotaisiin joko tavara- tai asuntomoodi ja siitä sitten taasen tietenkin tuunailijat tekisivät mitä tekisivät mutta jonkunlainen standardi olisi hyvä. Tietenkään sellaista ei voi tehdä kun olemme kaikki tavalla tai toisella individualisteja.

Muottiin lykkääminen ahdistaa. Mutta olisi kyllä kiva sellainen moduli, joka olisi se perussetti ja siitä sitten voisi kuka mitenkin tehdä omanlaisensa. Pvalilan linkkaama Hiace oli vähän sitä mutta siitä puuttuivat kiskot, johon keksintönsä voisi jokainen työntää ja saisi lukittua niin sähköt kuin vedensyötöntarpeetkin ja kuuluisi vain kuuluisa ´click´ ja olisi taasen uusi käyttömuoto samaan runkoon.

Hö. Miksi pölynimijöissä on miljoona erilaista pölypussia? Siksi tuokin idea kaiketi tuhoontuomittu. Merikontit kai menestyivät kun ei ketään kiinnostanut minkälaisissa säiliöissä juuri minun tilaama tavara on tuloillaan. Itse jos toisi merikontin niin kai sen sitten jotenkin koristelisi omanlaiseksi ja paukuttaisi lekalla erimuotoiseksi :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jotain tuollaista voisi Tuumalla olla arkiautona:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 9ac0847161
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna, kannattaako sitä nykyistä bussia kannibalisoida?

Eikö siitä nykykunnossa saa kaupaksi?

Mä luulen, että aika harva on rakentanut itselleen enemmän kuin yhden bussin elämänsä aikana.

Kaksi taloa rakentaa moni mutta busseja harva.

Ilmajousitettu pitkän matkan bussi sulla kai on tähtäimessä aihioksi?

Nettiautossa on muuten myytävänä aika komea matkailubussi muistaakseni noin 20.000 euron hintaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuuma, laki ei oikein tykkää pakun varustamisesta matkailuautoksi. Haluavat, että matkailuautot rekisteröidään matkailuautoiksi.

Mutta sulle sopisi toinen tie. Pakuun saa nimittäin rauhassa rakentaa verstaan sisälle. Saa eristää ja saa olla lämmitys ja saa olla sähköt ja kaapit ja työpöydät jne.

Katastukseen kun auton viet, niin sitten pitää olla pöydät skooppeja ja mittalaitteita täynnä, ettei näytä liikaa asuntoautolta. :lol: :lol: :lol:

Tuollainen keikkaverstas olisi sulle myös ammatillisesti hyvä.

Sopiva auto sulle olisi Fiat Scudo eli Peugeot Expert eli Citroen Jampy. Jopa vuonna 2007 markkinoille tulleet toisen sukupolven mallit alkavat olla aika edullisia. Nuo ovat pienimpiä pakuja, joissa saa kuitenkin kolme istua edessä. Toista sukupolvea myytiin nimellä ProAce ja teikähän on melkoinen ammatillinen ässä, sopisi siis sulle oikein hyvin! :lol: :lol: :lol:

Hyvässä lykyssä saisit Rollon myytyä vaihdossa? Turhahan sitä on päästää hyvä auto mätänemään pihaan!

Ajattele, kuinka mukava tuollainen olisi reissussa! Joskus kun päivä menee hullun pitkäksi niin voisit jäädä paikkakunnalle yöksi. Ja pakussa voisi olla ihan kunnon työpiste, moni juttu sujuisi siellä helpommin kuin keikalla keikkakamojen avulla.
pvalila
Jäsen
Jäsen

No niin, nyt kun minä olen innostunut ajatuksesta, että Tuuma rakentaa itselleen vänin niin täytyyhän mun järkätä hänelle työkalutkin... :lol: :lol: :lol:

Tuolla syntyy vänisuunnitelma hetkessä: https://www.vanspace3d.co/
tuuma
Jäsen
Jäsen

Kiesus! Scudon mä jotenkin olen ajatusmaailmastani skipannut! Doblo on liian pieni ja tosiaan Ducato vähän liian iso. Kiitos. Koppa prosessoi jo mittalaite arsenaalia, että muunmuassa eri talojen eri väylienkombinaatioita, jotka voisikin plugata kiinni pakun seinään suoraan ja pääsisi diagnosoimaan probleemia vähän kuin plug-in -tyyliin!

Etäkäyttöjä toki on jo paljon mutta ei kaikkialla. Olisi sikasiistiä sanoa kiinteistön omistajalle että heitä plugi kiinni niin mä skannaan huippulaittein mikä talossasi on vikana. Ei olisi pelkoa koronasta kun vain törkkäisi talon millaisenkin tietoväylän manskulla tai espalla parkissa olevaan Scudoon kiinni ja mä alkaisin töihin, rennosti omalla soffalla toki :-D

MobileHouseDoctor on synytynyt! :-) Otatko jonkun provikan ideastasi? Noh, tiedetään, joku muu ottanee kopin ja taas joku muu vie ideasi.

