pönttöuunin ja lattian rako
-
kotirintamanainen
- Jäsen

pönttöuunin ja lattian rako
Koska rautakauppiaat ei pysty köyhää kuluttajaa auttamaan, käännyn jälleen puoleenne. Nurkassa on vanha ja toimiva pönttöuuni. Teimme uuden lattian. Kotitimpurini (rakas mieheni) ei saanut puulattiaa pönttöuunin reunaa vasten tiiviisti. Nyt pöntön ja lattian välissä on puolesta sentistä neljään senttiin kiertävä rako. Miten tämän saisi nätisti ja turvallisesti kiinni, ettei kuuma tuhka, kekäleet ym. tipahda lattian ja uunin rakoon sahanpuruihin? Nyt siinä on luukkujen edessä iso pelti, mikä tietty on jatkossakin. Mutta se rako täytyy peittää, ehdottomasti. Onko kokemuksia? Ainakin rautakauppias sano, etten oo eka kysyjä. Kysyjiä on piisannu, mutta auttaan ne ei oo pystyny.
Pitääkö mennä peltisepälle vai... Onko kukaan turvottanu itte puulistaa jamuotoillu siittä vannetta/kaulusta pöntön ympärille?
Pitääkö mennä peltisepälle vai... Onko kukaan turvottanu itte puulistaa jamuotoillu siittä vannetta/kaulusta pöntön ympärille?
Meillä on ko. homma myös tänä talvena tekeillä. Ihan noin suuri (4cm) ei rako ole mistään, mutta parisen senttiä se on pahimmillaan.
Olen pähkännyt, että kunhan siitä muodosta vain saa tarkan mallin (piirtää paprille/pahville ja leikkaa muotin), niin homma kyllä hoituu. Itse olen suunnitellut, että tekisimme paksusta mdf-levystä puolipyöreää listaa siten, että liimataan esim. viisi kerrosta 12-millistä levystä leikattua listaa yhteen, alimmaista vähän ulospäin porrastaen, niin että listasta tulee juhlavamman muotoinen. Reunat muotoilen mieleisikseni. Meillä uuni on nurkassa, joten listaksi riittää n. 2/3 ympyrästä. Parissa pätkässä tekisin sen listan.
Luulisin, että jos listan on oltava alareunasta 4-5 cm leveä, niin sen pitäisi olla noin 10 cm korkea, että se näyttäisi hauskalta. Siitä voi tulla aika hienokin lisä uuniin, kun sen muotoilee ja maalaa sopivasti.
Siis karkeasti profiili voisi olla seuraavan tyyppinen (päällekkäiset rivit kuvaavat aina yhtä kerrosta levylistaa):
XX
XXX
XXX
XXX
XXXX
Mutta vielä en ole esitellyt ideaa miehelleni. Hänellä voi olla parempikin idea muhimassa (ja hän on taiteellisempi kuin minä).
Alli
ps. Se turvallisuus muuten. Ei se uuni sieltä alareunasta niin kuuma ole. Eikä ne hiiletkään pystylistassa niin kauaa pysy, että palon saisi aikaan. Mutta tuosta tuhkaluukun kohdalta pitää muuten itsekin vielä miettiä kuinka toimia. Tai sitten mies saa jatkokehittää ideaa.
Olen pähkännyt, että kunhan siitä muodosta vain saa tarkan mallin (piirtää paprille/pahville ja leikkaa muotin), niin homma kyllä hoituu. Itse olen suunnitellut, että tekisimme paksusta mdf-levystä puolipyöreää listaa siten, että liimataan esim. viisi kerrosta 12-millistä levystä leikattua listaa yhteen, alimmaista vähän ulospäin porrastaen, niin että listasta tulee juhlavamman muotoinen. Reunat muotoilen mieleisikseni. Meillä uuni on nurkassa, joten listaksi riittää n. 2/3 ympyrästä. Parissa pätkässä tekisin sen listan.
Luulisin, että jos listan on oltava alareunasta 4-5 cm leveä, niin sen pitäisi olla noin 10 cm korkea, että se näyttäisi hauskalta. Siitä voi tulla aika hienokin lisä uuniin, kun sen muotoilee ja maalaa sopivasti.
Siis karkeasti profiili voisi olla seuraavan tyyppinen (päällekkäiset rivit kuvaavat aina yhtä kerrosta levylistaa):
XX
XXX
XXX
XXX
XXXX
Mutta vielä en ole esitellyt ideaa miehelleni. Hänellä voi olla parempikin idea muhimassa (ja hän on taiteellisempi kuin minä).
Alli
ps. Se turvallisuus muuten. Ei se uuni sieltä alareunasta niin kuuma ole. Eikä ne hiiletkään pystylistassa niin kauaa pysy, että palon saisi aikaan. Mutta tuosta tuhkaluukun kohdalta pitää muuten itsekin vielä miettiä kuinka toimia. Tai sitten mies saa jatkokehittää ideaa.
Viimeksi muokannut Alli, To Marras 01, 2007 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Peltilistaakin vois L-profiilisena miettiä. Peltisepän tekemänä sille vaan tulee hintaa, ja ite tehden menee helposti sormi suuhun jos ei se puulattiakaan neljää senttiä lähemmäs uunia osu... (terkkuja vaan timpurille
)
Puu kyllä taipuu pasuttamalla eli höyryttämällä aika pieniinkin säteisiin, mutta neljä senttiä peittoa vaatii kyllä useampaa puupalaa päällekkäin ja voi olla aika hankala homma sekin.
Puu kyllä taipuu pasuttamalla eli höyryttämällä aika pieniinkin säteisiin, mutta neljä senttiä peittoa vaatii kyllä useampaa puupalaa päällekkäin ja voi olla aika hankala homma sekin.
-
satumikkonen
- Jäsen

