Oma kaivo vs. kunnan viemäriin liittyminen?
Oma kaivo vs. kunnan viemäriin liittyminen?
ollaan muuttamassa "ei ihan rmt:n" (vm-61) tässä kun joskus saadaan se kuntoon!
Mutta... meillä tulis olee oma kaivo, jonka vesi on ruosteista... meillä pieni lapsi (5v) joten vesi on tietty ensin tutkittava, mutta onko tohon veteen mitään "parannuskeinoa" vai onko meillä ainoa mahdollisuus liittyä kunnan verkkoon? Silloinkin matka josta putket vedettäis tulis olee ainaki 0,5km... minkäköhän hintasta mahtaa yhteensä tulla olee ja mitä muutoksia tarttee tehä!? Onko 3000€ vielä mitään tossa touhussa?
Olis kiva pitää toi kaivo, mutta haluan kyllä juoda, laittaa ruoan, pestä pyykkiä ja juottaa elukat ihan puhtaalla vedellä..
Pelkään pestä pyykkiäkin tolla ruostevedellä... kiva jos vaaleet vaatteetkin on ihan punertavia pesun jälkeen!
Mutta... meillä tulis olee oma kaivo, jonka vesi on ruosteista... meillä pieni lapsi (5v) joten vesi on tietty ensin tutkittava, mutta onko tohon veteen mitään "parannuskeinoa" vai onko meillä ainoa mahdollisuus liittyä kunnan verkkoon? Silloinkin matka josta putket vedettäis tulis olee ainaki 0,5km... minkäköhän hintasta mahtaa yhteensä tulla olee ja mitä muutoksia tarttee tehä!? Onko 3000€ vielä mitään tossa touhussa?
Olis kiva pitää toi kaivo, mutta haluan kyllä juoda, laittaa ruoan, pestä pyykkiä ja juottaa elukat ihan puhtaalla vedellä..
Pelkään pestä pyykkiäkin tolla ruostevedellä... kiva jos vaaleet vaatteetkin on ihan punertavia pesun jälkeen!
Re: Oma kaivo vs. kunnan viemäriin liittyminen?
Meillä painittiin saman ongelman kanssa. Edellinen omistaja oli porauttanut vanhaan rengaskaivoon porakaivon, josta tuli ruosteista vettä. Se ruoste tosiaan värjää kaiken, suihkutilat, pesukoneen, vaatteet, kattilat ym. Ratkaisu oli WatManin suodatin. Sillä vesi suodattuu täysin virheettömäksi. Kellolaite huuhtelee suodattimen joka toinen yö (riippuen veden käytöstä) ja rautahiukkaset menevät viemäriin. Erinomainen ratkaisu, voin suositella. Hintaa tuolle on kyllä n. 1500e, riippuen suodattimen koosta.
Suodattimen sisällä on sellaista valkoista raetta, joka täytyy vaihtaa 5-7 vuoden välein, ainakin meillä. 20kg pussi maksaa n. 200e.
Ja ruostetahrat lähtee sitten oksaalihapolla ilman hinkkausta ja kirosanoja. Sitä saa apteekista n. 11e/500g, josta tekee n. 50 litraa pesuliuosta.
Suodattimen sisällä on sellaista valkoista raetta, joka täytyy vaihtaa 5-7 vuoden välein, ainakin meillä. 20kg pussi maksaa n. 200e.
Ja ruostetahrat lähtee sitten oksaalihapolla ilman hinkkausta ja kirosanoja. Sitä saa apteekista n. 11e/500g, josta tekee n. 50 litraa pesuliuosta.
Kiitos vastauksesta lapanen!
Noita suodatin hässäköitä minäkin olen netistä katellu, mutta olen vaan niin epäileväinen niitä kohtaan...
mutta siis teillä on toiminut... oliko jotain muuta ongelmaa veden laadun suhteen teillä kun ruoste? mä en sitä tiiä ennen kun on tutkittu, mutta ruosteesta vaan meille on puhuttu...
Mites toi sitten,että tuleeko sen joku asentamaan, vai mitä toimenpiteitä ylipäätään vaatii? ja vaan joka 5-7vuosi raetta...? no ei se nyt oo sitte paha satsaus se 200€ jos sais kaivon pitää.. on se vesi kuitenkin ilmasta verrattuna kunnan veteen, joka tosin olis varmana aina hyvää...
