sokkelin maalaus
sokkelin maalaus
Meidän talon sokkeli on vielä maalaamatta. Yritämme poistaa vanhan maalin ja sen alla olevan pikikerroksen hiekkapuhalluksella. Hiekkapuhalluslaite on jo lainattu ja odottaa autotallissa. Kuinkahan helposti sillä lähtee piki pois?
Olen yrittänyt lukea kalkkimaaleista, kalkkisementtimaaleista ym. ja googlettamalla löytyi sellainen tuote kuin Maxitin sokkelimaali. Tuoteselosteen mukaan se on silikonihartsipohjainen sokkeleiden maali. Onko kellään kokemusta tai tietoa ko. maalista?
Olen yrittänyt lukea kalkkimaaleista, kalkkisementtimaaleista ym. ja googlettamalla löytyi sellainen tuote kuin Maxitin sokkelimaali. Tuoteselosteen mukaan se on silikonihartsipohjainen sokkeleiden maali. Onko kellään kokemusta tai tietoa ko. maalista?
Meillä kävi juuri firma puhaltamassa, ihan hepposilla vehkeillä ei tuo pikipinta lähde. Pitää käyttää aika karkeata hiekkaa... tai ainakin meidän tapauksessa piti. Ongelmana on kai se, että pikipinta on pehmeä ja hiekka vaan ponnahtaa pois.
Ammattimiehen puhallus ei ollut kovin kallis, maksoi koko sokkelin puhallus hiekkoineen ja vesineen ~300e ja kun siitä vielä saa kotitalousvähennykset on se mielestäni halpaa. Hiekkaa kului yli 300kg.
Firmalla oli kalusto jossa on kaikki tarvittava vesistä lähtien.
Meillä oli pinnassa kaksi kerrosta ykiä, sen alla joku muu maali ja lopuksi vielä osassa seiniä piki. Ainakaan ykiä ei kannata uudestaan laittaa, itse olen mietiskellyt jotain sementtimaalia.
Ammattimiehen puhallus ei ollut kovin kallis, maksoi koko sokkelin puhallus hiekkoineen ja vesineen ~300e ja kun siitä vielä saa kotitalousvähennykset on se mielestäni halpaa. Hiekkaa kului yli 300kg.
Meillä oli pinnassa kaksi kerrosta ykiä, sen alla joku muu maali ja lopuksi vielä osassa seiniä piki. Ainakaan ykiä ei kannata uudestaan laittaa, itse olen mietiskellyt jotain sementtimaalia.
Ei ollut kallista, tuohon hintaan ei kannata alkaa itse tekemään, kun ei ole kokemustakaan hiekkapuhalluksesta ollenkaan. Nyt vaan tartteis löytää joku firma täältäpäin, joka tekisi homman.JJ kirjoitti: Ammattimiehen puhallus ei ollut kovin kallis, maksoi koko sokkelin puhallus hiekkoineen ja vesineen ~300e ja kun siitä vielä saa kotitalousvähennykset on se mielestäni halpaa. Hiekkaa kului yli 300kg.
Meillä on sokkelissa vahvannäköinen piki ja sen päällä yksi maalikerros ( ilmeisesti 50 vuotta vanha), joka on paikoin hilseillyt, mutta esimerkiksi pannu- ja puuhuoneen ja autotallin kohdalla täysin hilseilemätön. Mutta ilmeisesti se piki kannattaa kuitenkin poistaa?
Kyllä se piki kannattaa poistaa, pääseepähän sokkeli kuivumaan kunnolla. Meillä ne seinät joita ei ole pietty, olivat selkeästi paremmassa kunnossa, siis betoni oli paljon paremmassa kunnossa. Pikihän on kuin monta kerrosta ykiä päällekkäin...
Firma joka meillä kävi on erikoistunut töherryksien poistoon tunneleista, silloista, taloista jne.
Firma joka meillä kävi on erikoistunut töherryksien poistoon tunneleista, silloista, taloista jne.
Mies kyseli eilen tarjouksia muutamasta hiekkapuhallusta tekevästä firmasta ja aikamoisia hintaeroja eri firmoilla on. Yksi tekisi 700 eurolla ja toinen 2500 eurolla. PR-Cleaniinkin mies soitti, mutta toivoivat, että löytäisimme jonkun paikallisen, koska matka tänne on liian pitkä ja aikaavievä hitaalla peräkärrysysteemillä ajettavaksi.
