tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mulla alkoi kesäloma jo viikko sitten, mutta paljoa en ole ehtinyt tehdä terassin hyväksi.

Jotain kuitenkin.

Ihan vain lähimmästä Byggmaxista ostin kahdeksan isoa betonilaattaa (435 * 435) ja niiden päälle mun on tarkoitus asentaa pilarit.

Pilareita ei sitten oikein mistään paikallisesta kaupasta löytynyt, niin piti tilata ne Kaskealta netistä.

Mulle tulee pilareiksi kolme raskasta liikennemerkin betoniperustaa (korkeus 900 milliä, paino 69 kiloa) ja kuusi kevyttä (korkeus 700 milliä ja paino 29 kg).

Noi painavammat mallit eivät ihan helpolla kaadu, vaikka jokin voima jossain vaiheessa pyrkisi terassia sivuttain siirtämään. Korkeahkojen pilarien päälle asennettuu terassiin liittyy nimittäin aina se vaara, että jokin sivuttainen voima saa terassin sivuttaiseen liikkeeseen, jolloin alla olevat jalat kaatuvat kuin dominot.

Talon suuntaan terassi ei tietenkään pysty liikkumaan, talohan pysäyttää liikkeen. Mä laitan terassin ja talon väliin myös yhden kiinnikkeen, joka estää terassin dominoilmiön poispäin talosta. Lisäksi mulla jää tuonne terassin alle yksi superpilari, joka ei liikahda missään oloissa mihinkään suuntaan: talon entinen harmaavesikaivo viisikymmentäluvulta.

Tuo mun tapani perustaa terassi on siis aivan helkkaristi ylimitoitettu. Mutta pitää muistaa, että mun unelmissani tuo on jonain päivänä katettu, lasitettu veranta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Seuraavana ostoslistalla on Finnfoamia routalevyksi. Ajattelin, että lähinnä taloa (parin levyn leveydeltä) sitä voisi olla sata milliä ja vähän kauempana vain yksi levy.

Nuo voi tietenkin latoa maahan vasta sitten, kun ne pilarit ovat saapuneet ja ne on asennettu paikoilleen.

Koska routalevyt jäävät terassin alle ei kukaan niiden päällä kävele: niitä ei siis tarvitse kovin syvälle asennella.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Piiiitkä projekti siitä meikäläisen terassista tuli. Varsinaisesti terassia tekemään pääsin vasta kesällä 2024 ja aika nopeasti se terassin runko ja kansi olisikin sitten tehty. Salaojien tekeminen käsipelillä ja salaojittavat eristeet sokkelin alaosaan olivat paljon työläämpi juttu kuin rungon rakentaminen ja kannen naputtelu sen päälle.

Salaojittavaa mulla on sokkelin pinnassa vain maan pinnan korkeudelle asti, siitä ylöspäin sokkelia lämmittää 200 milliä styroxia. Styroxit jatkuvat betonisokkelin yläpuolelle asti, niin että styroxin lämmössä on sokkelin päällä lepäävä kymppikymppi parru ja noin sata milliä puruseinää.

Lattiat lämpenivät helkkaristi, vaikka eristinkin vain talon takapäädyn. Jahka remppa jatkuu talon pitkälle sivulle niin olohuoneen lattia saa taas varmasti lisää lämpöasteita pakkasilla.

Kyllä tuntuu oudolta kirjuutella taas täällä! Oudolta ja odottamattomalta, en todellakaan osannut tätä comebackiä odottaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Kuolleista nouseminen tapahtunut, Foorumin ylösnousemus tosiaan hämmentää. Kiitokset.

Pvalila onkin pitänyt ketjua yllä kun itse ollut vähän jäissä. Eiköhän tämä tästä.

Pvalila, tuli hyvä mieli että alkaa varpulat lämpenemään.

Mulla on sokkelikivet yhä pitkin tonttia... :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Sun olisi pitänyt ostaa parempia sokkelikiviä, sellaisia itseasentuvia...

