Tontin koko jolla tölli seisoo

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin

Tontin koko jolla tölli seisoo

Alle 500 m2
6
2%
501-999 m2
68
17%
1000-2999 m2
206
52%
3000-4999 m2
38
10%
5000-6999 m2
19
5%
7000-8999 m2
14
4%
9000-15999 m2
18
5%
16000-20000 m2
6
2%
Yli 20000 m2 eli 2 hehtaaria
18
5%

Ääniä yhteensä: 393

RMTvm50
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMTvm50 »

Meiltä löytyy lääniä hitusen yli hehtaari. Kylälle on matkaa nelisen kilsaa ja Tampereelle nelisenkymmentä. Tonttinaapureina viljelyspeltoja joten oma rauha on täydellinen.

Emme vielä osaa hyödyntää koko tonttia mutta eiköhän se suunnitelma ensi kevääseen mennessä synny.
tareone
Jäsen
Jäsen
Järvenpää

Viesti Kirjoittaja tareone »

1671 neliötä löytyy maata. Juna-asemalle 500 m, kouluun 800 m ja keskustaan n. 1 km.
matami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matami »

Tonttia löytyy 2200m2. Juna-asemalle matkaa 6km,keskustaan 5km.Melkein maalla asutaan :lol: :lol:
{handski]
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja {handski] »

Aika ja matka on suhteellisia käsitteitä. Meillä on 2 hehtaarin tontti, eli totaalinen oma rauha, metsää suurinosa määrä-alasta.Paikalliseen keskustaan 4 km, ja ekaan suurempaan kaupunkiin (n.45000 asukasta)noin. 30 kilsaa . Paljolti monessa perheessä on kyse siitä onko perheessä kaksi autoa. Jos auto on , se on aivan sama ajatko sillä aamulla töihin 3, 5 vai 10 kilometriä. Ystäväni asuu eteläsuomessa suht.samanlaisessa omakotitalossa kuten mekin, hirveän pienellä tontilla, ja on maksanut siitä HIRVEÄN hinnan. Hänellä on työmatkaa 8 kilometriä, kulkee julkisilla, ja työmatkaan menee suuntaan 50 minsaa. Itselläni on työmatkaa 30 kilometriä, aikaa siihen menee noin suuntaan 25 minuuttia. Eli ilmeisesti pieni etäisyys työpaikasta/keskustasta ei aina tarkoita lyhytkestoista työmatkaa... :roll: suhteellista kaikki tyynni.... Että tällästä ihmettelyä....
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

HillyMan kirjoitti:Meidän karvan yli tuhannen neliön tontti on iso kun ottaa huomioon että on melkein kaupungin keskustassa, sääliksi käy niitä jotka nykyään rakentavat sille postimerkin kokoiselle tontille ja asuvat sitten kuin rivitalossa. Pieni terassi ja kaasugrilli.
Tähän on pakko sanoa että, en ymmärrä alkuunkaan miten kukaan voi omakotitaloa rakentaa sen kokoiselle tontille kuin nykyisin tontit on, eli talo mahtuu juuru ja juuri, mutta naapurin taloon on matkaa sen 5 metriä. Omasta mielestä silloin voisi asua ihan hyvin rivitalossakin. Tietenkin kaupunkien kannaltahan se on aina parempi mitä pienenpiä tontteja voivat lohkoa ja niin saada enenpi rahaa.
Mutta omasta mielestä omakotiasumisen yksi peruskivi on se että pihaa on sen verran että siinä voi tehdä mitä haluaa.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Tinakenkäpoika kirjoitti: Tähän on pakko sanoa että, en ymmärrä alkuunkaan miten kukaan voi omakotitaloa rakentaa sen kokoiselle tontille kuin nykyisin tontit on, eli talo mahtuu juuru ja juuri, mutta naapurin taloon on matkaa sen 5 metriä. Omasta mielestä silloin voisi asua ihan hyvin rivitalossakin. Tietenkin kaupunkien kannaltahan se on aina parempi mitä pienenpiä tontteja voivat lohkoa ja niin saada enenpi rahaa.
Mutta omasta mielestä omakotiasumisen yksi peruskivi on se että pihaa on sen verran että siinä voi tehdä mitä haluaa.
Saa omalla tontilla tehdä mitä haluaa, vaikka asuisi postimerkin kokoisella pläntillä :wink:

