kELLARIIN OVI: MITENKÄS PORTAAT TEKISIN?
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
kELLARIIN OVI: MITENKÄS PORTAAT TEKISIN?
HEI
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia kellarin portaiden tekemisestä....itse tehtynä?
Tähän mielellään kuuntelisin vapaamielisiä kommentteja ja ohjeita. Idean on siis tehdä lapio kaivuuna kellariin ovi ja tietty portaat. Tarvitteisin neuvoa porrasrakenteen valuun liittyen: perustus, eristys, raudoitus, maanvastaisen seinän tuenta jne liittyvissä asioissa.
Kommentteja kiitos
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia kellarin portaiden tekemisestä....itse tehtynä?
Tähän mielellään kuuntelisin vapaamielisiä kommentteja ja ohjeita. Idean on siis tehdä lapio kaivuuna kellariin ovi ja tietty portaat. Tarvitteisin neuvoa porrasrakenteen valuun liittyen: perustus, eristys, raudoitus, maanvastaisen seinän tuenta jne liittyvissä asioissa.
Kommentteja kiitos
Aika on rahaa ja aikaa minulla ei ole....
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
NO, EIKÖ LÖYDY KOKEMUKSIA/TIETOA ;)
Eikö löydy kokemuksia/tietoa, kattelin aiempia viestejä mutta sieltä ei löytynyt porrasvaluhommaani uskonvahvistusta....kamaan veljet ;) apuva!
Kellarin portaita en ole tehnyt mutta maan päälle tulevat kyllä. Pienrakentajan puutyöt (tai jotain sinnepäin) -kirjasta löytyi mallit muotista. Käytännössä siis laatikko jossa on laudat askelman etureunan muotoilemiseksi.
Ammattisuunnittelijaa joudut varmaan käyttämään jo pelkästään lupien takia koska perustusten puhkaisu vaikuttaa kantaviin rakenteisiin (kuten jmattis totesi). Samalla suunnittelulla saat varmaan kuvat valuista ja raudoituksista.
Varmaan tuo maanvarainen seinä kannattaisi valaa ensin ja kun sen muotit on purettu niin sitten varsinainen porrasvalu. Yhtenä valunakin varmaan onnistuu mutta muottien kanssa saa pohtia ja askarrella enemmän.
Eristeiden tarpeeseen löytyy varmaan eristevalmistajien sivuilta näkemyksiä. Meillä on n. 50 vuotta vanhat portaat kellariin eikä tuolla taida mitään eristeitä olla. Maa kun ei ole routivaa laatua niin ovat pysyneet hienosti paikallaan. Rautaakin on varmaan sen verran että halkeamia ei ole.
Ammattisuunnittelijaa joudut varmaan käyttämään jo pelkästään lupien takia koska perustusten puhkaisu vaikuttaa kantaviin rakenteisiin (kuten jmattis totesi). Samalla suunnittelulla saat varmaan kuvat valuista ja raudoituksista.
Varmaan tuo maanvarainen seinä kannattaisi valaa ensin ja kun sen muotit on purettu niin sitten varsinainen porrasvalu. Yhtenä valunakin varmaan onnistuu mutta muottien kanssa saa pohtia ja askarrella enemmän.
Eristeiden tarpeeseen löytyy varmaan eristevalmistajien sivuilta näkemyksiä. Meillä on n. 50 vuotta vanhat portaat kellariin eikä tuolla taida mitään eristeitä olla. Maa kun ei ole routivaa laatua niin ovat pysyneet hienosti paikallaan. Rautaakin on varmaan sen verran että halkeamia ei ole.
Met tehtii viimesyksynä. Rautaa lujasti, siinä ei kannata säästellä. Porrasaskelmien alle sekä tukivalun reunoille finfoam. Ensin valettiin tukirakenne reunalle ja tähän seinän ja tukirakenteen väliin tehtiin aseklmamuotit ja valettiin. Oven edustan tasanne toteutettiin siten että alle reilusti mursketta, finfoam ja valu. Tukirakenteesta menee läpi putki salaojan päälle, jos sattuu vettä sataan joskus vähän reippaammin. Valitettavasti itse porrasmuotista ei ole kuvaa.

