tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

warixenjalka kirjoitti: To Huhti 03, 2025 19:04 Olikos täällä kokemusta vanhojen kellaritiloihin tehtyjen öljysäiliöiden purkamisesta? Kaverin puolesta kyselen. :-D
Mun säiliöni oli maan alla. Tuuman tankki on kai yhä kellarissa? Mä en ole ihan varma, onko tuo Tuuman tankki enää käytössä: alle 15 pakkasasteen lämpötiloissa Tuuman vilppi kuitenkin hyytyy.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jos arvaan oikein, vanhasta tankista eroon pääseminen on Tuuman to do -listalla mut ei ihan kärkipäässä.

Tuuma voisi duunata vanhasta tankista varaajan: 3000 litraa vettä omaa ihan kivan lämpökapasiteetin.
79TV
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja 79TV »

Mulla kanssa olisi öljysäiliön poistoprojekti edessä jossain vaiheessa. Saisihan siinä vähän lisää puolilämmintä varastotilaa kun poistaa 2700 litran säiliön ja öljykattilan. Ei oo varastotilaa koskaan liikaa... :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuossa kannattaa harkita pelkän säiliön poistamista. Ilman säiliötäkin öljykattila toimii vara- ja lisälämmönlähteenä ihan hyvin, jerrykannullinen löpöä on helppo hakea huoltoasemalta jos tarve tulee.

Taas kävi yhden kattofirman mies täällä tekemässä tarjouksen. Pakko noille katoille on jotain tehdä.

Vaihtoehtoina on uusia vain saunaosan katto tai sitten hoitaa kuntoon myös pienemmän asunnon katto samaan kasaan. Tuon pienemmän asunnon keittiöön olen vähän unelmoinut kattoikkunaa, se muuttaisi tilan luonnetta huomattavasti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Pitäisi kerätä tarmoa ja rohkeutta ja käydä korkkaamassa auki meidän kattomme keskiosan savupiipun pellitykset. Helpompi olisi sopia kattorempasta, kun piipun tilanne olisi jo sopimisvaiheessa tiedossa.

Savupiippuna tuo ei enää ole käytössä, pelkkänä ilmanvaihtona vain.

Kuvittelisin, että erittäin hapero tuo peltien alla on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Hitaita ovat herrojen kiireet. Pätenee myös meihin narreihin...

Kattoremppa pitäisi tilata. Pitkään arvoin ison (24.000 euroa) ja pienen (7500 euroa) välillä.

Pienemmän taidan nyt ottaa, vaikka pitkässä juoksussa tulisi halvemmaksi laitattaa koko katto kuntoon kerralla.

Tyytyminen pelkän saunaosan katon korjaamiseen ei ole vain rahallisesti kevyempi vaihtoehto, se vaatii multa paljon vähemmän suunnitteluponnisteluja.

Tuon ison katon alle olisi ehkä kenties mahdollista sovitella jonkin sortin parvitila, ja sellainen olisi aivan mainio lisäys tuohon pienempään asuntoon.

Ihan eka askel oikeaan suuntaan olisi vanhojen, oletettavasti haisevien sahanpurujen imurointi pois tuolta poispurettavan välipohjan päältä. Mutta se kun joskus tehdään, niin sitten pitää olla uudet uretaanieristeet kattopeltien alla pikana: en halua yrittää elää yhtä talvea ilman yläpohjan eristeitä kokonaan.

Jotta sinne ylös peltien alle jäisi riittävästi tilaa uretaanieristeille niin olen ajatellut, että nostaisin koko siipiosan kattoa sadalla millillä. Se olisi siis puolet pienempi korotus, kuin mikä talomme puolitoistakerroksiseen osaan tuli. Heh, matalana matala majamme tulee jatkossakin pysymään mutta ehkä siis vähän vähemmän matalana... :lol: :lol: :lol:

Vähän surullista kirjoitella tänne, muistan hyvin ne ajat kun sivusto ja varsinkin tämä Tuuman hybridiketju olivat voimissaan.
kkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kkk »

"pitää olla uudet uretaanieristeet kattopeltien alla pikana: en halua yrittää elää yhtä talvea ilman yläpohjan eristeitä kokonaan."

Eikös 1 urtsikerros kattotuolien väliin/alapintaan suht pikana tule, jos ei puuosissa ole lahoa ja korjattavaa? Tai vaikka jossain kohtaa olisikin ja talvi uhkaa tulla, lyö sille kohtaa halvan 5 cm epslevyn tilapäiseksi vaikka vain reunalta nopeasti urtsipalolla tiivistäen, niin saa ainakin puolilämpöisen tilan.
kkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kkk »

Toisaalta taas välipohjaan on vielä nopeampi levitellä jotain eristeen kaltaista imettyihin tyhjiin onteloihin, kun se kuitenkin vaatii äänieristystä.
Itse laitoin laajennuksen välipohjaan purua ja sen päälle ylijääneitä selluvillapaloja.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oho, joku on käynyt kirjoittamassa tähän ikivanhaan ketjuun!

Minä en ole saanut aikaiseksi edes sen pienemmän kattorempan tilaamista.

Isältäni jääneen asunnon keittiöremppa seisoi kuukausia, kun en löytänyt mieleistä lattiaa sinne.

