Rakennuspiirustusten hinnat

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Anu
Jäsen
Jäsen

Rakennuspiirustusten hinnat

Viesti Kirjoittaja Anu »

Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen, että paljonko teillä ovat maksaneet koko talon tai sen osien lupapiirustusten teettäminen ammattilaisella? Hintahaitari taitaa olla aika hurja. Olemme kyselleet kellarin piirtäjää: hinnat vaihtelee 10-45 e/h, kallein oli 500 euron päivätaksa ja menisi kuulemma kolme täyttä työpäivää. Ja kysymys on piirustusten puhtaaksi piirtämisestä. Ei tarvitse edes paikalle tulla.

En halua missään tapauksessa aliarvioida ammattilaisten taitoja ja oikeutta kohtuulliseen korvaukseen työstään, mutta kuinka nuo hinnat voi tuolla tavalla vaihdella? Joku taitaa olla ahne? ;)
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

jsffsdsd
Viimeksi muokannut rautarunnari, To Helmi 28, 2008 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Meillä ei maksaisi mitään, koska inssinä saan piirtää itse. Tosin meillä kunta ei taida kovin kummoisia vaatiakaan, pelkkä ilmoitus riittänee. Nyt on työn alla kumminkaimanserkun yläkerran kuvat ja näin kaukaisessa tapauksessa pieni korvauskin käytetystä ajasta tulee. Mutta kyllä ne lupa- ja arkkitehtikuvat vaan maksavat :? , etenkin yrityksistä otettuna, hintoihin sisältyy paljon muutakin kuin piirtotyö. Eikä itse piirtäminenkään aina ole ihan niin helppoa mitä voisi kuvitella, toki vuosia tehneillä on rutiinia mukana, mutta usein tilaajat eivät ole huomanneet ilmoittaa kaikkia tarvittavia tietoja ja muutos yhteen voi vaikuttaa toiseen tai kolmanteen asiaan, näiden selvittely on ikävää ja vie aikaa.
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

koittaako puuhapete tehdä tästä viraabelia ? Tässä olisi ainakin yksi, joka haluaisi piirrättää talonsa uudestaan, muttei maksaa ihan tuhansia siitä riemusta. YV niin ei katteelliset pääse väliin.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Yläkerran remontin osalta tehtiin niin että piirsin itse ensimmäisen hahmotelman vanhojen kuvien pohjalta. Pääsuunnittelija (meillä sama kuin vastaava mestari) lisäili siihen jotain mittoja ja rakenteita. Nämä sitten menivät puhtaaksipiirtäjälle. Hintaa en muista mutta ei tuo montaa sataa euroa tehnyt.
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Uskon kyllä sen, että esimerkiksi minä en varmasti kaikkea hokaisia etukäteen sanoa ja varmasti voi mennä enemmän aikaa kuin olen kuvitellut piirustusten tekemiseen, mutta...

Miten paljon mahtaa maksaa kokonaisen talon piirtäminen (ja miten kenelläkään on siihen varaa), jos 30 neliön kellarin piirtämiseen menee kolme päivää ja hinta on 500 e/päivä? Väittäisin, että korvaus on vähintään kohtuullinen, vaikka verottaja osan veisikin. Mutta saahan sitä pyytää!

Tämä ei missään tapauksessa ole piirtäjien taitojen ja tarpeen väheksymistä. En väitä, että minä humanisti tekisin homman nopeammin ja paremmin. ;) Alkoi vaan mietityttämään, että miten näitä hommia hinnoitellaan. Remonttiin saa uppoamaan rahaa halutessaan ihan tolkuttomasti, olen huomannut. :D
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Uuden suht simpelin ja yksikertaisen omakotitalon rakenne- ja arkkitehtipiirustusten (sis. laskelmat yms tarvittavat liitteet) käypä markkinahinta on karkeasti arvioituna n.5000e, toiset kehtaa pyytää enemmän, toiset vähemmän. Näin minulle kerrottiin kun joskus kysyin, voipi olla että tilanne on muuttunut..
seppja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja seppja »

