smyygilaudat rapattuun taloon

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

smyygilaudat rapattuun taloon

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

hei.

tarkoitus uusia ikkunat vanhasta talosta, jossa tuollainen vanha harmaa rappaus pinnassa. Olisi kiinnostavaa nähdä, miten muut ovat ratkaisseet smyygilautojen laiton ja onko jotain "koristeellista" lisätty ikkunoiden ympärille. Itse olen nähnyt vain ns. ikkunaluukkuja, jotka on lisätty ikkunoiden sivuille, mutta tuo on mielestäni aikas ruma ratkaisu (anteeksi vaan). Eli kuvat olis kivoja.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Mielipide: rapattuun taloon (siis tyypilliseen 50-60 luvun taloon, jossa roiskerappaus ja ikkunat ns. kiinnirapattu) ei kannata laitella koristeita ikkunoihin, ne ei sovi.

Ikkunanvaihto tuollaiseen voi olla tosi hankala, jos se vanha karmi on naulattu sentin välein kiinni siihen rappausverkkoon. Vanha reunarappaus ei yleensä lähde ehjänä.

Parhaaseen lopputulokseen pääsee, kun rappaa ikkunareunat vanhan mallin mukaan (mutta ei rapninkia suoraan kiinni ikkunakarmiin eli ns. päinrappausta, se vuotaa muutaman vuoden päästä takuulla). Aika paljon noita tehdään myös L-mallisella peltismyygillä - ei yhtä hyvä mutta usein siedettävä.
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

talo on rapattu kyljelleen kasatun tiilen päälle, ikkunat on upotettu sitten tiilien "taakse" puukerrokseen. Eli näin ollen tuntuu, ettei rappaukseen tarvitse edes koskea, kun ikkunat vaihtaa (nm. en ole vielä mitään vaihtanut). Nuo ikkunanympärykset on maalattu valkoiseksi jolloin kikkamaalilla, kun lohkeaa paloina pois, onko sitten alkydi vai mikä, en tiedä. ne joutunee rapsuttelemaan pois ja laittamaan vaikka kalkkimaalilla korjaus.

H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Olen yhtenä tämän vuoden kesäprojektina repinyt rapatusta talostamme kaikki smyygilaudat pois. Muutamia syitä mm. niiden sopimattomuus talon tyyliin (lisätty joskus -80-luvulla), ikkunat ovat suojassa syvennyksessä ilman smyygejäkin ja lautojen taakse oli selvästi kerääntynyt kosteutta. Oma talomme on jotakuinkin haalistunut kartanonkeltainen ja mielestäni ikkunat ovat nyt kauniimmat kuin ennen. Ikkunanpokat ovat valkoiset ja syvennyksen reunat maalasin tummalla harmaalla (öljymaalilla). Kontrasti on minun silmissäni onnistunut eikä smyygejä enää tarvita "koristeeksi".

Alla olevassa kuvassa on lähinnä ikuistettu salaojituksen tieltä hävitettyjen portaiden paikka, mutta oikealla näkyvä ikkuna on käsitelty. Pokat odottavat vielä maalaamista, mutta se on ensi kesän projekti...Ei tohon kyllä smyygit sovi sitten millään.

Kuva
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Mun mielestäni laudat ei sovi tyyliin, mutta rappauksen voi jättää tai tasoittaa suoraksi ja maalata eri värillä kuin seinän.

Meillä tuon tasoitetun alueen leveys on sama kuin pokien leveys. Tuon korko on suurinpiirtein sama kuin harjauksen syvennykset. Meillä tuo tasoitettu alue oli ostettaessa valkoinen eli sama kuin pokat.
Vastaa Viestiin