Nyt kun valtio avustaisi rahallisesti öljylämmityksestä luopujaa, olen miettinyt lämmitysjärjestelmän vaihtoa. Talo on -56 rakennettu rintamamiestalo (-tyyppinen, harkkorunkoinen) Kouvolassa. Tällä hetkellä lämpiää öljyllä. Kattila on uusittu -98. Kellarissa vesikiertoinen lattialämmitys, asuinkerroksissa radiaattorit. Vuosikulutus edellisen omistajan mukaan noin 2500 litraa. Nelihenkinen perhe ja asuttu tässä reilu puoli vuotta. Kellarissa sauna, pesuhuone, takkahuone (avotakalla), wc ja varastohuone. Keskikerroksessa eteinen, keittiö, olohuone ja makkari. Yläkerrassa kaksi makuuhuonetta, wc ja kylmää vinttitilaa. Pinta-alaa on noin 150 neliötä.
Kovasti aloin jo kallistumaan ilmavesilämpöpumppuun ja kolme tarjousta olen pyytänyt. Tarjoukset huitelee 11-14te välissä asennuksineen (Nibe ja Mitsu). Alkoi vaikuttamaan jo todella houkuttelevalta vaihtoehdolta, kunnes viimeinen myyjä sattui mainitsemaan, että laskennallinen käyttöikä näille on n. 10 vuotta. Mun mielestä se on aika lyhyt käyttöikä tuollaiselle sijoitukselle. Toki varmasti kestää pidempäänkin, mutta mutta..
Sitten aloin pohdiskelemaan muitakin vaihtoehtoja, kuten sähkökattilaa ja ilmalämpöpumppua. Huonona puolena sokkeloisuus. ILPillä ei lämmin ilma pääse jakaantumaan tasaisesti joka puolelle. Sähkö on kallista. Tosin kaikki on nyt kallista verrattuna öljyyn..
Mielessä kävi jo pellettikin tukilämmitysjärjestelmänä, mutta taitaa olla pirun työläs. Ja melko hankala olisi toteuttaa tähän taloon pelletin syöttöä, kun kattila on keskellä taloa.
Metsää ei ole, joten puu on käytännössä poissuljettu. Olishan tossa tietty kunnan metsä pihan perällä..
Maalämpö ei tule kyseeseen, koska talo on pohjavesialueella.
Ajatuksia, ideoita ja kokemuksia kuulisin mieluusti. Järjestelmältä toivoisi pitkäikäisyyttä ja varmatoimisuutta. Toisena toiveena olisi, ettei nyt olisi kauheasti kalliimpi vuositasolla, kuin öljy 1€:n litrahinnalla.
Muuten tässä asiassa en kiirehtisi, mutta luulen, että seuraavana on hallitukselta odotettavissa keppiä porkkanan sijasta. Mieluummin popsisin porkkanat tässä vaiheessa..
Kiitos jo etukäteen
Saku
*Lisätty maalämpö