Itsestähän se on kiinni miten kehtaa pihallaan käyttäytyä. En mä ainakaan kainostele yhtään naapureita, istun aamutakkisillani pihassa jne. Muuhun itsensäpaljasteluun mulla ei ole tarvetta, enkä keksi mitään muutakaan puuhaa mitä en voisi naapurin edessä pihallani harrastaa :-D

Mun mielestä tää meidän 1000 neliön tontti on jopa turhan iso. Paljon nurtsia leikattavana, kaikenmaailman rehuja ja istutuksia, lumenluontia jne. Törkeen pitkä matka postilaatikolle aamun lehtiä hakemaan (aamutakki päällä :wink: )
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Ketsuppitahra kirjoitti:
Tinakenkäpoika kirjoitti:
Saa omalla tontilla tehdä mitä haluaa, vaikka asuisi postimerkin kokoisella pläntillä :wink:

Itsestähän se on kiinni miten kehtaa pihallaan käyttäytyä. En mä ainakaan kainostele yhtään naapureita, istun aamutakkisillani pihassa jne. Muuhun itsensäpaljasteluun mulla ei ole tarvetta, enkä keksi mitään muutakaan puuhaa mitä en voisi naapurin edessä pihallani harrastaa :-D

Mun mielestä tää meidän 1000 neliön tontti on jopa turhan iso. Paljon nurtsia leikattavana, kaikenmaailman rehuja ja istutuksia, lumenluontia jne. Törkeen pitkä matka postilaatikolle aamun lehtiä hakemaan (aamutakki päällä :wink: )

lumenluontihan on mukavaa puuhaa, kun ei ole loskalunta..mutta siis tarkoitin että jos haluaa vaikka vähän pottuja, porkkanoita jne kasvattaa, niin voi sellaset vaot surauttaa surutta ja vielä on tilaa tehdä pieni grillikatos jossa illanistujaisia viettää kesäsellä. Ehkä tämä kaikki juontaa vain siitä että vielä pienenätyttönä mummolassa nuita tuli tehtyä..no okei ei iltaa istua sentään.
Rautu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rautu »

Tontinkoko nokittelu näyttää olevan ikuista. Impivaaralaisten puolue päivittelee kaupunkilaisten pieniä tontteja, mutta toisaalta näistä pienistä ollaan valmiita maksamaan maltaita. Aika ristiriitaista. :o

Suomessa pääsi nopean kaupungistumisen myötä 60- ja 70 luvulla leviämään käsitys, että kaupungeissa asutaan kerrostaloissa, vaikka kaikissa vanhoissa puukaupungeissa oli aina asuttu omakotitaloissa. 50-luvulla alkanut kerrostalojen rakentamisvauhti on vasta nyt taittumassa, mutta seurauksena tästä tilastollisesti Suomen kaupungeissa huomattavan suuri osa ihmisistä asuu kerrostaloissa päin vaistoin kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa. Venäjällä asutaan kaupungeissa kerrostaloissa neuvostoliiton perintönä ja siis Suomessa. Mutta jos käy vaikka Lontoossa, niin siellä taas asutaan jopa aivan keskustassa omakotitaloissa. Ne ovat kytkettyjä 3 ja 4 kerroksisia, suomalaisittain sanottaisiin rivitaloiksi. Joskus jopa alle 5m leveillä taloilla on kuitenkin yleensä hienot puutarhat takapihoilla. Tällainen rakennusperinne syntyi jo joskus 1600 ja 1700 luvuilla ja osa taloista onkin näin vanhoja. Samalla tavalla rakennetaan uusiakin, koska tontit ovat sen kokoisia ehkä noin 100 neliötä ja kaava sallii tai määrää.

Suomessa kaupunkien kaavat ja rakennusmääräykset ovat laatineet impivaaralaiset ja tuloksena on aika surkeaa kaupunkia, kun 500-600 neliön tontille laitetaan 200 neliön talo keskelle tonttia. Suojattua pihaa ei jää millekkään puolelle.