Tuntuu ihan hyvältä olla myös itse hengissä. Meilahdessa puukottivat, olo alkaa olla jo ihan hyvä.

Mun pääprojekti on nyt Tapiolassa, isän asunto pitäisi saada sellaiseen malliin, että sen voisi laittaa Airbnb-käyttöön.

Jos vuokraisin asunnon normitavalla, mun pitäisi tyhjentää kaapit ja heittää isän kamat pois. Kauheaa tuottoa on tuolle hae, kunhan nyt yhtiövastikkeet jne. saisin.

Taloyhtiö teki putkirempan viitisen vuotta sitten, siksi kylpyhuone on oikein hyvä. Kehnoimmassa kunnossa oli keittiö, ja nyt olenkin saanut vanhan keittiön purettua.

Keittiön katon olen jo maalannut ja seinätkin, mutta ennen uuden keittiökaluston asennusta pitäisi vielä hoitaa lattia kuntoon.

Uudesta keittiöstä tulee aika pitkälti uudistettu versio vanhasta, siis vanhanaikainen uudeksi keittiöksi. Se on mun lapsuudenkotini: sisimmissäni en haluaisi muuttaa mitään.

Remppavauhti on aivan järkyttävä, hävettää...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Itseporautuvia ruuveja on mutta eivät nekään oikein tuotemerkkiänsä ansaitse...

Mulla meinasi käydä Pvalilat eli tulla yksi kämppä lisää tai oikeammin jopa kaksi mutta se toinen on kokonaan toinen juttu.

Pvalila itse taisi käydä aika kovan kokemuksen läpi hiljattain.

Mulla mutsin kämpän kanssa vähän oli kunnon kiikunkaakun meininkiä parisen vuotta mutta sinne se mutteri kaikenmaailman sote sekoilujen jälkeen päätyi takaisin.

Kyllä olisi parempi kuolla ennenkuin joutuu itse tai varsinkin lähimmäiset tuohon sotehimmelisekoiluun. Noh, mulle tuli lisäaikaa kun mutsi polkee rollaattorilla siellä ja välillä kaatuilee että muuten vain vähän vaiketa.

Ennen mulla oli hoidettavana vain rintamamiestalo, joitain kulkineita, lapsukaisia ja työ nyt sitten toinen vanha talo ja mutsi. Ihan jees sikäli mikäli mutta ikää alkaa mullakin olla niin olisi kiva että työtaakka alkaisi jo vähentyä mutta ei muutakuin lisää vauhtia pyttyyn; toisilla maalipyttyyn ja toisilla moponpyttyyn :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Etkö sä ollut sen verran mua (1963) nuorempi, ettet ole edes 60 kynttilää kakun päällä nähnyt?

Ihan junnu vielä, joudat ihan hyvin vähän vauhtia pitämäänkin. :roll:

Tässä maassa on tosi pitkään hoettu, ettei raha ole tärkeintä eikä ikuinen taloudellinen kasvu ole kestävää.

Ikävä kyllä, vaikka raha ei ole tärkeintä, niin ihan helkkarin tärkeää se kuitenkin on.

Niihin uusiin ekologisiin ratkaisuihinkin siirtymiseen tarvitaan vanhaa kunnon riihikuivaa...

Mulla taitaa yksi näistä "uusista" ILPeistä olla hajoamassa; vähän lisää kaasua se taitaa kaivata.

Ei noilla oikeasti enää takuuta taida olla.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Juniori joo, elämäntavatkin kuitenkin merkkaa jotakin... Verottajan mielestä ykkösnyrkki. Maksan paljon veroja ja kuolen nuorena...

Joopajoo en tiedä. Paljon on ollut porua siitä että joutuu hoitamaan vanhuksiaan. Useilla työpaikoilla voi laittaa rastin ruutuun että lapsi sairas. Ei ole sellaista että isä/äiti sairas....

