Pikeä kellarin sisäseinissä

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
vahis
Jäsen
Jäsen

Pikeä kellarin sisäseinissä

Viesti Kirjoittaja vahis »

Moi, meillä on pikeä kellarin sisäseinissä ja ulkopuolella on fuktisolit. Jossain vaiheessa tässä remontti alkaa etenemään siihen suuntaan, että päästäisiin tekemään kellariin sauna- ja pesutiloja ja heräsi kysymys, miten tuon pikikerroksen kanssa olisi järkevintä menetellä.

Vaihtoehtoina:
- Suoraan pikeen tasoittava rappaus (tähän vissiin vielä primeria?), vesieristeet ja siihen laatat, pysyykö rappaus? Onko kokemuksia?
- Pikeä lämmitettäisiin ja siten osa siitä saataisiin pois ja loppuosiin heitettäisiin hiekkaa jonka jälkeen tasoitus tarttuu ja pysyy parhaiten seinissä. Tämä vinkki tuli vanhalta muurarilta jolla aikaisempia kokemuksia asiasta. Onko kellään tehty näin?
- Muita vaihtoehtoja? Rivinteeraus ollaan ns. tiputettu listoilta.
Elämään kuuluu ylä- ja alamäkiä, kuka tietää kumpi osuu tällä kertaa kohdalle. Tärkeintä on nauttia ja oppia joka hetkestä.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Meillä oli vanha pesuhuoneen katto rapattu. Se tuli kopisteltua alas seinän purkamisen yhteydessä (vähän turhaankin, olis voinut vaan paikkailla...)
Sen rappauksen takana betoniholvissa oli kuitenkin musta pinta. Ei se nyt ihan pieltäkään tuntunut, en osaa todellakaan sanoa mitä se oli, mutta voisin kuvitella että jonkinlaiseksi kosteussuluksi sitä oli ajateltu.
Joka tapauksessa vedin siihen suoraan uudet tasoitteet ja kyllä se ainakin siinä tuntuu pysyvän...
vahis
Jäsen
Jäsen

Hower kirjoitti:Joka tapauksessa vedin siihen suoraan uudet tasoitteet ja kyllä se ainakin siinä tuntuu pysyvän...
Tuota sitä on itsekkin mietitty kun on siinä aikaisemminkin rappausta ollu ja ilmeisesti pysyny paikoillaankin. Tosin eräskin jo eläkkeellä oleva timpuri oli myös sitä mieltä, että ehdottomasti vanha piki pois niin hyvin kuin mahdollista, että liian iso riski on olemassa ettei pysykkään tasoitteet seinissä.

Pistäkäähän muutkin kommentteja tulemaan, tuskin tämä ihan eka kerta on kun tällaista pähkäillään :lol:
Elämään kuuluu ylä- ja alamäkiä, kuka tietää kumpi osuu tällä kertaa kohdalle. Tärkeintä on nauttia ja oppia joka hetkestä.
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akuankka »

vahis kirjoitti:
Tuota sitä on itsekkin mietitty kun on siinä aikaisemminkin rappausta ollu ja ilmeisesti pysyny paikoillaankin. Tosin eräskin jo eläkkeellä oleva timpuri oli myös sitä mieltä, että ehdottomasti vanha piki pois niin hyvin kuin mahdollista, että liian iso riski on olemassa ettei pysykkään tasoitteet seinissä.
meillä on sama homma edessä ja tästä teidän hommasta on jo reilusti aikaa kulunut niin olisin kysynyt miten kävi? Otitteko pien pois vai ei?

Itse ajattelin koittaa poravasaran talttapäällä... mistähän löytyisi konepetkele
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Akuankka kirjoitti:tästä teidän hommasta on jo reilusti aikaa kulunut niin olisin kysynyt miten kävi?
hups, lukuvirhe.. eli juurihan olitte vasta kyselleet, sorry.

Eli ollaan kaikki samassa spekulointivaiheessa. Itse siis ajattelin yrittää jonkinlaisella konevoimalla nirhata veke.
vahis
Jäsen
Jäsen

:-D heheee, juu samassa vaiheessa ja kovasti näitä vaihtoehtoja kartoitetaan. Eilen tuossa sainkin myös vinkin, että sitä voisi kokeilla vastaavan tyyppisellä hommalla kun voi nuita laattojakin irroittaa eli sellainen levä laatta terä ja sillä sitten naputtelemaan.

Tosin yksi toinen kommentti oli, että tuo pikihän on aikanaan tuohon laitettu juuri vesieristeeksi, että jos sen jättäisi niin pittääkö toista sitä nykyaikaista edes laittaa? Koska silloin tavallaan tasoituslaasti olisi pussitettu molemmilta puolin. Ota näistä nyt sitten selvää.
vahis
Jäsen
Jäsen

Akuankka kirjoitti:Eli ollaan kaikki samassa spekulointivaiheessa. Itse siis ajattelin yrittää jonkinlaisella konevoimalla nirhata veke.
Mitenkäs jokos Akuankka on omakohtaisia kokemuksia/yrityksiä?