Niin siis sillä oksaalihapolla saa siis esim. vessanpöntöt yms. puhtaaks ruosteesta vai?
...anteeks tyhmyyteni...
Noita suodatin hässäköitä minäkin olen netistä katellu, mutta olen vaan niin epäileväinen niitä kohtaan...
Mites toi sitten,että tuleeko sen joku asentamaan, vai mitä toimenpiteitä ylipäätään vaatii? ja vaan joka 5-7vuosi raetta...? no ei se nyt oo sitte paha satsaus se 200€ jos sais kaivon pitää.. on se vesi kuitenkin ilmasta verrattuna kunnan veteen, joka tosin olis varmana aina hyvää...
Niin siis sillä oksaalihapolla saa siis esim. vessanpöntöt yms. puhtaaks ruosteesta vai?
...anteeks tyhmyyteni...
Kyllä se WatManin suodatin ainakin toimii hyvin. Meillä ei ole vettä mitenkään tutkittu, kun nyt on kirkasta, hyvälaatuista ja ennenkaikkea hyvänmakuista! Mutta kyllä se vesi kannattaa tutkituttaa, jos epäilyttää sen laatu. LVI-liikkeistä saa näytepurnukan (oliko joku 50-70e) joka toimitetaan WatManille. Hinta sisältää siis sen vesianalyysin.tiisa kirjoitti:Kiitos vastauksesta lapanen!![]()
Noita suodatin hässäköitä minäkin olen netistä katellu, mutta olen vaan niin epäileväinen niitä kohtaan...mutta siis teillä on toiminut... oliko jotain muuta ongelmaa veden laadun suhteen teillä kun ruoste? mä en sitä tiiä ennen kun on tutkittu, mutta ruosteesta vaan meille on puhuttu...
Yleensä putkimies sen asentaa, koska ei kuitenkaan ole mikään vesihanaan kytkettävä laite. Se tulee veden tuloputken ja paisuntasäiliön väliin. Viemäri on tietty oltava huuhteluvesiä varten.tiisa kirjoitti:Mites toi sitten,että tuleeko sen joku asentamaan, vai mitä toimenpiteitä ylipäätään vaatii? ja vaan joka 5-7vuosi raetta...? no ei se nyt oo sitte paha satsaus se 200€ jos sais kaivon pitää.. on se vesi kuitenkin ilmasta verrattuna kunnan veteen, joka tosin olis varmana aina hyvää...![]()
Jep ja hyvin lähteekin. Ainoa aine, joka todella tehoaa!tiisa kirjoitti:Niin siis sillä oksaalihapolla saa siis esim. vessanpöntöt yms. puhtaaks ruosteesta vai?
Gummihanskat käteen, teet reilun liuoksen lämpimään veteen ja levität pönttöön. Sitten vaan aukaiset vaikka sidukan ja odotat varttitunnin ja katselet, miten pönttö valkenee ja alkaa kiiltämään. Helppoa kuin heinänteko
tiisa kirjoitti:...anteeks tyhmyyteni...
Höpö höpö...
En tiedä kustannuksista, mutta mites teillä on viemäröinti? Saisko tuolla 1700 eurolla likavedet kulkemaan kaupungin suuntaan? Eli kun tämä jätevesi uudistus astuu voimaan oliko se nyt 2013, niin silloin pitää olla jokin puhdistussysteemi/imeytyskenttä jokaisessa kiinteistössä, jollei ole kunnan viemärissä. Luulisin, että liittyminen kunnan veteen ja viemäriin voi tulla kyllä halvemmaksi pidemmän päälle.tiisa kirjoitti:Olisin vielä kysellyt,että mitä teillä on tullut maksamaan kaivuutyöt jos olette liittynyt kunnan verkkoon ja matkaa olisi about n.0,5km?
Liittyminen meilläpäin maksaa näköjään n.1700€, mutta mitä siihen "uskaltais" vielä sitten päälle laskea...?!
Ystävällisin terveisin Mize
En tiiä mitä tohon 1700€ sisältyy, kun kunnan nettisivuilla lukee vaan että liittyminen...
