Valkoisen pigmentin lisäys permoon?
Valkoisen pigmentin lisäys permoon?
Perhana.
Lattioiden maalaus tässä edessä ja permolla tuli vedettyä testit.
Sitäkin maalia vain vaivaa kaikkien valkoisten perusongelma eli ei peitä ihan täysillä.
Uudella lattialla selviää 2 kerroksella,mutta lakatun päälle joutuu ehkä sutaisemaan 3.
Löytyy mitään suht ei tappavaa,valkoista pigmenttiä mitä voisi lisätä kyseiseen maaliin?
Sinkit ja titaanit,lyijystä puhumattakaan on vähän nou-nou..
Pystyykö permoon ylipäätään lisäämään pigmenttejä,vai onnistuuko se pääasiassa noihin pellavapohjaisiin?
Vai sattuuko jollakin olemaan todella hyvin peittävä valkoinen maali tiedossa,jossa olisi nopeahkot kuivumisajat?
Grazie!
Lattioiden maalaus tässä edessä ja permolla tuli vedettyä testit.
Sitäkin maalia vain vaivaa kaikkien valkoisten perusongelma eli ei peitä ihan täysillä.
Uudella lattialla selviää 2 kerroksella,mutta lakatun päälle joutuu ehkä sutaisemaan 3.
Löytyy mitään suht ei tappavaa,valkoista pigmenttiä mitä voisi lisätä kyseiseen maaliin?
Sinkit ja titaanit,lyijystä puhumattakaan on vähän nou-nou..
Pystyykö permoon ylipäätään lisäämään pigmenttejä,vai onnistuuko se pääasiassa noihin pellavapohjaisiin?
Vai sattuuko jollakin olemaan todella hyvin peittävä valkoinen maali tiedossa,jossa olisi nopeahkot kuivumisajat?
Grazie!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Sinkkihän ei ole kummakaan myrkky ja titaanivalkoistahan käytetään oikeestaan ihan kaikessa kosmetiikassakin, niin ettei se mitenkään nou-nou ole ainakaan myrkyn suhteen.
Jos siihen jotain lisää niin titaania sitten ehkä. Se peittää parhaiten eli sitä tarttee sitten lisätä vähiten.
Pigmentti on hyvä hiertää maaliin hyvin, itse olen joskus saanut jonkun maalisatsin vähän karkean näköiseksi kun olen vaan sekoitellut pigmenttiä joukkoon. Eli maalia ja pigmenttiä jollekin lasilevylle ja sitten hierotaan jollain tasaisella käteensopivalla hiertimellä maalia ja pigmenttiä lasin ja hiertimen välissä ennen kun se kipataan pönttöön.
Pekka
Jos siihen jotain lisää niin titaania sitten ehkä. Se peittää parhaiten eli sitä tarttee sitten lisätä vähiten.
Pigmentti on hyvä hiertää maaliin hyvin, itse olen joskus saanut jonkun maalisatsin vähän karkean näköiseksi kun olen vaan sekoitellut pigmenttiä joukkoon. Eli maalia ja pigmenttiä jollekin lasilevylle ja sitten hierotaan jollain tasaisella käteensopivalla hiertimellä maalia ja pigmenttiä lasin ja hiertimen välissä ennen kun se kipataan pönttöön.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta kirjoitti:Sinkkihän ei ole kummakaan myrkky ja titaanivalkoistahan käytetään oikeestaan ihan kaikessa kosmetiikassakin
Eli maalia ja pigmenttiä jollekin lasilevylle ja sitten hierotaan jollain tasaisella käteensopivalla hiertimellä maalia ja pigmenttiä lasin ja hiertimen välissä ennen kun se kipataan pönttöön.
Pekka
Hetkinen,luulin että Titaanioksidi luokiteltiin haitalliseksi tässä viimeaikoina?
Sittenhän tuo toimisi,jos näin ei ole!?
Kuis olisi huhmare?
Olen aaaaina halunnut sellaisen,joten tässä olisi hyvä tekosyy hommata sellainen... Pääsis värkkäämän öljymaalausvärejä myös..
Jonin, sattuuko sinulla olemaan kuvaa tuosta harmaasta?
Meinaan ehkä tarvittaisi eteisiin sellainen lievän harmaa lattia ja olisi kiva kurkata miltä sellainen näyttäisi.
