Värien valinnan vaikeus

RMT:n sisustusnurkka naisille, miksei ukoillekin.
EmäntäniOnKonservaattori
Jäsen
Jäsen

Värien valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja EmäntäniOnKonservaattori »

Miten hitossa siinä onnistuu? :?

Eli kaikki muut (!) valinnat saatiin (yllättävän) helposti tehtyä ihan yhdessä päivässä rautakauppoja eilen kierrellessä, mutta ne maalit...

Minä pidän 50's diner tyylisistä pastelliväreistä, emäntä suomi 50-luku perinneväreistä ja niillähän on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Keittiö: Lattiasta tulee musta-valkoista ralliruutua (shakkiruutua), tuolit ja puuhella on punaiset ja samaa väriä ajateltiin kaappien oviin. Kaappien rungot valkoiset. Eli kaikki muut värit tulis "automaattisesti", mutta seinät olis sit keltaiset. Mutta mitä sävyä?!

Ne "siitä se ajatus sit lähti"-liuskat on täysin turhia, värikarttoja katsellessa tuntuu tulevan värisokeaksi ja ne kauppojen värivalinta tietokoneohjelmat vasta turhia onkin.

Sit vessa. On 1,2 neliöö, eli aivan hiton pieni joten värin pitäis varmaan olla vaalea. Lattiaan tulee valkoista harmahtavaa laattaa, väleissä pieniä kuultavia sinisiä laattoja. Samaa sinistä laattaa pesualtaan taakse. Mutta millähän vaalealla ne seinät vetäis?!

Ja sama homma eteinen, pieni ja pimeäkin. Samaa ralliruutua tulee sinnekin lattiaan, mutta edes väristä ei ole hajuakaan.

Olohuoneesta ja makuuhuoneesta toivotaan löytyvän kunnon puulattia muovimattojen alta ja tehdä ne muutenkin "perinteisiksi" pönttöuuneineen, vanhoine tapetteine ja lamppuineen jne., mutta muuta ei niihin vielä ole jaksanut ajatellakaan.

Mitenkä olette valinnat tehny? Onko näihin valintoihin jotain "varman päälle"-ohjetta? Tai kuka nää tulis päättämään meidän puolesta ;)
Kipsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

"Siitä se ajatus lähti" -listat on muuten tosi hyviä, niiden värit sopivat oikeasti yhteen, eli jos sieltä saman punaisen listasta löytyisi se keltainenkin... Eihän teitä kukaan osaa auttaa värienvalinnassa, ne ovat niitä makuasioita, mutta siinähän se hienous piilee, kun saadaan valita sitä, mistä itse tykätään :-D Oon joskus maininnut, että meillä on ennen huushollit olleet kovin vaaleita ja valkoisia, mutta eivätpä ole enää, tämä rintsikkamme ei valkoisesta välitä. Talolla on luonnetta, ensimmäinen väri, joka tuli vastaan oli kuistin turkoosi, joka nyt on kyllä vaihdettu 50-luvun omenanvihreäksi, minä kun en sinisestä ole ikinä välittänyt, toinen vaihtoehto olisi ollut auringonkeltainen, mutta siitä taas ei mies tykkää, vihreästä pidämme molemmat. Täällä on sellaisia värejä, mitä ei olisi tullut mieleenkään laittaa johonkin edellisistä kodeista, ei ole todellakaan sisustuslehtien tummaa puuta ja valkoisia seiniä. Eli hyvä siitä teidän keittiöstä tulee!
EmäntäniOnKonservaattori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja EmäntäniOnKonservaattori »

Kipsu kirjoitti:"Siitä se ajatus lähti" -listat on muuten tosi hyviä, niiden värit sopivat oikeasti yhteen, eli jos sieltä saman punaisen listasta löytyisi se keltainenkin...
Joo ongelma on just siinä, että vaihtoehtoja ei ole riittävästi. Löytyi tasan yksi sinne päin punainen ja siinä liuskassa ei sit ollut keltaista ollenkaan :cry:

Tuolit on tällaiset:

