Kumpi kuluttaa enemmän energiaa, 70°C->80° vai 75°->85

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Kumpi kuluttaa enemmän energiaa, 70°C->80° vai 75°->85

Viesti Kirjoittaja Sammypiru »

Niin otsikossa kysymys, johon joku asiantuntija voisi vastata. Mietityttää tässä, että mihin säätäisi öljykattilan lämmöt. Onkohan jäähtymisessä mitään eroa, 85:stä 75:een tai 80:stä 70:iin?
pepuski
Jäsen
Jäsen

Kattilan lämpö..

Viesti Kirjoittaja pepuski »

Taitaa olla ihan oma päätös asialle. Itse olen aikaisemmin lämmitellyt puutaloa(kartanoa) öljylämmittimellä, ja niin alas lämpöjä aina säästämismielessä pantiin kun kehdattiin.

Tietenkin sahaamista kannattaa välttää sätämisessä jotta poltin ei seilaa edestakas. Itse katselin n. 5 vrk:n sääennusteita ja pidin välillä esim. viikon 65 asteessa kun ennuste lupasi plussaaa ulos.

T:Petter
JJ72
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Eiköhän se pannu kannata pitää mahdollisimman kuumana juuri siitä
syystä että poltin kävisi mahdollisimman harvoin. Itsellä lämpötila n. 90°C.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Kattila ja pannuhuoneen eristys

Viesti Kirjoittaja maanma »

Kattilaveden lämpötilalla saa pientä marginaalia lämpimän veden kulutuspiikkiin.

Kattilaveden lämpötilan laskiessa kun sisään virtaa (tulipesän seinämää vasten) kylmää vettä syntyy kattilassa kondenssivettä. Lisäksi samanaikaisen polttotapahtuman seurauksena rikki tiivistyy kylmälle pinnalle. Ja kaikkihan tietää, että vesi+rikki muodostaa jonkinverran rikkihappoa. Lämpötilan noustessa vesi haihtuu ja rikki jää seinämään. Tästä syystä ylläpitolämmöksi muistaakseni suositellaan vähintään 80 astetta. Määräysten mukaan minimi on 65 astetta. Bakteeririskiraja on 50 astetta.

Polttoaineen kulutus luonnollisesti kasvaa hieman korkeammassa lämpötilassa.

Kattilan eristystaso vaikuttaa ylläpitolämmön kulutukseen. Siksi monet käärivät kattilansa ylimääräiseen villaan. Vastaavasti myös palo-osaston seinät ja lattia vastaanottavat energiaa.
pastorius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pastorius »

Suositus koorrosion minimoimiseksi on minun tietojen mukaan min. 70 astetta. Kesällä olen pitänyt 60-70. Toiseksi vaikuttaa lämpimän käyttöveden tuotantokykyyn, ainakin teoriassa ...
Vastaa Viestiin