Meille on tulossa joku puhdistussysteemi, mutta tietty toi kunnan verkkoon liittyminen varmaan tulis halvemmaks, ja kuten todettu, ainakin olis aina vettä ja se olis melkoisen varmasti aina puhdasta ja käyttökelposta
se vaan,että kun haluis tietää vähän suuntaa, että mitä kokonaisuudessaan kustantaa/vois kustantaa.. kun olen laittanut kuntaan teknisen puolen vastaavalle s-postia jo eilen aamulla, mutta eihän tuo ole suvainnut vastata.. hän sen kaikkein parhaiten tietäis! Se on kun työt (asiakaspalvelu) häiritsee vapaa-aikaa sen verran,ettei voi edes tärkeitä taloasioita hoitaa kunnan miesten virka-aikana...
No mutta katsotaan mihin tulokseen tullaan... kauaa ei oo aikaa jahkailla, jos halutaan ennen talvea kunnan vesi taloon... ja vastauksia, edes suuntaa antavia, saa edelleen kirjoitella!
Meille on tulossa joku puhdistussysteemi, mutta tietty toi kunnan verkkoon liittyminen varmaan tulis halvemmaks, ja kuten todettu, ainakin olis aina vettä ja se olis melkoisen varmasti aina puhdasta ja käyttökelposta
No mutta katsotaan mihin tulokseen tullaan... kauaa ei oo aikaa jahkailla, jos halutaan ennen talvea kunnan vesi taloon... ja vastauksia, edes suuntaa antavia, saa edelleen kirjoitella!
Oikeassa olet, puhelin on todellakin tehokkaampi... mutta kuten tuolla edellisessä viestissä sanoin, on töissä sellanen tilanne, että mä olen tällä hetkellä "yksin" pankin tiskillä kun kaksi muuta hoitaa vaan laina-asioita, joten en voi oikein soittaa, kun on hieman hankalaa, kun tulee yhtäkkiä asiakas ja sitte joutuu keskeyttää puhelun... mutta ehkä mä sitten ehdin kun toinen kassaihminen palaa lomaltaan... 
Nyt on vihdoinkin joku asian ytimessä!
Työajallahan nimenomaan pitäis voida hoitaa omia asioita.. milloin jos ei silloin!
Toki itehän sitä on työnsä valinnut, ja on päivätyö juuri virastoaikana!
Mutta kyllä tämä tästä!
Meillä on muutenkin niin paljon ajattelemista tossa taloprojektissa, että niitä on pakko miettiä myös työajalla, mutta se vaan on hankalaa, että olen vielä vaihtamassa työpaikkaa tossa syyskuun 3pv, joten silloin ei pysty paljoa ajattelemaan taloa, ja kaiken lisäks ei kerkee ees rintsikkafoorumille!

Työajallahan nimenomaan pitäis voida hoitaa omia asioita.. milloin jos ei silloin!
Meillä on muutenkin niin paljon ajattelemista tossa taloprojektissa, että niitä on pakko miettiä myös työajalla, mutta se vaan on hankalaa, että olen vielä vaihtamassa työpaikkaa tossa syyskuun 3pv, joten silloin ei pysty paljoa ajattelemaan taloa, ja kaiken lisäks ei kerkee ees rintsikkafoorumille!
Ajattelin vastata omalta osalta tuohon kunnallistekniikan vetoon, kun itse satuin juuri alkukesästä tuollaisen tekemään. Meillä vedettiin vain käyttövesi (viemäröinti ei tullut samasta paikasta), kun porakaivossa ei vesi riittänyt kaivon huollon jälkeenkään ja vesi olli myös rautaista (kuten Riihimäen alueella veden rautaisuus kuulemma yleistä).
Kaivuutyön hinta riippuu paljon millaiseen maahan ura kaivetaan. Kivikkoiset, kallioiset tai muuten vaan vaikeammat on tietenkin kalliimpia. Meillä onneksi saatiin lupa peltojen omistajilta kaivaa putki peltojen poikki, jolloin kaivaminen oli suht helppoa. Tosin maa oli todella tiukkaa savimaata, mikä hiukan hidastutti kaivuuta, mutta toisaalta reunat eivät sortuilleet. Matkaa tuli noin 300 metriä ja siinä jouduttiin alittamaan yksi tie. Tien alitukseen jouduttiin palkaamaan erillinen alituspalvelu, kun kunta ei antanut lupaa laittaa tietä poikki (oli kuulemma juuri pari vuotta aikaisemmin kunnostettu ja päällystetty).