On kokemusta. On tullut tehtyä puuportaat sisälle ja valettua ulkopuolelle. Ja en kyllä itse aikanaan löytänyt hyviä ohjeita mistään.
Tuossa projektisivuilla vähän juttua ja kuvia: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... c&start=15
Maan vastaiselle seinälle pitää tehdä antura, jotta maan paine ei kaade seinää. Eli pitää saada aikaan rakenne, että maa painaa seinää alaosastaan alaspäin. Oma antura ulottui noin 20 cm maan sisään.
Ensin seinän valu, jonka jälkeen muotin rakentaminen ja portaiden valu. Muottiin ensin reisilankut sivuille, niistä tukipuut suoraan alas noin askelman pinnan korkeudelle. Tukipuiden väliin sitten laudat askelman etuseinän korkuisena. Laudoituksen alaosa edellisen askelman laudoituksen yläosan kohdalle.
Miten saat mahdollisen veden pois alaosasta? Miten ehkäiset, että vesi ei tule kellariin sisälle?
Tuossa projektisivuilla vähän juttua ja kuvia: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... c&start=15
Maan vastaiselle seinälle pitää tehdä antura, jotta maan paine ei kaade seinää. Eli pitää saada aikaan rakenne, että maa painaa seinää alaosastaan alaspäin. Oma antura ulottui noin 20 cm maan sisään.
Ensin seinän valu, jonka jälkeen muotin rakentaminen ja portaiden valu. Muottiin ensin reisilankut sivuille, niistä tukipuut suoraan alas noin askelman pinnan korkeudelle. Tukipuiden väliin sitten laudat askelman etuseinän korkuisena. Laudoituksen alaosa edellisen askelman laudoituksen yläosan kohdalle.
Miten saat mahdollisen veden pois alaosasta? Miten ehkäiset, että vesi ei tule kellariin sisälle?
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
ei tarvitse lupaa ei edes toimenpidelupaa...paikkakuntakohta
Luvanvaraisuus riippuu paljon paikkakunnasta ja tottakai toimenpiteen vaativuudesta. Tähän en tarvitse lupaa, kysytty ja varmistettu. Turhat kauhistelut pois ja "hihat heilumaan".jmattis kirjoitti:Googletas tuollainen kuin
"pienrakentajan kuivabetoniopas" ja aloita lukemalla se.
Mutta semmoinen pikku juttu: uuden oven tekeminen kellariin perustusten läpi vaatii rakennus/toimenpideluvan, lujuuslaskelmia jne.
Oikeasti tuleva oviaukko tulee kohtuu korkeiden ikkunoiden kohdalle. Eli sama ylityspalkki jää kantamaan edelleen aukkokhtaa. Ja alaosaan jää reilusti "kynnystä" anturan alaosaan mitattuna. Porrasrakennelman jää irti muusta rakenteesta, siis ei säre muuta rakennetta jos sattuu routimaan jne.
Viimeksi muokannut bcmikak, To Touko 24, 2007 22:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
vedenpoisto, kaivo
Tuomo, kiitti kokemuksiesi jaosta. Vedenpoisto: kaikista järkevintähän olisi oikea kaivo ja putkitus pihakaivoon....mutta kun lapiolla kaivelen niin ei viittis kovin kauas kaivaa ;)Tuomo kirjoitti:On kokemusta. On tullut tehtyä puuportaat sisälle ja valettua ulkopuolelle. Ja en kyllä itse aikanaan löytänyt hyviä ohjeita mistään.
Mietin että olen nähnyt sellaisia alkuperäisiä kaivoja jotka ovat vain reikä laatassa ("maakaivo" laatassa oven edessä). Kuitenkin teen jossain vaiheessa ehket salaojistusta talolle, (ei kyllä ole tarvetta, ei suota vaan kaliota ja kaupungin keskustan kukkulalla ja kellarissa ei ole koskaan tulvinut vesi ei edes sisätiloissa olevassa patokaivossa).
