Testasimme tätä sisäilmasta ja tulos oli yli viitearvojen, mutta vähemmän kuin keskimäärin. Jos tätä kloorifenolia on käytetty hyvin yleisesti vuosina 1930-1980 niin miksi siitä ei lue täällä mitään? Luulisi että tätä esiintyisi laajemminkin.
Olen itse aika ahdistunut asiasta tällä hetkellä ja kaipaan epätoivoisesti kokemuksia aiheesta ja miten olette lähteneet tätä tilannetta korjaamaan? Auttakaa pliis!!
Tetrakloorianisoli/kloorifenoli
-
Hessuhopohemuli
- Uusi jäsen
- Viestit: 4
- Liittynyt: La Huhti 25, 2026 20:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tetrakloorianisoli/kloorifenoli
"Kloorianisolit ovat eri asia kuin kyllästysaineina käytetyt kloorifenolit. Kloorianisolit syntyvät vanhojen kloorifenolipohjaisten puunsuoja-aineiden muuntumistuotteina. Toksikologisesti merkityksellisempiä ovat näiden yhdisteiden lähtöaineet, eivät niinkään voimakkaasti haisevat anisolit."
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71765737 ... aa?lang=fi
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71765737 ... aa?lang=fi
-
Hessuhopohemuli
- Uusi jäsen
- Viestit: 4
- Liittynyt: La Huhti 25, 2026 20:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tetrakloorianisoli/kloorifenoli
Minulla saattaa olla nimitykset hieman sekaisin tässä, mutta tarkoitin että olemme sisäilmasta testanneet tetrakloorianisolit ja tulos oli positiivinen. Eikö lähteenä ole kuitenkaan kloorifenoli?
Oli miten oli, minua kiinnostaisi kuulla miten muut ovat ratkaisseet tämän asian, koska ei kai tämä voi olla mitenkään harvinainen tapaus tällaisissa vanhoissa taloissa?
Oli miten oli, minua kiinnostaisi kuulla miten muut ovat ratkaisseet tämän asian, koska ei kai tämä voi olla mitenkään harvinainen tapaus tällaisissa vanhoissa taloissa?
Re: Tetrakloorianisoli/kloorifenoli
Ilmeisesti talossa on tunnistettava haju kun päädyitte ottamaan ilmanäytteen? Tarttuuko haju vaatteisiin/muoviesineisiin?
Omassa talossa ei tietääkseni tuota ongelmaa ole, mutta aiheesta on keskusteltu paljon Facebookin Rintamamiestalo -ryhmissä ja olen saanut käsityksen että hankala ongelma on. Osa raportoi saaneensa hajun kuriin pelkällä ilmanvaihdon tehostuksella, osa purkamalla rakennuksen rangalle ja osa on sitä mieltä että vain tulitikku auttaa. Itse selvittelisin varmaan sulku/kapselointimaalien käyttöä ilmanvaihdon parantamisen lisäksi, jos ei ole rahkeita isoon remonttiin.
Omassa talossa ei tietääkseni tuota ongelmaa ole, mutta aiheesta on keskusteltu paljon Facebookin Rintamamiestalo -ryhmissä ja olen saanut käsityksen että hankala ongelma on. Osa raportoi saaneensa hajun kuriin pelkällä ilmanvaihdon tehostuksella, osa purkamalla rakennuksen rangalle ja osa on sitä mieltä että vain tulitikku auttaa. Itse selvittelisin varmaan sulku/kapselointimaalien käyttöä ilmanvaihdon parantamisen lisäksi, jos ei ole rahkeita isoon remonttiin.