Meillä vedettiin harmaa permo eteisen lattiaan suoraan vanhan (ruskean) maalipinnan päälle. Kaksi kertaa riitti. Yksikin maalikerros ehkä peittää jo, mutta ei kestä mitään.jonin kirjoitti:Uudellekin vedin vaalean harmaata Permoa 3 kerrosta. Kaksi olisi ollut siinä ja siinä mutta kolmannella pinnasta tuli selvästi "valmis". Kaikki kerrokset olivat enemmän tai vähemmän ohennettuja.
Makkarin täysin hiottuun lattiaan vedettiin valkoinen permo kahteen kertaan ja se ei kyllä vieläkään näytä aivan siltä kuin pitäisi eli kolmatta kertaa huutaa.
Viimeksi muokannut Pamela, Su Kesä 03, 2007 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Titaanidioksidia käytetään mm. vitamiinitableteissa täyteaineena. Vaikeus on löytää riittävän peittävää titaanioksidia markkinoilta, tuohon käyttöön pitäisi olla pitoisuudeltaan noin 90 %.
Pelkään, että jauhetta pitäisi listä desi tai pari maalilitraa kohden ennenkuin piettävyydessä on eroa, ja silloin taas maalista tulee niin paksua että se pitää ohentaa... Ja semmoisten määrien hiertäminen huhmareessa...
En usko hankkeeseen. Kolmas kerros vaan.
Pelkään, että jauhetta pitäisi listä desi tai pari maalilitraa kohden ennenkuin piettävyydessä on eroa, ja silloin taas maalista tulee niin paksua että se pitää ohentaa... Ja semmoisten määrien hiertäminen huhmareessa...
En usko hankkeeseen. Kolmas kerros vaan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Huhmare toimii kyllä jos sen hennoo ryöttää maalilla. Mutta niinkuin MM sanoi, niin sitä pitää lisätä aika karusti että peittävys paranee ja sillä ei kyllä sitten maalikaan parane sitten.
Olen itse tehnyt lakkakitin Uulan ovi- ja ikkunamaalisa siilaamalla siihen liitua joukkoon (kauppaan ei mennä ennekun on pakko ja maalia on kaapissa liiaksi) mutta on se kyllä niin että kun maaliin sotkee lisää ainetta niin lastakamaksi se menee. Liitu paksuntaa enempi kuin titanikki mutta pigmenttilisäys heikentää aina maalin.
En mä ole kahdella varvilla koskaan kunnon pintaa saanut paljaalle puulle ja lakka on niin kiiltävää ettei se "ota" paljon maalia ekalla sivelyllä, vielä huonommin kuin paljas puu. Voit tietty koettaa karkeampaa hiontaa, siihen tarttuu maali paremmin.
Pekka
Olen itse tehnyt lakkakitin Uulan ovi- ja ikkunamaalisa siilaamalla siihen liitua joukkoon (kauppaan ei mennä ennekun on pakko ja maalia on kaapissa liiaksi) mutta on se kyllä niin että kun maaliin sotkee lisää ainetta niin lastakamaksi se menee. Liitu paksuntaa enempi kuin titanikki mutta pigmenttilisäys heikentää aina maalin.
En mä ole kahdella varvilla koskaan kunnon pintaa saanut paljaalle puulle ja lakka on niin kiiltävää ettei se "ota" paljon maalia ekalla sivelyllä, vielä huonommin kuin paljas puu. Voit tietty koettaa karkeampaa hiontaa, siihen tarttuu maali paremmin.
Pekka
- PetteriKivimäki
- Jäsen

OT Tein itse petroliöljymaalia ja tilasin titaanioksidin titaanivalkoisen nimikkeellä http://www.sateenkaarivarit.fi - mainostettiin titaanioksidiksi, mutta saadakseni kelvollisen maalin tuli reseptiksi: 3 osaa vernissaa, 1 osa valopetrolia ja peräti 7 kiloa titaanioksidia.MM kirjoitti:Titaanidioksidia käytetään mm. vitamiinitableteissa täyteaineena. Vaikeus on löytää riittävän peittävää titaanioksidia markkinoilta, tuohon käyttöön pitäisi olla pitoisuudeltaan noin 90 %.
Se oli kyllä melkoista pölyä jo valmiiksi. En huhmaroinut. Hyvä tuli.
(Valkoisen lopputulos on senverran muikea että muuta valkoista en enää vastaisuudessa käytä. Jännää nähdä miten käy poitsun sävytyshommissa. Nyt on koepalat menossa. K. Järvisen ohje sekoittaa pigmentti valopetroliin ei toimi ainakaan käyttämälläni sävyllä - ei liukene. Heti kun lisäsin soosiin vernissaa niin pigmentti toimi niin kuin pitikin.)
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Moro petteri.