Toisen systeemin näin että kaivosta oli johdet kellaritilaan ikään kuin hätätilannetta varten putkitus sisäkaivoon, siis pesuhuoneen kaivoon....keinohan se tuokin heh.
Kaivon laitan ja putkituksen läpi muotista/seinästä ja jatkan siitä sitten kun papua taas riittää. Toisaalta teen katoksen tuohon kyllä ja tod.näk talveksi siihen tulee "kansipeitto" sulkemaan lumelta. Niin portaani ei tule olemaan pitkät ja loivat vaan lyhyet ja jyrkät 1,5- 2,5m.
Jos sinulla tai jollain on helppoa ja fiksua ratkaisua vedenpoistoon , niin olkaa ystävällisiä ja jakakaa tietoanne/kokemuksianne, kiitos.
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
ja yksi kuvakin on jo laitettu kotisivulle tästä kaivuusta
http://www.freewebs.com/bcmikak/rmt49kuvat.htm
Tuosta saa paremman tuntuman onkkelmaani...ja viimeinen kuva, 2. sivu
Tuosta saa paremman tuntuman onkkelmaani...ja viimeinen kuva, 2. sivu
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
SALAOJANTARKASTUSKAIVO, ONKO SE VAIN KAIVOA VARTEN?
TUOMO, oliko tuossa sinun projektissa salaojan tarkastuskaivo vain tuota kaivoa varten? Ajattelinkin laittaa siitä kaivosta seinän läpi tarkastuskaivoon ja siitä sitten jatkan kun papua käsistä löytyy.
huomiseksi luvattu rankkasateita, gulp
täytyy varmaan peitellä hyvin...
huomiseksi luvattu rankkasateita, gulp
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
valuharkoista seinä? Säästäs aikaa ja selkää
http://www.hb-betoni.fi/view.php?hbid=2 ... ous=nobody
Mutta tämähän ois aika hyvä vai mitä ootte mieltä? Kunnon antura ja valuharkolla seinän pätkä, ei muotteja. Rautaa pystyyn ja tartunnat anturaan. täytyys tuumata. Miten ootte muuten ne askelmat tehneet, siis perustan? ootteko muokannut kaivaessa jo maata askelmamuotoon vai voiskos sitä järkevästi tehhäkkään muuten?
Mutta tämähän ois aika hyvä vai mitä ootte mieltä? Kunnon antura ja valuharkolla seinän pätkä, ei muotteja. Rautaa pystyyn ja tartunnat anturaan. täytyys tuumata. Miten ootte muuten ne askelmat tehneet, siis perustan? ootteko muokannut kaivaessa jo maata askelmamuotoon vai voiskos sitä järkevästi tehhäkkään muuten?
Re: SALAOJANTARKASTUSKAIVO, ONKO SE VAIN KAIVOA VARTEN?
Ei. Kaivosta alkaa salaoja. Edeltäjä oli sen siihen laittanut ja aikonut peittää vanhan kellerin ulooven ja siirtää sen toiselle seinälle ylemmäs. ( Omien laskelmieni mukaan mahdoton, ellei portaat kellariin olisi ollut suora palomiestanko, jonka jälkeen suorat portaat ovelle ja ulkokautta ensimmäiseen kerrokseenbcmikak kirjoitti:TUOMO, oliko tuossa sinun projektissa salaojan tarkastuskaivo vain tuota kaivoa varten? Ajattelinkin laittaa siitä kaivosta seinän läpi tarkastuskaivoon ja siitä sitten jatkan kun papua käsistä löytyy.
Toimiihan tuo harkko seinänä mutta vaatii suoran anturan. Itse valoin anturan ja seinän samalla. Seinäin alaosaan tein vaan leveämmän "laatikon". Pientä haastetta harkkojen mitoitukseen tuo tuo kaivannon vinous.
Kuvista päätellen kannattaa kaivaa vielä lisää. Seinän ulkopuolelle vähintään parikerrosta styroksia ruotaeristeeksi.
