1956 ex-hirsirintsikka
Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Tää korjaaminen on kyllä loputon kierre, kun maalaa taloa ja telineet on paikallaan niin samalla kannattaa maalata räystäät. Jotta ne saa maalattua siististi niin rännit pitää ottaa irti. Kun ne ottaa irti niin ne kannattaa maalata, mutta koska vanha maali on huonosti kiinni, se pitäisi saada helvettiin rikkomatta alla olevaa kuumasinkitystä. Kun aloin laskemaan uusien kourujen hintaa niin eipä ne ookaan niin kalliit, varsinkin kun kaveri on töissä noita myyvässä firmassa ja sain lopulta todella hyvän diilin vesikouruista.
Sinänsä harmittaa laittaa uudet kun nuo vanhat on periaatteessa ehjät ja ruosteettomat, mutta eivät ole alkuperäiset 50-luvulta kuitenkaan ja pyöreät sopii talon ilmeeseen noita kantikkaita paremmin. Syöksytorvet aion säästää ja maalata kun ovat ehjät ja siistit, joskin yksi tai kaksi putkea pitää vaihtaa koska onnistuin purkuhommissa rusikoimaan ne lommolle.
Nyt on kaikki julkisivut laudoitettu, tänään pääsee varmaan taas sateiden tauottua maalaamaan. Eteisen lattia tuli purettua loppuun ja uudet lattiarakenteet on melkein valmiit, joten kohta pääsee eristämään lopun alapohjan.
Sinänsä harmittaa laittaa uudet kun nuo vanhat on periaatteessa ehjät ja ruosteettomat, mutta eivät ole alkuperäiset 50-luvulta kuitenkaan ja pyöreät sopii talon ilmeeseen noita kantikkaita paremmin. Syöksytorvet aion säästää ja maalata kun ovat ehjät ja siistit, joskin yksi tai kaksi putkea pitää vaihtaa koska onnistuin purkuhommissa rusikoimaan ne lommolle.
Nyt on kaikki julkisivut laudoitettu, tänään pääsee varmaan taas sateiden tauottua maalaamaan. Eteisen lattia tuli purettua loppuun ja uudet lattiarakenteet on melkein valmiit, joten kohta pääsee eristämään lopun alapohjan.
Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Rimaa lyöty seinään vajaan seinän verran, ja kuvan ottamisen jälkeen on vielä ylimaalattu tuo valmis seinä. Päädyin lopulta naulaamaan rimat käsin vasaralla, niitä joutuu muutenkin passaamaan ja vääntelemään niin paljon ettei naulain nopeuttaisi hommaa mitenkään älyttömästi. Vasaralla naulan kannan saa myös aina juuri puun pinnan tasoon, naulaimella menee helposti liian syvään tai jää törröttämään ja vaatii kuitenkin sitä vasaraa.




Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Monessa paikassa on palattu pyöreään profiiliin, vaikka se ei kaikkialla ole se kaunein: pyöreä kun ei tukkeudu niin helposti kuin design-versiot.
Kevyt ja hiljainen kompura on ollut mun lahjalistallani jo vuosia, mutta joulupukki ei ole ottanut tuota kuuleviin korviinsa.
Toisaalta kompura ei ole mun ainoa työkaluni, joka pitää ääntä: myös imuri olisi kiva vaihtaa hiljaiseen malliin.
Jos joulupukki sattuu käymään Julassa, niin se voisi tuoda mulle tämän 65 desibelin DeWaltin:
https://www.jula.fi/catalog/koti/siivou ... AZEALw_wcB
Kevyt ja hiljainen kompura on ollut mun lahjalistallani jo vuosia, mutta joulupukki ei ole ottanut tuota kuuleviin korviinsa.
Toisaalta kompura ei ole mun ainoa työkaluni, joka pitää ääntä: myös imuri olisi kiva vaihtaa hiljaiseen malliin.
Jos joulupukki sattuu käymään Julassa, niin se voisi tuoda mulle tämän 65 desibelin DeWaltin:
https://www.jula.fi/catalog/koti/siivou ... AZEALw_wcB
Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Hitaasti etenee hommat, mutta etenee kuitenkin. Alakerran lattia on eristetty ja lattia lyöty paikalleen. Iltapuhteina olen sahaillut reisilankut portaita varten ja eilen pääsin vähän aloittelemaan askelmien kanssa. Tarkka 3d-mallinnus auttaa älyttömän paljon, en tiiä miten muuten olisin saanut nuo kaikki kulmat pääteltyä.
Upotus/kiskosaha on noiden sahaamisessa ihan ehdoton vehje ja varmasti erittäin hyvä myös noiden kiilamaisten askelmien sahaamiseen kunhan niihin asti pääsen.
Läheisestä puutavaraliikkeestä löytyi erittäin halvalla jonkun sahan testierä harjapintaista lattialautaa, lattiaan tuossa olisi vähän turhan paljon tekstuuria, mutta portaisiin sopii täydellisesti, ei tarvi liimailla erikseen liukuesteteippejä tms.
Reisilankku menee kulmasta pari senttiä tuon kellarin ulko-oven päälle, mutta siinä on varaa kolota.