Enpä tiennytkään että asuntoauto-paku verotusteknillisesti on noin kompleksinen. Mutta jos tosiaan verstas kelpaa niin pakkohan verstaassa on olla kylmälaite, jolla voi juotokset läpikäydä, kuten uunikin. Monitoreja tarvitsee jne. Nettiä sun muuta tietenkin että lusikka-haarukan...

Linkkaamasi softa oli jo vähän liikaa!

Mutta tuo alta 8k€ Scudo oli kyllä mainio idea.

Täytynee makustella :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Hirveän kiltin tuntuinen suomalainen pariskunta rakensi tällaisen pakukodin itselleen:

https://www.youtube.com/watch?v=bgHsFHFqef0

Noita on melkein outoa katsella, koska ovat nuoria, onnellisia eivätkä kiroile eivätkä ole tatuoituja. Museoon tuo pariskunta pitäisi säilöä, viimeiset vanhan ajan suomalaiset nuoret.

Heidän pakunsa on sikäli aika erikoinen, ettei siihen tullut ikkunoita lainkaan. Pieni kattoikkuna ja pieni luukku kuljettamon väliseinään, edes takaovissa ei ole ikkunoita.

Osittain kyse on siitä, että halusivat auton näyttävän tavalliselta pakulta. Mutta tuohonkin tuli aurinkopaneelit katolle, kyllä varas niihin osaa huomiota kiinnittää.

Yleinen ekoihmisten tapa eristää paku on tunkea kaikki kotelot täyteen puukuitua ja sitten alumiinifoliolla vielä sulkea puukuidut koteloon, jonka toisella puolella on auton peltiseinät ja sisällä se sataprosenttisen hengittämätön alumiinipinta. Kyllä tuokin toimii, jos purut vain pysyvät suhteellisen kuivina: sitten tulee katastrofi, jos purujen kyky imeä vettä omaan rakenteeseensa ylitetään.

Ekoilun nimissä nuo myös miettivät naftalämmittimen sijasta pellettilämmitintä. Rakastan näitä idealistisia nuoria!

Eihän tästä maailmasta mitään tulisi, jos täällä rulaisivat vain kyyniset, vanhuusiän kynnyksellä ryytyvät insinöörit. Tarvitaan myös nuoria, jotka ovat innolla valmiita tekemään enemmän tai vähemmän samoja virheitä, joita edellisetkin sukupolvet tekivät.
Ihminen vain sattuu kuolemaan sukupuuttoon kertalaakista jos alkaisimme vain nauttimaan olostamme, se olisi noin suunnileen 12kk niin ihmisiä ei enää olisi jos kaikki alkaisimme vain nauttimaan elämästä.

Toki jonkun on silti pyöräytettävä ne mukuluat jalkoihin pyörimään, eikä pääsekään joka paikkaan enää toteuttamaan itseään.

Eniten pelkään sitä että nykynuoriso ei tajua hyvinkin yksinkertaista juttua, eikä enää oikein lisäänny, vaan nauttii elämästä :shock:
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:Spaution kirouksena ovat liian pienet lämmityskulut. Meni onneton eristämään torppansa niin hyvin, ettei olisi mitään järkeä viritellä oman kaivon vedentuotannon varaan pakkaskauden maalämpöpumppujuttuja.

Juuri tämän takia Tuuma jätti lisäeristämisen minimiin, kun talonsa uudelleen verhoili. Motivaatio miettiä lämmityskäyttöä sille vajaasyvälle porakaivolle säilyi! Maalämpöön siirtyminen olisi Spautiolle aivan järkyttävän iso työ: ensin pitäisi repiä seinistä melkein puoli metriä uutta villaa pois ja korvata se satasella sahanpurua, vasta sitten alkasi maalämpö näyttää laskelmissa kannattavalta.