Kaupunkiomakotilatossa asutaan hyvin samaan tyyliin kuin kerrostaloissa, niissä vain ei ole seinänaapureita, ei taloyhtiön sääntöjä eikä myöskään huoltoyhtiötä, mutta on kuitenkin oma puutarha. Omakotitalokaupunki koostuu kylistä. Kyliä ehtii muodostua, koska muuttoliike omakotialueilla ei ole yhtä voimakasta kuin kerrostaloissa. Kun taloissa on elänyt useampi sukupolvi niin naapuritkin on tullut tutuiksi.

Itse asuttiin aikaisemmin tästä nykyisestä pakasta noin 2 kilometrin päässä lähes 10 vuotta rivitalossa, jossa oli pihaa noin 100 neliötä, kun oli otettu yhtiönkin aluetta käyttöön päätyasunnossa kun asuttiin. Sain sille mahtumaan noin 200 eri kasvia. Nyt on 300 neliön puutarhassa myös noin 200 eri kasvia ja tilaa uusille on vieläkin. :shock:
Kipsis
Jäsen
Jäsen

Hmm..

Viesti Kirjoittaja Kipsis »

Itse olen kahden vaiheilla tulevan tönön sijainnin suhteen: Minulle riittäisi aivan mainiosti 1000 neliön tontti, arvostan kävelymatkan päässä olevia palveluita (itse lapsuuteni keskellä kaupunkia rintsikassa asuneena), ei tarvitse aina autoa joka reissuun. JA arvostan sitä että tulevat lapseni pääsevät kävellen tai pyörällä kouluun ja harrastuksiin, ei tarvita taksikyytejä tai vanhempien kyytiapua joka ilta harrastuksiin.

Toisaalta nyt olen alkanut vähän lämmetä ajatukselle että jos se talo olisikin 4-5 km:n päässä keskustasta, olisiko se niin kamalaa?? Autolla sitä töihin tulee kuitenkin mentyä (ainakin talvisin). Yksi varteenotettava talo olisi tuon matkan päässä..hinta on kuitenkin samaa luokkaa kuin aivan keskustassa, koska tontti on 1,3 hehtaaria. En halua kuitenkaan maksaa tontista, jota en oikeasti tarvitse/ hyödynnä! Saas nähdä.. :roll:
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Re: Hmm..

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Kipsis kirjoitti:Itse olen kahden vaiheilla tulevan tönön sijainnin suhteen: Minulle riittäisi aivan mainiosti 1000 neliön tontti, arvostan kävelymatkan päässä olevia palveluita (itse lapsuuteni keskellä kaupunkia rintsikassa asuneena), ei tarvitse aina autoa joka reissuun. JA arvostan sitä että tulevat lapseni pääsevät kävellen tai pyörällä kouluun ja harrastuksiin, ei tarvita taksikyytejä tai vanhempien kyytiapua joka ilta harrastuksiin.

Toisaalta nyt olen alkanut vähän lämmetä ajatukselle että jos se talo olisikin 4-5 km:n päässä keskustasta, olisiko se niin kamalaa?? Autolla sitä töihin tulee kuitenkin mentyä (ainakin talvisin). Yksi varteenotettava talo olisi tuon matkan päässä..hinta on kuitenkin samaa luokkaa kuin aivan keskustassa, koska tontti on 1,3 hehtaaria. En halua kuitenkaan maksaa tontista, jota en oikeasti tarvitse/ hyödynnä! Saas nähdä.. :roll:
:)

Taitaa olla aika pikkupaikkakunta kyseessä, jos noin lähellä keskustaa on noin isoja tontteja :-D

Me asutaan nyt (toiveistani poiketen) just tuon 5 km päässä keskustasta. Tää on kylläkin ihan ehta lähiö-ok-taloalue, jossa on palvelut ja bussireitit vieressä. Yllättävän kivuttomasti tää on mennyt, autolla kuljetaan puolison kanssa yhtä matkaa töihin ja takaisin kun sattuu olemaan työpaikat samalla suunnalla. Bussilla pääsee kaupunkiin sitten hauskanpitoon 15 minuutissa. Tän matkan vielä pyöräilisikin, jos olisi pyöräilevää sorttia (kävellen matkantekoon menisi tunti, joka on kyllä vähän liikaa meikäläiselle)
Kipsis
Jäsen
Jäsen