Kuva

Eli kun olis edes joku ohje tai ohjelma jonka avulla sais tuolle punaiselle ja valkoiselle eri keltaisia vaihtoehtoja kaveriksi :cool:
tiuskis
Jäsen
Jäsen

Re: Värien valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja tiuskis »

Ja nyt tulee sitten vain mielipiteitä :lol: Kuvat auttaisivat asiaa, niin voisi kommentoida hieman paremmin..
EmäntäniOnKonservaattori kirjoitti: Keittiö: Lattiasta tulee musta-valkoista ralliruutua (shakkiruutua), tuolit ja puuhella on punaiset ja samaa väriä ajateltiin kaappien oviin. Kaappien rungot valkoiset. Eli kaikki muut värit tulis "automaattisesti", mutta seinät olis sit keltaiset. Mutta mitä sävyä?!
Minä pistäisin valkoiset seinät, jotta nuo punaiset olisivat "se juttu", eli tuolit ja puuhella korostuisi. Mutta jos haluatte keltaista, niin ottakaan enemmän punapohjainen eli oranssiin päin, kuin semmonen tipun keltainen. Heh - eli aika vaikee on mennä toiselle sanomaan, kun maku on kuitenkin jokaisella hyvin subjektiivinen asia.
EmäntäniOnKonservaattori kirjoitti: Ne "siitä se ajatus sit lähti"-liuskat on täysin turhia, värikarttoja katsellessa tuntuu tulevan värisokeaksi ja ne kauppojen värivalinta tietokoneohjelmat vasta turhia onkin.
Tietokoneohjelmista täysin samaa mieltä.
EmäntäniOnKonservaattori kirjoitti: Sit vessa. On 1,2 neliöö, eli aivan hiton pieni joten värin pitäis varmaan olla vaalea. Lattiaan tulee valkoista harmahtavaa laattaa, väleissä pieniä kuultavia sinisiä laattoja. Samaa sinistä laattaa pesualtaan taakse. Mutta millähän vaalealla ne seinät vetäis?!
Harmaaseen taittuvalla valkoisella.. jopa sellainen hyvin hento harmaa.
EmäntäniOnKonservaattori kirjoitti: Ja sama homma eteinen, pieni ja pimeäkin. Samaa ralliruutua tulee sinnekin lattiaan, mutta edes väristä ei ole hajuakaan.
Sama kuin vessaan, jos ne ovat lähekkäin.
EmäntäniOnKonservaattori kirjoitti: Olohuoneesta ja makuuhuoneesta toivotaan löytyvän kunnon puulattia muovimattojen alta ja tehdä ne muutenkin "perinteisiksi" pönttöuuneineen, vanhoine tapetteine ja lamppuineen jne., mutta muuta ei niihin vielä ole jaksanut ajatellakaan.

Mitenkä olette valinnat tehny? Onko näihin valintoihin jotain "varman päälle"-ohjetta? Tai kuka nää tulis päättämään meidän puolesta ;)
Valinnat on tehty ihan sen mukaan, mikä on meidän kokonaisnäkemys talostamme ja sen "hengestä", ilmeestä ja miltä haluamme kokonaisuuden näyttävän. Pitkälti meille on tärkeintä vanhat huonekalut (perityt, huutokaupoista löydetyt) eli pyrimme tekemään niille mahdollisimman toimivaa taustaa. Siksi meillä värit on hillityt, semmoiset kustavilaistyyliset. Maali tulee muuttumaan seinistä todennäköisesti, koska haluankin seinät vielä vaaleammaksi, jotta tummat kaapit, senkit ym. korostuu. Pistäkää kuvia, niin pystyy paremmin ottamaan kantaa - ihan ajantappamis mielessä :oops: Minun mielestä lattian värin päättäminen sinne makuuhuoneeseen ja olkkariin on kaiken avain - sitten ne seinät...
mjoona
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mjoona »

Ei niitä värejä kannata pelätä.