Tiistaina eräs firma tulee hiekkapuhaltamaan sokkelin, heidän hinta ei ole tiedossa, maksaa sitten sen minkä maksaa. Mies kävi äsken ostamassa kellarikerroksen ikkunoiden suojaksi vaneria ja pari vanerinpalasta maksoi 40 euroa. Ei ihan halpaa sekään.
Maxitin sokkelimaalista kaipaisin edelleen kommentteja.
Tiistaina eräs firma tulee hiekkapuhaltamaan sokkelin, heidän hinta ei ole tiedossa, maksaa sitten sen minkä maksaa. Mies kävi äsken ostamassa kellarikerroksen ikkunoiden suojaksi vaneria ja pari vanerinpalasta maksoi 40 euroa. Ei ihan halpaa sekään.
Maxitin sokkelimaalista kaipaisin edelleen kommentteja.
Näköjään sain sitten sopivan halvalla.
Vinkki:
Ei tarvitse hommata kuin pari palaa vaneria jos kaikki ikkunat ovat saman kokoisia, niitä voi sitten siirrellä työn edetessä, lapiolla tuin ne vaan ikkunaa vasten. Ja tuohon käy oikeastaan mikä tahansa vanha levy, eli ei sitä tarvitse ostaa uutena. Kovalevy, vaneri, lastulevy, kipsilevy... mikä vaan. Kipsilevy ei ehkä ole ihan paras vaihtoehto, mutta kyllä se tuon aikaa kestää.
Levy ei oikeastaa estä likaantumista, se vaan suojaa lasia.
Vinkki:
Ei tarvitse hommata kuin pari palaa vaneria jos kaikki ikkunat ovat saman kokoisia, niitä voi sitten siirrellä työn edetessä, lapiolla tuin ne vaan ikkunaa vasten. Ja tuohon käy oikeastaan mikä tahansa vanha levy, eli ei sitä tarvitse ostaa uutena. Kovalevy, vaneri, lastulevy, kipsilevy... mikä vaan. Kipsilevy ei ehkä ole ihan paras vaihtoehto, mutta kyllä se tuon aikaa kestää.
Levy ei oikeastaa estä likaantumista, se vaan suojaa lasia.
Eilen kävivät hiekkapuhaltamassa sokkelin ja näppärästi se kävikin, noin 3 tuntia ja homma oli tehty. Miehellä meni paljon enemmän aikaa sokkelin harjaamiseen ja painepesurilla puhdistamiseen.
Nyt minä pähkäilen maalia siihen ja ensin se pitäisi tasoittaa jollain laastilla. Hiekkapuhaltajat suosittelivat kalkkisementtimaalia. Maxitin sokkelimaaliin he suhtautuivat vähän epäilevästi ( se on uusi tuote, vain pari kolme kuukautta sitten tullut myyntiin).
Onnistuukohan tasoitus ja kalkkisementtimaalaus ihan ummikoilta vai pitäisiköhän siihenkin palkata ammattilainen.
Uulan sokkelimaali olisi yksi vaihtoehto, mutta siihenkin tarvitsisi varmaan tasoittaa sokkeli ( piki oli aika hyvä tasoite, ainakin sokkeli näytti maalattuna tasaiselta
)
Nyt minä pähkäilen maalia siihen ja ensin se pitäisi tasoittaa jollain laastilla. Hiekkapuhaltajat suosittelivat kalkkisementtimaalia. Maxitin sokkelimaaliin he suhtautuivat vähän epäilevästi ( se on uusi tuote, vain pari kolme kuukautta sitten tullut myyntiin).
Onnistuukohan tasoitus ja kalkkisementtimaalaus ihan ummikoilta vai pitäisiköhän siihenkin palkata ammattilainen.