Hinnat tietysti vaihtelee jonkin verran ja niitä kannttaa kysellä usemmasta paikasta. Tosin tuntuu kaivuufirmoilla olevan töitä ylin kyllin, joten hinnat on varmasti kohdillaan ja töitä yleensä jonossa ihan kiitettävästi. Joten kannattaa myös varautua viivästyksiin. Meillä kaivuun hinnaksi tuli noin 2000 euroa ja aikaa meni noin 3 päivää (jotkut firmat kai velottaa metrimäärisestikin), alitus palvelu noin 1000 euroa (18 metriä alituspituus). Eli tulee tuollekin hintaa ja meidän tapauksessa kannatti ottaa, koska nyt ainakin vettä riittää, eikkä tarvitse miettiä veden laatua. Yhden talven veden kanssa pelleilleenä sitä osaa arvotsaa kun sitä tiulee ainakun hanan avaa :)
Vielä täytyy sanoa, että kannatti kilpailuttaa alituspalvelua vaikka niitä ei ole kuin muutama täällä eteläsuomessa (ainakin mitä minä löysin). Ensimmäisessä firmassa kun tuon saman alituklsen hinnaksi olisi tullut yli 4000 euroa! Yhdellä soitolla säästi aika paljon, kun nyt hinnaksi tuli noin 1000 euroa. Putkia kannattaa kysellä kunnan kautta koska siinäkin on iso hintaero. Kunta usein myy omilla sisäänostohinnoilla, kun taas kaivuu- ja muut firmat ottaa siitä oman osuuden tietenkin.
Kaivuutyön hinta riippuu paljon millaiseen maahan ura kaivetaan. Kivikkoiset, kallioiset tai muuten vaan vaikeammat on tietenkin kalliimpia. Meillä onneksi saatiin lupa peltojen omistajilta kaivaa putki peltojen poikki, jolloin kaivaminen oli suht helppoa. Tosin maa oli todella tiukkaa savimaata, mikä hiukan hidastutti kaivuuta, mutta toisaalta reunat eivät sortuilleet. Matkaa tuli noin 300 metriä ja siinä jouduttiin alittamaan yksi tie. Tien alitukseen jouduttiin palkaamaan erillinen alituspalvelu, kun kunta ei antanut lupaa laittaa tietä poikki (oli kuulemma juuri pari vuotta aikaisemmin kunnostettu ja päällystetty).
Hinnat tietysti vaihtelee jonkin verran ja niitä kannttaa kysellä usemmasta paikasta. Tosin tuntuu kaivuufirmoilla olevan töitä ylin kyllin, joten hinnat on varmasti kohdillaan ja töitä yleensä jonossa ihan kiitettävästi. Joten kannattaa myös varautua viivästyksiin. Meillä kaivuun hinnaksi tuli noin 2000 euroa ja aikaa meni noin 3 päivää (jotkut firmat kai velottaa metrimäärisestikin), alitus palvelu noin 1000 euroa (18 metriä alituspituus). Eli tulee tuollekin hintaa ja meidän tapauksessa kannatti ottaa, koska nyt ainakin vettä riittää, eikkä tarvitse miettiä veden laatua. Yhden talven veden kanssa pelleilleenä sitä osaa arvotsaa kun sitä tiulee ainakun hanan avaa :)
Vielä täytyy sanoa, että kannatti kilpailuttaa alituspalvelua vaikka niitä ei ole kuin muutama täällä eteläsuomessa (ainakin mitä minä löysin). Ensimmäisessä firmassa kun tuon saman alituklsen hinnaksi olisi tullut yli 4000 euroa! Yhdellä soitolla säästi aika paljon, kun nyt hinnaksi tuli noin 1000 euroa. Putkia kannattaa kysellä kunnan kautta koska siinäkin on iso hintaero. Kunta usein myy omilla sisäänostohinnoilla, kun taas kaivuu- ja muut firmat ottaa siitä oman osuuden tietenkin.