me maksettiin opiskelijalle 150e ja piirti meille uuden autotallin kuvat, terassin ja uuden ulkovuorauskuvan.
nyt ois etsittävä suunnittelija laajennus osaa varten, eikä kyllä montaa sataa siitä makseta.
pitää koittaa löytää joku puol tuttu joka avittas :wink:
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Me saatiin tarjous uusista pohjakuvista 4000e :shock:
Ja meilläkin kyse puhtaaksipiirtämisestä, siis tiedetään mikä huone tulee minne ja mistä pitäis pistää umpeen ja noin poispäin. Olen piirtänyt vanhat kuvat digi-muotoon skannatuista piirustuksista, ja suunnitellut ja piirtänyt uutta niiden pohjalta.

Emmä nyt meinaa että osaisin ottaa kaiken huomioon ja tekisin kaiken oikein, en todellakaan, mutta ne viralliset lupakuvat mitä on netistä löytyneet ei mun mielestä monasti ole sen kummosempia kuin noi mun piirtämät, siis niissä ei ole mitään sellasia elementtejä tai koukeroita mitä ei kunnon piirto-ohjelmalla pystyisi tekemään (ja siitä viemään autocadiin jne). Tietty niitä tiettyjä mittoja ja rakenteita en osaa noihin kuviin laittaa, mutta kyllä mä viivaa osaan vetää ihan oikeilla ohjelmilla...

Pitänee vielä metsästää joku edukkaampi tarjous jostain, semmoinen piirtäjä joka tietää mistä naruista tässä kaupungissa pitää vetää ja mikä menee läpi siellä virastossa.

Mutta tässä kuten monessa muussakin asiassa ei me voida tosiaan tietää mitä kaikkea tuskaa ne piirtäjät joutuu meidän takia kokemaan :wink:
RM-50
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RM-50 »

Taitaa olla mullakin ammatinvaihto edessä, jos noissa piirustushommissa tienaa noin hyvin.

Aikoinaan tuli rakennusmestarin titteli hankittua ja jokunen kuvakin silloin piirrettyä mutta ei ne taksat tuollaisia ollut. Mä voin vaikka puhtaaksi piirtää puoleen hintaan... :-D
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pitäisi kanssa ottaa pikkuhiljaa rakennuslupakuvat työn alle. Itse ajattelin piirtää ja ihan perinteiseen tapaan eli tussilla sekä viivottimella... :lol: Useamman jo olemassa olevan pirtin olen joutunut kyseisellä menetelmällä piirtämään eli laatimaan niin sanotut dokumentointipiirustukset. Eipä tuo uudiskuvien piirtäminen juurikaan sen kummempi juttu ole. Itse asiassa yhdet rakennuslupapiirustukset on tullut muutama vuosi takaperin laadittua tuolla tapaa, silloinkin kyseessä oli siirtorakennus. Käytännössä homma meni niin, että ennen siirtoa piirrettiin dokumentointikuvat, joista sitten laadittiin myöhemmin lupakuvat. Itse piirsin ja mestari tarkasti kuvat ja lisäsi nimikirjoituksensa paperiin.

Nyt homma etenee niin, että piirrän hahmotelman asiasta. Tuttu rakennusinssi (rouvan veli) sekä tuttu rakennusarkkitehti (rouvan täti/kummitäti) tarkastaa kuvat ja auttaa piirtämään uudisosan märkätilat (siis kuistin) ja keittiön toimivaksi.