Mihinkäs käytit maalia? Sisä vai ulkosettiin?
Totesin tuossa koemaalausten peruusteella,ette permo saa riittää lattioihin..
Eli en ala askartelemaan huhmareilla...
Mutta tuossa ulkovuorauksen maalaus edessä,ja listojen maalaukseen tarvisi löytää todella valkoinen maali. Tuo itsetekeminen tällä hetkellä aika vahvoilla siihen.
Meinaan,tuon petterin ohjeen mukaan,olisiko tällaisessa hypotettisessa tapauksessa järkeä pistää mitään homesuojaa tuohon maaliin sekaan,jos listoja maalaisi? Meinaan,alla kuitenkin ennen maalattu vanha laudoitus etc..
?
Mihinkäs käytit maalia? Sisä vai ulkosettiin?
Totesin tuossa koemaalausten peruusteella,ette permo saa riittää lattioihin..
Eli en ala askartelemaan huhmareilla...
Mutta tuossa ulkovuorauksen maalaus edessä,ja listojen maalaukseen tarvisi löytää todella valkoinen maali. Tuo itsetekeminen tällä hetkellä aika vahvoilla siihen.
Meinaan,tuon petterin ohjeen mukaan,olisiko tällaisessa hypotettisessa tapauksessa järkeä pistää mitään homesuojaa tuohon maaliin sekaan,jos listoja maalaisi? Meinaan,alla kuitenkin ennen maalattu vanha laudoitus etc..
?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Olen käyttänyt sitä ulos vuorilautoihin tms.
Tuo homesuojaus on jännä juttu. Kaila tosiaan ehdotti syyksi vernissa&pellavaöljymaalien homehtumiseen suomalaista nykyilmastoa. Muistan naperona kyllä olleen sellaisenkin heinäkuun että satoi joka ikinen päivä! Ja tuskin se ilmasto niin paljon on muuttunut..
Epäilen lyijykieltoa. Eikä omat maalaamiseni ole homehtuneet! Ja se homehan tarttuu tuoreeseen maaliin, jos on tarttuakseen. Mutta mikä estää sotkemasta itse mukaan lyijymönjää (lyijyoksidia siis). Laki tietysti, mutta anarkistiluonne jos on..
EDIT. Järvinen, Kalevi: Puurakennuksen ulkomaalaus, Rakennustieto 2005. Siinä on aikalailla hjyvää luettavaa. Tosin on aika riemastuttavaa luettavaa lukea samanaikaisesti Kailalta että öljymaali "ah hengittää" ja Järviseltä että öljymaali ei missään nimessä "hengitä". Muitakin ihmeellisyyksiä löytyy, esimerkiksi selitys miksi öljymaalipinta kuplii. ; )
Tuo homesuojaus on jännä juttu. Kaila tosiaan ehdotti syyksi vernissa&pellavaöljymaalien homehtumiseen suomalaista nykyilmastoa. Muistan naperona kyllä olleen sellaisenkin heinäkuun että satoi joka ikinen päivä! Ja tuskin se ilmasto niin paljon on muuttunut..
Epäilen lyijykieltoa. Eikä omat maalaamiseni ole homehtuneet! Ja se homehan tarttuu tuoreeseen maaliin, jos on tarttuakseen. Mutta mikä estää sotkemasta itse mukaan lyijymönjää (lyijyoksidia siis). Laki tietysti, mutta anarkistiluonne jos on..
EDIT. Järvinen, Kalevi: Puurakennuksen ulkomaalaus, Rakennustieto 2005. Siinä on aikalailla hjyvää luettavaa. Tosin on aika riemastuttavaa luettavaa lukea samanaikaisesti Kailalta että öljymaali "ah hengittää" ja Järviseltä että öljymaali ei missään nimessä "hengitä". Muitakin ihmeellisyyksiä löytyy, esimerkiksi selitys miksi öljymaalipinta kuplii. ; )
Viimeksi muokannut PetteriKivimäki, Ke Kesä 20, 2007 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Se todella valkoinen maali tulee tavallisen valkoisesta johon pistää pikkuisen mustaa joukkoon. Pelkkä valkoinen kellastuu aika nopeaan kun pellavaöljy vanhenee, mutta jos siihen pistää pikkuisen nokea joukkoon niin väristä tulee tosi kirkas, jopa häiritsevän valkoinen.Isto H. kirjoitti:Moro petteri.
Lainaapa kirjastosta Kailan "Kevät toi maalarin", sieltä löytyy paljon muutakin ulkomaaliasiaa.
Pekka