Itse olen tässä selvitellyt lisää asiaa ja tasoitevalmistajien puolelta on tullu viestiä, että pitää ehottomasti ottaa se piki kokonaan pois seinistä, jotta tasoitteet varmasti pysyy seinissä kiinni.

Mitenkäs se sitten tuo piki saadaan oikeasti ja kokonaan pois?
Timanttihionta? Hiekkapuhallus? Kokemuksia???

Poravasaran talttapäällä on jo kokeiltu ja osittain irti saatukkin, mutta kyllähän siihen väkisin jää reilusti pikeä sokkelin pintaan. Lämmitys hommaakin on jo kokeiltu yhteen kohtaan ja kyllä siihen hiekka tarttuu jne. mutta onhan se sellaista nysväämistä, että pakko vielä miettiä ja kysellä näitä muita vaihtoehtoja.

Nyt Rintamamiestalon väki neuvoja tulemaan, pitäisi päästä jossain välissä suihkussa käymäään :-D
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Mitäs jos proppaisit Kaakelilujaa seinään kiinni? Tai EK-kipsilevyt ja siihen vedeneristeet jne. Ihan hatusta vedetty ehdotus, mitään käytännön kokemusta ei ole tästä asiasta.
vahis
Jäsen
Jäsen

Sama kävi itselläkin mielessä, tulispahan kerralla suora ja pitäis laattojen pysyä kiinni, mutta toistaiseksi tuo on vielä ns. varalla oleva vaihtoehto.
Akuankka
Jäsen
Jäsen

vahis kirjoitti:Mitenkäs jokos Akuankka on omakohtaisia kokemuksia/yrityksiä?
Ei valitettavasti vielä! Olen tällä hetkellä vielä miettimässä miten saan vesilammikon pois talon alta
vahis kirjoitti:Itse olen tässä selvitellyt lisää asiaa ja tasoitevalmistajien puolelta on tullu viestiä, että pitää ehottomasti ottaa se piki kokonaan pois seinistä, jotta tasoitteet varmasti pysyy seinissä kiinni.
Ja varsinkin jos haluaa myös sisäänpäin kuivuvan rakenteen.
ankkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Kai se on parempi poistaa piki katosta, ei kaksinkertaista vesieristettä ja silleen.
vahis kirjoitti: Mitenkäs se sitten tuo piki saadaan oikeasti ja kokonaan pois?
Timanttihionta? Hiekkapuhallus? Kokemuksia???
Kaveri veti 60-luvun kerrostalokylppärin seinästä piet tämän tapaisellarakennusjyrsimellä. vuokra oli 50€/päivä, yksi päivä riitti, mutta oli kuulemma melko raskasta puuhaa koneellakin. Tuommonen pitää varmaan hakea vuokralle fuktisoli-remppaa varten....
riivioristo
Uusi jäsen

Pikihiilitervaa?

Viesti Kirjoittaja riivioristo »

Terve!

Ohikulkiessani heitän kommentin; Itse kyllä selvittäisin tuon "pien" koostumuksen. Olen töissä talossa, jossa on käytetty sokkelin vesieristeenä pikihiilitervaa. Ko. aineesta irtoaa vieläkin (rak. vuosi jotain 1920 puolella) PAH-yhdisteitä, jotka ovat karsinogeenisiä. Remonttimiehet piikkaavat juuri alakerran betonirakenteita pois niin että tätä kirjoittaessa amalgaamit hyppii purukalustossa...
vahis
Jäsen
Jäsen

Re: Pikihiilitervaa?

riivioristo kirjoitti:Terve!

Ohikulkiessani heitän kommentin; Itse kyllä selvittäisin tuon "pien" koostumuksen. Olen töissä talossa, jossa on käytetty sokkelin vesieristeenä pikihiilitervaa. Ko. aineesta irtoaa vieläkin (rak. vuosi jotain 1920 puolella) PAH-yhdisteitä, jotka ovat karsinogeenisiä. Remonttimiehet piikkaavat juuri alakerran betonirakenteita pois niin että tätä kirjoittaessa amalgaamit hyppii purukalustossa...
Oho, no eipä ole kyllä moinen käynyt edes mielessä kun "kaikkien" mielestä se on automaattisesti pikeä. Mitäs kautta tuommoisen näytteen voi oikein tutkituttaa ja kuinkas tyyriiksi tuommoinen tulee?

Mitenkäs teillä olikos se jotenkin erilaisen oloista se pikihiiliterva? vai onko se kenties kivihiiliterva jota ilmeisesti ainakin on huopakatto hommissa ajan saatossa paljonkin käytetty, tosin se ei vissiin ole mitenkään tavallista vaarallisempaa?
Vastaa Viestiin