-
satumikkonen
- Jäsen

Mulla on just puusepällä tekeillä kaakeliuunin ympärille kaarevat puulistat.Uunin edessä on messingistä uunineduspelti ja ensin ajattelin että teetän messingistä kaarevan listan siihen mutta päädyin kuitenkin puulistaan joka tulee lattian väriin ja on näin ollen kohtuullisen huomaamaton.Sitäpaitsi sellaista L-listaa ei joka peltiseppä taivuttelekaan kaarelle jos lopputuloksen pitää olla hyvä.Varsinkin jos listan pitää peittää vaikka pari-kolme senttiä tai enemmän.
Meillä tuo rako on pahimmillaan noin kahden sentin luokkaa joten kovin massiivista tekelettä ei tarvita.
Kyllähän tuollaisen olisi aivan hyvin pystynyt tekemään itsekin mutta kun näitä hommia on muutenkin ihan riittämiin niin pakko on jotain ulkoistaa.
Sitäpaitsi kun oon tuolla puusepällä teettänyt keittiökalusteet,pari ovea ja ikkunaa jne. niin ne listan pätkät ei ihmeitä maksa.
Meillä tuo rako on pahimmillaan noin kahden sentin luokkaa joten kovin massiivista tekelettä ei tarvita.
Kyllähän tuollaisen olisi aivan hyvin pystynyt tekemään itsekin mutta kun näitä hommia on muutenkin ihan riittämiin niin pakko on jotain ulkoistaa.
Sitäpaitsi kun oon tuolla puusepällä teettänyt keittiökalusteet,pari ovea ja ikkunaa jne. niin ne listan pätkät ei ihmeitä maksa.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Re: pönttöuunin ja lattian rako
Uuni eteen voisi laittaa lattialle levyn johon on leikattu reikä uunin muotoon. Tiivistää sen parin millin raon sitten jollain massalla yms.. Vähän tuon tapainen kuin harmaa lätkä kuvassa:

-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Onpas timpurilla ollut notkee mittanauha 
Jos ne raot jää pellin alle, niin semmoinen rumaklubi-versio olis turauttaa sinne vähän sementtiä ja laittaa kipinäpelti sitten siihen päälle. Jos lattia on maalattu, niin betoninkökkäreet voi hienotasoittaa ja maalata samalla yli, ja siitä tulee aika siisti. Jos lattia on lakattu niin sitten on jo hankalampaa. Voihan siihen maalata vaikka auringonkukkasen lattialle uunin ympärille
Yksi vaihtoehto on tehdä uunin ympärille kehys. Mulla nyt ei oo kauhean hyvää kuvaa, mutta tuossa alla olevassa nyt takkaan katsoen näkyy raami jonka rakensin meidän uunin ympärille.

