Näin käy kun eristetään yläpohjaa ilman tuuletusrakoa

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jos on saumakatto niin sittenhän se menee hankalaksi mutta jos peltien nauloja vaihdetaan ruuveiksi niin kysehän on profiilipellistä,ei saumakatosta.Jos saumakatossa on ruuvi-/naulakiinnitys niin sitten ollaan hakoteillä ja pahasti. :-D
Kyllähän mikä tahansa laudoitus joka on kattotuolien yläpuolella on hankala vaihtaa alakautta.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tomppa kirjoitti:Jos on saumakatto niin sittenhän se menee hankalaksi mutta jos peltien nauloja vaihdetaan ruuveiksi niin kysehän on profiilipellistä,ei saumakatosta.Jos saumakatossa on ruuvi-/naulakiinnitys niin sitten ollaan hakoteillä ja pahasti. :-D
Ah huolimattomasti luettu, katselin vaan kuvia pakoistisen talosta ja ainakin kuistin katto oli konesaumaa. My bad.
Kyllähän mikä tahansa laudoitus joka on kattotuolien yläpuolella on hankala vaihtaa alakautta
Mutta mahdollista se on, itse olen vaan mökillä vaihtanut pari lautaa halkoliiterin katon alta, ja se onnistui ihan pätkäsemällä huonot pois ja ujuttamalla uutta lautaa välikköön. Tosin tilaa on hieman enemmän.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

JJ kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:Kyllä mun mielestä jos ruodelautoja joudut vaihtamaan niin hankalaksi menee sisäpuolelta eli ottaisin pellit tarvittavalta alalta irti ja korjaisin sieltä käsin.
Eikös pakoistisella ole konesaumattu katto, tuon irroittaminen ei kai ole ihan yhtä yksinkertaista.
Noup, profiilipeltiä se on siinä päällä. Kuistin katossa on konesaumattua eli tää on tämmönen "yhdistelmäkatto :wink: "
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

JJ kirjoitti:Mutta mahdollista se on, itse olen vaan mökillä vaihtanut pari lautaa halkoliiterin katon alta, ja se onnistui ihan pätkäsemällä huonot pois ja ujuttamalla uutta lautaa välikköön. Tosin tilaa on hieman enemmän.
Milläs sait kiinnitettyä ne uusitut laudan pätkät? Pikkuset ruuvit vai mitä laitoit? Laudan pätkien pitää vissiin olla justinsa oikean pituiset notta eivät tipahda kattotuolien välistä poies? Vai laitoitko pitempiä palasia jotka lepäävät useamman tuolin päällä?
Itse kelailin myös sitä että jos purkais tuon hapantuneen aineksen pois ja laittas ns "harvalaudoituksen" sinne tilalle laudan pätkistä alakautta. Näin voisin keplotella laudan palat paikoilleen limittäin. Jos laudat haluaa sinne saada tiiviisti, niin sitten tulee näitä keplotteluongelmia... olettaisin?
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Kuinkas uusi aluskate sinne ujutetaan alakautta?Vai jätetäänkö kokonaan pois?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Meillä ei aluskatetta ollut. Joten jos aluskatetta ei ole alkujaan ollut, ei sitä sinne myöskään saa.

Itse kiinnitin laudat pienillä kulmaraudoilla kattotuoliin, ei ehkä fiksuin tapa, mutta ainoa joka juuri silloin tuli mieleen. Ongelmana on toki ne kohdat joissa kattopelti on kiinni, ne ei irtoa jos ei irroita nauloja/ruuveja katolta. Meillä oli pari lautaa huonona vanhan vuodon takia, eli ei kovin monta vaihdettavaa. Sain ujutettua 3 kattotuolin yli aina yhden laudan, hieman piti taivuttaa toki, mutta kyllä se sinne solahti.

Helpointa toki on, jos kattopellit saa nostettua helposti pois, jos on jotain aaltopeltiä tai profiilipeltiä, niin tuo ei ole ihan kauhean iso homma.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Joo kyllä tää vahvasti vaikuttaa siltä että mun pitää oikeasti ottaa kattopeltiä irti ja vaihtaa niitä huonoksi menneitä lautoja uusiin ulkopuolelta. Mulla nimittäin on siellä aluskatehuopa alla. Pitää yrittää säilyttää aluskate mahdollisimman ehjänä prosessissa.

Ei siellä vinttitilassa pysty työskentelemään oikeasti kukaan... saatika vaihtamaan sitten tommosia vaikeita lautoja parempiin.