Me on tehty just sellasta kuin halutaan, eikä vielä ole kaduttanut. :roll:

Kuva
-Mikko
tiuskis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tiuskis »

^ Toi on kyllä makee, mut ei yhtään meitä.. meillä on just ääripää.. vaaleeta ja harmoonista :lol: Ei vois kuvitella noihin väreihin mm. meidän mummon senkkejä ja ukon tekemiä valkoisia puuhuonekaluja. Eli pointtini oli kait se, että tuollainen värikylläinen tila ja sen ydin on just ne värit, ei niinkään huonekalut. Kuten tuossa kuvassa, esim. pönttö ei ole "se juttu"... :oops:
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Samaa tuskaa koetaan täällä näiden värien kanssa kuin aloittajankin kotona. "Siitä se ajatus sitten lähti" -liuskat ovat apuna, mutta eivät ne meidän värit myöskään samasta lisuskasta koskaan löydy. Aina saa vääntää päätä, kun niiden liuskojen väri-haasteellisuus on olematon. Niillä kodista saisi vain aika standardin oloisen. Ei kiinnosta.

Liuskoista on silti se etu, että niitä voi jättää huushollissa sinne tänne näytille (nytkin tuo yläkerran aula hakee värimaailmaansa kolmella lastulla). Niitä lastuja pitää tuijotella eri valoissa ja pidemmän aikaa. Se ensimmäinen väri on aika harvoin juuri se, jonka lopulta haluaa.

Kun tilaan keksii sen the-juttu -värin, niin sen jälkeen ne muut värit loksahtelevat helpommin paikalleen. The-juttu meillä on näköjään valittu aina johonkin kauniiseen katseenvangitsijaan, esim. pönttö-uuniin, itse tehtyyn kiinteään komeroon, sohvan verhoiluun tms.

Mutta työlästä ja hidasta oikeiden värien valinta on. Oikaista ei kannata, koska ainakaan me emme viihdy kermanvalkoinen-beige-taitettu harmaa -kodissa.

Alli
Viimeksi muokannut Alli, Ke Syys 05, 2007 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
kbjugg
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kbjugg »

Värejä valitessa on hyvä muistaa, että pienellä liuskalla väri on aina paljon vaaleampi kuin suurella pinnalla ja aivan totta Alli, valot ja varjot antavat uuden ulottuvuuden itse kullekin värille.

Itse olen yleisesti vaaleiden sävyjen kannattaja. Värejä haen sitten tekstiileistä ja muista pienistä sisustuselementesitä, joita voi vaihdella vuodenaikojen ja mieltymysten mukaan. :-)
mira
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mira »

Voi miten tutulta kuulostaa, täällä tuskaillaan myös!

Tein noiden värilastujen kanssa ihan niin, että tyhjensin rautakaupan lastu/värikarttahyllyt. Kotona sitten leikkelin ne ihan uusiksi, eli leikkasin irti kaikki värit joista pidän jollakin tapaa. Roskiin loput.
Johan alkoi pikkasen helpottaa ja punainen lanka löytyä....
Mulla on nyt sellanen värikartta missä on vaan mieluisia värejä valkoisella A4:lla pienillä teipinpaloilla kiinni, siitä voi sitten niitä irrotella ja kattoo itse mitkä sopii yhteen omasta mielestä, eikä Tikkurilan mielestä :wink:

Suurin tuska on nyt lattiamaalin väri. Siitä riippuu seinien väri, jota on helpompi muuttaa, sillä laitan maalattavaa tapettia. Eli täytyisi saada päätöstä aikaan lattian suhteen, että alkaisi pyörä pyörimään....
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Hmm... Meillä on menty harhaan tuon yleisen uskomuksen "väri on sitten seinässä tummempi kuin liuskassa" kanssa. Eli kaikki aina sanoo, että ottakaa asteen vaaleampaa kuin mitä mietitte.

Kuistille etsittiin nättiä murrettua punaista, lämpimähkön / vanhahkon sävyistä. Kuistista tuli sitten aluksi pinkki..! :shock: Mutta sitten haimme tummempaa / lämpimämpää punaista kuviomaalia ja sillä sitten maalattiin päälle ja vetäistiin kuviotelalla niin että sitä pinkkiä kuultaa hieman alta. Tuli paljon hienompi kuin mitä oli ajatus! :-D

WC:n seinän yläosat maalattiin vaalean vihreällä, haettiin sellaista erittäin hentoa vihreää. Purkin avattuamme maali näytti valkoiselta. vedimme maalia valkoiselle paperille ja annoimme kuivua. Ei kyllä pahemmin vihreää siitä erottanut. Menimme maaliliikkeeseen ja pyysimme sävyttämään uudellleen.