Voihan maaperää muotoilla partaiden muotoon mutta silloin myös eristys pitää muotoilla. Helpoin lienee suorahko luiska. Jätä betonille tilaa vähintään 5 cm askelman takareunan alle.
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
JUU, VIELÄ OLIS METRIN VERRAN SYVEMMÄLLE MENTÄVÄ
Juu, mutta harkko tuntui nopeemmalta vaihtoehdolta. Lähtö pitää olla kyllä pirun suora koska ns. muurauslaastia ei harkkomuurauksessa juurikaan ole, eli ei pääse säätämään jos lähtee kallistuu.
Niin, vielä metrin verran vähintään sisäpuolen lattian tasoon ja siitä jokunen kymmenen senttiä vielä syvemmälle. Kovaa hommaa tuo lapiokaivuu
Hei mutta tästä tämä selkenee, kiva kuulla erilaisia kokemuksia, kiitos sulle ja kaikille. Palaamme taas asiaan, jos vaikka elokuussa noi portaat olis valmiit, huoh. Sitä ei paljoa saa aikaan illassa/vknlopuussa kun lapset pyörii montun reunalla...."apuna". Noo ompahan puuhaa kaikilla, heh.
Niin, vielä metrin verran vähintään sisäpuolen lattian tasoon ja siitä jokunen kymmenen senttiä vielä syvemmälle. Kovaa hommaa tuo lapiokaivuu
Hei mutta tästä tämä selkenee, kiva kuulla erilaisia kokemuksia, kiitos sulle ja kaikille. Palaamme taas asiaan, jos vaikka elokuussa noi portaat olis valmiit, huoh. Sitä ei paljoa saa aikaan illassa/vknlopuussa kun lapset pyörii montun reunalla...."apuna". Noo ompahan puuhaa kaikilla, heh.
Moro! Katoppas oisko näistä mun sivuista apua...
http://kotisivu.dnainternet.net/jarprit/remontti.htm
Porrasmuotit voit saada ostaa
"halavalla", sain naapurilta 40mm paksua vaneria, johon kakkosnelonen vähän lyhyempänä, että saa kiilat päihin.
Mun mielestä oli aika fiksu homma käyttää noita valuharkkoja, käsin kaivoin kaiken, kaivo tohon salaojakaivolle, pari suursäkkiä kuivabetonia, on kovaa tavaraa ja suursäkissä ostettuna aika edullista. Raudotukset näkyy kuvissa...
Ekan päivän saldo oli tohon kuudenteen kuvaan asti... maa tosin helposti kaivettavaa harjua.
Kysele lisää jos epäselvää. Ainiin etenemä 300, nousu 180 ja kallistus nousussa kolme senttiä niin on helpompikulkuset... ja vielä noin puol senttiä kallistusta pohjalle päin, niin ei jää vedet portaille.
Alotin homman 23.4. ja viime lauantaina valoin viimeset askelmat, eli aika tarkalleen kuukauden homma ilta-ja viikonlopputöinä.
Tsemiä.
http://kotisivu.dnainternet.net/jarprit/remontti.htm
Porrasmuotit voit saada ostaa
Mun mielestä oli aika fiksu homma käyttää noita valuharkkoja, käsin kaivoin kaiken, kaivo tohon salaojakaivolle, pari suursäkkiä kuivabetonia, on kovaa tavaraa ja suursäkissä ostettuna aika edullista. Raudotukset näkyy kuvissa...
Ekan päivän saldo oli tohon kuudenteen kuvaan asti... maa tosin helposti kaivettavaa harjua.
Kysele lisää jos epäselvää. Ainiin etenemä 300, nousu 180 ja kallistus nousussa kolme senttiä niin on helpompikulkuset... ja vielä noin puol senttiä kallistusta pohjalle päin, niin ei jää vedet portaille.
Alotin homman 23.4. ja viime lauantaina valoin viimeset askelmat, eli aika tarkalleen kuukauden homma ilta-ja viikonlopputöinä.
Tsemiä.