Tuppukylä

Viesti Kirjoittaja Kipsis »

Kyllä, kyseessä on pieni paikkakunta. Tämän vuoksi esim lähimpään kauppaan olisi tuo 4 km, eikä todellakaan kulje mitään busseja keskustaan.. :lol: Ongelmaahan ei olisi, jos lähisiwa ois nurkan takana ja julkisilla huristeltais. Eiei, perille mennään peltotietä ja sitä ei vissiin kukaan edes auraa?! Tontilla ulkorakennus (ent navetta) ja pihasauna, suurin osa pinta-alasta metsää..mitä ihmettä mä sillä teen?
romeo

Re: Tuppukylä

Viesti Kirjoittaja romeo »

Kipsis kirjoitti:Kyllä, kyseessä on pieni paikkakunta. Tämän vuoksi esim lähimpään kauppaan olisi tuo 4 km, eikä todellakaan kulje mitään busseja keskustaan.. :lol: Ongelmaahan ei olisi, jos lähisiwa ois nurkan takana ja julkisilla huristeltais. Eiei, perille mennään peltotietä ja sitä ei vissiin kukaan edes auraa?! Tontilla ulkorakennus (ent navetta) ja pihasauna, suurin osa pinta-alasta metsää..mitä ihmettä mä sillä teen?
Meillä asutaan vastaavissa oloissa. Auraus on kyllä ostettu paikalliselta maanviljelijältä. Kannattaa harkita useampaan kertaan koska asialla on puolensa. Maaseudun rauha vs. kulkemisten yms. helppous.
Itse en muuttaisi takaisin kaupunkiin mistään hinnasta. Niin ja jos tonttia on liikaa niin kaavan ulkopuolella sen kuin erotat tarvitsemasi ja myyt loput muille tonteiksi. Saat naapureitakin!
whiski
Jäsen
Jäsen

Re: Tuppukylä

Viesti Kirjoittaja whiski »

Kipsis kirjoitti:Kyllä, kyseessä on pieni paikkakunta. Tämän vuoksi esim lähimpään kauppaan olisi tuo 4 km, eikä todellakaan kulje mitään busseja keskustaan.. :lol: Ongelmaahan ei olisi, jos lähisiwa ois nurkan takana ja julkisilla huristeltais. Eiei, perille mennään peltotietä ja sitä ei vissiin kukaan edes auraa?! Tontilla ulkorakennus (ent navetta) ja pihasauna, suurin osa pinta-alasta metsää..mitä ihmettä mä sillä teen?
No juuh meillä on lähes saman kokoinen tontti, jossa asua köllötetään ja jos olis tota maksuvälinettä, niin ostaisin jostain lähikulmilta muutaman hehtaarin metsää, ihan vaan poltto ja tervepuu alueeksi. Nykyinen tontti on ihan liian pieni hengittää vapaasti vaikka ei asu kuin vaimon sisko naapurissa ( n. 70 m) , olisi sopiva, jos se olisi 7 km, tai ainakin 1,7 km ja meillä ei ole mitään kränää, ei edes riidan poikasta, joten ei ole siitä kiinni.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Santamäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Santamäki »

Meän tontilla on kokoa karvan alle 1 800 m2. Matkaa Hämeensillalle on n. 6 km, joten siihen nähden ihan kohtuullisen kokoinen läntti. Saa kakaroille pienen pelikentänkin sopimaan kasvimaan viereen, kunhan vielä muutaman omppupuun ja marjapuskan kaataa eestä pois.
j&k
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja j&k »

Hih, vähän otan varaslähtöä, mut ko ei malta...! Meidän tuleva tontti on reilu pari hehtaaria! Ihanaa! välillä on tullu käytyy keskustelua isännän kanssa siitä, et mikä tontin koko on hyvä,ja se ihmettelee mihin minä tarviin hehtaaritolkulla maata. Mut koolla ON väliä! :razz:

Pittäähän sitä tytöllä olla tiluksia mitä tarkastaa! :lol:

T.Katja
Vastaa Viestiin