Mitä tästä opimme? Otamme sen maalin mitä alunperin suunnittelemmekin! :wink:
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

Tuulenhovi kirjoitti:WC:n seinän yläosat maalattiin vaalean vihreällä, haettiin sellaista erittäin hentoa vihreää. Purkin avattuamme maali näytti valkoiselta...
Niinpä, 'silmä' taittaa haalean vihreät harmaiksi.

... jos omistaa digikameran ja osaa jonkin verran kuvankäsittelyohjelmia (Photoshop, Gimp), on näillä helppo hakea sävyjä suoraan kuvaan huoneesta ...
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Juu, vaikeeta on.
Olen nyt kolmatta vuotta kärsinyt eteisen seinistä, joista piti tulla oliivinvihreät mutta väri onkin enemmin 70-lukuinen kukerrusvihreä. Ei millään jaksais maalata uudestaan kun ko. tila on tietysti talon monimuotoisin: paljon kulmia, nurkkia, listoja, sähkövetoja, naulakoita, hyllyjä, kaappeja... :?
Tikkurilan väriohjelmalla (voi ladata netistä) löysin juuri oikean sävyn ruokahuoneen seinään, mutta muiden lastujen suhteen on kyllä pätenyt tosiasia, että väri on seinässä aina vaaleampi kuin lastussa. Niitä en tajunnut tuon ohjelman avulla tarkistaa.

Alkuperäisen kysyjän keittiötuolit on aivan ihanat, valloittavaa fiftarisvingiä!
Köyhän on oltava luova.
A-MM-V
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A-MM-V »

Minä käytin pohjana sellaista ohjetta, että "kylmien ilmansuuntien" puolelle lämpimiä värejä ja toisin päin. Niinpä pohjoisnurkan huoneesta tuli kelta-valkoinen, itäsivun makuuhuoneista beige-vaaleanpunainen ja ruskea-musta-kulta. Lämpimälle länsipuolelle keittiöön tuli musta-valkoinen väritys ja olohuoneeseen valko-hopea. Nämä siis koskevat seiniä: maaleja ja tapetteja. Lattiat ovat vaaleanharmaat tai puun väriset. Eteinen, joka on pimeä pitkä putki, sävytettiin valkoisella ja harmaalla. Vielä ei ainakaan mikään väri kaduta. :-)

Kuistin väritys on tulevaisuuden suunnitelmissa, kuistia ei ole vielä rakennettu (nyt meillä on vain katos). Se sijoittuu länsipuolelle.
Kipsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mjoonan vessa on ihana! Just vessassa voi irrotella vaikka kuinka, kun siellä ei kuitenkaan kovin pitkiä aikoja oleskella. Itse aikalailla värikkäitä tapetteja kaksi vuotta katselleena olen sitä mieltä, että seuraavalla kerralla laitetaan vielä räväkämpää.. Kun vaan itse pitää väreistä, mitä käyttää, niin kaikki menee hyvin. Eli sillä sinisellä en lähtisi kokeilemaankaan, kun en siitä kerran välitä...

Tapettimakukin saattaa muuttua ajan myötä, muistan nähneeni joskus Kiurujen yö tapetin seinällä (se oli tosin tummansininen, yäk) ja se oli mielestäni ihan hirveä, nyt haaveilen ko. tapetista punaisena, olisi aika ihana meidän kirjastossa...
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tosi hieno on tosiaan vessa, varmasti mukava paikka toimittaa tarpeensa. Pienenä miinuksena tosin lattian väri, joka ei mielestäni soinnu ihan tuohon muuhun. Itse tykkään räväkästä värien käytöstä, mutta vaimo ei ole ihan samoilla linjoilla. Joten meillä on aika luonnonläheiset värit. Mjoonan yläkerran kaapit ovat pirun hienot myös... tosi nätti vihreä sävy.
Vastaa Viestiin