Upotus/kiskosaha on noiden sahaamisessa ihan ehdoton vehje ja varmasti erittäin hyvä myös noiden kiilamaisten askelmien sahaamiseen kunhan niihin asti pääsen.
Läheisestä puutavaraliikkeestä löytyi erittäin halvalla jonkun sahan testierä harjapintaista lattialautaa, lattiaan tuossa olisi vähän turhan paljon tekstuuria, mutta portaisiin sopii täydellisesti, ei tarvi liimailla erikseen liukuesteteippejä tms.
Reisilankku menee kulmasta pari senttiä tuon kellarin ulko-oven päälle, mutta siinä on varaa kolota.





Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Portaat on muutamaa askelmaa vaille kasassa, tosin puran ne vielä ennen lopullista asennusta, pitää vielä jyrsiä askelmien etureunoihin pyöristykset ja hioa kevyesti. Asennus sitten runsaan rakennusliiman ja ruuvien kanssa, toivotaan ettei natise.




Re: 1956 ex-hirsirintsikka

Keittiön seinää askarreltu pitemmälle, laitoin tähän poikkeuksellisesti kipsilevyä (alla vaneri) kun välitilaan tulee laatoitus ja ajattelin kipsilevyn olevan helpoin tausta.
Kuvassa vasemmalla pilkottavan seinän kohdalla meinasi tulla kylmä hiki kun tajusin että olin asiaa sen kummemmin pohtimatta suunnitellut kiinnittäväni keittiön kaapit kys. tiiliseinään joka on osittain hormia. Savuhormiinhan ei saa propata mitään ja lisäksi pitää huomioida turvaetäisyydet palaviin materiaaleihin. Soitin suoraan palotarkastajalle joka onneksi kertoi että 23cm turvaetäisyys lasketaan tulisijakäytössä olevan savuhormin sisäpinnasta ja meidän ainoa käytössä oleva hormi on toisella puolella piippua, eli ainakin puolen metrin päässä. Keittiön puoleisella sivulla on siis vain ilmanvaihtohormeja.
Hormiin ei siis edelleenkään saa propata mitään, mutta mulla yläkaapit tulee jatkumaan sisäkattoon asti joten ne saa sinne kiinni ja lisäksi ne voi liimata tiiliseinään/hormiin niin ei ainakaan heilu.
Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Lisäilin vielä välipohjaan 3x51x200 palkit pariin kohtaan jossa yläkerrasta tulee pistekuormia. Yläkerran puretut väliseinät on aiempien omistajien toimesta korvattu kertopuupalkeilla, mutta nyt kun sielläkin on katot auki niin ajattelin lyödä sinnekin lisää tavaraa (eli 51x300 LVL-palkkia) koska aiemmat palkit on vähän turhan hentoiset.
Yläkerran aulan lattia jää monen asian summana pari senttiä huoneita alemmas (ellen sitten päätä laskea niiden huoneidenkin lattiota, sekin on periaatteessa mahdollista). Noissa on joka tapauksessa kunnon kynnykset, joten en tuota parin sentin korkoeroa pidä kovin vaarallisena.

Yläkerran aulan lattia jää monen asian summana pari senttiä huoneita alemmas (ellen sitten päätä laskea niiden huoneidenkin lattiota, sekin on periaatteessa mahdollista). Noissa on joka tapauksessa kunnon kynnykset, joten en tuota parin sentin korkoeroa pidä kovin vaarallisena.

Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Kaunista ja mittatarkkaa kamaa nuo uudet liimapuupalkit ovat, erityisesti niihin vieressä oleviin vanhoihin "mitallistamattomiin" verrattuna.
Kesämökillä päädyin pulttaamaan OSB-levyn poispuretun puuhellan hormin kylkeen. Ei paljon tarvinnut hormimääräyksiä surra, tuonne ei enää ikinä tulisijaa keittiöön tule. Tai jos tulee, niin sitten on syytä tuon muinaisen hormin, nykyisen irtotiilikasan tilalle ihan oikea piippu muurailla.
Mulle oli uutta tietoa tuo, mitä hormin turvaetäisyyksistä kerroit.
Kesämökillä päädyin pulttaamaan OSB-levyn poispuretun puuhellan hormin kylkeen. Ei paljon tarvinnut hormimääräyksiä surra, tuonne ei enää ikinä tulisijaa keittiöön tule. Tai jos tulee, niin sitten on syytä tuon muinaisen hormin, nykyisen irtotiilikasan tilalle ihan oikea piippu muurailla.
Mulle oli uutta tietoa tuo, mitä hormin turvaetäisyyksistä kerroit.
Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Tossa kun laitoin välipohjan sisään iv-putkea vessasta tiilihormiin niin kävi mielessä että olisko ihan järjetön homma vetää sinne lattian sisään IV-putket koneellista ilmanvaihtoa varten ihan vaan varmuuden vuoksi, jos vaikka joskus lähitulevaisuudessa toteaa että painovoimainen ei riitä.
Eihän toi suuri kustannus olisi, mutta voi olla että pitäis vilauttaa jotain skissejä suunnittelijalle kun en juuri mitään koneellisesta ilmanvaihdosta ymmärrä.
Kävi myös mielessä että voisiko käytöstä poistuvan öljykattilan rst-putkitettua hormia käyttää liesituulettimen hormina, niin ei tarvitsisi puhallella rasvahuuruja tiilihormiin. Vesikatolla on 12 hormia (onko näitä yleensä näin paljon?) ja putki on keskellä, mutta keittiön kohdalla tuo putkitettu hormi pitäisi olla puolen kiven päässä, ellen ole ihan väärin asiaa tulkinnut.
Eihän toi suuri kustannus olisi, mutta voi olla että pitäis vilauttaa jotain skissejä suunnittelijalle kun en juuri mitään koneellisesta ilmanvaihdosta ymmärrä.
Kävi myös mielessä että voisiko käytöstä poistuvan öljykattilan rst-putkitettua hormia käyttää liesituulettimen hormina, niin ei tarvitsisi puhallella rasvahuuruja tiilihormiin. Vesikatolla on 12 hormia (onko näitä yleensä näin paljon?) ja putki on keskellä, mutta keittiön kohdalla tuo putkitettu hormi pitäisi olla puolen kiven päässä, ellen ole ihan väärin asiaa tulkinnut.
Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Keittiökaapit alkaa olla ihan hyvällä mallilla, tein rungot itse vanerista, laatikoiden etusarjat massiivikoivusta,vetimet tammea jne. Mekanismit ja toinen työtaso on purkukeittiöstä, yläkaappien ovet 50-luvun keittiöstä ja rst taso/allas tori.fistä. Parit kiskot jouduin tosin ostamaan uutena kun ei purkukiskot riittäneet.






Re: 1956 ex-hirsirintsikka
Keittiöhommat etenee hiljalleen, rungot on kasassa ja etusarjat lakattu pariin kertaan. Koekasailin yhden osan mekanismeineen ja mitat natsas hyvin ilman tarkempia säätöjä ja levyt on pysyneet melko hyvin suorana. Yläkaappien ovien väri on vielä vähän epävarma, mutta tohon tummempaan siniseen ollaan kallistumassa. Vähän toi kiiltolakattu puu jotenkin hirvittää, mutta toisaalta oon ihan tyytyväinen etten tehnyt perus sielutonta lastulevykeittiötä.
Sain vanhan puisen työtason hiottua ja öljyttyä ihan uudenveroiseksi. En tiiä mitä puuta toi on enkä olisi ehkä tuota itse valinnut, mutta ilmainen on ilmainen.


Sain vanhan puisen työtason hiottua ja öljyttyä ihan uudenveroiseksi. En tiiä mitä puuta toi on enkä olisi ehkä tuota itse valinnut, mutta ilmainen on ilmainen.