Lopulta kyllästyi saamattomuuteeni ja aloin parketoida sitä ei-niin-mieleisellä vinyyliparketilla.

Suunnitelma on tuupata parketin päälle Ikean rungot, mutta ei välttämättä ovia.

Nykyään on firmoja, jotka tekevät ovia Ikean runkoihin, sekä nykymalleihin että niihin entisiin.

Laitetaanpa levyraato tänne, ensi kertaa moneen vuoteen:

Nuoren tytön Can the Can vuodelta 1973:
https://www.youtube.com/watch?v=7SXWgC0 ... G19up8xP18

Ei-enää-nuoren naisen versio 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=IWuqdVK ... rt_radio=1

Vetää hiljaiseksi, kun nuo katsoo peräkkäin. Noiden väliin on mahtunut pääosa niin Suzy Quatron kuin itse kunkin elämästä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mielenkiintoinen halvan ilmastointilaitteen konvertointi:

https://www.youtube.com/watch?v=s-41UF02vrU
pvalila
Jäsen
Jäsen

Lapsuudenkotini keittiöremppa etenee, valitettavan hitaasti tosin.
Työtasoja yritän valita. Eräs vaihtoehto olisi laminaattipintainen vanerilevy, sellaisen reuna on kivan näköinen. Valitettavasti se vanerin kaunis reuna on myös herkkä, se pitäisi suojata lialta ja kosteudelta. Varsinkin upotetun tiskialtaan vieressä ja integroidun lieden kohdalla kunnon suojaus on tarpeen.

Epoksia ja lakkaa tuohon suojaukseen pitäisi käyttää, ettei kaunis estetiikka katoa. Mutta kun en ole epoksien kanssa aiemmin leikkinyt, niin eka projekti menisi aika varmasti metsään ja kallis työtaso pilalle.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mitä ihmettä on Fenix-niminen laminaatti? Jokin hintavampi pinta se kuitenkin on, erityisen matta. Niin matta, että siitä voidaan pienet naarmut saada hinkattua pois. Jonkin esitteen mukaan kalvon paksuus on 0,9 milliä, eli mitään varsinaista hiontaa tuohon ei uskalla tehdä.

Tuota on myytävänä irtokamana, joten pinnan voi itse uusia, jos tarvetta tulee.

Terassin portaat tuntuvat etenevän kovin hitaasti, syksy tulee ja vähäkin into tuntuu hävinneen kokonaan. No, onneksi mulla vaimo, kohta käy käsky hoitaa homma loppuun.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Niinhän siinä kävi, tuli syysloma ja vasta nyt ne rappuset alkavat terassille ilmestyä.

Festoolin Systeiner-saha on upea. Köyhän miehen versiona olen miettinyt sahapöytää, jossa 30x40 cm tasossa olisi kiinni Makitan DHS680 akkupyörösaha. Modasin yhtä MakPak nelosta saranoistaan sen verran, että siitä saa kannen irti: kanneton MakPak olisi tuon kokoiselle sahapöydälle hyvä jalka. Varsikin, jos sitä MakPakia vähän vielä sisäpuolisella levytyksellä tukevoittaisi.

Mulla on ihan ok liukujiirisaha, ja sillä saa paloiteltua pienet kappaleet. Sitten minulla on Makitan kisko ja adapteri tuota DHS680 varten, sillä kombolla sahaa isot kappaleet. Noiden pienten ja isojen väliin jäävät kuitenkin pitkien ja kapeiden kappaleiden halkaisu: ei kiskosaha listojen tai lautojen halkaisuun oikein sovi. Mutta tuollainen pikkuruinen akkupöytäsahankorvike, se olisi oikein mainio siihen rooliin.

Noh, kunhan pohdiskelen. MakPakin jaksoin kokeeksi modifioida, mutta sahan pikakiinnitys sahapöytään on vasta ideointivaiheessa. Kiva olisi, kun sahan saisi työnnettyä pöytään kuin hansikkaan käteen.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hih, jotenkin heräsin taas henkiin :)

Täytynee lueskella taaksepäin muutama päivä ennenkuin enempiä.

Sokkeliremppa jostain lähti täällä käyntiin kesällä. Hiljukseen toki mutta lähti kuitenkin!

Palataan, nyt alkoi jo väsyttää :)
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti: Pe Elo 22, 2025 22:35
Laitetaanpa levyraato tänne, ensi kertaa moneen vuoteen:

Nuoren tytön Can the Can vuodelta 1973:
https://www.youtube.com/watch?v=7SXWgC0 ... G19up8xP18

Ei-enää-nuoren naisen versio 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=IWuqdVK ... rt_radio=1

Vetää hiljaiseksi, kun nuo katsoo peräkkäin. Noiden väliin on mahtunut pääosa niin Suzy Quatron kuin itse kunkin elämästä.
Nyt kyllä osui suoraan sydämeen!

Aikamoinen levyraato ja huippu sellainen!

Ajatella miten ikää tulee ja kroppa kuihtuu mutta pääkopan sisällä luulee itsensä parikymppiseksi, itse kukin... :oops:

Hieno löytö, pisti puntaroimaan.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vastaa Viestiin