Kesällä meinasin tekemistä keksiä itselleni ja mietin, jos tuohon kuistin jatkeeksi vähän semmoista terassintynkää laittaisi.
https://imgur.com/a/5eFeBAj
Lähinnä olen pohtinut sitä, laittaakko laudat pitkittäin vai poikittain talosta katsoen. Ja semmoinen, että kun sitä pintalaudoitusta latoo, niin en siis halua pinnasta umpinaista vaan enempi semmoisen pienellä välillä olevan. Sinnepähän sitten soralle tippuu avaimet ja pikkukolikot taskuista helpommin =)
Talon suunta on luonnollisesti lähes etelään, eli vaikuttaako se jotenkin tuohon lautojen suuntaamiseen ? Oisko se kivemman näkönen, kun laudat ja raot olisi talosta ulospäin eli pitkittaäin? vai poikittain, jolloin ne raot ainakin tulisi auringon suhteen näkyvämmiksi varjoineen ? Nuo rappuset tein jo viime kesänä päin helevettiä, kun en keneltäkään kysyny mitään, niin nyt ajattelin ainakin kysyä :D
Ja lisäksi tuo lautojen väli... paljonkohan olisi sopiva ? ja laudaksi 95mm vai 145mm ?
Kaikki vinkit parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi otetaan ilolla vastaan.
t. Arto
Terassi suunnitteilla rintsikkaan ; apuja aloittelijalle
-
VartiaisenArto
- Uusi jäsen
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Maalis 06, 2025 17:47
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Terassi suunnitteilla rintsikkaan ; apuja aloittelijalle
Eteläsuunta ei sinänsä vaikuta juurikaan rakenteeseen, mutta sillä on suuri vaikutus valon ja varjojen kokemiseen. Siksi lautojen suuntaa ei kannata valita auringon mukaan, vaan sen vaikutuksen perusteella, jonka haluat saavuttaa: jos laudat kulkevat talosta ulospäin, terassi näyttää visuaalisesti ”ulottuvan” puutarhaan ja vaikuttaa syvemmältä — tämä on yleensä paras vaihtoehto verannalle rakennettavalle lisärakennukselle.VartiaisenArto kirjoitti: ↑Ma Maalis 16, 2026 12:48 Kesällä meinasin tekemistä keksiä itselleni ja mietin, jos tuohon kuistin jatkeeksi vähän semmoista terassintynkää laittaisi.
https://imgur.com/a/5eFeBAj
Lähinnä olen pohtinut sitä, laittaakko laudat pitkittäin vai poikittain talosta katsoen. Ja semmoinen, että kun sitä pintalaudoitusta latoo, niin en siis halua pinnasta umpinaista vaan enempi semmoisen pienellä välillä olevan. Sinnepähän sitten soralle tippuu avaimet ja pikkukolikot taskuista helpommin =)
Talon suunta on luonnollisesti lähes etelään, eli vaikuttaako se jotenkin tuohon lautojen suuntaamiseen ? Oisko se kivemman näkönen, kun laudat ja raot olisi talosta ulospäin eli pitkittaäin? vai poikittain, jolloin ne raot ainakin tulisi auringon suhteen näkyvämmiksi varjoineen ? Nuo rappuset tein jo viime kesänä päin helevettiä, kun en keneltäkään kysyny mitään, niin nyt ajattelin ainakin kysyä :D
Ja lisäksi tuo lautojen väli... paljonkohan olisi sopiva ? ja laudaksi 95mm vai 145mm ?
Kaikki vinkit parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi otetaan ilolla vastaan.
t. Arto
Aukot näkyvät auringossa joka tapauksessa selvästi, mutta kohtisuoraan asennettuna ne näyttävät ilmeikkäämmiltä. Pienten esineiden putoamista koskevaan ideaasi sopii parhaiten noin 7–8 mm:n rako – pienempi ei enää toimi ”seulontana”, suurempi alkaa näyttää karkealta.
Lankkujen leveys: 95 mm antaa kevyemmän ja siistimmän ilmeen, 145 mm – massiivisemman ja modernimman, mutta korostaa voimakkaammin puun mahdollisia muodonmuutoksia ajan myötä.