Tuli mieleeni Tuomari Nurmion biisi: https://www.youtube.com/watch?v=z62dwhPsaTE
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Ti Helmi 04, 2025 21:53 Juniori joo, elämäntavatkin kuitenkin merkkaa jotakin... Verottajan mielestä ykkösnyrkki. Maksan paljon veroja ja kuolen nuorena...

Joopajoo en tiedä. Paljon on ollut porua siitä että joutuu hoitamaan vanhuksiaan. Useilla työpaikoilla voi laittaa rastin ruutuun että lapsi sairas. Ei ole sellaista että isä/äiti sairas....

Tuli mieleeni Tuomari Nurmion biisi: https://www.youtube.com/watch?v=z62dwhPsaTE
Hassua sanoa ääneen kahdenkymmenen arvopolitiikkavuoden jälkeen, että raha ratkaisee ja on tärkeää.

Siitä rahan arvosta on nimittäin pitänyt olla ihan hiljaa. Oikeudenmukaisuudesta on pitänyt puhua, ei rahasta.

Mutta rehellisesti sanottuna, sun ja mun sukupolvi on pärjännyt taloudellisesti ihan hyvin. Kun lasket elinikäisen palkkakertymäsi, niin kyllä se on ihan ok (varsinkin jos vertaat sitä nuoremman polven näkymiin).

Aktivoin tänään Elisan valokuidun. Pari vuotta se on jo mökkiin tullut, mutta nyt uhkasivat laittaa 9,99 eur/kk käyttämättömyysmaksun mun riesakseni. Periaatteessa mun 4,5 G nettini olisi riittänyt mulle oikein hyvin jatkossakin, mutta pitäähän sen Elisa-ressunkin jollain elää.

Ekan vuoden kk-maksu on 19,99. Jatkossa kai haluavat noin 33 euroa kuukaudessa; periaatteessa voin tuolloin palata 4,5 geehen, jos haluan.

Mulla on muuten nykyisin autona 2014 vuoden 3008 HDI robottivaihteistolla. Ceeviis on ollut jo monta kuukautta Vaihtoautomaan rivissä ruostumassa. Hyvää tuossa robotissa oli huippukunto ja -varustelu (aj. vain 70 tkm) sekä se, että autoni on vikaa vuosimallia ilman AdBlueta.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Hops heijaa! Muistinpas salasanan muutama vuoden tauon jälkeen. Vai joko tota vierähti viitisen vuotta kun viimeksi olen täällä pyörähtänyt. No, ilmeisesti foorumikin on ollut välillä "vikatilassa" - vähän niinkuin itekki.

Satuin huomaamaan kirjanmerkeissä wanhan foorumin ja ajattelin tulla katsomaan vieläkö täällä on huru-ukot hengissä. :razz: Hienoa, että olette. Ja "samoissa" puuhissa kuin ennenkin. (Lainausmerkit siksi, että olettehan työ kerinny vaikka mitä tehdä, ettette enää ihan samoissa puuhissa :-D )

Mulle on tapahtunut aika paljonkin sitten viime näkemän. Tuli potkut, jotka sitten olikin lopulta onnenpotkut (kun alkujärkytyksestä toipui), opiskelin pari vuotta ja nyt teen työkseni sitä mitä aiemmin vaan harrastin. Ikävämpi juttu oli, että meni sitten jossain vaiheessa lusikatkin jakoon ja jouduin luopumaan myös tönöstä. Nyt tällälailla kerrostaloasukkina en oikein tiedä saanko enää ollakaan tällä foorumilla, mutta jos ollaan hys-hys, niin ei varmaan kukaan huomaa...

