Hei. Tässä muutama kysymys rintamamiestalon kellarin eristyksestä.
Kyseinen talo on vm.43 . 70-luvulla siihen rakennettiin lisärakennus jossa pannuhuone j.n.e.
Talon alkuperäinen osan kellari on n.50 % talon lattianeliöistä, loppuosa on kaivamaton (rossipohja).
Vielä on arvailun varassa jos perusmuuri menee "alas asti" rossipohja osalla samalla lailla kuin kellariosan perusmuuri.
Vai onko se osan perustus korkeammalla..
Kellari on kostea ja tarkoitus on salaojittaa (+sadevesiviemärit) koko talon osalta.
Ensimmäinen kysymysmerkki koskee salaojitusta ja sen teko jos perusmuurit ovat eri tasoilla..Toivottavasti perustukset menee kaikkialle alas samalle tasolle!
Kellaria on tarkoitus eristää ulkopuolelta. Tämä lienee yksi varma asia.
En ole vielä kuitenkaan saanut täyttä varmuutta minkälainen eristyslevy kannataisi laittaa kellari seinän ulkopuolella. Käsittääkseni olisi hyvä asia jos tämä levy päästäisi kosteuden (kellarilta) ulos..
Ruotsissa on olemassa jonkinlainen kallis erikoislevy (Fuktisol) joka on jonkinlainen "styrox" tapainen levy jonka huokoisuus on parannettu jollain bitumiaineella. Levyn ideana on että se "hengittää" samalla kun se myös eristää hyvin.
Tämä levy asennetaan suoraan kellarin ulkoseinäpintaan kiinni.
Suomessa olen nähnyt ratkaisuja jossa laitetaan jonkinlainen "sokkelimatto" sokkelia vastaan. Sellaisessa "matossa" ilma =kosteus pääsee pois ..Sitten sokkelimattoa vastaan laitetaan "styroxit" tai vastaava.
Olen myös nähnyt että vuorivillaa voisi laittaa sokkelia vastaan.
Olisin kiitollinen hyvästä neuvosta ! Ehkä jollakin on kokemuksia toimivasta ratkaisusta.
Myös kellarin sisäkaton ratkaisuja olen miettinyt. Koska kosteutta oli tullut kellariin niin kellarikaton laudat olivat lahonneet yhdessä huoneessa joka oli toiminut perunakellarina. Onneksi kantavat parrut olivat vain vähän vaurioituneet.
Vanhat sahanpurut olemme laskeneet alas niin että terve puulattia näkyy.
Kysymys: Mitä eristettä laitamme sahanpurujen tilalle ?? Onko niin sanottu "hengittävä" ratkaisu hyvä ? Täytyykö se silloin olla selluvillaa vai käykö myös vuorivilla ?? Jos laittaa vuorivillaa niin täytyykö laittaa muovia (höyrysulku) kellarin katossa kattopanelin alle ??
Kellaria on tarkoitettu käyttää periaatteessa "kellarina" mutta kellarina jossa on sauna , pesuhuone (tällä osalla on betoniholvi ennestään)
Myös pyykkihuone ja kuivatushuone tulisi kellariin (tällä osalla puukatto)
Mitä suosittelette ? Onko olemassa kattokorkeuden osalta määräyksiä ?
Kellarin lattia täytyy ehkä piikata pois ? Vai kuinka paljon työtä kannatta satsata tähän..? Ainakin klinkkerilattia on tarkoitus laittaa.
Tavoite on "terve" kellari joka on mahdollisimman kuiva..
Hyviä neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan!
Terveisin Inkku
Rintamamiestalon kellarin eristyksestä
Kannattaa selailla vanhoja aiheita, ja hakea haulla vaikka sanoilla kellari ja eristäminen. Juttua on ollut aika paljon.Ruotsissa on olemassa jonkinlainen kallis erikoislevy (Fuktisol) joka on jonkinlainen "styrox" tapainen levy jonka huokoisuus on parannettu jollain bitumiaineella. Levyn ideana on että se "hengittää" samalla kun se myös eristää hyvin.
Fuktisol:
http://www.malander.fi
Isodrän on vastaavanlainen tuote. Tuo jakaa mielipiteet aika kahtia.
Itse käytin tuota lattiassa. Ei valittamista, mutta on toki hieman hintava, mutta toi säästöjä muissa muodoissa. Toki kannattaa miettiä kaikkia muitakin vaihtoehtoja, ja hommata suunnittelija. Turha mennä soitellen sotaan...
Kovasti kyllä luulen, ettei tuon rossipohjan perustukset mene yhtä syvälle.
Meillä on koko talon kattava kellari, mutta toisella puolella taloa muuri loppuu 15 cm korkeammalla kuin toisella, joten autotallin lattia on korkeammalla kuin muut lattiat.
Tässä tietoa villasta:
http://www.paroc.fi/channels/fi/do-it-y ... lar_re.asp
Ja hieman muita vaihtoehtoja:
http://www.eristaoikein.fi/index.php?page=29&
Mutta jos ei ole varma mitä tekee, kannattaa ehdottomasti palkata ammattilainen mukaan suunnitteluun. Ainakin omasta mielestäni.