ihana talo, remontit pelottavat

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
anis
Uusi jäsen

ihana talo, remontit pelottavat

Viesti Kirjoittaja anis »

Hei.

Olemme katselleet sillä silmällä 65 rakennettua rintsikan tyyppistä taloa, jossa on lisäsiipi. Tämä on kuulunut piirustuksiin ja siis rakennettu yhtäaikaa "päärakennuksen" kanssa.
Siivessä on sauna ja pieni huone. Saunassa on vesipata ja puukiuas ja se on melko peruskuntoinen. Talossa on vanhat käyttövesi- ja lämmitysputket sekä sähköistykset.

Ihastuimme taloon valtavasti mutta vanhempamme (käytiin heidän kanssaan tarkistamassa paikat) pelottelivat meitä suurella remontin määrällä ja rahan menolla. Ok, olemmehan jo 30-kymppisiä ja teemme itse ratkaisumme ...mutta kun emme koskaan ole mitään vastaavaa tehneet niin uskallammeko aloittaa. Ja mistä aloitamme ja kuinka suureen kulukkiin voimme edes varautua?

Olemme lukeneet tietoa täältäkin ja pää on kyllä kaikesta ihan sekaisin. Ensin pitäisi sauna-pesuhuone osasto tehdä. Mitä sinne voisi itse tehdä ja minkä jättää esim. remonttifirman huoleksi. Entä onko vesi-ja lämmitysputket vaikea uusia. Ilmeisesti lattiaa joutuu aika reippasti repimään,tosin uusiksi se menisi muutenkin.

Mutta onhan se niin ihana talo ja oma tontti on melkein 3000 neliötä... :-)
jonijoni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonijoni »

No ihan vain oman mielipiteen jos heitän niin mikäli ei itse osaa / pysty / uskalla tehdä hyyvin paljon, eli joutuu teettämään suurimman osan remonttia vieraalla, eikä ole "suhteita" millä hommata edullista rakennusmateriaalia niin voit varautua jopa melkein samaan summaan remontin kanssa kuin mitä ihanuudestasi olet maksamassa.
Lauryn
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Itse voi tehdä niin paljon kuin osaa, loput sitten on pakko teettää jollakin. Kannattaa siis pohtia, mihin asti ne omat taidot riittää, eli tuleeko hommasta kannattavaa.

Mutta jos taitoa, osaamista ja mielenkiintoa riittää, niin siitä vaan toteuttamaan unelmia!

Meillä kävi aivan toisin päin, vanhempani oikein kannustivat vanhan, erittäin huonokuntoisen talon ostoon. Kotisivuiltani voikin sitten lukea, mitä siellä tapahtuu. :-D
"Se ei oo nainen eikä mikään, jos ei valmistu talo, omin hartiavoimin.."
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Hommaa riittää varmasti paljon mutta tekemällä se vähenee. Ja onhan se mukava nähdä omien käsien jälki. Meidänkin vanhemmat olivat lähinnä järkyttyneitä meidän valinnasta mutta nyt on jo ihan eri ääni kellossa. Onhan tämä välillä hermoja koetellut ja rahat on mennyt mutta kyllä on kannattanutkin. Saman tekis varmaan uudestaan (tyhmä :? ) :wink: .

Mutta mistäs sen tietää osaako tehdä, jos ei ole ennen edes kokeillut? Kysymys on hyvin pitkälle uskalluksesta ja omiin taitoihin luottamisesta.
Vertaa: Alokkaat ovat uimahallissa uimassa. Altaan reunalla kouluttaja kysyy, että onko joku joka ei osaa uida? Ei yhtään kättä pystyssä. Parijonossa mars komennolla aina taistelijapari hyppää veteen ja ui altaan toiseen päähän. "MARS" ja ensimmäinen pari hyppää altaaseen ja lähtee uimaan, "MARS" ja toinen pari lähtee uimaan. "MARS" ja kolmas pari hyppää veteen. Toinen alkaa hirvittävän räpiköinnin, vesi pärskyy ja pääkin painuu pari kertaa pinnan alle. Kouluttaja hyppää veteen ja kiskoo uimarin altaan reunalle. "Miksi et ilmoittanut, että et osaa uida?" "No kun en ole ennen kokeillut niin en tiennyt" vastaa alokas.

Kaikkee voi tehdä itse ja kerta se on ensimmäinenkin. Kun ensin ottaa asioista selvää ja tekee huolella niin kyllä onnistuu. Aikaahan se vie tietysti ammattilaista paljon enemmän. Mutta yllättävän paljon taitoa karttuu jo viidessä vuodessa :-D

Riippuen tietysti remontin suuruudesta ja laatuvaatimuksesta mutta viiden vuoden "ylimääräinen" vapaa-aika ja 50 000 € vois olla hyvä alku projektille :shock:

Saunaremontissa kaiken muun voi tehdä itse paitsi sähkökytkennät. Esim. vedeneristyksen laittamiseen ei tarvita ammattilaista vaan tela ja pensseli :cool: Ja viemäriputkiahan on helppo koota ja vesiputkienkin liittimet on nykypäivänä tosi näppäriä. Se on sitten eriasia, jos haluaa kupariputkija juotella.
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTj »

Tuomo kirjoitti: Altaan reunalla kouluttaja kysyy, että onko joku joka ei osaa uida? .
Tähän voisi lisätä tarinan tosielämästä kannustimeksi. Meille kun esitettiin sama kysymys niin alokas Salo vastasi, että: "Herra ylikersantti, en osaa uida, mutta olen peto kahlaamaan."