Nikkarihan helposti ajais vaikka yläjyrsimellä tai pistosahalla sen uunin ympärillä olevan raon tasaleveäksi (vaikka 5-10 senttiä) ja tekisi sitten raamin siihen ympärille. Vot, että tulis nätti kun sen tekis sopivista segmenteistä.
Pekka
Jos ne raot jää pellin alle, niin semmoinen rumaklubi-versio olis turauttaa sinne vähän sementtiä ja laittaa kipinäpelti sitten siihen päälle. Jos lattia on maalattu, niin betoninkökkäreet voi hienotasoittaa ja maalata samalla yli, ja siitä tulee aika siisti. Jos lattia on lakattu niin sitten on jo hankalampaa. Voihan siihen maalata vaikka auringonkukkasen lattialle uunin ympärille
Yksi vaihtoehto on tehdä uunin ympärille kehys. Mulla nyt ei oo kauhean hyvää kuvaa, mutta tuossa alla olevassa nyt takkaan katsoen näkyy raami jonka rakensin meidän uunin ympärille.

Nikkarihan helposti ajais vaikka yläjyrsimellä tai pistosahalla sen uunin ympärillä olevan raon tasaleveäksi (vaikka 5-10 senttiä) ja tekisi sitten raamin siihen ympärille. Vot, että tulis nätti kun sen tekis sopivista segmenteistä.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekka Huhta, Pe Marras 02, 2007 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No varmaan nyt harmittaa jos sulla on jo lattia tehtyTomppa kirjoitti:Loistava idea!Miten ihmeessä ei ole ennen tullut mieleen.
Mulla ton raamin tekemiseen oli se yksinkertainen syy että lattiassa oli numeroa isompi reikä kun mitä uuni on. Tykkään kyllä että tosta raamista tuli nätti, siinä on jotain samaa kuin multipenkkitalojen lattianreunoja kiertävissä raamilankuissa Ja tuon sai aika vähällä vaivalla veistettyä justiinsa uunin muotoon.
Kyllä sä Tomppa vielä saat tommosen tehtyä, ei se tartte kun sitä yläjyrsintä jos vaan niskat sattuu sillä lailla ettei tartte ajaa just naularivin päältä. Fuskumallihan ois tehdä upotus vaan puoleeväliin lattialautaa ja tehdä raami siihen päälle, "hyllylle". Voi olla helpompi näin jälkikäteen, varsinkin jos niskat on vähän hankalasti.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Meillä tuo lattia tehtiin ennenkuin uuni oli pystyssä joten vähän joutui arpomaan sitä uunin kokoa.Täytyykin tänään katsoa että vieläkö tuon viitsisi tehdä ja tarkistaa valokuvista miten noi niskat menee kun en ihan varmaksi enää muista.
Vitsi kun harmittaa kun ei älynnyt tota silloin kun lattiat tehtiin.
Vitsi kun harmittaa kun ei älynnyt tota silloin kun lattiat tehtiin.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Meidän lattia pönttöuunihuoneessa otettiin kokonaan irti ja kunnostukseen jonka jälkeen laitettiin takaisin. Pönttöuunin kohdalle jouduttiin ottamaan viereisen huoneen lattiasta lautoja, ja näihin lautoihin piirrettiin vanhojen lattialautojen uunin ympäriltä pönttöuunin pyöreyttä mukailevat muodot ja sahattiin/vuoltiin näiden mukaan. Raot pöntisen ympärillä saatiin alle 0,5cm.
-
kotirintamanainen
- Jäsen

Viestien määrä oli helpotus. Näköjään muillakin on ollu enempi tai vähempi kotitimpureita, joitten (luen omia) jälkiä sitten timpurin iloks saa paikkailla. Tää oma timpurini ratkaisi asian juuri tänään. Tein sapluunan ja se sahas liimapuulevystä tiiviin vanteen pöntön juurelle.
Oon edelleen täynnä tyytyväisyyttä hoksottimistani kun hokasin miten sain hyvän sapluunan. Laitoin ison tukevan paperin pöntön päälle niin että paperin reunat jäi runsaasti yli. Siihen piirsin pöntön reunat, leikasin ja sovitin ja kiikutin kellariin kotitimpurille. Ja tääs säästy euroja, sorry vaan kaikki peltisepät
Oon edelleen täynnä tyytyväisyyttä hoksottimistani kun hokasin miten sain hyvän sapluunan. Laitoin ison tukevan paperin pöntön päälle niin että paperin reunat jäi runsaasti yli. Siihen piirsin pöntön reunat, leikasin ja sovitin ja kiikutin kellariin kotitimpurille. Ja tääs säästy euroja, sorry vaan kaikki peltisepät