Yhdet hahmotelmat asiasta piirrettiin kehikon oston yhteydessä. Tuolloin työmaalla käytettiin pari tuntia aikaa kehikon mitoitukseen ja sen jälkeen pari päivää suunnitteluun ja piirtämiseen. Sitten vielä vajaa päivä keittiön sekä kuistin miettimiseen. Aikaa meni siis kaikkiaan aika tarkalleen kolmisen päivää ja tuloksena oli pohjakuvat sekä julkkarit. Näitä suunnitelmia on nyt tarkoitus tarkentaa ja tehdä pieniä muutoksia ja piirtää asiasta kunnolliset lupakuvat eli pohjat, asemapiirros, julkkarit, leikkaukset ja rakennekuvat. Aikaa kulunee noin viikon verran. :? Ei paha nakki, kun tekee iltasella sekä viikonloppuhommana purkutöiden yhteydessä. Näitä "rakennuslupapiirustuksia" sitten täydennellään projektin edetessä eli tehdään kuvat perustuksista ja erinäisiä purkukarttoja hirsille sekä ala- ja välipohjaniskoille.

Muoks... Pari kuvaa lisätty...

Kuva

Kuva

Eli jotakin tuon suuntaista... Nuo ovat yhdestä toisesta kohteesta piirtämiäni dokumentointikuvia. Noita saa sitten jatkojalostettua lupakuviksi.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Mm. tämmösiä kuvi löytyi tuolta internetin ihmemaasta:

http://sahat.fi/blogi/wp-content/galler ... kisivu.jpg

http://sahat.fi/blogi/wp-content/galler ... pohja1.jpg

http://www.nic.fi/~hirvoset/images/Villatupas.gif

http://data1.blog.de/media/255/586255_d452792f4f_l.png

Kuis vaativia nää esmes on? Mittasuhteet ja mitat on ainakin oltava oikein, suhde 1:100(kö)?

Rakennekuvat on sitten erikseen, näyttivät jonninverran haastavammalta proggikselta (verrattuna tän talon alkuperäsiin rakennepiirustuksiin) :wink:
Olli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Olli »

Hei,

Pakko on tähän(kin) ketjuun kommentoida. Itse kuitenkin piirtelen sivuhomminani aina silloin tällöin piirustuksia.

Monet ajattelevat näin: mikä siinä piirtämisessä maksaa? Eihän se ole kuin viivan vetoa. Tussilla osaa jokainen piirtää ja nykyäänhän ne piirtää koneella... ei siinä voi mennä kauaa...Mikä kumma siinä maksaa?!?!?!

Itse olen sitä mieltä, että itse piirtämisessä ei maksa kuin menevä aika ja käytettävä ohjelmisto. Jollain tavallahan se on se ohjelmistokin maksettava, ettei mene omaksi tappioksi. Tietysti on sitten myös aika, jonka ohjelman käytön opettelu on vienyt...yleensä pari kurssia ja satoja tunteja aikaa. Tästä pieni extra hintaan lisää...Tosin jotkut opettelevat itsekin, mutta aikaa ja vaivaa se vie sekin. Mukavaa on saada katetta myös tuolle ajalle.

Suunnittelu ja piirtäminen ovatkin kaksi eri asiaa. Usein vain suunnittelija myös itse piirtää kuvat (tämä kustannus syistä). Tässä maksaa vain pienen osan itse piirtäminen. Suuremman osan kustannuksiin tekee se, että suunnittelija on vastuussa suunnitelmastaan. Suunnittelija on myös kouluttautunut, jotta voi suunnitella. Pätevä ja asiansa osaava (lue: kouluttautunut) suunnittelija maksaa omasta pussistaan mahdolliset rakunnusvirheet, jotka ovat aiheutuneet suunnitelmista. Tällaista palvelua ei saa kuin pätevältä suunnittelijalta. Myös vakuutusmaksut virheiden varalta täytyy voida kattaa.
Suunnittelijan täytyy tuntea rakenteet, tehdä mahdollisesti laskelmia (muitakin kuin 1+2), pyrkiä selvittämään kustannuksia sekä lukuisia muita asioita.
Rakennustarkastaja tekee virkavirheen mikäli hyväksyy jonkun muun kuin pätevän suunnittelijan tekemät kuvat lukuunottamatta pieniä, vähäisiä kohteita. Näin sanoo jo rakennuslakikin. Tällä vain pyritään suojelemaan piirustusten tilaajaa saamaan alalta pois kaikenlaiset venkulat ja helpon rahan havittelijat.