Eli aina voi yrittää, mutta jälki on omien taitojen mukaista....
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Ja omat taidot karttuvat VAIN tekemällä. Ja vaatimalla kunnollista jälkeä itseltään. Kyllä minäkin (siis nainen) olen jo monta edellisen asukkaan laittamaa epäkelpoa listoitusta, seinäpätkän kummallista koolausta (levyn reunat eivät osuneet koolaukseen), huonosti paklattuja ja hiomatta jätettyjä maalauksen alusia jne. jne. saanut korjattua, niin teoreettinen kuin olenkin koulutukseltani.

Ja mies on myös tehnyt (siis pääasiassa hän) valtavan määrän erilaista "ruumiillista työtä" talon kanssa puuhastellessaan oman teoreettisen työnsä vastapainoksi. Ja kätevyyttä alkaa jo löytyä kummasti. Ja käsitystä siitä miten hommat pitää tehdä, että jälki tyydyttää itseä - ja kelpaa vaimolle :)

Alli ja mies
- ei niin kiireiset remppaajat, mutta "priimaa tuppaa tulemahan, vaikka tavallista laatua vaan tavotellahanki". :lol:
keski-ikäinen
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja keski-ikäinen »

Noviisina minäkin ainoastaan vuokrahuoneistoissa ikäni asuneena rupesin peruskuntoista tajuttoman hataraa kellarisaunaa korjaamaan. Tottuneena runsaisiin tuumailutunteihin ja perusteelliseen penninvenyttämiseen sain yksintehden kulumaan noin puoli vuotta ja vain kohtuullisesti rahaa. Samalla taso parani vesikiertoisella lattialämmityksellä, kahdella kiukaalla, kahdella suihkulla, pukuhuoneessa on paikka pesukoneelle, kuivausrummulle ja kuivausnarut sekä WC-pyttykin ruuhkahetkien varalle.
Laatoituksen jätin ammattilaiselle, kuten myös osan putkihommista ja sähköhommista suunnittelun ja kytkennät.
Rautasormus
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Rautasormus »

Rohkiasti mukaan tekemään... Maikka aikoinaan -80 luvulla amiksessa sanoi jotta "työ tekijänsä neuvoo..."

Sillä motolla olen "peruskorjannu" yhden RM- talon joka meni suht nopiaan kaupaksi vuosi -pari sitten ja nyt olen korjannu -39 rakennettua ja -52 laajennettua taloa muokannu tän päivän vaatimuksiin. Saunaosasto meni aivan uusiksi kuten myös keittiö.... ja itse asiassa kaikki paitsi sähköt ja viemäröinnit.

Loput teen ite. :shock:
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Itse pystyy tekemään melko paljon remontista - jos tietää mitä tekee. Itsellä on suurin osa remonttiajasta mennyt selvittäessä mitä ja miten pitää tehdä. Sirkkeli, pora, rälläkkä, hitsauskone, vasara, jyrsin jne... pysyy kädessä mutta mitä sitä sirkkelöi jos ei tiedä miten homma tehdään. Ai että jos olisi joku ollut kertomassa suoraan että tänään otat nuo levyt pois tuosta, laitat tilalle tuota ja maalaat tuolla maalilla tuon. Nyt pitää selvittää mikä maali käy millekin pinnalle ja miten katto kannattaisi tehdä. Kannattaako laittaa muovia, tervapaperia vai jättää ennalleen jne... Pirusti vaihtoehtoja ja tälläkin palstalla on oikeita ratkaisuja niin paljon kuin on käyttäjiä.

Rempatakin voi niin monella tapaa. Muutama tuttu remppaa vaihtamalla "pinnat uusiksi" mutta me avaamme runkoon saakka, tutkimme sen kunnon, lisäämme eristystä jos tarvii ja pinnoitamme vasta sitten. Tiedän että tässäkin talossa olisi moni tehnyt rempan jättämällä vanhat vesiputket jne... mutta itse vedin uudet putket lattian alle suojaputkeen jotta ratkaisut olisivat edes hieman kestävämmät.

Pelkällä pintarempalla saa niin helposti niin kaunista aikaan mutta juuri tänään tallustelin lattiallamme jonka purut olivat painuneet puoliksi kasaan ja jonka lisäeristimme ekovillalla ja kiittelin paljaiden jalkojen alla tuntuvaa lämpöä. Onneksi tuli tehtyä sen sijaan että olisi säästänyt yhden työpäivän ja vetäissyt vanhan lattian päälle uuden.
Vastaa Viestiin