Mä olen teidän jengissä jotenkin ulkopuolinen, mulla ei ole edes viisimetristä porakaivoa tontilla. Aikoinaan kaupunki vaati, että alueen yksityiskaivot pitää täyttää, ehtona kunnallistekniikalle. Jokunen naapuri piti kaivonsa, mutta nykyisin nekin ovat kuivia: seutukunnan kaivot kuivahtivat, kun tänne rakennettiin junaradan alikulkuja jne.
Ei meillä vieläkään tiivis tupa ole, kun yläpohjasta puuttuu ainakin 1/3 lisäeristyksistä, ja samoin höyryn/ilmansulkuja samalta määrältä sisäkattoja (siis niissä on edelleen orkkikset alumiinipintaiset mitkälie 60-luvun höyrynsulut sisäkatossa, niitä ei ole limitetty yhtään eivätkä ne ulotu edes ulkoseinille saakka, ja jokainen kattorasian läpivientikin on tylysti vaan tehty niin että höyrynsulut isosti auki ja sitten vaan rasia lautoihin kiinni, ja Haltexit päälle, ja hyvä se on, korjatuissa kohdissa on sisäkatoissa tuulensuojalevyt, ja niiden alapuolella 30mm:n alu-SPU:t, ja sitten vasta koolaukset (paneloinnit puuttuvat vielä) :)
Siis vuotaa vielä ilmaa tämäkin kämppä ihan hitokseen, mutta energiatalous on nyt jo ihan hyvää luokkaa, tosiaan ulkoseinille ei olla tehty mitään, ne kun ovat reikätiili - vuorivilla 125mm -reikätiili, toimiva seinärakenne sanoisin.
Ilmavuodot täällä meillä aiheuttivat kamalan energiankulutuksen, ihmekös tuo jos lämmin ilma pääsee lämmityskaudella ihan vapaasti poistumaan. Pahimpia ilmareittejä olivat nuo sisäkatot kun niissä oli olematon villoitus yläpohjassa, ja tosiaan ilmasulut hutiloiden tehtyjä, kuten kaikki muukin, mm. ovien ja ikkunoiden liitoskohdista talon runkoon olisi varmaan hiiri juossut siään ilman että olisi tarvinnut edes hidastaa juoksuvauhtiaan tms.
Alkutilanteeseen verrattuna on huimaa muutosta jo tapahtunut, ja tosiaan yhdellä ilpillä lämmitetään tätä tiilikasaamme. Viime talvi oli niin leuto ettei Mitsun FD-35 -ilppiä tarvinnut laittaa muistaakseni kuin 28 asteen pyynnille, silloin kun oli jotain lähemmäs -10 astetta, takkaa polttelin kait kaksi vai kolme kertaa, ja siitä oli seurauksena liian lämmin tupa muutamaksi päiväksi :)
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:Spautiollahan on paku ja mies tykkää rakentaa. Tässä olisi vähän mallia:

https://www.youtube.com/watch?v=l-DgMYB6L0c

Autossa asustava rouva on ammatiltaan taiteilija ja kyllähän se näkyy.

Tuuma vaimo ymmärtää kaiken kauniin päälle ja Tuuman kannattaa visusti piilottaa tuo video vaimoltaan, muutoin voi projektien määrä pihassa kasvaa kertaheitolla.

Oletteko joskus katsoneet mobile.de:stä vanhoja, lähes ajamattomia pakuja? Niitä on Saksa täynnä. Viranomaiset ovat pitäneet erilaisia pelastusajoneuvoja ajokunnossa vuosikymmeniä, vaikka niille ei vuodessa ole kertynyt mittariin kuin joitakin satoja kilometrejä.

Raskaampaakin kalustoa löytyy olemattomilla kilometreillä. Mulla on C-kortti, äkkiäkös tuollaiseen vanhaan kuorma-autoon rakentaa asunnon... :-D :-D
Meitsin paku on ohittanut jo ainakin vuosikymmen sitten sen hetken jolloin sitä olisi ollut vielä järkevää lähteä kunnostamaan muuhun kuin rakennusjätekuormien kuljetukseen. Asumiskäyttöön tuon jos rakentaisi, niin se vaatisi käytännössä uuden itsekantavan korin, tekniikkapuoli on Ducatossani edelleen todella priimassa kunnossa, omistusaikanani, (5/2011 - nykyhetki) olen Ducatoa kyllä hemmotellut 5tkm:n välein vaihdetuilla moottoriöljyillä ja -suodattimilla, ilmafiltterikin on vaihtunut joka katsastukseen, ja olen muistaakseni jo kolmesti vaihtanut vaihteistoöljytkin, vaikken ole tainnut ajaa tuolla kuin ehkä 70-80tkm :)

Tuumallakin jos on C-kortti, niin ei Ducato ole lainkaan liian iso, siis uusikoppainen Ducato, siis sellainen puolilyhyt ja puolikorkea malli kelpaa kuorkiksi koska kantavuutta on riittävästi. Se on selkeästi pienempi kuin II-koppainen Ducato Maxi, joka sekin on oikeastaan aika pieni, ja se on helppo taskuparkkeerata. Jokin Scudo on taas aika pieni, ja kalliit verotkin, ja sitä tilaa ei siinä ole oikeastaan yhtään, siis jos Tuuma jotain yöpymistä ja raksakamojen kuljetusta meinaisi hoitaa samalla autolla. Pitäisi aina purkaa sisustaa pois jos raksakamojen kuljetuskäyttöön menisi, ja päinvastoin.
On tuo kevytkuorkki vaan kiva kun siitä ei tule kuin jotain 250e vakuutusmaksua, ja about 80e veroluonteisia maksuja.
Niin ja tuollaisen kuorkin rakentelu on jossain määrin vapaampaa kuin pakettiauton.
Vastaa Viestiin