Minä päätin, että en varmasti laita 60 vuotta toiminutta järjestelmää sekaisin vain sen vuoksi, että se ei muka täytä tämänpäivän normeja (joita muutellaan taas 10 vuoden sisällä). Hommaan enemmin vaikka CO2-mittarin :P
Minun tapaus
Minun tapaus
heh, minulle kävi taas niin, että jättäessäni rakennusluvan yhdestä uudesta vinttihuoneesta oli rak.tarkastaja ilmoittanut suunnittelijalle, että nyt LVI-suunnitelma liitteeksi sekä koneellinen poisto.. OK, eihän siinä mitään mutta mä vedin herneen nenään siitä, että mun tönöön tulee kolmeen kerrokseen tulisijat (kellarissa on jo puukiuas, olohuoneessa Nunnauunin takka paikoillaan ja vinttiin pieni takka) niin mä ilmoitun rak.tark. että tämä tyttö peruu koko rak.lupahakemuksen. Prkl mä ala koneellisia poistoja laittamaan taloon, jota joutuisi jatkuvasti säätelemään, että takoille riittää korvausilmaa
. Enkä varmasti ala mitään LVI-suunnitelmia tekemään saati hommaamaan mitään vastaavia mestareita 14m2 huoneen vuoksi
. No, rak.tark. rauhoitteli ja myöntyi siihen, että korvausilmaventtiilit kun hommaan niin se on siinä ja siihen liitteeksi jokin selvitys. No, mähän kirjoittelen muutenkin kun ruuneperi, joten se ei tuota ongelmia.
Minä päätin, että en varmasti laita 60 vuotta toiminutta järjestelmää sekaisin vain sen vuoksi, että se ei muka täytä tämänpäivän normeja (joita muutellaan taas 10 vuoden sisällä). Hommaan enemmin vaikka CO2-mittarin :P
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Nämä jutut ovat kyllä silleensä, että rakvv:n tehtävä on nyhtää rakentajilta ylimääräiset pois. Ajatteleppa sitä, että mun proggis on rakentaa 1.5 neliön suihkutila, ja rakvv imee pohjattomiin taskuihinsa yli 300 euroa lupamaksuja, plus kuvien, kaavojen ja muiden paperien pyörityskulut.
On muuten järki kaukana tästä hommasta. Ei ihme, että suurin osa näistä jutuista tehdään pimiänä, ja jää ilmoitukset tekemäti.
On muuten järki kaukana tästä hommasta. Ei ihme, että suurin osa näistä jutuista tehdään pimiänä, ja jää ilmoitukset tekemäti.
Meillä rakennettiin juuri (viikko sitten kävi tarkastaja hyväksymässä "teoksen") yläkertaan 2m2 WC+suihku ja vietiin homma ihan virallista tietä. Samalla lupahakemuksella haettiin yhden kellarin kylmän huoneen muuttaminen lämpimäksi. Kunnan puolesta tuli kustannuksia 153 euroa.pakoistinen kirjoitti:Nämä jutut ovat kyllä silleensä, että rakvv:n tehtävä on nyhtää rakentajilta ylimääräiset pois. Ajatteleppa sitä, että mun proggis on rakentaa 1.5 neliön suihkutila, ja rakvv imee pohjattomiin taskuihinsa yli 300 euroa lupamaksuja, plus kuvien, kaavojen ja muiden paperien pyörityskulut.
Homman pelastus oli itsellä se että löysin hyvin vastaavan mestarin. Se kun pitää hyväksyttää kunnalla. Itse piirsin kaikki lupakuvat, vastaava mestari hyväksyi ne (laittoi oman nimen alle).
Meillä oikeastaan tuo virallinen reitti ei maksanut ylimääräistä koska mestarin kautta saatiin rakennustarvikkeita huomattavasti halvemmalla kuin mitä itse olisi saanut, eli se maksoi takaisin vastaavan mestarin kustannukset.
Se miksi itse lähdettiin luvan kautta hommaa viemään oli se että jos sattuu että talon joskus myy niin eipä tule ongelmia "luvattomasta" rakentamisesta. Jälkeenpäin luvan hakeminen jo rakennettuun voi olla melkosen hankalaa.
-Antti