Joten en varmaan ihan hirveästi täällä nyt rakennusprojekteista tule tarinoimaan - tosin, tavoitteena on saada tänä vuonna yksi laavu aikaiseksi, mikäli vaan töiltä kerkiää - mutta jos nyt välillä täällä kävis kuitenkin puhumassa pask... tai siis ajatuksia vaihtamassa maailman menosta ja vähän muustakin.
- Puolihullu varttisavolainen -
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

pvalila kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 18:32 Mulla on muuten nykyisin autona 2014 vuoden 3008 HDI robottivaihteistolla. Ceeviis on ollut jo monta kuukautta Vaihtoautomaan rivissä ruostumassa. Hyvää tuossa robotissa oli huippukunto ja -varustelu (aj. vain 70 tkm) sekä se, että autoni on vikaa vuosimallia ilman AdBlueta.
Minäkin vaihdoin muutama vuosi sitten bensa katumaasturini dieseliin, kun työmatka venyi 500 km/suunta. Nyt on Scodillac alla ja ihan kohtalaisen tyytyväinenkin olen siihen ollu. Penkit sais olla paremmat, kun tosiaan tulee ajoa noin 45 000 km vuodessa. Mulla meni siis kaksi neitsyyttä kerralla, kun on mun ensimmäinen diesel ja ensimmäinen itäeurooppalainen. 35 vuotta sitten en olis uskonu tämän päivän koittavan :lol:
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 21:19 Minäkin vaihdoin muutama vuosi sitten bensa katumaasturini dieseliin, kun työmatka venyi 500 km/suunta. Nyt on Scodillac alla ja ihan kohtalaisen tyytyväinenkin olen siihen ollu. Penkit sais olla paremmat, kun tosiaan tulee ajoa noin 45 000 km vuodessa. Mulla meni siis kaksi neitsyyttä kerralla, kun on mun ensimmäinen diesel ja ensimmäinen itäeurooppalainen. 35 vuotta sitten en olis uskonu tämän päivän koittavan :lol:
Kyllähän siitä on jo paljon aikaa, kun Scodillac näytti närhen munat Volkkarille ja ajoi isännästään autona ja merkkinä ohi.

Sinä voit perustella dieseliä ajetuilla kilsoilla, mutta minä en: ehkä kolmanneksen sun kilsoista saan aikaiseksi. Mun kohdalla dieselin valinta perustui ihan vain siihen, että pienet bensakoneet ovat valmistajasta riippumatta melkoista kuraa nykyisin. Liian hennot mäntien helmat, öljykylvyssä kylpevät nokan hihnat jne. ratkaisut tulevat nopeasti kalliimmiksi kuin dieselvero.

Ehdin minä jo kerran sähköauton ostaa ja maksaakin. Kauppa meni purkuun, kun osoittautui, että trafi oli laittanut auton tyyppitiedot väärin rekisteriotteelle. Ei ollut myyjäliikkeen vika, eli ihan sovussa tuo kauppa purettiin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 21:13 Hops heijaa! Muistinpas salasanan muutama vuoden tauon jälkeen. Vai joko tota vierähti viitisen vuotta kun viimeksi olen täällä pyörähtänyt. No, ilmeisesti foorumikin on ollut välillä "vikatilassa" - vähän niinkuin itekki.

Satuin huomaamaan kirjanmerkeissä wanhan foorumin ja ajattelin tulla katsomaan vieläkö täällä on huru-ukot hengissä. :razz: Hienoa, että olette. Ja "samoissa" puuhissa kuin ennenkin. (Lainausmerkit siksi, että olettehan työ kerinny vaikka mitä tehdä, ettette enää ihan samoissa puuhissa :-D )

Mulle on tapahtunut aika paljonkin sitten viime näkemän. Tuli potkut, jotka sitten olikin lopulta onnenpotkut (kun alkujärkytyksestä toipui), opiskelin pari vuotta ja nyt teen työkseni sitä mitä aiemmin vaan harrastin. Ikävämpi juttu oli, että meni sitten jossain vaiheessa lusikatkin jakoon ja jouduin luopumaan myös tönöstä. Nyt tällälailla kerrostaloasukkina en oikein tiedä saanko enää ollakaan tällä foorumilla, mutta jos ollaan hys-hys, niin ei varmaan kukaan huomaa...

