Remonttimummo "pulassa"
50-luvun vaneriovien pintakäsittely
50-luvun vaneriovien pintakäsittely
Osaisiko joku kertoa alkuperäisen pinnankäsittelymateriaalin 50-luvun vanerioville. "Entisöin" vanhoja vanerisia väli- ja komeronovia, jotka edellinen asukas on 90-luvun tyyliin maalannut valkoiseksi. Maalinpoistoaine poisti pintamaalin asiallisesti ja alta paljastui hyväkuntoinen vaneripinta. Haluaisin nyt käyttää oikeaa materiaalia pinnan uudelleenkäsittelyyn. Niiltä osin kuin maalinpoistoaine osui alkuperäiseen pintaan ei tämä kupruillut kuten maali vaan muuttui möhnäksi, jonka siklasin ja hioin kevyesti ja nyt oilisi pintakäsittelyn vuoro. Olisiko ovissa alunperin käytetty jotain vahaa, sellakkaa vai miten toimisin oikein, jotta saisin vanhat ovet alkuperäiseen loistoonsa?
Remonttimummo "pulassa"
Remonttimummo "pulassa"
Moi,
itse kyselin samaa joskus aikoinaan, vastauksia täällä:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=995
Meillä on lakattu puupinta myös ikkunanpuitteissa, joihin P.Huhta suositteli LeTonkinois-venelakkaa, jossa kuulemma on sellainen meripihkan väri. Vielä en ole ihan niin pitkällä (ikkunoiden ulkopuitteiden kunnostus alkoi tänään!) mutta voisikohan tuo lakka sopia myös välioviin? Tulisi se kaunis sävy samalla ja kestävä pinta. Meilläkin vanha lakkaus oli ovissa ihan "möhnää" joka lähti ihmepesuaineella.
itse kyselin samaa joskus aikoinaan, vastauksia täällä:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=995
Meillä on lakattu puupinta myös ikkunanpuitteissa, joihin P.Huhta suositteli LeTonkinois-venelakkaa, jossa kuulemma on sellainen meripihkan väri. Vielä en ole ihan niin pitkällä (ikkunoiden ulkopuitteiden kunnostus alkoi tänään!) mutta voisikohan tuo lakka sopia myös välioviin? Tulisi se kaunis sävy samalla ja kestävä pinta. Meilläkin vanha lakkaus oli ovissa ihan "möhnää" joka lähti ihmepesuaineella.
Le Tonkinois käy tuohon hommaan oikein hyvin ja on varsin perinteinen ratkaisu.Käsittääkseni ovissa ei ole -50-luvulla käytetty enää sellakkaa koska selluloosalakat syrjäyttivät sellakan jo ennen-50-lukua.Todella kauniin pinnan sillä kyllä saa ja se kuivuu todella nopeasti joten mielestäni ihan perinteinen ja hyvä vaihtoehto sekin.
Vahaa sen sijaan ei pitäisi koskaan laittaa suoraan puupinnalle koska sen jälkeen muut pintakäsittelyt eivät enää onnistu.Tuossa Mintun linkittämässä keskustelussa mainittiin Osmon tuotteet komeron ovien kunnostuksessa.Kauniin pinnan niillä saa varmasti mutta lopullinen ratkaisu se kuitenkin on joten sitä ei mun mielestä voi suositella.
Itse olen käyttänyt sellakkaa todella paljon huonekaluhommissa ja ehkä siksi päätyisin siihen myös ovien kohdalla koska se jotenkin sopii mun käteen.
Vahaa sen sijaan ei pitäisi koskaan laittaa suoraan puupinnalle koska sen jälkeen muut pintakäsittelyt eivät enää onnistu.Tuossa Mintun linkittämässä keskustelussa mainittiin Osmon tuotteet komeron ovien kunnostuksessa.Kauniin pinnan niillä saa varmasti mutta lopullinen ratkaisu se kuitenkin on joten sitä ei mun mielestä voi suositella.
Itse olen käyttänyt sellakkaa todella paljon huonekaluhommissa ja ehkä siksi päätyisin siihen myös ovien kohdalla koska se jotenkin sopii mun käteen.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.