Itse olen kuluttanut koulunpenkkiä peruskoulun ja ammattikoulun jälkeen vielä useamman vuoden, jotta olen saanut pätevyyden tehdä suunnitelmia. Lisäksi olen pyrkinyt perehtymään eritoten korjausrakentamiseen, turvallisuuteen ja energiataloudellisuuteen omalla ajallani opiskellen.
Joten onhan noita kouluja käyty muitakin kuin vain auto- ja rippikoulu. USKOKAA, ETTÄ MAKARONI JA TONNIKALA (juhlapöydän kunkku) OVAT TUTTUJA RUOKIA!! :lol:

En nyt halunnut tässä ilmaista, että pätevä suunnittelija olisi muka ylivertainen ihminen. Totta on, että monet pyytävät melkoisia summia töistään. Tässäkin pätevät vain kysynnän ja tarjonnan lait.

Vinkki: jos tarvitsette suunnitelmia tai piirustuksia niin pyytäkää tarjouksia syksyllä/ alkutalvesta. Tällöin ei suunnittelijoilla ole juurikaan töitä ja sen huomaa myös hinnassa.
#Ei ole sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi#
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Ketsuppitahra kirjoitti:Mm. tämmösiä kuvi löytyi tuolta internetin ihmemaasta:

http://sahat.fi/blogi/wp-content/galler ... kisivu.jpg

http://sahat.fi/blogi/wp-content/galler ... pohja1.jpg

http://www.nic.fi/~hirvoset/images/Villatupas.gif

http://data1.blog.de/media/255/586255_d452792f4f_l.png

Kuis vaativia nää esmes on? Mittasuhteet ja mitat on ainakin oltava oikein, suhde 1:100(kö)?

Rakennekuvat on sitten erikseen, näyttivät jonninverran haastavammalta proggikselta (verrattuna tän talon alkuperäsiin rakennepiirustuksiin) :wink:

Niin...
pakettitalojen piirustuksia.
Sitten täytyy aina kysyä hakeeko suunnittelijaa vai piirtäjää.
Kuka haluaa miehen ja kirveen vai haluaako joku oikein kirvesmiehen?
Kukahan "piirtäisi" mulle sähkökuvat tai rakennekuvat? 190€ riittänee? Yksi ulko-ovi taloon maksaa 1000€, mutta se ei olekaan paperia.
Selatkaa vaikka huviksenne läpi rakennusmääräyskokoelmia niin ehkä se "piirtämisen" helppoustaso siitä hiukan avautuu.
:wink:

seppja: nyt ois etsittävä suunnittelija laajennus osaa varten, eikä kyllä montaa sataa siitä makseta.
Joo, ei kannatakaan maksaa...
Olli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Olli »

Niin...
pakettitalojen piirustuksia.
Sitten täytyy aina kysyä hakeeko suunnittelijaa vai piirtäjää.
Kuka haluaa miehen ja kirveen vai haluaako joku oikein kirvesmiehen?
Kukahan "piirtäisi" mulle sähkökuvat tai rakennekuvat? 190€ riittänee? Yksi ulko-ovi taloon maksaa 1000€, mutta se ei olekaan paperia.
Selatkaa vaikka huviksenne läpi rakennusmääräyskokoelmia niin ehkä se "piirtämisen" helppoustaso siitä hiukan avautuu.
:wink:

seppja: nyt ois etsittävä suunnittelija laajennus osaa varten, eikä kyllä montaa sataa siitä makseta.
Joo, ei kannatakaan maksaa...[/quote]

HOWER! Veit jalat suustani! Mies kiteyttää muutamaan pieneen lauseeseen sen, mihin itse tuhrasin aikaa vaikka kuinka paljon (yksisormitekniikkaa).
#Ei ole sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi#
Vastaa Viestiin