Tiilikattokysymyksiä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
adrian
Jäsen
Jäsen

Tiilikattokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja adrian »

Terve!

Nyt kun on lumi maassa ja haravointihommat hellittänyt, niin on aikaa miettiä kattokysymyksiä.

Talossamme on betonitiilikatto (vm. -58?), joka alkaa olla jo hieman sammaloitunut. Sammal kerää kosteutta ja se pitäisi kai keväällä käydä jotenkin putsaamassa pois.

Minkälaisia turvavarusteita tarvitaan, etten tipahda teräsharja / painepesuri kädessä ensimmäisten moskien mukana alas?

Jonkinmoiset turvavaljaat? Köysi piipun ympärille? Nostolava-auto, vai mikä neuvoksi ? Räystäältä maahan on bauttiarallaa 6 metriä, joten hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

ja sitten seuraava kyssäri..

Onko kellään kokemusta tiilikaton suojapinnoituksista, joita nykyään
näkee mainostettavan? ( Humpuukiltahan ne vaikuttaa, mutta.....)

tuossa yksi esimerkkifirma.
http://www.dyny.fi/fi/tiilika.htm

Minkähän hintainen suunnilleen toi operaatio on? Jos tuo homma toimii, niin vesihän tulis liukkaammin katolta alas, eikä jää kuormittamaan rakenteita..

Olen kuullut tosta menetelmästä sekä kehuja että moitteita. Tarkkaa täsmätietoa asiasta en kuitenkaan omaa.

terv. Ari
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
Pasil
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pasil »

Kunnon turvavaljaat (väärä paikka säästää tämä) OIKEIN päällepuettuna. Oikeanlainen turvaköysi jossa oikeanlainen kiinnitys valjaisiin. Miksikäs ei piippuun sitominen onnistuisi jonkinlaisella lenkityksellä piipun ympäri. Kunhan naru jää vaan tarpeeksi lyhyeksi ettei ukko tipu maahan asti :lol: Suosittelen hankkimaan moiset välineet jostain ammattilaisliikkeestä josta taatusti osaavat neuvoa välineidein oikean käytönkin. Certex tms. tuo maahan noita laitteita, olin heidän järkkäämässä koulutuksessa jossa käsiteltiin juuri noita "oikeat välineet, mutta..." tapauksiakin. Eiku tarkkana vaan ja varovaisuutta noudattaen.
PH7
Jäsen
Jäsen

Re: Tiilikattokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PH7 »

Jonkun mielestä tuo sammaloitunut katto on aika kaunis ja antaa ajan patinaa. Joku toinen ei moista "tuholaista" päästä katteeseensa edes oman ruumiinsa yli.
Mikäli yläpohjan puurakenteet tai mitä sulla siellä on ovat terveitä eli vesi ei pääse rakenteisiin niin miksi jynssätä, seuraa tilannetta (löytyykö asiallisesti asennettu aluskate?)
On kait noita kattoja tehty itse sammaleestakin ja en tiedä onko joku tutkinut että kasvusto tuhoaisi esim. betonitiiltä.
Teoriassa voi kyllä esittää että sammal pidättää veden kulkua tiilen pinnalla yms. mutta onko sillä nyt niin suurta merkitystä? joku puolueeton kattoexpertti vois valaista asiaa.
Ja sinne katolle ei ole mittään asiaa jos ei ole muija alhaalla ottamassa ekan pompun jälkeen kiinni.
Harry

Viesti Kirjoittaja Harry »

Turvavaljaat, ei pelkkää köyttä, niin kuin tuossa edellisissä viesteissä jo todettiin. Sammal ei mielestäni kattoon kuulu, oli se mitä materiaalia tahansa!
mjoona
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mjoona »

Jossain oli juttua, että jos pitkään puhdistamattoman tiilikaton puhdistaa sammalista, se saattaa rapistua hyvinkin nopeasti vaihtokuntoon...
-Mikko
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Re: Tiilikattokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

PH7 kirjoitti: Mikäli yläpohjan puurakenteet tai mitä sulla siellä on ovat terveitä eli vesi ei pääse rakenteisiin niin miksi jynssätä, seuraa tilannetta (löytyykö asiallisesti asennettu aluskate?)
Mitään en tiedä, mutta veikkaan että rintamamiestaloista ei aluskatetta löydy jos katto on alkuperäinen...
adrian
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja adrian »

Kiitoksia vastauksista. Katon rakenne on seuraavanlainen

sisältä ulospäin

+ laudoitus
+ aluskate, huopaa
+ ruodelaudat ?
+ betonitiili

Katto ei ole vielä kovin pahasti sammaloitunut. Sen kyllä tiedän että umpeensammaloitua kattoa ei tosiaankaan kannata enää rapsutella, siinä saattaa lähteä puolet tiilen pinnasta mukana.

Anyway sammal kerää kosteutta, ja vähentää veden virtausta --->katto pysyy kosteana.

Talvella lisäbonuksena tulee vielä lumikuormaa joka pysyy märällä sammalalustalla pidempään...

terv. Ari
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Meidän kattoa putsailtiin viime vuonna kun piti purkaa kattolyhdyn reunaa hiukka. Vaimo rapsutti sammalet pois ja voi jee että mä odotan sen sammalen kasvua takaisin. Hitto että tulikin rumat.

Mulla oli muidenkin hommien takia viikonlopun semmoinen pieni autolla hinattava nostolava ja se oli kyllä pirun kätevä. Oisko maksanut sataviiskympiä viikonlopun.

Katolla kävellessä särkee aina tiiliä. Meidän katto kun on vielä vielä 45 astetta jyrkempi niin siellä ei edes ole fyysisesti mahdollista kiivetä ilman tikkaita, eikä se rm-talon katollakaan ole hääviä. Ei ny löytyny sopivaa ulkokuvaa mutta sisältä se katon jyrkkyys näyttää tolta :)

Kuva

Asiasta on keskusteltu ketjussa http://www.rintamamiestalo.net/Keskuste ... .php?t=365
Pitäisin itse parempana sitä siellä mainittua kaseiinimaalia, koska se on täysmatta ja hukuttaa vanhojen kuluneiden tiilten klommot. Oman kokemuksen mukaan se myös pysyy hyvin. Käytännössä tiilet on alunperin kästelty tällä tai tämäntyyppisellä maalilla. Se ei voi hilseillä pois, koska se on melkein samaa ainetta kuin tiilet itse.

Tikkurilalla on "Kilpi"-niminen pinnoite. Se on sitten muovikalvo siinä päällä. Kokemuksia ei ole.

Mun suositukset olis että anna olla niin kuin on, tai jos jotain haluat tehdä niin pese, putsaa ja jos oikein himottaa uuden näköinen niin vedä sitten se kaseiinimaali.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vastaa Viestiin