Mutta - kannattaako tuommosesta hommasta lähteä edellistä omistajaa vaivaamaan? Mielipiteitä?
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

pakoistinen kirjoitti: Mutta - kannattaako tuommosesta hommasta lähteä edellistä omistajaa vaivaamaan? Mielipiteitä?
PK-seudulla jossa talojen hinnat ovat korkeat mielestäni kannattaa. Riippuu toki edellisestä omistajasta. Tosin tuon korjauksen hinta on prosenteissa niin pieni verrattuna talon myynithintaan, ettei vauriota välttämättä pidetä tarpeeksi merkittävänä. Tuo on hieman kaksipiippuinen juttu, vanhoissa taloissa kun on vanhojen talojen vikoja... Kannattaa nyt ensin ainakin tutkia kuinka laajalti tuo on haperoa. Jos oikeasti on muualtakin haperoa niin kannattaa ehkä kerralla laitta kaikki kuntoon.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

JJ kirjoitti:PK-seudulla jossa talojen hinnat ovat korkeat mielestäni kannattaa. Riippuu toki edellisestä omistajasta. Tosin tuon korjauksen hinta on prosenteissa niin pieni verrattuna talon myynithintaan, ettei vauriota välttämättä pidetä tarpeeksi merkittävänä. Tuo on hieman kaksipiippuinen juttu, vanhoissa taloissa kun on vanhojen talojen vikoja... Kannattaa nyt ensin ainakin tutkia kuinka laajalti tuo on haperoa. Jos oikeasti on muualtakin haperoa niin kannattaa ehkä kerralla laitta kaikki kuntoon.
Ounastelen että 30-40% katon aluslaudoituksesta olisi enemmän tai vähemmän tummunutta, josta ehkä puolet olisi haperoa... Eli se on siinä ja siinä kannattaako purkaa kovinkaan rankalla kädellä. Ehkä teen hätäkorjaukset nyt ja parannan tuuletusta vinttitilassa. Jos tölli on pystyssä monen kymmenen vuoden jälkeen niin ei se siitä mihinkään hajoa heti nytkään.
Tyypiltään tuo vika on selkeästi piilevä, sillä ullakkotilaan ei ollut kulkutietä. Kuinka laaja se on, määrittelee oikeastaan sen kannattaako siitä lähteä hakemaan hinnan alennusta.

Onneks on lapetikkaat jo valmiiks katolla... :?
fossiili
Uusi jäsen

pakoistisen katto

Viesti Kirjoittaja fossiili »

Katselin tuossa kuvia haperosta pakoistisen katosta ja kovin näyttää samanlaiselta kuin itselläni kylmän kuistin kattopaneeleita purkaessani. Itse päädyin tulkintaan, että aluskatteena ollut huopakatto oli etelänpuolelta palanut puhki (oli reikiä ja haperon tuntuinen huopa) ennen peltikaton päälle laittoa ja vuotanut vettä ruodelaudoitukseen. Peltikatto oli sitten lyöty päälle ja jätetty osin reikäinen huopa mätine ruodelautoineen alle.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: pakoistisen katto

fossiili kirjoitti:Katselin tuossa kuvia haperosta pakoistisen katosta ja kovin näyttää samanlaiselta kuin itselläni kylmän kuistin kattopaneeleita purkaessani. Itse päädyin tulkintaan, että aluskatteena ollut huopakatto oli etelänpuolelta palanut puhki (oli reikiä ja haperon tuntuinen huopa) ennen peltikaton päälle laittoa ja vuotanut vettä ruodelaudoitukseen. Peltikatto oli sitten lyöty päälle ja jätetty osin reikäinen huopa mätine ruodelautoineen alle.
Jeh. Viileä kuisti on kyllä riskipaikka, kun sinne pääsee väliovesta talvella pöllähtelemään lämmintä ja kosteaa ilmaa, joka tiivistyy kattoon. Kuistin kattotilan tuuletus on varmaan usein unohtunut monessa paikassa... Itse en tiedä missä kunnossa oman kuistin aluskate on, enkä sinne aio kurkatakaan vielä vähään aikaan. Säästynpä projektilta toistaiseksi :roll:
Hiukan sapettaa se että oman välikaton tuuletuksesta ei ole huolehdittu aiemmin, sillä se olisi yksistään ehkäissyt lahovaurioiden syntymisen. Eihän puu piloille mene vaikka kastuukin jos vaan pääsee välillä kuivamaan. Noh, nyt olen lisännyt välikattoon muutaman tuuletusventtiilin niin kiire vähenee välittömästi.
maikki:)
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja maikki:) »

Tästä kuvasta tuli mieleen monia säikäyttänyt vaalea valumajälki - ihan kuin betonia olis valunut - laudoissa. Mun logiikkani mukaan se on juuri sitä. Kun rakennustarvikkeet olivat kortilla, käytettiin kaikki tarvikkeet tarkkaan. Betonivalussa käytettiin laudat ekan kerran ja sitten ne saivat ylennyksen kattoa kannattelemaan.
DyyD
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Meilläkin katosta löytyy selkeästi betonivalun aikaisia lautoja. Osa aivan harmaita normaaleiden puun väristen seassa. Tämähän oli enemmänkin käytäntö kuin poikkeus.
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Juu samoin minullakin. Ja ajattelin että käväisen jostain raksalta joskus kyselemässä valulautoja jos teen kattoon uusia aluslautoja. Vanhat konstit on parempia kuin pussillinen kuusia. :wink:
Vastaa Viestiin