Kakluunin purku

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
ZoriTo
Jäsen
Jäsen

Kakluunin purku

Viesti Kirjoittaja ZoriTo »

Yläkerran kakluunista pitäisi päästä kevään rempan yhteydessä eroon ja hakusessa onkin hyvää vinkkiä kakluunin purkuun. Etusijalla tietenkin menetelmät, joissa laitos säilyy ehjänä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Nyt ihan tämmöinen kielitieteellinen kysymys: meinaatko kakluunilla kaakeliuunia, peltikuoriuunia vai jotain muuta uunia? Tuo terminologia kun ei yleensäkään pakkaa olemaan lähestulkoonkaan tarkkaa :-D

Jos tarkoitat pönttöuunia, niin semmoisen purusta on kuvasarja ihan vaan parin viikon takaa

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=5069

Jos tarkoitat kaakeliuunia, niin hanki ensin ostaja (tai ostajan muurari), joka saa tulla itse numeroimaan ja purkamaan uunit, taikka sitten ota hyvin tarkkaan valokuvat numeroidusta uunista pystyssä, joka purkukierroksen jälkeen ja osina. Ja pakkaa kaakelit erittäin huolellisesti pieniin laatikoihin paljolla fyllillä.

Jos taas tarkoitat jonkun muun sorttista uunia niin sitten tarttee kuvat että sitä hommaa osaa neuvoa :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Lisävalaistusta täältä:

http://www.nba.fi/tiedostot/f3bc248f.pdf
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Periaatteessa kakluunin (=kuppikaakeliuuni) voi purkaa kuivana tai märkänä.
Kuivapurussa piikataan ylhäältä alkaen kerros kerrokselta savilaasti ja tiilikerrokset kaakelien takaa, sitten kallistetaan kaakelit sisäänpäin ja irrotetaan ne yks kerrallaan - joka kerros aletaan uunin keskeltä ja kuoppaa laajennetaan reunoille. Pölyistä hommaa, ja ihme jos saa kaikki kaakelit ehjinä :-)

Märkäpurussa kaadetaan ensin yläosaan vettä (pari kousallista aluksi riittää: kokeile), odotetaan että savilaasti pehmenee ja tehdään kuten yllä mutta helpommin. Mutaista hommaa. Kaakelien rikkoutumisriski (hiukan) vähenee, mutta kerran meinas yks uuni kaatua kokonaan kun laasti pehmeni :-)

Jokainen kaakeli on sitten kiinni rautalangalla, ja kaakeli halkeaa helposti sitä irrotettaessa. Numerointi, kuvaus, muistiinpanot: äärettömän tärkeitä jos meinaa uusiokäyttää.
ZoriTo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ZoriTo »

Kiitos hyvistä vinkeistä ja linkeistä. Pistän myynti-ilmoa vireille lähiaikoina.

Ja kakluunilla tarkoitin kaakeliuunia.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Ostajan näkökulmasta ainakin itse haluaisin ehdottomasti itse purkaa uunin ja tehdä tarvittavat piirrokset ja numeroinnin.Ihan niinkuin Pekka kirjoitti niin yritä hommata ostaja ennen purkua joka voi itse purkaa uunin.Mukavampi on aina ostaa pystyssä olevaa uunia kuin laatikkoihin purettua.Säästyt vielä parhaimmassa tapauksessa itse purkutyöltä kokonaan.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Vastaa Viestiin