Uulan sokkelimaali olisi yksi vaihtoehto, mutta siihenkin tarvitsisi varmaan tasoittaa sokkeli ( piki oli aika hyvä tasoite, ainakin sokkeli näytti maalattuna tasaiselta
Paljonko oli hiekkapuhalluksen hinta? Olen kierrellyt rautakauppoja tässä ja ainoa mitä tarjotaan ja mistä tiedetään on yki-sokkelimaali ja halkeamien korjauksiin yki oikaisu/tasoituslaasti. On kuulemma tarkasti testattu ja erittäin hengittävä maali. Ei kauppiailla ole tietoakaan mistään kalkkisementtimaalista.roosa kirjoitti:Eilen kävivät hiekkapuhaltamassa sokkelin ja näppärästi se kävikin, noin 3 tuntia ja homma oli tehty. Miehellä meni paljon enemmän aikaa sokkelin harjaamiseen ja painepesurilla puhdistamiseen.
Uulan sokkelimaali olisi yksi vaihtoehto, mutta siihenkin tarvitsisi varmaan tasoittaa sokkeli ( piki oli aika hyvä tasoite, ainakin sokkeli näytti maalattuna tasaiselta)
Monien vaihtoehtojen jälkeen tilasin Uulan sokkelimaalia, väri Myrsky eli tummanharmaa. Aikasen kallista maalia, rahdin kera 9 litran purkki maksaa noin 160 euroa.
Nyt on menossa avokuistin maalaus, ovet, katto, pilarit, kaiteet, lattia ja seinat. Monenlaista maalia on joutunut ostamaan, puulle, betonille, rappaukselle ja metallille
Nyt on menossa avokuistin maalaus, ovet, katto, pilarit, kaiteet, lattia ja seinat. Monenlaista maalia on joutunut ostamaan, puulle, betonille, rappaukselle ja metallille
Mitähän tässä meillä nyt kävi tuon Uulan sokkelimaalin kanssa?
Sokkeli on oiottu tuolla Serpolla ja maalattu Uulan sokkelimaalilla (tuli muuten hyvän näköistä). Talo on loivassa rinteessä ja sokkeli on paikoin tosi korkea. Pinnoite ja maali ovat pysyneet muualla hyvin - ei mitään ongelmia, mutta avokuistin etelänpuoleiselta, korkealta sokkelipinnalta maali (ja sen mukana noin 0,5 mm Serpoakin) ropisee nyt kevättalvella, siis yhden talven jälkeen isoina retaleina pois.
Avokuistin kivijalka pääsee hyvin ilmastumaan molemmin puolin. Siihen ei tule kosteusrasitetta ihmeemmin mistään. Samanlainen aurinkorasitus tulee talossakin etelänpuolen kivijalkaan, mutta siitä maali ei rapise pois.
Olen aivan ymmällä. Mitähän tässä nyt tapahtuu tai mitä olisimme voineet tehdä väärin? Oisko ehdotuksia? Ööööö....?
Alli
Sokkeli on oiottu tuolla Serpolla ja maalattu Uulan sokkelimaalilla (tuli muuten hyvän näköistä). Talo on loivassa rinteessä ja sokkeli on paikoin tosi korkea. Pinnoite ja maali ovat pysyneet muualla hyvin - ei mitään ongelmia, mutta avokuistin etelänpuoleiselta, korkealta sokkelipinnalta maali (ja sen mukana noin 0,5 mm Serpoakin) ropisee nyt kevättalvella, siis yhden talven jälkeen isoina retaleina pois.
Avokuistin kivijalka pääsee hyvin ilmastumaan molemmin puolin. Siihen ei tule kosteusrasitetta ihmeemmin mistään. Samanlainen aurinkorasitus tulee talossakin etelänpuolen kivijalkaan, mutta siitä maali ei rapise pois.
Olen aivan ymmällä. Mitähän tässä nyt tapahtuu tai mitä olisimme voineet tehdä väärin? Oisko ehdotuksia? Ööööö....?
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Re: sokkelin maalaus
Viu viu!
Eikö kukaan osaa arpoa hyviä ehdotuksia, mikä meni pielee tuossa sokkelihommassa? Jos sen nyt taas ensi kesänä rapsuttaa, oikoo ja maalaa, niin mitähän pitäisi muuttaa proseduurissa, että maali pysyisi?
Eikö kukaan osaa arpoa hyviä ehdotuksia, mikä meni pielee tuossa sokkelihommassa? Jos sen nyt taas ensi kesänä rapsuttaa, oikoo ja maalaa, niin mitähän pitäisi muuttaa proseduurissa, että maali pysyisi?
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.