Mitenkäs te olette sisustaneet talonne?
Meillä ei ole mitenkään orjallisesti sisustettu 40-50 -luvun tyyliin, mutta aika paljon sisustuksessamme on talon henki otettu huomioon. Huonekalut ovat 95 % massiivista puuta. Tyylini on melkoisen runsas, romanttinenkin ja värikäs. Kussakin huoneessa on oma värimaailmansa.
Rintamamiestalon sisustus
Heissan,
Kyllä mielestäni talon tyyli on otettava huomioon sisustuksessa. Aiemmin kerrostalossa käytin huomattavasti modernimpaa tyyliä, mutta nyt rintamamiestalossa huomaan ettei se oikein sovi.
Kalusteet ovat massiivipuuta kaikki paitsi ne joita ei vielä ole ollut vara uusia. Tyyli on värikkäämpi kuin 50-luvun tyyliin kuuluisi, ja hieman runsaampi. Olen ollut onnekas ja löytänyt kirpputoreilta kohtuuhintaan sopivan ikäisiä kalusteita, jotka sopivat mielestäni oivalla tavalla taloomme.
Kellarissa meillä on pesutilojen lisäksi iso takkahuone. Tilanhan pitäisi olla pottukellari, jos alkuperäinen asu halutaan säilyttää. Koska alkuperäinen asu on mahdoton säilyttää, en ole sitä yrittänytkään, vaan olen sisustanut itämaiseen henkeen.
Olisipa hupaisa vaihtaa kuvia sisustuksista toisten rm-asukkien kanssa!
Kyllä mielestäni talon tyyli on otettava huomioon sisustuksessa. Aiemmin kerrostalossa käytin huomattavasti modernimpaa tyyliä, mutta nyt rintamamiestalossa huomaan ettei se oikein sovi.
Kalusteet ovat massiivipuuta kaikki paitsi ne joita ei vielä ole ollut vara uusia. Tyyli on värikkäämpi kuin 50-luvun tyyliin kuuluisi, ja hieman runsaampi. Olen ollut onnekas ja löytänyt kirpputoreilta kohtuuhintaan sopivan ikäisiä kalusteita, jotka sopivat mielestäni oivalla tavalla taloomme.
Kellarissa meillä on pesutilojen lisäksi iso takkahuone. Tilanhan pitäisi olla pottukellari, jos alkuperäinen asu halutaan säilyttää. Koska alkuperäinen asu on mahdoton säilyttää, en ole sitä yrittänytkään, vaan olen sisustanut itämaiseen henkeen.
Olisipa hupaisa vaihtaa kuvia sisustuksista toisten rm-asukkien kanssa!
-Alma
sisustus
Juuri aloittelemme suht hyväkuntoisen RM talon remontointia.Kyseessä on (ainakin näillä näkymin) vanhojen 70-luvun englantilaistapettien poisto ja kellaritilojan lattian uusiminen siis tietty myös pesutilat ja sauna.Eli revitään muovimatot pois ja pakko se on lattialämmitys ja kaakelit laittaa kosteuksien estämiseksi.Juuri tässä kovasti pohdin sisustuksia,kun en ole yhtään 50-luku ihminen,mutta yritän sen ajan jutuista jotain fiiliksiä löytää.Kaakelit yritän pitää 15x15 koossa,tasaisin värein ja metsästän 50-luvun keittiökaappeja.Päädyin kuitenkin keskittymään työläistunnelmaan/tyyliin,luulen että sillä se fiilis sitten löytyy.Olen itse enemmän Aasia-tyylinen,mutta kalustuksessa meinaan kyllä yhdistää rakasta aasiaa ja vanhoja huonekaluja.Kamalan vaikeaa löytää mieleisiä tapetteja,kun tähän asti on kiviseinien sisällä asuttu.Kyllä musta on tärkeää yrittää löytää taloon ja sen ikään sopiva henki ja säilyttää huonejärjestykset mahdollisimman aitoina.Mutta taloissa kuuluu myös näkyä siellä asuneiden ja asuvien jälkiä,sehän sitä vanhan talon tunnelmaa juuri tuo,kunhan kaikki tehdään kunnioituksella ja ajatuksella.Olin nimittäin asuntonäytöllä katsomassa yhtä RM taloa,joka oli täysin remontoitu (ja omasta mielestäni pilattu) meksikolaisen maalaistalon tyyliin, penellä luksus taitteella.Mm.Kellarista oli tehty kivi/lasi/kaakeli kylpyläosasto mini uima-altaineen päivineen!!!HUHHUH! Lisää sisustus aatteita!!!
Erinomainen (ellei paras) tapettiliike on Tapettitalo Helsingin Kalliossa, ks http://www.tapettitalo.fi.
Laitanpa vielä mun prioriteettilistan sisustuksessa:
1. Valitaan semmoiset materiaalit että on tehty rakenteellisesti oikein
2. Laitetaan kiinteät rakenteet, ovet, ikkunat, listat, alkuperäiseen henkeen.
3. Valitaan tapetit ja muut niin ettei ainakaan kovin riitele alkuperäisen hengen kanssa. Tässä voin luistaa, koska tapetteja ja maalinvärejä muutetaan kulumisenkin takia suht usein.
4. Kalusteet sitten sitä mikä näyttää omaan silmään kivalta. Aika lailla vanhat näyttää kivalta kyllä. Tämä ei silti ole tärkeää, sillä väärä sohva ei voi pilata taloa millään :D
Tapetin valinta vaan on ylivoimaista. Olen tilannut muutamia näytteitä tapettitalosta, jonka Jussi mainitsi. Sieltä olen löytänyt yhteen huoneeseen hyvän kyllä. Olkkari vaan on niin iso että sinne pitäis löytää edullinen tapetti. Ja värivalintani on semmoinen jota ei sitten löydy millään rahalla mistään. Niin ja se ei ole tyypillinen 50 luvun väri... Maaliinhan värin saa kyllä mutta tapetti ois kivempi.
1. Valitaan semmoiset materiaalit että on tehty rakenteellisesti oikein
2. Laitetaan kiinteät rakenteet, ovet, ikkunat, listat, alkuperäiseen henkeen.
3. Valitaan tapetit ja muut niin ettei ainakaan kovin riitele alkuperäisen hengen kanssa. Tässä voin luistaa, koska tapetteja ja maalinvärejä muutetaan kulumisenkin takia suht usein.
4. Kalusteet sitten sitä mikä näyttää omaan silmään kivalta. Aika lailla vanhat näyttää kivalta kyllä. Tämä ei silti ole tärkeää, sillä väärä sohva ei voi pilata taloa millään :D
Tapetin valinta vaan on ylivoimaista. Olen tilannut muutamia näytteitä tapettitalosta, jonka Jussi mainitsi. Sieltä olen löytänyt yhteen huoneeseen hyvän kyllä. Olkkari vaan on niin iso että sinne pitäis löytää edullinen tapetti. Ja värivalintani on semmoinen jota ei sitten löydy millään rahalla mistään. Niin ja se ei ole tyypillinen 50 luvun väri... Maaliinhan värin saa kyllä mutta tapetti ois kivempi.
-Alma