Joten en varmaan ihan hirveästi täällä nyt rakennusprojekteista tule tarinoimaan - tosin, tavoitteena on saada tänä vuonna yksi laavu aikaiseksi, mikäli vaan töiltä kerkiää - mutta jos nyt välillä täällä kävis kuitenkin puhumassa pask... tai siis ajatuksia vaihtamassa maailman menosta ja vähän muustakin.
Meikä kyllä asustaa purutalossa edelleen, mutta kyllä munkin projektina on nyt kolmio Tapiolassa ainakin nyt talven ajan. Kesää kohden pitää sitten miettiä talon keskiosan kattoremppaa yms. Mun taloni takana on myös maakellari, johon on ollut pääsy vain talon kautta: nyt siihen on tulossa ovi, joka mahdollistaa suoran kulun pihalle. Oveksi hankin samanlaisen PVC-karmisen ikkunan, kuin olen muutoinkin tässä talossa suosinut.
- Nykyisin noita PVC-pokaisia ikkunoita saa ostaa Suomestakin, vanhaan aikaan ne piti itse tuoda Virosta.

Tämän päivän projekti oli se, että erotin Parksiden akkukäyttöisen monitoimikoneen ja 2Ah akun toisistaan. Ekalla käyttökerralla nuo sulivat toisiinsa! Tuolla täytyy olla jossain sisällä huono liitos, kun noin paljon lämpöä on päässyt syntymään.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Hih, oliko niin tai joku biisi joskus että vanha remmi koossa taas...

Mulla leipoi vanha kone millä tänne kirjoitellut männä viikolla ja nyt herätelty vanha HP läppäri, jossa näppis ei vain osu sormiini. Miksi qwerty:n muut näppäimet ja läppäreiden tasohiiret ovat aivan oudoissa paikoissa :) Onpa ongelmat--- siis... Eli nuo kolme pistettäkin löytyvät aivan eripaikoista. Miten niin kaavoihin kangistunut,

Mulla volvotin vasta 21v. 560tkm.

Jossain radiossa että ne ne vasta rahaihmisiä ovat jotka juovat kahvia ja ajavat bensa-autoilla,,, Mulla on kyllä muutama muukin pahe lisäksi.

Warixenjalka, tervetuloa! Saa tänne alkaa isännöitsijöistäkin että taloyhtiöiden hallituksista vääntelemään.

Onhan meille sattunut ja tapahtunut sitten vaikka mitä, vaikka tuntuu ettei oikein tapahdu oikein mitään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 22:09 Hih, oliko niin tai joku biisi joskus että vanha remmi koossa taas...

Mulla leipoi vanha kone millä tänne kirjoitellut männä viikolla ja nyt herätelty vanha HP läppäri, jossa näppis ei vain osu sormiini. Miksi qwerty:n muut näppäimet ja läppäreiden tasohiiret ovat aivan oudoissa paikoissa :) Onpa ongelmat--- siis... Eli nuo kolme pistettäkin löytyvät aivan eripaikoista. Miten niin kaavoihin kangistunut,

Mulla volvotin vasta 21v. 560tkm.

Jossain radiossa että ne ne vasta rahaihmisiä ovat jotka juovat kahvia ja ajavat bensa-autoilla,,, Mulla on kyllä muutama muukin pahe lisäksi.

Warixenjalka, tervetuloa! Saa tänne alkaa isännöitsijöistäkin että taloyhtiöiden hallituksista vääntelemään.

Onhan meille sattunut ja tapahtunut sitten vaikka mitä, vaikka tuntuu ettei oikein tapahdu oikein mitään.
Juu, aina sattuu kun tapahtuu... :roll: :roll: :roll:

Wanhaan hyvään aikaan Tuumalla oli aikaa itselleen vasta myöhään yöllä: yön pimeinä tunteita hänen autotallistaan alkoivatkin sitten singota salaperäiset viestit eetteriin...

Mihin jamaan se yläkerran masenaattorivessa muuten jäi? Saiko se jo tavallisen viemärin jatkokseen vai yhäkö yläkerrassa skeidasilppuri laulaa?
Vastaa Viestiin