Pannuhuoneen seinien pesu?
-
kuusenoksa
- Uusi jäsen
Pannuhuoneen seinien pesu?
Talomme on liitetty kaukolämpöön ja vanha pannuhuone sekä sen yhteydessä oleva vanha varastotila otetaan muuhun käyttöön. Millä voisimme pestä tummuneet ja nokeentuneet pannuhuoneen seinät ennen maalaamista, jotta sekä lika että pannuhuoneen ominaishaju lähtisivät tehokkaasti pois? Nyt pinnat ovat valtaosin paljaat betonipintaiset.
- rautarunnari
- Jäsen

itse jos ottaisin oman pannuhuoneeni muuhun käyttöön niin heittäisin kyllä jotkut levyt seiniin. muuten on betonit ja tojat ja muut nätisti näkyvillä. kyllähän ne lähtee vedellä ja harjalla, mutta iso työ ja varsinkin tojalevyssä on runsaasti likaantuvia kolosia. Painepesuri on hyvä, mutta sähköt pitää suojata.
levyä seiniin, ei maksa paljon. Tai sitten kalkkimaalia, mutta onko seinät niin tasaiset että näyttää hyvältä ?
H
levyä seiniin, ei maksa paljon. Tai sitten kalkkimaalia, mutta onko seinät niin tasaiset että näyttää hyvältä ?
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Yksi vaihtoehto on tasoittaa seinät yli.Tosin tartuntaa heikentävät aineet on silloinkin seinästä pestävä.
Luulisi että riittävä puhtaus maalaustakin varten saadaan ihan karkealla harjalla ja vedellä.Toki esimerkiksi laimea ammoniakkiliuos voisi auttaa pahimmissa tahroissa.
Kellariin en itse levyrakenteita tekisi vaan pysyttelisin kivirakenteissa.
Luulisi että riittävä puhtaus maalaustakin varten saadaan ihan karkealla harjalla ja vedellä.Toki esimerkiksi laimea ammoniakkiliuos voisi auttaa pahimmissa tahroissa.
Kellariin en itse levyrakenteita tekisi vaan pysyttelisin kivirakenteissa.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
kuusenoksa
- Uusi jäsen
Kiitos hyvistä vinkeistä. Seinät ovat lautamuotituksen kuvioimat ja mielestäni ihan riittävän siistit ja tasaiset esim. maalattaviksi. Aikanaan ovat tehneet hyvää työtä. Mietinkin kysymykselläni juuri sitä, että miten puhtaaksi seinä pitää saada, jotta maali siinä pysyy. (Niissä kun on aiemman kellariremontin purkutöistä myös hienoa betonipölyäkin ihan kunnolla.)
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jos seinät on nyt betonipinnalla niin kalkkimaali tai kalkkisementtimaali on hyvä vaihtoehto pintojen siistimiseen. Pelkkä kalkkimaali toimii paremmin pelkän kalkkirappauksen kanssa, mulle muurari sanoi että betoniseinällä toimii paremmin valkosementillä lujitettu kalkkimaali. Mutta pahimmillaankin seinille piisaa harjaus, imurointi ja jos kalkkimaalia ennen vielä pohjustaa seinän kalkkivedellä niin siinä huuhtoutuu loput pois.
Homeista tai muuten likaista pintaa maalatessa kalkki tekee aika yllättäviä värejä, mulla meni maakellaria kalkitessa jotkut paikat violetiksi, mutta väri hävisi muutamassa päivässä.
Lattiasta pannun ympäriltä on tosi vaikea saada kaikkea öljyä pois, niin että lattian käsittely voi olla isompikin ongelma. Ja se on sitten kanssa luultavasti se paikka johon "pannuhuoneen haju" on pahimmin pinttynyt, kun lattiabetoniin on imeytynyt löpöä. Toivottavasti lattia on jo ollut maalatttu, silloin öljyä ei ole imeytynyt niin paljoa.
Pekka
Homeista tai muuten likaista pintaa maalatessa kalkki tekee aika yllättäviä värejä, mulla meni maakellaria kalkitessa jotkut paikat violetiksi, mutta väri hävisi muutamassa päivässä.
Lattiasta pannun ympäriltä on tosi vaikea saada kaikkea öljyä pois, niin että lattian käsittely voi olla isompikin ongelma. Ja se on sitten kanssa luultavasti se paikka johon "pannuhuoneen haju" on pahimmin pinttynyt, kun lattiabetoniin on imeytynyt löpöä. Toivottavasti lattia on jo ollut maalatttu, silloin öljyä ei ole imeytynyt niin paljoa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- rautarunnari
- Jäsen

itse kun laitoin kalkkimaalia saunan piippuun. tosin piti sitä laittaakin sitten useampi kerros että peitti riittävästi. Jännä juttu tossa kalkkimaalissa on se, että se segmentoituu ämpärin pohjalle ja tuntuu ettei millään lähden liikkeelle. ja toinen yllätys oli se, että sivellessä tuo litku näytti vain kastelevan seinän, kunnes kuivui ja muuttui valkoiseksi. Jollain se seinä kannattaa kyllä putsata ennen kuin räimii kalkkia.
H
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kalkkimaalia pitää myös sekottaa ihan koko ajan, muuten se kaikki kalkki tosiaan on pöntön pohjalla. ja ainakin kolme kerrosta saa laskea, että peittää, kalkkivesisively sinne pohjalle ja mieluusti myös kerrosten väliin.
Pekka
Pekka
- rautarunnari
- Jäsen

-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tossa on paras mun tietämä tietopaketti kalkkimaalauksesta, siellä on myös sen kalkkiveden valmistus:
http://www.julkisivu.com/kalkki.htm
Pekka
http://www.julkisivu.com/kalkki.htm
Pekka